Теорія і методика журналістської творчості, частина 1

Спеціальність: Журналістика
Код дисципліни: 6.061.00.O.002
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Журналістика та засоби масової комунікації
Лектор: Дзьомба Наталія Михайлівна
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Пояснювати свої виробничі дії та операції на основі отриманих знань. 2. Застосовувати знання зі сфери предметної спеціалізації для створення інформаційного продукту чи для проведення інформаційної акції.
Завдання: Оцінювати свій чи чужий інформаційний продукт, інформаційну акцію, що організована й проведена самостійно або разом з колегами. 4. Виконувати пошук, оброблення та аналіз інформації з різних джерел. 5. Виокремлювати у виробничих ситуаціях факти, події, відомості, процеси, про які бракує знань, і розкривати способи та джерела здобування тих знань. 6. Генерувати інформаційний контент за заданою темою з використанням доступних, а також обов?язкових джерел інформації. 7. Створювати грамотний медіапродукт на задану тему, визначеного жанру, з урахуванням каналу поширення чи платформи оприлюднення. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН. 1. Уміння відрізняти тексти журналістики від інших літературних творів і обґрунтовувати їх приналежність. РН. 2. Навички аналізу текстів журналістики на предмет приналежності до потоків інформації у ЗМІ та дотримання журналістичних стандартів. РН. 3. Здатність розрізняти емпіричні та відображені факти і правильно використовувати їх у журналістичних матеріалах. РН. 4. Уміння доводити власні авторські тези і оперувати при цьому відповідними аргументами. РН. 5. Здатність визначати для тієї чи іншої теми найбільш ефективні методи збору інформації і навички застосування інструментарію кожного із них. Для перевірки рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти використані такі методи 1. Усні презентації. 2. Тестування. 3. Написання есе. 4. Виконання творчих завдань. Перевірка знань здобувачів освіти відбувається у формі публічного захисту дослідних та творчих завдань, а також у формі тестування на закріплення теоретичного матеріалу через практичні з
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Пояснювати свої виробничі дії та операції на основі отриманих знань. 2. Застосовувати знання зі сфери предметної спеціалізації для створення інформаційного продукту чи для проведення інформаційної акції. 3. Оцінювати свій чи чужий інформаційний продукт, інформаційну акцію, що організована й проведена самостійно або разом з колегами. 4. Виконувати пошук, оброблення та аналіз інформації з різних джерел. 5. Виокремлювати у виробничих ситуаціях факти, події, відомості, процеси, про які бракує знань, і розкривати способи та джерела здобування тих знань. 6. Генерувати інформаційний контент за заданою темою з використанням доступних, а також обов?язкових джерел інформації. 7. Створювати грамотний медіапродукт на задану тему, визначеного жанру, з урахуванням каналу поширення чи платформи оприлюднення. У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН. 1. Уміння відрізняти тексти журналістики від інших літературних творів і обґрунтовувати їх приналежність. РН. 2. Навички аналізу текстів журналістики на предмет приналежності до потоків інформації у ЗМІ та дотримання журналістичних стандартів. РН. 3. Здатність розрізняти емпіричні та відображені факти і правильно використовувати їх у журналістичних матеріалах. РН. 4. Уміння доводити власні авторські тези і оперувати при цьому відповідними аргументами. РН. 5. Здатність визначати для тієї чи іншої теми найбільш ефективні методи збору інформації і навички застосування інструментарію кожного із них. Для перевірки рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти використані такі методи 1. Усні презентації. 2. Тестування. 3. Написання есе. 4. Виконання творчих завдань. Перевірка знань здобувачів освіти відбувається у формі публічного захисту дослідних та творчих завдань, а також у формі тестування на закріплення теоретичного матеріалу через практичні завдання.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Кореквізити: Вступ до журналістики; Теорія і методика журналістської творчості, частина 2; частина 3; частина 4; Журналістська етика; Правові норми журналістики.
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Теорія та методика журналістської творчості» призначена для студентів спеціальності «Журналістика» першого року навчання. Дисципліна є фундаментальною у становленні журналіста перед обранням вузької тематичної чи медіаспеціалізації. Вона покликана ознайомити студента з природою журналістики, розкрити особливості журналістичних текстів, сформувати уявлення про якість журналістського продукту (стандарти журналістики), орієнтуватися у типах інформації, вміти фахово збирати інформацію для підготовки журналістських матеріалів та ін.
Опис: Навчальна дисципліна «Теорія та методика журналістської творчості» призначена для студентів спеціальності «Журналістика» першого року навчання. Дисципліна є фундаментальною у становленні журналіста перед обранням вузької тематичної чи медіаспеціалізації. Вона покликана ознайомити студента з природою журналістики, розкрити особливості журналістичних текстів,
Методи та критерії оцінювання: Для перевірки рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти використані такі методи: 1. Усні презентації. 2. Тестування. 3. Написання есе. 4. Виконання творчих завдань. Перевірка знань здобувачів освіти відбувається у формі публічного захисту дослідних та творчих завдань, а також у формі тестування на закріплення теоретичного матеріалу через практичні завдання.
Критерії оцінювання результатів навчання: Для перевірки рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти використані такі методи: 1. Усні презентації. 2. Тестування. 3. Написання есе. 4. Виконання творчих завдань. Перевірка знань здобувачів освіти відбувається у формі публічного захисту дослідних та творчих завдань, а також у формі тестування на закріплення теоретичного матеріалу через практичні завдання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова 1. Аньєс Ів. Підручник із журналістики : Пишемо для газет / Ів Аньєс. – К. : Видавничий дім «Києво-могилянська академія», 2013. – 544 с. 2. Здоровега В. Теорія і методика журналістської творчості: Підручник. – Львів: ПАІС, 2008. – 270 с. 3. Михайлин І. Основи журналістики. Підручник. 5-те вид. перероб. та доп. – К.: Центр учбової літератури, 2011. – 496 с. Додаткова 4. Вайшенберг З. Новинна журналістика: Навчальний посібник / За загал. ред. В.Ф.Іванова. – К.: Академія української преси, 2004. – С. 17 – 158. 5. Василенко М. Динаміка розвитку інформаційних та аналітичних жанрів в українській пресі: Монографія / Інститут журналістики Київського національного універсмитету імені Тараса Шевченка. – К., 2006. – 236 с. 6. Василенко М. Особливості підготовки репортерів для жанру репортаж-розслідування // Актуальні питання масової комунікації. – 2002. – Вип. 3. – Ч.1. – С. 10–12. 7. Василенко М. Функціонування групи інформаційних жанрів пресової журналістики в сучасних соціально-економічних умовах // Наукові записки Інституту журналістики. – К., 2002. – Т. 9. – С. 162–166. 8. Гетьманець М. Сучасний словник літератури і журналістики / Гетьманець М. Ф., Михайлин І. Л. – Х.: Прапор, 2009. – 384 с. 9. Гід журналіста: Збірка навчальних матеріалів, складена за французькою методикою вдосконалення працівників ЗМІ / Адаптація та упорядкування - Алла Лазарєва. – К., 1999. – 96 с. 10. Григорян М. Пособие по журналистике / Марк Григорян. – М.: «Права человека», 2007. – 192 с. 11. Засоби масової інформації: професійні стандарти, етика та законодавчі норми: наук. видання / Укл.: Петрів Т., Сафаров А., Сюмар В., Чекмишев О., – К., 2006. – 100 с. 12. Капелюшний А. Енциклопедія афоризмів, крилатих фраз, цитат “Журналiстика – це творчість і ремесло”: Близько 19200 висловів 3300 авторів / [упоряд.] А. О. Капелюшний. – Львів : ПАIС, 2011. – 960 с. 13. Каппон Рене Дж. Настанови журналістам Ассошіейтед Пресс: Професійний порадник / Рене Дж. Каппон ; пер. з англ. А. Іщенка. - К.: Вид. дім "Києво-Могилянська академія", 2005. – 158 с. 14. Ла Рош, Вальтер фон. Вступ до практичної журналістики: навчальний посібник / Вальтер фон Ла Рош ; за загал. ред. В. Ф. Іванова та А. Коль. – К.: Академія Української Преси, 2005. 15. Михайлин І. Журналістика : словник-довідник / автор-укладач І. Л. Михайлин. — К. : Академвидав, 2013. — 320 с. — (Серія «Nota bene»). 16. Новый журналист : как освоить медиапрофессию : интерес. учеб. пособие / Ассоц. "Новомедиа" ; [под общ. ред. Руслана Кухарчука ; ред.-сост. З. Никитюк]. – К. : Брайт Стар Паблишинг, 2014. – 199 с. 17. Рендалл Д. Універсальний журналіст / Девід Рендалл; пер. з англ. – К.: «К.І.С.», 2007. – 288 с. 18. Халер М. Пошук і збір інформації: Навчальний посібник / За загал. ред. В. Ф. Іванова та А. Коль. – К.: Академія Української Преси, Центр Вільної Преси, 2006. – 308 с. 19. Шнайдер Вольф, Рауе Пауль-Йозеф. Новий посібник з журналістики та онлайн-журналістики / Вольф Шнайдер, Пауль-Йозеф Рауе ; перекл. з нім. В. Климченко; за загал. ред. В. Іванова — К. : Центр Вільної Преси, Академія Української Преси, 2014. — 358 с. 20. Wolny-Zmorzynski Kazimierz. Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, jezyk / Kazimierz Wolny-Zmorzynski, Andrzej Kaliszewski, Wojciech Furman. –Wyd. 2. ? Warszawa : Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Grupa Kapitalowa WSiP, 2009. – 215 s. Електронний навчально-методичний комплекс дисципліни «Теорія і методика журналістської творчості»: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=3268
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).