Вступ до журналістики
Спеціальність: Журналістика
Код дисципліни: 6.061.00.O.004
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Журналістика та засоби масової комунікації
Лектор: Зоряна Галаджун
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: - засади свободи друку і журналістської діяльності, соціальної позиції і можливості її вільної реалізації;
- багатозначність поняття «свобода слова» і труднощі, пов'язані з його розумінням і використанням;
- розуміти місце журналістики в системі соціальних інститутів та державну політика в галузі ЗМІ, типологію, жанри та види ЗМІ;
Результати навчання: поняття професії як виду трудової діяльності, що потребує спеціальних знань, умінь і навичок;
- специфіку професії журналіста як сфери масово-інформаційної діяльності та фактора соціального управління;
- засади свободи друку і журналістської діяльності, соціальної позиції і можливості її вільної реалізації;
- багатозначність поняття «свобода слова» і труднощі, пов'язані з його розумінням і використанням;
- розуміти місце журналістики в системі соціальних інститутів та державну політика в галузі ЗМІ, типологію, жанри та види ЗМІ;
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Історія журналістики
Короткий зміст навчальної програми: Журналістика як функціональний феномен. Ключові функціональні засади журналістики. Мас-медії: характеристика, типи, види. Функції журналістики. Принципи журналістики. Принципи діяльності журналіста. Журналістика як соціальний інститут. Журналістика як вид масової інформації та засіб масової комунікації.Системно-журналістські особливості сучасної мас-медійної практики .
Опис: Журналістика як функціональний феномен. Ключові функціональні засади журналістики. Мас-медії: характеристика, типи, види. Функції журналістики. Принципи журналістики. Принципи діяльності журналіста. Журналістика як соціальний інститут. Журналістика як вид масової інформації та засіб масової комунікації.Системно-журналістські особливості сучасної мас-медійної практики .
Методи та критерії оцінювання: Практичне заняття, усне опитування (45 балів)
Підсумковий контроль (контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (55 балів)
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичне заняття, усне опитування (45 балів)
Підсумковий контроль (контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (55 балів)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Животко А. Історія української преси / А. Животко. – Мюнхен, 1989–1990. Законодавство // Голос України. – 1997. – 14 лист.
2. Законодавство України : Про пресу України: Інформація і свобода слова. – К. : Молодь, 1997.
3. Здоровега В.Й. Вступ до журналістики / В.Й. Здоровега. – JІ, 1995.
4. Здоровега В.Й. Преса і влада / В.Й. Здоровега // Укр. періодика: історія і сучасність: тези дон. і новідомл. Всеукр. наук.-теорет. конф. 9–10 груд. 1993 р. – Л., 1993. – С. 8–13.
5. Здоровега В.Й. Українська періодика у сучасному національному просторі /В.Й. Здоровега // Укр. періодика: історія і сучасність: доп. та повідомл. Третьої всеукр. наук.-тсорет. конф. 22–23 груд. 1996 р. – Л., 1995. – С. 11–18.
6. Карпачова Н. Право на інформацію: свобода слова, думки, вільного вираження поглядів : щорічна доповідь Уповноваженого з прав людини / Н. Карпачова // Голос України. – 2001. – 10 груд.
7. Конституція України. – К. : Преса України, 1996. – 80 с.
8. Кузнецова ОД. Гарантировать журналисту особую социальную защиту / О.Д. Кузнецова // Журналистика в 1995 году: тез. науч.-практ. конф.: в 5 ч. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 1996. – Ч. 3. – С. 10–12.
9. Кузнецова О.Д. До проекту Кодексу етики журналіста України / О.Д. Кузнецова // Укр. журналістика: історія і сучасність: Вісн. Львів. ун-ту. – 1997. – С. 21–25. – Сер. Журналістика.
10. Кузнецова ОД. Журналістська етика та етикет: основи теорії, методики, дослідження трансформації незалежних видань України, регулювання моральних порушень: монографія /О.Д. Кузнецова. – Л.: Світ, 1998.
11. Кузнецова ОД. Основи масової комунікації: навч. посіб. / О.Д. Кузнецова. – Л.: РВВ Львів, ун-ту, 1996. – 170 с.
12. Кузнецова ОД. Правові гарантії незалежності преси / О.Д. Кузнецова // Українська періодика: історія і сучасність: Четверта всеукр. наук.-теорет. конф., 19–20 груд. 1997 р. – Л., 1997. – С. 142–145.
13. Кузнецова ОД. Правові й етичні норми журналістики: тексти лекцій / О.Д. Кузнецова. – Л. : РВВ Львів. ун-ту, 1993.
14. Лазутина Г.В. Технология и методика журналистского творчества: метод, указания / Г.В. Лазутина. – М. : Изд-во МГУ, 1988.
15. Москаленко А.З. Вступ до журналістики / А.З. Москаленко. – К.: Школяр, 1997. – 297 с.
16. Москаленко А.З. Два кити / А.З.Москаленко. – К., 1997. – 36 с.
17. Москаленко А.З. Теорія журналістики: підручник / А.З. Москаленко. К.: Експрес-об'ява, 1998. – 334 с.
18. Мюллер Й.П. Що таке етика мас-медіа? / Й.П. Мюллер // Сучасне та майбутнє в плюралістичному суспільстві / за ред. Л.З. Москаленка та ін. – К. : Центр вільної преси. 1999. – С. 77–82.
19. Поппельман Б. Независимая журналистика и самоконтроль / Б. Поппельман // Право радио и телевидения в России: на пути к новой организации электронной преем. – Гамбург; СПб.: Невское время, 1994.
20. Правове регулювання інформаційної діяльності в Україні: Станом па 1 січня 2001 р. – К.: Юрінком Інтер, 2001.
21. Прайс М. Телевидение, телекоммуникации и переходный период: прано, общество и национальная идентичность / М. Прайс – М., 2000.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).