Теорія і методика журналістської творчості, частина 3

Спеціальність: Журналістика
Код дисципліни: 6.061.00.O.016
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Журналістика та засоби масової комунікації
Лектор: Кузнецова Олена Дмитрівна, професор, доктор філологічних наук з журналістики, професор
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Актуальність вивчення аналітичних жанрів преси. Знати теорію аналітичних жанрів преси та їх жанрові методи, типологію: види, підвиди та їх особливості, методику роботи над відкритим листом, кореспонденцією, статтею, рецензією, творчим портретом, мистецько-науковою критичною статтею, публіцистичним оглядом дійсності, оглядом ЗМІ, оглядом листів, коментарем, осмислювати їх вплив на читацьку аудиторію.
Завдання: Актуальність вивчення аналітичних жанрів преси. Знати теорію аналітичних жанрів преси та їх жанрові методи, типологію: види, підвиди та їх особливості, методику роботи над відкритим листом, кореспонденцією, статтею, рецензією, творчим портретом, мистецько-науковою критичною статтею, публіцистичним оглядом дійсності, оглядом ЗМІ, оглядом листів, коментарем, осмислювати їх вплив на читацьку аудиторію.
Результати навчання: Актуальність вивчення аналітичних жанрів преси. Знати теорію аналітичних жанрів преси та їх жанрові методи, типологію: види, підвиди та їх особливості, методику роботи над відкритим листом, кореспонденцією, статтею, рецензією, творчим портретом, мистецько-науковою критичною статтею, публіцистичним оглядом дійсності, оглядом ЗМІ, оглядом листів, коментарем, осмислювати їх вплив на читацьку аудиторію.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Теорія та методика журналістської творчості Ч.1 «Методи збору інформації в журналістиці»; Теорія та методика журналістської творчості Ч.2 «Інформаційні жанри і методи преси».
Короткий зміст навчальної програми: Актуальність і значення дисципліни «Аналітичні жанри і методи преси». Мета, завдання, структура дисципліни. Методика вивчення. Види контролю. Література. Аналітичні методи преси: поняття та особливості. Журналістський метод кореспондування. Відкритий лист. Аналітична кореспонденція. Стаття. Критичні методи творів і творчості. Рецензування. Рецензія в пресі. Творчий портрет як жанр газети та журналу. Мистецько-наукова критична стаття. Оглядові методи. Публіцистичний огляд як жанр преси. Огляд ЗМІ в газеті. Огляд листів у пресі. Коментування в пресі. Коментар як жанр періодики.
Опис: Актуальність і значення дисципліни «Аналітичні жанри і методи преси». Мета, завдання, структура дисципліни. Методика вивчення. Види контролю. Література. Аналітичні методи преси: поняття та особливості. Журналістський метод кореспондування. Відкритий лист. Аналітична кореспонденція. Стаття. Критичні методи творів і творчості. Рецензування. Рецензія в пресі. Творчий портрет як жанр газети та журналу. Мистецько-наукова критична стаття. Оглядові методи. Публіцистичний огляд як жанр преси. Огляд ЗМІ в газеті. Огляд листів у пресі. Коментування в пресі. Коментар як жанр періодики.
Методи та критерії оцінювання: Лекції, практичні заняття, випуск кожною групою навчальної газети «Молодий журналіст» з аналітичними жанрами студентів Критерії оцінювання: індивідуальне опитування на практичних, фронтальне опитування, перевірка знань на практичних, тестування на практичних з кожної теми, контрольні роботи, бали за матеріал в газеті «Молодий журналіст» (45 балів), тестування на іспиті, творче завдання6 написання аналітичного жанру (55 балів).
Критерії оцінювання результатів навчання: Лекції, практичні заняття, випуск кожною групою навчальної газети «Молодий журналіст» з аналітичними жанрами студентів Критерії оцінювання: індивідуальне опитування на практичних, фронтальне опитування, перевірка знань на практичних, тестування на практичних з кожної теми, контрольні роботи, бали за матеріал в газеті «Молодий журналіст» (45 балів), тестування на іспиті, творче завдання6 написання аналітичного жанру (55 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Здоровега В.Й. Теорія і методика журналістської творчості: Навчальний посібник/ Володимир Йосипович Здоровега. – Львів: ПАІС, 2006. – С.184-217. Кузнецова О.Д. Аналітичні жанри і методи преси: Навчальний посібник /Олена Дмитрівна Кузнецова. – Львів: ПАІС, 2013. – 196 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).