Теорія і методика журналістської творчості, частина 4

Спеціальність: Журналістика
Код дисципліни: 6.061.00.O.023
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Журналістика та засоби масової комунікації
Лектор: Кузнецова Олена Дмитрівна, професор, доктор філологічних наук з журналістики, професор
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Актуальність вивчення журналістських публіцистичних жанрів преси. Знати теорію журналістських публіцистичних жанрів преси та їх жанрові методи, типологію: види, підвиди та їх особливості, методику роботи над малими публіцистичними жанрами, портретним нарисом, проблемним нарисом, подорожнім нарисом, знати теорію світоглядної публіцистики. Знати теорію і методику журналістських публіцистичних жанрів: авторська колонка, есе, сатиричних жанрів: сатирична замітка, фейлетон, памфлет.
Завдання: Актуальність вивчення журналістських публіцистичних жанрів преси. Знати теорію журналістських публіцистичних жанрів преси та їх жанрові методи, типологію: види, підвиди та їх особливості, методику роботи над малими публіцистичними жанрами, портретним нарисом, проблемним нарисом, подорожнім нарисом, знати теорію світоглядної публіцистики. Знати теорію і методику журналістських публіцистичних жанрів: авторська колонка, есе, сатиричних жанрів: сатирична замітка, фейлетон, памфлет.
Результати навчання: Актуальність вивчення журналістських публіцистичних жанрів преси. Знати теорію журналістських публіцистичних жанрів преси та їх жанрові методи, типологію: види, підвиди та їх особливості, методику роботи над малими публіцистичними жанрами, портретним нарисом, проблемним нарисом, подорожнім нарисом, знати теорію світоглядної публіцистики. Знати теорію і методику журналістських публіцистичних жанрів: авторська колонка, есе, сатиричних жанрів: сатирична замітка, фейлетон, памфлет.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Теорія та методика журналістської творчості Ч.1 «Методи збору інформації в журналістиці»; Теорія та методика журналістської творчості Ч.2 «Інформаційні жанри і методи преси». ТМЖТ Ч.3 «Аналітичні жанри і методи преси»
Короткий зміст навчальної програми: Поняття словесної публіцистики та її види: письменницька й журналістська. Актуальність вивчення журналістських публіцистичних жанрів преси. Особливості, ознаки журналістських публіцистичних жанрів преси, їх жанрові методи, типологія: типи, види, підвиди та їх особливості. Поняття журналістської нарисової публіцистики в пресі. Види нарисових жанрів та їх особливості в пресі. Малі нарисові жанри в пресі, їх види: етюд, ескіз, мініатюра та інші, їх жанрові ознаки. Журналістська зарисовка у пресі, ознаки, види, особливості, методика роботи над зарисовкою. Журналістські великі нарисові жанри у пресі, ознаки, види, особливості. Портретний нарис у пресі: поняття, види, ознаки, методика роботи над портретним нарисом. Подорожній нарис у пресі: поняття, види, ознаки, методика роботи над подорожнім нарисом. Проблемний нарис у пресі: поняття, види, ознаки, методика роботи над проблемним нарисом. Авторська колонка в газеті, поняття, види, ознаки, методика роботи над авторською колонкою. Есе в сучасній періодиці, поняття, види, ознаки, методика роботи над есе. Світоглядна публіцистика в пресі, поняття, завдання, види, жанри. Журналістська сатирична публіцистика в пресі, поняття, особливості, завдання, жанри. Сатирична замітка в газеті, журналі, ознаки, методика роботи. Журналістський фейлетон у газеті, журналі, поняття, особливості, види, методика роботи над фейлетоном. Памфлет у пресі, поняття, особливості, різновиди, методика роботи над фейлетоном.
Опис: Поняття словесної публіцистики та її види: письменницька й журналістська. Актуальність вивчення журналістських публіцистичних жанрів преси. Особливості, ознаки журналістських публіцистичних жанрів преси, їх жанрові методи, типологія: типи, види, підвиди та їх особливості. Поняття журналістської нарисової публіцистики в пресі. Види нарисових жанрів та їх особливості в пресі. Малі нарисові жанри в пресі, їх види: етюд, ескіз, мініатюра та інші, їх жанрові ознаки. Журналістська зарисовка у пресі, ознаки, види, особливості, методика роботи над зарисовкою. Журналістські великі нарисові жанри у пресі, ознаки, види, особливості. Портретний нарис у пресі: поняття, види, ознаки, методика роботи над портретним нарисом. Подорожній нарис у пресі: поняття, види, ознаки, методика роботи над подорожнім нарисом. Проблемний нарис у пресі: поняття, види, ознаки, методика роботи над проблемним нарисом. Авторська колонка в газеті, поняття, види, ознаки, методика роботи над авторською колонкою. Есе в сучасній періодиці, поняття, види, ознаки, методика роботи над есе. Світоглядна публіцистика в пресі, поняття, завдання, види, жанри. Журналістська сатирична публіцистика в пресі, поняття, особливості, завдання, жанри. Сатирична замітка в газеті, журналі, ознаки, методика роботи. Журналістський фейлетон у газеті, журналі, поняття, особливості, види, методика роботи над фейлетоном. Памфлет у пресі, поняття, особливості, різновиди, методика роботи над фейлетоном.
Методи та критерії оцінювання: Лекції, практичні заняття, випуск кожною групою навчальної газети «Молодий журналіст» з журналістськими публіцистичними жанрами студентів Критерії оцінювання: індивідуальне опитування на практичних, фронтальне опитування, перевірка знань на практичних, тестування на практичних з кожної теми, контрольні роботи, бали за матеріал в газеті «Молодий журналіст» (45 балів), тестування на іспиті, творче завдання6 написання аналітичного жанру (55 балів).
Критерії оцінювання результатів навчання: Лекції, практичні заняття, випуск кожною групою навчальної газети «Молодий журналіст» з журналістськими публіцистичними жанрами студентів Критерії оцінювання: індивідуальне опитування на практичних, фронтальне опитування, перевірка знань на практичних, тестування на практичних з кожної теми, контрольні роботи, бали за матеріал в газеті «Молодий журналіст» (45 балів), тестування на іспиті, творче завдання6 написання аналітичного жанру (55 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Здоровега В.Й. Теорія і методика журналістської творчості: Навчальний посібник/ Володимир Йосипович Здоровега. – Львів: ПАІС, 2006. Кузнецова О.Д. Журналістські публіцистичні жанри преси: Навчальний посібник/ Олена Дмитрівна Кузнецова. – Львів: ПАІС, 2021.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).