Теорія і методика журналістської творчості, частина 4

Спеціальність: Журналістика
Код дисципліни: 6.061.00.O.023
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Журналістика та засоби масової комунікації
Лектор: Кузнецова Олена Дмитрівна, професор, доктор філологічних наук з журналістики, професор
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Актуальність вивчення журналістських публіцистичних жанрів преси. Знати теорію журналістських публіцистичних жанрів преси та їх жанрові методи, типологію: види, підвиди та їх особливості, методику роботи над малими публіцистичними жанрами, портретним нарисом, проблемним нарисом, подорожнім нарисом, знати теорію світоглядної публіцистики. Знати теорію і методику журналістських публіцистичних жанрів: авторська колонка, есе, сатиричних жанрів: сатирична замітка, фейлетон, памфлет.
Завдання: Актуальність вивчення журналістських публіцистичних жанрів преси. Знати теорію журналістських публіцистичних жанрів преси та їх жанрові методи, типологію: види, підвиди та їх особливості, методику роботи над малими публіцистичними жанрами, портретним нарисом, проблемним нарисом, подорожнім нарисом, знати теорію світоглядної публіцистики. Знати теорію і методику журналістських публіцистичних жанрів: авторська колонка, есе, сатиричних жанрів: сатирична замітка, фейлетон, памфлет.
Результати навчання: Актуальність вивчення журналістських публіцистичних жанрів преси. Знати теорію журналістських публіцистичних жанрів преси та їх жанрові методи, типологію: види, підвиди та їх особливості, методику роботи над малими публіцистичними жанрами, портретним нарисом, проблемним нарисом, подорожнім нарисом, знати теорію світоглядної публіцистики. Знати теорію і методику журналістських публіцистичних жанрів: авторська колонка, есе, сатиричних жанрів: сатирична замітка, фейлетон, памфлет.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Теорія та методика журналістської творчості Ч.1 «Методи збору інформації в журналістиці»; Теорія та методика журналістської творчості Ч.2 «Інформаційні жанри і методи преси». ТМЖТ Ч.3 «Аналітичні жанри і методи преси»
Короткий зміст навчальної програми: Поняття словесної публіцистики та її види: письменницька й журналістська. Актуальність вивчення журналістських публіцистичних жанрів преси. Особливості, ознаки журналістських публіцистичних жанрів преси, їх жанрові методи, типологія: типи, види, підвиди та їх особливості. Поняття журналістської нарисової публіцистики в пресі. Види нарисових жанрів та їх особливості в пресі. Малі нарисові жанри в пресі, їх види: етюд, ескіз, мініатюра та інші, їх жанрові ознаки. Журналістська зарисовка у пресі, ознаки, види, особливості, методика роботи над зарисовкою. Журналістські великі нарисові жанри у пресі, ознаки, види, особливості. Портретний нарис у пресі: поняття, види, ознаки, методика роботи над портретним нарисом. Подорожній нарис у пресі: поняття, види, ознаки, методика роботи над подорожнім нарисом. Проблемний нарис у пресі: поняття, види, ознаки, методика роботи над проблемним нарисом. Авторська колонка в газеті, поняття, види, ознаки, методика роботи над авторською колонкою. Есе в сучасній періодиці, поняття, види, ознаки, методика роботи над есе. Світоглядна публіцистика в пресі, поняття, завдання, види, жанри. Журналістська сатирична публіцистика в пресі, поняття, особливості, завдання, жанри. Сатирична замітка в газеті, журналі, ознаки, методика роботи. Журналістський фейлетон у газеті, журналі, поняття, особливості, види, методика роботи над фейлетоном. Памфлет у пресі, поняття, особливості, різновиди, методика роботи над фейлетоном.
Опис: Поняття словесної публіцистики та її види: письменницька й журналістська. Актуальність вивчення журналістських публіцистичних жанрів преси. Особливості, ознаки журналістських публіцистичних жанрів преси, їх жанрові методи, типологія: типи, види, підвиди та їх особливості. Поняття журналістської нарисової публіцистики в пресі. Види нарисових жанрів та їх особливості в пресі. Малі нарисові жанри в пресі, їх види: етюд, ескіз, мініатюра та інші, їх жанрові ознаки. Журналістська зарисовка у пресі, ознаки, види, особливості, методика роботи над зарисовкою. Журналістські великі нарисові жанри у пресі, ознаки, види, особливості. Портретний нарис у пресі: поняття, види, ознаки, методика роботи над портретним нарисом. Подорожній нарис у пресі: поняття, види, ознаки, методика роботи над подорожнім нарисом. Проблемний нарис у пресі: поняття, види, ознаки, методика роботи над проблемним нарисом. Авторська колонка в газеті, поняття, види, ознаки, методика роботи над авторською колонкою. Есе в сучасній періодиці, поняття, види, ознаки, методика роботи над есе. Світоглядна публіцистика в пресі, поняття, завдання, види, жанри. Журналістська сатирична публіцистика в пресі, поняття, особливості, завдання, жанри. Сатирична замітка в газеті, журналі, ознаки, методика роботи. Журналістський фейлетон у газеті, журналі, поняття, особливості, види, методика роботи над фейлетоном. Памфлет у пресі, поняття, особливості, різновиди, методика роботи над фейлетоном.
Методи та критерії оцінювання: Лекції, практичні заняття, випуск кожною групою навчальної газети «Молодий журналіст» з журналістськими публіцистичними жанрами студентів Критерії оцінювання: індивідуальне опитування на практичних, фронтальне опитування, перевірка знань на практичних, тестування на практичних з кожної теми, контрольні роботи, бали за матеріал в газеті «Молодий журналіст» (45 балів), тестування на іспиті, творче завдання6 написання аналітичного жанру (55 балів).
Критерії оцінювання результатів навчання: Лекції, практичні заняття, випуск кожною групою навчальної газети «Молодий журналіст» з журналістськими публіцистичними жанрами студентів Критерії оцінювання: індивідуальне опитування на практичних, фронтальне опитування, перевірка знань на практичних, тестування на практичних з кожної теми, контрольні роботи, бали за матеріал в газеті «Молодий журналіст» (45 балів), тестування на іспиті, творче завдання6 написання аналітичного жанру (55 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Здоровега В.Й. Теорія і методика журналістської творчості: Навчальний посібник/ Володимир Йосипович Здоровега. – Львів: ПАІС, 2006. Кузнецова О.Д. Журналістські публіцистичні жанри преси: Навчальний посібник/ Олена Дмитрівна Кузнецова. – Львів: ПАІС, 2021.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).