Соціологія і журналістика

Спеціальність: Журналістика
Код дисципліни: 6.061.00.O.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Журналістика та засоби масової комунікації
Лектор: Божена Іваницька
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни: є системне оволодіння теорією, методикою соціології і журналістики та вміле застосування знань для підвищення майстерності журналістів, а також сформувати практичні вміння, навички використання ґрунтовних і систематичних знань з дисципліни «Соціологія і журналістика»; на основі набутих знань сприяти саморозвитку і самопізнанню особистості студентів.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: • Вміти проводити конкретні соціологічні дослідження. • Знати основи теоретичної та практичної соціології. • Застосовувати способи використання соціологічних знань у журналістській практиці.
Результати навчання: Програмні результати навчання: • пояснювати свої виробничі дії та операції на основі отриманих знань; • застосовувати знання зі сфери предметної спеціалізації для створення інформаційного продукту чи для проведення інформаційної акції; • оцінювати свій чи чужий інформаційний продукт, інформаційну акцію, що організована і проведена самостійно або разом із колегами; • виконувати пошук, оброблення та аналіз інформації з різних джерел; • використовувати сучасні інформаційні й комунікаційні технології та спеціалізоване програмне забезпечення для вирішення професійних завдань; • координувати виконання особистого завдання із завданнями колег; • оцінювати діяльність колег як носіїв прав та обов’язків членів суспільства - представників громадянського суспільства; • оцінювати діяльність колег з точки зору зберігання та примноження суспільних і культурних цінностей і досягнень; • вільно спілкуватися з професійних питань, включаючи усну, письмову та електронну комунікацію, українською мовою. Результати навчання Методи навчання і викладання Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання РН. 1. Здатність розробляти і реалізовувати журналістські проекти. Лекції, практичні заняття (пояснювально-ілюстративний метод, дослідницький метод) Поточний контроль – фронтальне опитування) РН. 2. Вміти обирати та структурувати відповідний навчальний матеріал, планувати і проводити різні види журналістського аналізу, опрацьовувати навчальну та навчально-методичну літературу і використовувати її в журналістській діяльності. Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод) Вибіркове усне опитування; оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень РН. 3. Вміти планувати та виконувати журналістські дослідження як особисто, так і у колективі, критично аналізувати отримані результати; оформлювати результати досліджень у вигляді звітів, наукових публікацій, презентацій. Лекційні та практичні заняття: дослідницький метод, евристичний метод. Усне опитування, написання тестів РН. 4. Знати та уміти застосовувати засоби сучасних інформаційних технологій для вирішення журналістських задач. Лекційні та практичні заняття: евристичний метод, метод проблемного викладу Захист практичних робіт РН. 5. Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію розв’язання повсякденних питань. Лекційні та практичні заняття: метод проблемного викладу Вибіркове усне опитування; тести.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Теорія і методика журналістської творчості Вступ до журналістики Супутні і наступні навчальні дисципліни Журналістська майстерність Журналістська етика
Короткий зміст навчальної програми: «Соціологія і журналістика» викладається на другому курсі підготовки студентів. При вивчення цієї дисципліни на перший план виступає проблема контактності і організаційні здібності в процесі комунікації та оперативний збір і опрацювання інформації. Тому для успішного вивчення цього курсу студентам необхідні знання з дисциплін: «Вступ до журналістики», «Теорія і методика журналістської творчості», «Журналістська етика», «Журналістська майстерність».
Опис: Тема 1. Місце соціології в системі суспільних і гуманітарних наук. Конкретно-соціологічне дослідження: поняття, етапи, види. Поняття суспільного і соціального. Об’єкт і предмет соціологічного пізнання. Структура і рівні соціологічних знань. Функції соціології, її закони і категорії. Місце соціології в системі суспільних і гуманітарних наук. Метод соціального аналізу. Визначення поняття. Етапи проведення КДС. Види КДС. Тема 2. Конкретно-соціологічне дослідження: поняття, етапи, види. Визначення поняття. Етапи проведення КДС. Види КДС. Тема 3. Становлення і розвиток соціологічної науки в Україні. З історії соціологічної думки. Видатні представники вітчизняної соціології. Розвиток соціологічної науки в Україні. Тема 4. Роль, види та методи соціологічного опитування. Роль опитувань у зборі первинної соціальної інформації. Анкетні опитування. Метод експертних оцінок. Соціометричне опитування. Тема 5. Види анкетування. Метод інтерв’ю. Види анкетування. Метод інтерв’ю. Тема 6. Метод експертних оцінок. Соціологічне опитування. Метод експертних оцінок. Соціологічне опитування. Тема 7. Аналіз документів як метод соціологічного дослідження. Алгоритм виконання СД. Класифікація документів. Методи соціологічного дослідження. Тема 8. Інтерв’ю у соціології, його види. Тема 9. Вимоги до проведення інтерв’ю. Проведення. Вимоги до побудови анкет. Тема 10. Програма соціологічного дослідження, її структура та функції. Сутність, мета проведення, функції програми. Створення програми. Тема 11. Соціологічне дослідження.
Методи та критерії оцінювання: Для перевірки рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти використані такі методи: - усне опитування на практичних заняттях; - виступ на практичних заняттях (із рефератом, доповіддю, у дискусії тощо); - виконання контрольної роботи; - проходження тестових завдань; - оцінювання участі на заняттях в ділових та імітаційних іграх; - залік. Перевірка знань здобувачів освіти відбувається у формі публічних виступів на практичних заняттях, захисту власного соціологічного дослідження написаного на основі здобутих теоретичних знань і практичних навичок. Робота має передбачати розв’язання складної спеціалізованої задачі або практичної проблеми у сфері соціальних комунікацій і соціології в журналістиці, що характеризується комплексністю і невизначеністю умов. Робота здобувачів освіти не повинна містити академічного плагіату, фабрикації та фальсифікації даних. В разі проведення навчання онлайн, усі види робіт проводяться у ВНС i на віртуальній платформі Zoom.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК) Практичні заняття – 45 Виконання контрольної роботи – 55 Разом за дисципліну 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення Конспекти лекцій та інші навчальні і методичні матеріали у ВНС. http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1286 Рекомендована література 1. Білоус В. Соціологія у визначеннях, поясненнях, схемах, таблицях: Навч. посібник / Київський національний економічний ун-т. — К. : КНЕУ, 2002. — 140с. 2. Брегеда А. Соціологія: Навч. метод. посіб. для самостійного вивчення дисципліни / Київський національний економічний ун-т. — К., 1999. — 123с. 3. Вербець В. Соціологія: теоретичні та методичні аспекти: Навч.-метод. посіб. / Рівненський держ. гуманітарний ун-т. — Рівне : РДГУ, 2005. — 202с. 4. Герасимчук А. Соціологія: Навчальний посібник/ Андрій Гера-симчук, Юрій Палеха, Оксана Шиян; Ред. В. Я. Пипченко, Н. М. Труш. — 3-є вид., вип. й доп. — К.: Вид-во Європейського ун-ту, 2003. — 245 с. 5. Дворецька Г. Соціологія: Навч. посібник / Київський національний економічний ун-т. — 2-ге вид., перероб.і доп. — К. : КНЕУ, 2002. — 472с. 6. Додонов Р. Соціологія: Навч. посібник для курсантів і студ. вищих навч. закл. МВС України / Донецький юридичний ін-т МВС при Донецькому національному ун-ті. — Донецьк, 2005. — 224с. 7. Жоль К. Соціологія: Навч. посібник для студ. вищ. навч. закладів. — К. : Либідь, 2005. — 440с. 8.Лукашевич М. Соціологія : Базовий курс: Навчальний посібник/ Микола Лукашевич, Микола Туленков; — К. : Каравела, 2005. — 310 с. 9. Макеєв С. Соціологія: Навч. посібник / Сергій Олексійович Макеєв (ред.). — 2.вид., випр. і доп. — К. : Знання, 2003. — 454с. 10. Попова І. Соціологія: Пропедевтичний курс : Підручник для студ. вузів/ Ірина Попова; Пер. з рос. В.П.Недашківський. — 2-е вид. — К. : Тандем, 1998. — 270 с. 11. Сасіна Л. Соціологія : Навчальний посібник/ Людмила Сасіна, Наталя Мажник; М-во освіти і науки України, Харківський нац. економічний ун-т. — Харків: ВД "ІНЖЕК", 2005. — 206 с. 12. Соціологія : Підручник/ Ред. Віктор Георгійович Городяненко. — 2-ге вид., перероб. і доп. — К. : Академія, 2002. — 559 с. 13. Соціологія : Терміни. Поняття. Персоналії. Навч. словник-довідник для студентів/ Укл. : В.М.Піча, В.М.Піча, Н.М.Хома; Соціологічна асоціація України. — К. : Каравела; Львів : Новий Світ-2000, 2002. — 474 с. 14. Соціологія: Короткий енциклопедичний словник/ Під заг. ред. В.І.Воловича. — К. : Укр.Центр духовн.культури, 1998. — 727 с. 15. Соціологія : Підручник/ Н. П. Осипова, В. І. Астахова, В. Д. Воднік та ін.; За ред. Н. П. Осипової; М-во освіти і науки України. — К. : Юрінком Інтер, 2003. — 335 с. 16. Черниш Н. Соціологія : Курс лекцій/ Наталія Черниш; Львівський нац. ун-т ім. І.Франка. — 3-є вид., перероблене і доп. — Львів : Кальварія, 2003. — 540 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).