Соціологія і журналістика
Спеціальність: Журналістика
Код дисципліни: 6.061.00.O.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Журналістика та засоби масової комунікації
Лектор: Божена Іваницька
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
• Вміти проводити конкретні соціологічні дослідження.
• Знати основи теоретичної та практичної соціології.
• Застосовувати способи використання соціологічних знань у журналістській практиці.
Результати навчання: Програмні результати навчання:
• пояснювати свої виробничі дії та операції на основі отриманих знань;
• застосовувати знання зі сфери предметної спеціалізації для створення інформаційного продукту чи для проведення інформаційної акції;
• оцінювати свій чи чужий інформаційний продукт, інформаційну акцію, що організована і проведена самостійно або разом із колегами;
• виконувати пошук, оброблення та аналіз інформації з різних джерел;
• використовувати сучасні інформаційні й комунікаційні технології та спеціалізоване програмне забезпечення для вирішення професійних завдань;
• координувати виконання особистого завдання із завданнями колег;
• оцінювати діяльність колег як носіїв прав та обов’язків членів суспільства - представників громадянського суспільства;
• оцінювати діяльність колег з точки зору зберігання та примноження суспільних і культурних цінностей і досягнень;
• вільно спілкуватися з професійних питань, включаючи усну, письмову та електронну комунікацію, українською мовою.
Результати навчання Методи навчання і викладання Методи оцінювання рівня досягнення результатів навчання
РН. 1. Здатність розробляти і реалізовувати журналістські проекти. Лекції, практичні заняття (пояснювально-ілюстративний метод, дослідницький метод) Поточний контроль –
фронтальне опитування)
РН. 2. Вміти обирати та структурувати відповідний навчальний матеріал, планувати і проводити різні види журналістського аналізу, опрацьовувати навчальну та навчально-методичну літературу і використовувати її в журналістській діяльності. Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод) Вибіркове усне опитування; оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень
РН. 3. Вміти планувати та виконувати журналістські дослідження як особисто, так і у колективі, критично аналізувати отримані результати; оформлювати результати досліджень у вигляді звітів, наукових публікацій, презентацій. Лекційні та практичні заняття: дослідницький метод, евристичний метод. Усне опитування, написання тестів
РН. 4. Знати та уміти застосовувати засоби сучасних інформаційних технологій для вирішення журналістських задач. Лекційні та практичні заняття: евристичний метод, метод проблемного викладу Захист практичних робіт
РН. 5. Поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію розв’язання повсякденних питань. Лекційні та практичні заняття: метод проблемного викладу Вибіркове усне опитування; тести.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни
Теорія і методика журналістської творчості
Вступ до журналістики
Супутні і наступні навчальні дисципліни
Журналістська майстерність
Журналістська етика
Короткий зміст навчальної програми: «Соціологія і журналістика» викладається на другому курсі підготовки студентів. При вивчення цієї дисципліни на перший план виступає проблема контактності і організаційні здібності в процесі комунікації та оперативний збір і опрацювання інформації. Тому для успішного вивчення цього курсу студентам необхідні знання з дисциплін: «Вступ до журналістики», «Теорія і методика журналістської творчості», «Журналістська етика», «Журналістська майстерність».
Опис: Тема 1. Місце соціології в системі суспільних і гуманітарних наук. Конкретно-соціологічне дослідження: поняття, етапи, види. Поняття суспільного і соціального. Об’єкт і предмет соціологічного пізнання. Структура і рівні соціологічних знань. Функції соціології, її закони і категорії. Місце соціології в системі суспільних і гуманітарних наук. Метод соціального аналізу. Визначення поняття. Етапи проведення КДС. Види КДС.
Тема 2. Конкретно-соціологічне дослідження: поняття, етапи, види. Визначення поняття. Етапи проведення КДС. Види КДС.
Тема 3. Становлення і розвиток соціологічної науки в Україні. З історії соціологічної думки. Видатні представники вітчизняної соціології. Розвиток соціологічної науки в Україні.
Тема 4. Роль, види та методи соціологічного опитування. Роль опитувань у зборі первинної соціальної інформації. Анкетні опитування. Метод експертних оцінок. Соціометричне опитування.
Тема 5. Види анкетування. Метод інтерв’ю. Види анкетування. Метод інтерв’ю.
Тема 6. Метод експертних оцінок. Соціологічне опитування. Метод експертних оцінок. Соціологічне опитування.
Тема 7. Аналіз документів як метод соціологічного дослідження. Алгоритм виконання СД. Класифікація документів. Методи соціологічного дослідження.
Тема 8. Інтерв’ю у соціології, його види.
Тема 9. Вимоги до проведення інтерв’ю. Проведення.
Вимоги до побудови анкет.
Тема 10. Програма соціологічного дослідження, її структура та функції. Сутність, мета проведення, функції програми. Створення програми.
Тема 11. Соціологічне дослідження.
Методи та критерії оцінювання: Для перевірки рівня досягнення результатів навчання здобувачів освіти використані такі методи:
- усне опитування на практичних заняттях;
- виступ на практичних заняттях (із рефератом, доповіддю, у дискусії тощо);
- виконання контрольної роботи;
- проходження тестових завдань;
- оцінювання участі на заняттях в ділових та імітаційних іграх;
- залік.
Перевірка знань здобувачів освіти відбувається у формі публічних виступів на практичних заняттях, захисту власного соціологічного дослідження написаного на основі здобутих теоретичних знань і практичних навичок. Робота має передбачати розв’язання складної спеціалізованої задачі або практичної проблеми у сфері соціальних комунікацій і соціології в журналістиці, що характеризується комплексністю і невизначеністю умов. Робота здобувачів освіти не повинна містити академічного плагіату, фабрикації та фальсифікації даних.
В разі проведення навчання онлайн, усі види робіт проводяться у ВНС i на віртуальній платформі Zoom.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (ПК)
Практичні заняття – 45
Виконання контрольної роботи – 55
Разом за дисципліну 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення
Конспекти лекцій та інші навчальні і методичні матеріали у ВНС.
http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=1286
Рекомендована література
1. Білоус В. Соціологія у визначеннях, поясненнях, схемах, таблицях: Навч. посібник / Київський національний економічний ун-т. — К. : КНЕУ, 2002. — 140с.
2. Брегеда А. Соціологія: Навч. метод. посіб. для самостійного вивчення дисципліни / Київський національний економічний ун-т. — К., 1999. — 123с.
3. Вербець В. Соціологія: теоретичні та методичні аспекти: Навч.-метод. посіб. / Рівненський держ. гуманітарний ун-т. — Рівне : РДГУ, 2005. — 202с.
4. Герасимчук А. Соціологія: Навчальний посібник/ Андрій Гера-симчук, Юрій Палеха, Оксана Шиян; Ред. В. Я. Пипченко, Н. М. Труш. — 3-є вид., вип. й доп. — К.: Вид-во Європейського ун-ту, 2003. — 245 с.
5. Дворецька Г. Соціологія: Навч. посібник / Київський національний економічний ун-т. — 2-ге вид., перероб.і доп. — К. : КНЕУ, 2002. — 472с.
6. Додонов Р. Соціологія: Навч. посібник для курсантів і студ. вищих навч. закл. МВС України / Донецький юридичний ін-т МВС при Донецькому національному ун-ті. — Донецьк, 2005. — 224с.
7. Жоль К. Соціологія: Навч. посібник для студ. вищ. навч. закладів. — К. : Либідь, 2005. — 440с.
8.Лукашевич М. Соціологія : Базовий курс: Навчальний посібник/ Микола Лукашевич, Микола Туленков; — К. : Каравела, 2005. — 310 с.
9. Макеєв С. Соціологія: Навч. посібник / Сергій Олексійович Макеєв (ред.). — 2.вид., випр. і доп. — К. : Знання, 2003. — 454с.
10. Попова І. Соціологія: Пропедевтичний курс : Підручник для студ. вузів/ Ірина Попова; Пер. з рос. В.П.Недашківський. — 2-е вид. — К. : Тандем, 1998. — 270 с.
11. Сасіна Л. Соціологія : Навчальний посібник/ Людмила Сасіна, Наталя Мажник; М-во освіти і науки України, Харківський нац. економічний ун-т. — Харків: ВД "ІНЖЕК", 2005. — 206 с.
12. Соціологія : Підручник/ Ред. Віктор Георгійович Городяненко. — 2-ге вид., перероб. і доп. — К. : Академія, 2002. — 559 с.
13. Соціологія : Терміни. Поняття. Персоналії. Навч. словник-довідник для студентів/ Укл. : В.М.Піча, В.М.Піча, Н.М.Хома; Соціологічна асоціація України. — К. : Каравела; Львів : Новий Світ-2000, 2002. — 474 с.
14. Соціологія: Короткий енциклопедичний словник/ Під заг. ред. В.І.Воловича. — К. : Укр.Центр духовн.культури, 1998. — 727 с.
15. Соціологія : Підручник/ Н. П. Осипова, В. І. Астахова, В. Д. Воднік та ін.; За ред. Н. П. Осипової; М-во освіти і науки України. — К. : Юрінком Інтер, 2003. — 335 с.
16. Черниш Н. Соціологія : Курс лекцій/ Наталія Черниш; Львівський нац. ун-т ім. І.Франка. — 3-є вид., перероблене і доп. — Львів : Кальварія, 2003. — 540 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).