Журналістська майстерність, частина 1

Спеціальність: Журналістика
Код дисципліни: 6.061.00.O.029
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Журналістика та засоби масової комунікації
Лектор: Білограць Христина Романівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: мати основні теоретичні знання професійної журналістської етики та етикету журналістка; знати професійні етичні журналістські цінності, принципи, етичні норми, етикетні правила журналістської етики і керуватися ними в своїй діяльності; знати міжнародні, чинні в Україні, національні, корпоративні, редакційні документи з журналістської етики; вміти застосовувати знання з журналістської етики в журналістській діяльності та журналістській творчості; вміти регулювати відхилення від професійних етичних вимог у ЗМІ.
Завдання: мати основні теоретичні знання професійної журналістської етики та етикету журналістка; знати професійні етичні журналістські цінності, принципи, етичні норми, етикетні правила журналістської етики і керуватися ними в своїй діяльності; знати міжнародні, чинні в Україні, національні, корпоративні, редакційні документи з журналістської етики; вміти застосовувати знання з журналістської етики в журналістській діяльності та журналістській творчості; вміти регулювати відхилення від професійних етичних вимог у ЗМІ.
Результати навчання: мати основні теоретичні знання професійної журналістської етики та етикету журналістка; знати професійні етичні журналістські цінності, принципи, етичні норми, етикетні правила журналістської етики і керуватися ними в своїй діяльності; знати міжнародні, чинні в Україні, національні, корпоративні, редакційні документи з журналістської етики; вміти застосовувати знання з журналістської етики в журналістській діяльності та журналістській творчості; вміти регулювати відхилення від професійних етичних вимог у ЗМІ.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Теорія і методика журналістської творчості. Ч.1,2,3,4
Короткий зміст навчальної програми: Актуальність, значення журналістської етики. Специфіка моральної культури журналіста. Мета, завдання професійної етики журналіста. Гуманізм як основний орієнтир професійної моралі журналістів. Поняття, види етичних цінностей журналістів. Нормативні документи з журналістської етики. Етика полеміки, критики, реклами в ЗМІ, роботи в комп’ютерних мережах. Особливості етикету журналіста, його види. Регулювання моралі журналістської діяльності та його види. Саморегулювання порушень журналістської етики закордоном і в Україні.
Опис: Актуальність, значення журналістської етики. Специфіка моральної культури журналіста. Мета, завдання професійної етики журналіста. Гуманізм як основний орієнтир професійної моралі журналістів. Поняття, види етичних цінностей журналістів. Нормативні документи з журналістської етики. Етика полеміки, критики, реклами в ЗМІ, роботи в комп’ютерних мережах.
Методи та критерії оцінювання: Практичне заняття, усне опитування, тестування, контрольна робота (45%) Підсумковий контроль (контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (55%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичне заняття, усне опитування, тестування, контрольна робота (45%) Підсумковий контроль (контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (55%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Іванов В.Ф., Сердюк В.Є. Журналістська етика: підручник / Іванов В.Ф., Сердюк В.Є. – К.: Вища шк., 2007. – 237 с. 2. В.Ф. Іванов, С. В. Штурхецький. Практикум із журналістської етики: Навчальний посібник. — Під ред. проф. В.Ф. Іванова. 2-ге вид., стереотип. — К.: Видавець О.Зень, 2012. — 320 с. 3. Кузнецова О.Д. Професійна етика журналіста: посібник / О.Д.Кузнецова. ? Львів: ПАЇС, 2007 ? 246 с. 4. Гор У. Органы саморегулирования // Путеводитель по саморегулированию СМИ: все вопросы и ответы / Под ред. А. Улен, Дж. Смита. ? Вена: [б.изд.], 2008. ? С. 37-50. 5. До дискусії про журналістську етику: збірник статей / За ред. І.О. Чемериса, Н.Л.Лігачової, Б.І. Глухівського. ?К.: ІЕСП „Республіка”, 2002. 6. Міжнародна федерація журналістів. Принципи доступу до інформації // Посібник з питань свободи вираження. ? К.:[б.в.], 1999. ? С. 217-218. 7. Свобода вираження поглядів та свобода ЗМІ за міжнародним законодавством // Посібник з питань свободи вираження. ? К.: [б.в.], 1999. ? С. 9-23. 8. Харасти М. Положительные стороны саморегулирования СМИ // Путеводитель по саморегулированию СМИ: все вопросы и ответы / Под ред. А. Улен, Дж. Смита. ? Вена: [б.изд.], 2008. ? С. 9-23. 9. Хлистун Г.Ю. Система саморегулювання преси в європейському регіоні // Публіцистика і політика // Зб. наук. пр. Вип. 3. – К.: Київ. ун-т ім. Т.Шевченка, Інститут журналістики, 2002. – С. 74-83. 10. Іванов В.Ф, Середюк В.Є. Журналістська етика // http://journ-port.at.ua/publ/14-1-0-416 11. Ціннісно-етичне регулювання журналістської діяльності в Україні: Автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.01.08 / О.Д. Кузнецова; Київ. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 1999. — 40 с. // http://www.lib.ua-ru.net/inode/40135.html
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).