Журналістська майстерність, частина 1
Спеціальність: Журналістика
Код дисципліни: 6.061.00.O.029
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Журналістика та засоби масової комунікації
Лектор: Білограць Христина Романівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: мати основні теоретичні знання професійної журналістської етики та етикету журналістка;
знати професійні етичні журналістські цінності, принципи, етичні норми, етикетні правила журналістської етики і керуватися ними в своїй діяльності;
знати міжнародні, чинні в Україні, національні, корпоративні, редакційні документи з журналістської етики;
вміти застосовувати знання з журналістської етики в журналістській діяльності та журналістській творчості;
вміти регулювати відхилення від професійних етичних вимог у ЗМІ.
Результати навчання: мати основні теоретичні знання професійної журналістської етики та етикету журналістка;
знати професійні етичні журналістські цінності, принципи, етичні норми, етикетні правила журналістської етики і керуватися ними в своїй діяльності;
знати міжнародні, чинні в Україні, національні, корпоративні, редакційні документи з журналістської етики;
вміти застосовувати знання з журналістської етики в журналістській діяльності та журналістській творчості;
вміти регулювати відхилення від професійних етичних вимог у ЗМІ.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Теорія і методика журналістської творчості. Ч.1,2,3,4
Короткий зміст навчальної програми: Актуальність, значення журналістської етики. Специфіка моральної культури журналіста. Мета, завдання професійної етики журналіста. Гуманізм як основний орієнтир професійної моралі журналістів. Поняття, види етичних цінностей журналістів. Нормативні документи з журналістської етики. Етика полеміки, критики, реклами в ЗМІ, роботи в комп’ютерних мережах. Особливості етикету журналіста, його види. Регулювання моралі журналістської діяльності та його види. Саморегулювання порушень журналістської етики закордоном і в Україні.
Опис: Актуальність, значення журналістської етики. Специфіка моральної культури журналіста. Мета, завдання професійної етики журналіста. Гуманізм як основний орієнтир професійної моралі журналістів. Поняття, види етичних цінностей журналістів. Нормативні документи з журналістської етики. Етика полеміки, критики, реклами в ЗМІ, роботи в комп’ютерних мережах.
Методи та критерії оцінювання: Практичне заняття, усне опитування, тестування, контрольна робота (45%)
Підсумковий контроль (контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (55%)
Критерії оцінювання результатів навчання: Практичне заняття, усне опитування, тестування, контрольна робота (45%)
Підсумковий контроль (контрольний захід, іспит): письмово-усна форма (55%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Іванов В.Ф., Сердюк В.Є. Журналістська етика: підручник / Іванов В.Ф., Сердюк В.Є. – К.: Вища шк., 2007. – 237 с.
2. В.Ф. Іванов, С. В. Штурхецький. Практикум із журналістської етики: Навчальний посібник. — Під ред. проф. В.Ф. Іванова. 2-ге вид., стереотип. — К.: Видавець О.Зень, 2012. — 320 с.
3. Кузнецова О.Д. Професійна етика журналіста: посібник / О.Д.Кузнецова. ? Львів: ПАЇС, 2007 ? 246 с.
4. Гор У. Органы саморегулирования // Путеводитель по саморегулированию СМИ: все вопросы и ответы / Под ред. А. Улен, Дж. Смита. ? Вена: [б.изд.], 2008. ? С. 37-50.
5. До дискусії про журналістську етику: збірник статей / За ред. І.О. Чемериса, Н.Л.Лігачової, Б.І. Глухівського. ?К.: ІЕСП „Республіка”, 2002.
6. Міжнародна федерація журналістів. Принципи доступу до інформації // Посібник з питань свободи вираження. ? К.:[б.в.], 1999. ? С. 217-218.
7. Свобода вираження поглядів та свобода ЗМІ за міжнародним законодавством // Посібник з питань свободи вираження. ? К.: [б.в.], 1999. ? С. 9-23.
8. Харасти М. Положительные стороны саморегулирования СМИ // Путеводитель по саморегулированию СМИ: все вопросы и ответы / Под ред. А. Улен, Дж. Смита. ? Вена: [б.изд.], 2008. ? С. 9-23.
9. Хлистун Г.Ю. Система саморегулювання преси в європейському регіоні // Публіцистика і політика // Зб. наук. пр. Вип. 3. – К.: Київ. ун-т ім. Т.Шевченка, Інститут журналістики, 2002. – С. 74-83.
10. Іванов В.Ф, Середюк В.Є. Журналістська етика // http://journ-port.at.ua/publ/14-1-0-416
11. Ціннісно-етичне регулювання журналістської діяльності в Україні: Автореф. дис... д-ра філол. наук: 10.01.08 / О.Д. Кузнецова; Київ. ун-т ім. Т.Шевченка. — К., 1999. — 40 с. // http://www.lib.ua-ru.net/inode/40135.html
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).