Сучасна українська мова в засобах масової комунікації
Спеціальність: Журналістика
Код дисципліни: 6.061.00.O.020
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Українська мова
Лектор: викладач Шмілик Ірина Дмитрівна
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Унаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен продемонструвати такі результати навчання:
1. Об’єднати різнотипні відомості з української мови в цілісну систему, що враховує досягнення мовознавчої науки;
2. Сформувати поняття мовної норми, яка цементує знання з основ різних мовознавчих дисциплін;
3. Виробити належну культуру мовлення, що забезпечить високий рівень мовного спілкування, сприятиме підвищенню загальної культури особистості та спілкування в цілому;
4. Усвідомити проблеми українського правопису, що дозволить підвищити рівень грамотності студентів.
5. Набути стійкі навички культури усного й писемного мовлення, оволодіти нормами літературної мови та мовного етикету.
6. Опанувати фонетичні, лексикологічні, граматичні, правописні та мовностилі¬¬стичні явища і тенденції оволодіти різними аспектами і нюансами української мови.
7. Розвинути гуманітарно-філологічне мислення.
Результати навчання: Інтегральна компетентність:
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми в галузі соціальних комунікацій, що передбачає застосування положень і методів соціальнокомунікаційних та інших наук і характеризується невизначеністю умов.
Загальні компетентності:
1. Здатність застосовувати знання в практичних ситуаціях.
2. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
3. Здатність спілкуватися державною мовою.
Результати навчання
1. Оцінювати діяльність колег з точки зору зберігання та примноження суспільних і культурних цінностей і досягнень.
2. Вільно спілкуватися з професійних питань, включаючи усну, письмову та електронну комунікацію, українською мовою.
3. Використовувати необхідні знання й технології для виходу з кризових комунікаційних ситуацій на засадах толерантності, діалогу й співробітництва.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Українська мова (за професійним спрямуванням)
Практична стилістика української мови
Журналістська майстерність
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна передбачає вивчення стилістично-практичних аспектів сучасної української літературної мови ; етапів її становлення і розвитку; її ролі як офіційно-державної мови в суспільному житті українського народу; місця української мови серед інших слов’янських та європейських мов; лінгвістичних характеристик (властивостей) сучасної української мови, джерел її збагачення та вдосконалення; фонетичних, лексикологічних та граматичних (морфолого-синтаксичних) законів української мови та засобів їх реалізації; наукових засад української орфографії та основних правописних норм сучасної української літературної мови; стилістично-практичних аспектів сучасної української мови, її форм (усної і писемної), літературних норм сучасної української мови, питань культури мовлення та мовного етикету; публіцистичного стилю.
Опис: Історія українського правопису.
Політико-психологічний аспект проєкту правопису 1999-го року. Пропоновані зміни до чинного правопису: а) фонетичні; б) морфологічні; в) власне правописні.
Мова як складова національної ідеології.
Теорії походження української мови. Національна та літературна українська мова.
Історія української літературної мови.
Мовна норма.
Суть словникарства.
Енциклопедичні словники.
Самобутність української лексики.
Однозначність та багатозначність слів української мови. Пряме і переносне значення. Омоніми. Лексико-семантичні зв’язки між словами: пароніми, антоніми, синоніми.
Лексика з погляду походження (споконвічна та запозичена).
Лексика української мови зі стилістичного погляду. Лексика української мови з погляду вживання.
Типові порушення лексичної норми.
Суть, джерела, класифікація фразеологізмів. Лексичний склад фразеологізму. Системні відношення у фразеологізмах.
Типові порушення фразеологічної норми.
Самобутність української фонетики.
Фонетична, фонематична та практична транскрипція. Звукові зміни у мовленнєвому потоці. Типові порушення фонетичної норми.
Наголос (акцентуація) в українській мові.
Морфеміка як мовознавчий розділ.
Словотвірна система сучасної української мови. Типові порушення словотвірної норми.
Морфологія як розділ граматики.
Особливості іменників ІІ відміни однини чоловічого роду. Порушення морфологічної норми іменника. Прикметник як частина мови.
Займенник як частина мови. Числівник у граматичній системі української мови.
Зв’язок числівника з іменником. Порушення морфологічної норми числівника.
Дієслово як частина мови. Категорії дієслова. Архаїчні (атематичні) дієслова. Дієприкметник.
Форма на -но, -то. Дієприслівник. Порушення морфологічної норми дієслова.
Прислівник як частина мови. Службові слова у граматичній системі мови.
Синтаксис як розділ граматики. Словосполука. Особливості керування.
Синтаксис простого речення. Типи речень. Особливості зв’язку підмета з присудком. Другорядні члени речення.
Односкладні речення. Синонімія односкладних речень. Складне речення.
Багатокомпонентне складне речення. Способи відтворення чужого мовлення. Складні форми організації мовлення.
Порушення синтаксичної норми. Загальні та індивідуальні вимоги до усного мовлення. Особливості плеоназму та тавтології в мовленні. Невербальні засоби спілкування (поза, міміка, жести тощо). Стандартні етикетні ситуації.
Методи та критерії оцінювання: залік: поточний контроль: 100 балів (усне опитування, контрольні роботи)
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання знань студентів відбувається на підставі таких критеріїв:
• правильність відповідей (правильне, чітке, достатньо глибоке викладення теоретичних понять);
• ступінь усвідомлення програмного матеріалу і самостійність міркувань;
• рівень використання наукових (теоретичних) знань;
• вміння використовувати засвоєний теоретичний матеріал під час виконання творчих практичних завдань.
• відповіді студентів оцінюють з погляду логічності, чіткості, виразності викладу.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Вознюк Г. Л., Булик-Верхола С. З., Василишин І. П., Гнатюк М. В., Ментинська І. Б., Шмілик І. Д. Українська мова (за професійним спрямуванням). За новою програмою: навчальний посібник-практикум. Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2020. 324 с.
2. Микитюк О. Р. Сучасна українська мова: самобутність, система, норма: навч. посібник. Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2020. 440 с.
3. Середницька А. Я., Куньч З. Й. Українська мова за професійним спрямуванням: навч. посіб. / За ред. Г.Л. Вознюка. Київ: Знання, 2010. 211 с.
4. Український правопис. Київ: Наукова думка, 2019. 391 с.
5. Фаріон І. Д. Мовна норма: пошук істини: навчальне видання, посібник. Івано-Франківськ: Місто НВ, 2017. 256 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).