Маркетингові дослідження

Спеціальність: Маркетинг
Код дисципліни: 6.075.00.O.022
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Маркетинг і логістика
Лектор: д.е.н., проф. Мних О.Б., практичні і лабораторні заняття - к.е.н., доц. Довгунь О.С.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є формування сучасної системи знань про сутність і зміст маркетингових досліджень, надання теоретичних знань та практичних умінь і навичок, достатніх для успішного виконання професійних обов’язків, що стосуються маркетингових досліджень.
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ) Здатність вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері маркетингової діяльності або у процесі навчання, що передбачає застосування відповідних теорій та методів і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Загальні компетентності (ЗК): ЗК1. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. ЗК2.Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК3.Визначеність і наполегливість щодо поставлених завдань і взятих обов’язків. ЗК 4.Здатність проведення досліджень на відповідному рівні. ЗК 5. Здатність працювати в команді. ЗК5.Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). ЗК 6. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК7. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК 9. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу. ЗК 12. Здатність діяти соціально відповідально та свідомо. ЗК 14. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. Спеціальні (фахові) компетентності (ФК): ФК 1. Здатність логічно і послідовно відтворювати отримані знання предметної області маркетингу. ФК 2. Здатність критично аналізувати й узагальнювати положення предметної області сучасного маркетингу. ФК 4.Здатність розробляти маркетингове забезпечення розвитку бізнесу в умовах невизначеності. ФК 5. Здатність проваджувати маркетингову діяльність на основі розуміння сутності та змісту теорії маркетингу і функціональних зв'язків між її складовими. ФК7.Здатність використовувати маркетингові інформаційні системи в ухваленні маркетингових рішень і розробляти рекомендації щодо підвищення їх ефективності ФК9.Здатність аналізувати поведінку ринкових суб’єктів та визначати особливості функціонування ринків ФК 10.Здатність пропонувати вдосконалення щодо функцій маркетингової діяльності. ФК 11.Здатність проводити маркетингові дослідження у різних сферах маркетингової діяльності. ФК12. Здатність коректно застосовувати методи, прийоми та інструменти маркетингу.
Результати навчання: ПРН 2. Демонструвати навички письмової та усної професійної комунікації державною й іноземною мовами, а також належного використання професійної термінології. ПРН 3. Демонструвати відповідальність у ставленні до моральних, культурних, наукових цінностей і досягнень суспільства у професійній маркетинговій діяльності. ПРН 4. Здатність продемонструвати знання та розуміння функціонування системи маркетингу на підприємстві ПРН 11. Оцінювати ризики провадження маркетингової діяльності, встановлювати рівень невизначеності маркетингового середовища при прийнятті управлінських рішень. ПРН 14. Виконувати функціональні обов’язки в групі, пропонувати обґрунтовані маркетингові рішення. ПРН 17. Визначати функціональні області маркетингової діяльності ринкового суб’єкта та їх взаємозв’язки в системі управління, розраховувати відповідні показники, які характеризують результативність такої діяльності. ПРН 20. Застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань у сфері маркетингу. ПРНС 1.1. Збирати та аналізувати необхідну інформацію, розраховувати економічні та маркетингові показники, оцінювати ризики прийняття управлінських рішень з метою удосконалення управління процесом продажу. КОМ 1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності. АіВ 2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб АіВ 3. Здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Статистика, Маркетинг. Кореквізити: Маркетингова політика комунікацій Маркетингова товарна політика Маркетингові дослідження організації (КП)
Короткий зміст навчальної програми: Система маркетингових досліджень. Маркетингова інформація та її підготовка Організація роботи з постачальниками маркетингової інформації Структура і процес маркетингових досліджень Методи збирання маркетингової інформації Визначення місткості ринку та його сегментів Дослідження кон’юнктури ринку Прогнозні дослідження збуту Дослідження конкурентного середовища і конкурентоспроможності товару Методологія дослідження поведінки споживачів Маркетингові дослідження внутрішнього середовища підприємства Маркетингові дослідження бренду Маркетингові дослідження у сфері послуг Цифрові технології та програмні продукти в маркетингових дослідженнях для цілей сегментування ринку і дослідження покупців
Опис: Теми практичних: Розроблення проекту маркетингових досліджень. Розробка анкет для цілей дослідження підприємств та покупців Визначення місткості товару на регіональному ринку Практика проведення вибіркових спостережень. Визначення розміру вибірки. Факторний аналіз. Метод ковзної середньої в процесі маркетингового дослідження компанії. Оцінювання конкурентоспроможності товару з врахуванням функціонального призначення Оцінювання конкурентоспроможності та ринкової частки підприємства Теми лабораторних: SPSS. Огляд програми. Початок роботи. Модифікація і перетворення даних. Методи описової статистики Графічне представлення результатів маркетингового дослідження Таблиці спряженості. Дисперсійний аналіз. Побудова OLAP-кубів Кореляційно-регресійний аналіз Факторний аналіз Кластерний аналіз Дискримінантний аналіз Побудова дерева рішень RFM-аналіз для цілей сегментації споживчого ринку
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (30%): письмові звіти з практичних робіт і лабораторних робіт, усне опитування; Підсумковий контроль (семестровий екзамен - 70%): тестування (50%), усне опитування (20%).
Критерії оцінювання результатів навчання: За кожне практичне заняття крім останнього для студентів денної форми навчання максимально виставляється по 4 бали. За останнє практичне заняття максимально виставляється 2 бали. За кожне практичне заняття для студентів заочної форми навчання максимально виставляється по 5 балів. За правильність виконання кожної контрольної роботи студентів заочної форми навчання згідно варіанту максимально виставляється по 6 балів, а за її захист – максимально 4 бали. У кожній контрольній роботі за теоретичне питання виставляється максимально по 1 балу, за тест – по 0,5 балу, за розв’язання задачі з її поясненням та висновками до неї – 3 бали. Зокрема, при оцінюванні повноти відповідей при розгляді теоретичних, проблемних питань теми чи ситуаційних завдань, відповідей при захисті контрольних робіт: на 100 % оцінюється відповідь, яка характеризує глибоке розуміння сутності студентом проблематики, передбачає опрацювання додаткової інформації та засвідчує високий рівень засвоєння теоретичного матеріалу та подання оригінальних пропозицій чи рішень; на 75 % оцінюється відповідь, яка характеризує достатній рівень засвоєння студентом теоретичного матеріалу, передбачає подання стандартних пропозицій чи рішень; на 50 % оцінюється відповідь, яка характеризує достатній рівень засвоєння студентом теоретичного матеріалу, проте відповідь неповна за змістом або має окремі неточності в формулюваннях чи передбачає подання пропозицій чи рішень, які є недостатньо обґрунтованими; на 25 % оцінюється відповідь, яка свідчить про низький рівень знання студентом матеріалу і розкриває зміст питання менше, ніж на 50% чи передбачає подання необґрунтованих пропозицій чи рішень. Оцінювання результатів розв’язання аналітично-розрахункового завдання (задачі) відповідно до еталонних розв’язків здійснюється за такими критеріями: 100 % – завдання повністю відповідає еталонному розв’язанню, методично правильно оформлене з належними стислими поясненнями проведених розрахунків, з висновками, студент може ґрунтовно пояснити отримані результати; 75 % – завдання виконано повністю, але припущено незначних неточностей у розрахунках або у оформленні, відсутні стислі пояснення проведених розрахунків; 50 % – завдання виконано не менш як на 50% за умови належного оформлення; наявні окремі неточності у використанні розрахункових формул, помилки у визначенні проміжних й кінцевих результатів, студент недостатньо обґрунтовано може пояснити отримані результати;. 25 % – невірно розв’язане завдання або розв’язане менше, ніж на 50%, у розв’язку наведені окремі формули та здійснені вибіркові розрахунки.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Маркетингові дослідження: підручник / Н.С. Косар, О.Б. Мних, Є.В. Крикавський, С.В. Леонова. – Львів: Національний університет «Львівська політехніка» , 2018. – 460 с. 2. Маркетингові дослідження». Методичні вказівки до практичних занять для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня «Бакалавр» спеціальності 06.03050701 «Маркетинг» / Укл.: Мних О.Б., Довгунь О.С., Гайванович Н.В. Львів: НУ «Львівська політехніка», 2016. – 40 с. 3. Методичні рекомендації до виконання лабораторних робіт з курсу «Маркетингові дослідження» для студентів першого (бакалаврського) рівня спеціальності 075 «Маркетинг» / Укл.: О.Б. Мних, Н.С. Косар, О.Ю. Бочко, Н.В. Гайванович, О.С. Довгунь, В.Т. Лозинський - Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2019. – 42 с. 4. Мних О.Б., Гайванович Н.В., Лозинський В.Т. Маркетингові дослідження організації: методичні вказівки до курсового проекту «Маркетингові дослідження організації для студ. першого бакалаврського рівня вищої освіти спец. «Маркетинг», Вид.-во НУ «Львівська політехніка», 2018, 40 с. 5. Маркетингові дослідження: підручник / Н.С., Косар, О.Б. Мних, Є.В. Крикавський, С.В. Леонова – Львів: Вид-во Національний університет «Львівська політехніка», 2018. – 460 с. 6. Ілляшенко, С. М. Маркетингові дослідження: Навч. посіб. / [С.М. Ілляшенко, М.Ю. Баскакова] за ред. С.М. Ілляшенко. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 192 С. 7. Лилик І. В.,Маркетингові дослідження: кейси та ситуаційні вправи. Практикум/ Лилик І. В., Кудирко О. В.. – К.: КНЕУ, 2010. – 313 С. 8. Малхотра Нэреш. Маркетинговые исследования. Практическое руководство /Перев. с англ. / Малхотра Нэреш .- Москва - Санкт-Петербург –Киев, 2002. 9. Світвуд Адель. Маркетингова аналітика/як підкріпити інтуїцію даними/пер. з англ. О. Асташова.-К.: Наш формат, 2019.-152с. 10. Старостіна А.О. Маркетингові дослідження національних і міжнародних ринків: Підручник. – К.: ТОВ «Лазарит-Поліграф», 2012 – 480 с. 11. Старостіна А.О. Маркетинг: підручник / А. О. Старостіна [та ін.] ; ред. А. О. Старостіна. - К.: Знання, 2009. - 1071 С. 12. Тєлєтов О.С. Маркетингові дослідження: навчальний посібник - К: Знання України, 2010. - 299 С. 13. Хейг Пол. Маркетинговые исследования глазами заказчика. Изд-во: Баланс-Клуб/ Хейг Пол, Хейг Н., 2006. - 260 С. 14. Черчилль Г. Маркетинговые исследования. – Издание 5/ Черчилль Г., Браун Т. . Изд-во: Питер, 2007.- 704 С. 15. Павловська Л. Д., Павловський Д. В. Маркетингові дослідження: навч. посіб. – Житомир: Вид. О. О. Євенок, 2017. – 344 с. 16. Решетілова Т.Б. Маркетингові дослідження: підручник : [Електронний ресурс] / Т.Б. Решетілова, С.М. Довгань ; М-во освіти і науки України, Нац. гірн. ун-т. – Електрон. текст. дані. – Дніпропетровськ : НГУ, 2015. – 357 с URL : http://mk.nmu.org.ua
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112. E-mail: nolimits@lpnu.ua. Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Маркетингові дослідження (курсовий проєкт)

Спеціальність: Маркетинг
Код дисципліни: 6.075.00.O.026
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Маркетинг і логістика
Лектор: д.е.н., проф. Мних О.Б., к.е.н., доц. Довгунь О.С.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: ПРН 1. Демонструвати знання та розуміння теоретичних основ та принципів провадження маркетингової діяльності. ПРН 2. Аналізувати і прогнозувати ринкові явища та процеси на основі застосування фундаментальних принципів, теоретичних знань і прикладних навичок здійснення маркетингової діяльності. ПРНС 1.1. Збирати та аналізувати необхідну інформацію, розраховувати економічні та маркетингові показники, оцінювати ризики прийняття управлінських рішень з метою удосконалення управління процесом продажу. КОМ 1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності. АіВ 2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб. АіВ 3. Здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Маркетингові дослідження
Короткий зміст навчальної програми: Вступ Розділ 1. Формулювання проблеми та визначення цілей маркетингового дослідження 1.1. Процес визначення проблем фірми і розроблення підходу до їх вирішення 1.2. Структуризація проблеми i побудова моделі основних причиннонаслідкових зв?язків 1.3. Формулювання пошукових питань та робочої гіпотези Розділ 2. Планування і організація маркетингового дослідження 2.1 Розробка плану дослідження 2.2. Кабінетні дослідження й аналіз вторинної інформації Розділ 3. Обґрунтування вибору методу дослідження 3.1. Планування польових досліджень 3.2. Формування вибірки Розділ 4. Аналіз маркетингової інформації 4.1. Підготовка анкет для обробки на ЕОМ 4.2. Обробка і аналіз отриманих результатів 4.3. Оцінка похибки результатів дослідження 4.4. Екстраполяція Висновки і рекомендації
Методи та критерії оцінювання: Залік - захист курсового проекту - 100%
Рекомендована література: 1. Маркетингові дослідження: підручник / Н.С. Косар, О.Б. Мних, Є.В. Крикавський, С.В. Леонова. – Львів: Національний університет «Львівська політехніка» , 2018. – 460 с. 2. Маркетингові дослідження». Методичні вказівки до практичних занять для студентів освітньо-кваліфікаційного рівня «Бакалавр» спеціальності 06.03050701 «Маркетинг» / Укл.: Мних О.Б., Довгунь О.С., Гайванович Н.В. Львів: НУ «Львівська політехніка», 2016. – 40 с. 3. Методичні рекомендації до виконання лабораторних робіт з курсу «Маркетингові дослідження» для студентів першого (бакалаврського) рівня спеціальності 075 «Маркетинг» / Укл.: О.Б. Мних, Н.С. Косар, О.Ю. Бочко, Н.В. Гайванович, О.С. Довгунь, В.Т. Лозинський - Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2019. – 42 с. 4. Мних О.Б., Гайванович Н.В., Лозинський В.Т. Маркетингові дослідження організації: методичні вказівки до курсового проекту «Маркетингові дослідження організації для студ. першого бакалаврського рівня вищої освіти спец. «Маркетинг», Вид.-во НУ «Львівська політехніка», 2018, 40 с. 5. Маркетингові дослідження: підручник / Н.С., Косар, О.Б. Мних, Є.В. Крикавський, С.В. Леонова – Львів: Вид-во Національний університет «Львівська політехніка», 2018. – 460 с. 6. Ілляшенко, С. М. Маркетингові дослідження: Навч. посіб. / [С.М. Ілляшенко, М.Ю. Баскакова] за ред. С.М. Ілляшенко. – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 192 С. 7. Лилик І. В.,Маркетингові дослідження: кейси та ситуаційні вправи. Практикум/ Лилик І. В., Кудирко О. В.. – К.: КНЕУ, 2010. – 313 С. 8. Малхотра Нэреш. Маркетинговые исследования. Практическое руководство /Перев. с англ. / Малхотра Нэреш .- Москва - Санкт-Петербург –Киев, 2002. 9. Світвуд Адель. Маркетингова аналітика/як підкріпити інтуїцію даними/пер. з англ. О. Асташова.-К.: Наш формат, 2019.-152с. 10. Старостіна А.О. Маркетингові дослідження національних і міжнародних ринків: Підручник. – К.: ТОВ «Лазарит-Поліграф», 2012 – 480 с. 11. Старостіна А.О. Маркетинг: підручник / А. О. Старостіна [та ін.] ; ред. А. О. Старостіна. - К.: Знання, 2009. - 1071 С. 12. Тєлєтов О.С. Маркетингові дослідження: навчальний посібник - К: Знання України, 2010. - 299 С. 13. Хейг Пол. Маркетинговые исследования глазами заказчика. Изд-во: Баланс-Клуб/ Хейг Пол, Хейг Н., 2006. - 260 С. 14. Черчилль Г. Маркетинговые исследования. – Издание 5/ Черчилль Г., Браун Т. . Изд-во: Питер, 2007.- 704 С. 15. Павловська Л. Д., Павловський Д. В. Маркетингові дослідження: навч. посіб. – Житомир: Вид. О. О. Євенок, 2017. – 344 с. 16. Решетілова Т.Б. Маркетингові дослідження: підручник : [Електронний ресурс] / Т.Б. Решетілова, С.М. Довгань ; М-во освіти і науки України, Нац. гірн. ун-т. – Електрон. текст. дані. – Дніпропетровськ : НГУ, 2015. – 357 с URL : http://mk.nmu.org.ua