Управління ризиками в логістиці

Спеціальність: Маркетинг
Код дисципліни: 6.075.05.E.104
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Маркетинг і логістика
Лектор: к.е.н., доц. Мамчин М.М.
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування у студентів здатності розв'язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у сфері маркетингової товарної політики або у процесі навчання, що передбачає застосування відповідних теорій та методів маркетингової товарної політики і характеризується комплексністю та невизначеністю умов. The formation of students' ability to solve complex specialized tasks and practical problems during professional activities in the field of marketing commodity policy or in the learning process, which involves the application of relevant theories and methods of marketing commodity policy and is characterized by the complexity and uncertainty of conditions.
Завдання: Головними завданнями вивчення дисципліни є: набуття студентами глибоких теоретичних знань з визначення та класифікації ризиків, управління ризиками та їх запобігання; опанування студентами методичним інструментарієм системного підходу до управління ризиками; оволодіння навичками визначення та управління ризиками в логістичних системах. В результаті вивчення дисципліни фахівець повинен знати і вміти: знати: види ризиків в логістичних ланцюгах; принципи аналізу ризиків; критерії аналізу ризиків; методи оцінки ризиків; способи зниження ризиків; роль страхування ризиків в логістичних ланцюгах. вміти: здійснювати класифікацію ризиків; проводити аналіз ризиків в логістичних ланцюгах; кількісно оцінювати ризики; розробляти рішення стосовно зниження і уникнення ризиків; проводити моніторинг ситуації і керування процедур щодо управління ризиком; здійснювати необхідне страхування ризиків в логістичних системах. Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей загальних: ЗК 4. Здатністьвчитися і оволодіватисучаснимизнаннями. ЗК 14. Здатністьдіятисоціально відповідально та свідомо. фахових: ФК 2. Здатність критично аналізувати й узагальнювати положення предметної області сучасного маркетингу. ФК 4. Здатність проваджувати маркетингову діяльність на основі розуміння сутності та змісту теорії маркетингу і функціональних зв'язків між її складовими. ФК 5. Здатність коректно застосовувати методи, прийоми та інструменти маркетингу. ФК 8. Здатність розробляти маркетингове забезпечення розвитку бізнесу в умовах невизначеності. ФК 10. Здатність використовувати маркетингові інформаційні системи в ухваленні маркетингових рішень і розробляти рекомендації щодо підвищення їх ефективності. ФК 11. Здатність аналізувати поведінку ринкових суб’єктів та визначати особливості функціонування ринків. Фаховікомпетентності за професійнимспрямуванням ФКПС 4.1. Здатність управляти продажем товарів в сфері інтернет-маркетингу з урахуванням можливих ризиків, що виникають у процесі роботи підприємства.
Результати навчання: Аналізувати і прогнозувати ринкові явища та процеси на основі застосування фундаментальних принципів, теоретичних знань і прикладних навичок здійснення маркетингової діяльності. Застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань у сфері маркетингу. Оцінювати ризики провадження маркетингової діяльності, встановлювати рівень невизначеності маркетингового середовища при прийнятті управлінських рішень. Пояснювати інформацію, ідеї, проблеми та альтернативні варіанти прийняття управлінських рішень фахівцям і нефахівцям у сфері маркетингу, представникам різних структурних підрозділів ринкового суб’єкта. Виконувати функціональні обов’язки в групі, пропонувати обґрунтовані маркетингові рішення. Управляти системою збуту товарів, ідентифікувати та оцінювати ризики операційної діяльності суб’єкта господарювання з використанням принципів маркетингу та логістики. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності. Управління комплексним діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб га/або груп осіб. Здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності. .
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит: Логістика транспортування, Логістика складування Кореквізит: –
Короткий зміст навчальної програми: Передбачає надання студентам знань про сутність, значення і функції ризиків, які можуть виникати при здійсненні підприємницької діяльності з використанням маркетингових інструментів і концепції маркетингу, а також формування практичних навичок щодо аналізу, оцінювання та моделювання ризиків в різних ринкових ситуаціях і управління ними під час прийняття рішень стосовно маркетингової діяльності різноманітних ринкових об’єктів і логістичних систем.
Опис: Сутність та системні характеристики ризику в маркетингу і логістиці. Ризик у ринковій економіці. Головні цілі управління підприємством та їх вплив на прийняття управлінських рішень. Прийняття рішень за умов невизначеності економічного середовища. Класифікація ризиків. Економічний, політичний, комерційний, діловий, валютний, моральний, майновий ризик. Інвестиційний та фінансовий ризик та їх причини. Класифікація ризиків в логістичних ланцюгах. Виявлення та системний аналіз ризиків. Фактори, що зумовлюють ризик. Призначення аналізу ризику. Умови проведення аналізу ризику. Системний підхід до аналізу ризику. Об’єкт, суб’єкт та джерело ризику. Загальні принципи аналізу ризику. Критерії аналізу ризику. Послідовність аналізу ризику. Види аналізу. Кількісний та якісний аналіз ризику. Основні методи кількісного та якісного аналізу. Організація роботи при аналізі ризику. Кількісні методи оцінки ризиків. Загальні підходи щодо кількісної оцінки ризику. Об’єктивні та суб’єктивні методи. Ризик в абсолютному та відносному виразі. Дисперсія та варіація, їх використання для оцінювання ризиків. Нерівність Чебишева та її використання для оцінки ризику. Ступені економічного ризику. Допустимий, критичний та катастрофічний ризики та їх кількісна оцінка. Коефіцієнт чутливості «бета» як оцінка співвідношення ризику та доходу під час прийняття рішень. Оцінка ризику банкрутства. Ризик ліквідності. Приклади оцінки ризику. Основні підходи до управління ризиком Загальні засади управління ризиком. Узагальнена блок-схема процесу управління ризиком. Інваріантні способи розв’язання проблем ризику. Способи зниження ризику. Внутрішні і зовнішні способи зниження ризику. Структура ризику та поводження менеджерів. Суб’єкти ризику: підприємці, власники венчурного капіталу, приватні інвестори. Ризик і психологічна теорія рішень. Управління ризиками. Уникнення ризику. Передача ризику. Обмеження ризику. Скорочення ризику. Моніторинг і коригування процедур щодо управління ризиком. Страхування ризиків. Сутність страхування. Законодавче забезпечення страхування. Види страхування. Страхові компанії та їх роль в логістичних ланцюгах. Розвиток ринку страхових послуг в Україні. Роль страхування для зменшення ризиків в логістичних системах. Об’єкти та суб’єкти страхування. Страхові випадки та їх види в логістичних системах. Хеджування ризиків.
Методи та критерії оцінювання: Методи контролю знань та умінь студента при вивченні дисципліни включають: 1. Поточний контроль роботи студента: • усне опитування при захисті практичних робіт • розв’язування задач з використанням економіко-математичних методів і моделей. 2. Підсумковий контроль: Складання екзамену (письмової та усної компонент) Письмова компонента: • завдання 1-го рівня – тести із однією правильною відповіддю; • завдання 2-го рівня – тести із декількома правильними відповідями; • завдання 3-го рівня – розв’язати задачі. Усна компонента: • усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (30%): робота на практичних заняттях, усне опитування. Екзаменаційний контроль (70%): -письмова компонента; -усна компонента.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Економічний ризик: методи оцінки та управління: навч. посібник / Т.А.Васильєва та ін. суми: ДВНЗ «УАВС НБУ». 2015. 208 с. 2. Лабурцева О.І .Ризики в маркетиггу: підручник . Київ: Київ.нац.торг.-екон. ун-т. 2019. 475 с 3. Калініченко З.Д. Ризик- менеджмент : навч. посібник для здобувачів спец. 051 «Економіка» та 073 «Менеджмент» Дніпро: ДДУВС. 2021. 270 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).