Основи фінансів, гроші та кредит

Спеціальність: Публічне управління та адміністрування
Код дисципліни: 6.281.00.O.008
Кількість кредитів: 4.50
Кафедра: Адміністративний та фінансовий менеджмент
Лектор: доктор наук з державного управління, професор Білик О.І.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета навчального курсу "Основи фінансів, гроші та кредит" є формування системи базових знань з теорії фінансів, грошей, кредиту, засвоєння закономірностей функціонування грошового та фінансового ринків як теоретичної основи державної монетарної, валютної, податкової та бюджетної політики розвитку банківської справи та ринку фінансових послуг; формування спеціальних знань і практичних навичок з питань організації фінансових відносин та їх функціонування на макро- і макрорівнях
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - знання щодо сутності та функцій таких категорій, як "фінанси", "гроші", "кредит", - розуміння змісту основних теорій грошей, поняття грошового обігу, грошових потоків, монетарного та фінансового ринків, грошових та валютних систем, - надання основ кредитних, розрахункових, валютних, податкових та бюджетних відносин; - сформувати теоретичну базу для наступного оволодіння практикою використання грошово-кредитних та фінансових інструментів в бізнесі та в системі регулювання; - сформувати практичні засади функціонування грошової системи; - основи побудови банківської системи та операцій банків; - розуміти закономірності розвитку і функціонування валютного ринку.
Результати навчання: У результаті вивчення модуля студент повинен: 1. Застосовувати знання і розуміння для розв’язування задач синтезу та аналізу в системах, які характерні обраній спеціальності; 2. Системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей; 3. Знання і розуміння наукових і математичних принципів, що лежать в основі державного та економічного аналізу; 4. Поглиблені знання в одній з областей публічного управління та адміністрування - адміністративний менеджмент у публічних організаціях, адміністративний менеджмент у міжнародному бізнесі.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: -Теорія підприємництва -Основи адміністративного менеджменту
Короткий зміст навчальної програми: Сутність і функції грошей. Теорії грошей. Кількісна теорія грошей. Грошовий оборот і грошова маса, що його обслуговує. Грошовий ринок. Грошові системи. Інфляція та грошові реформи. Необхідність і сутність кредиту. Види, функції та роль кредиту. Центральні банки. Комерційні банки. Фінансові посередники грошового ринку. Валютний ринок і валютні системи.
Опис: Лекція 1. Сутність і функції грошей. Основні теорії грошей. Лекція 2. Теорії грошей Лекція 3. Сутність та економічна основа грошового обігу. Маса грошей в обороті. Лекція 4. Грошовий ринок. Попит на гроші та пропозиція грошей. Рівновага на грошовому ринку. Лекція 5. Сутність грошової системи. Лекція 6. Сутність фінансів, їх функція і роль. Лекція 7. Поняття інфляції та грошової реформи. Лекція 8.Фінансова система. Лекція 9. Суть кредиту, його значення для економіки. Поняття кредитної системи, її складові. Лекція 10. Поняття валютних відносин. Валютна система. Лекція 11. Суть та інструменти фондового ринку.
Методи та критерії оцінювання: поточний контроль (60%); контрольна робота (40 %).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль на практичних, семінарських заняттях проводиться з метою виявлення готовності аспірантів до занять у таких формах: • вибіркове усне опитування перед початком занять; • фронтальне стандартизоване опитування за картками, тестами протягом 5-10 хв.; • фронтальна перевірка виконання домашніх завдань; • оцінка активності аспіранта у процесі занять, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень і визначень, доповнень попередніх відповідей і т. ін.; • письмова (до 45 хв.) контрольна робота. Контрольні запитання поділяються на: • а) тестові завдання – вибрати вірні відповіді; • б) проблемні – створення ситуацій проблемного характеру; • в) питання-репліки – виявити причинно-наслідкові зв’язки; • г) ситуаційні завдання – визначити відповідь згідно певної ситуації; • д) питання репродуктивного характеру – визначення практичного значення (наприклад, вивчених хімічних явищ); • е) інтерактивні завдання вікторинного та ігрового характеру.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Іванчук Н. В. Гроші і кредит: навчальний посібник. Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2021. 332 с. Сокуренко В. В., Швець Д. В., Бортник С. М,, Ткаченко С. О. Фінанси підприємств : підручник. Харків : ХНУВС, 2022. 292 с. Білик О.І., Хім М.К. Державне і приватне страхування. Теорія і практика. Навчальний посібник. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. 232 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).