Історія економіки та економічної думки

Спеціальність: Публічне управління та адміністрування
Код дисципліни: 6.281.00.O.015
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Теоретична та прикладна економіка
Лектор: Пушак Г.І., Комаринець С.О.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування знань про історичний розвиток господарств та економічної думки країн Європейської цивілізації для розуміння генезису та закономірностей функціонування економічних систем.
Завдання: загальні компетентності: ЗК3. Здатність зберігати і примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство а у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя; ЗК5. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації; ЗК8. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми; ЗК9. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел; ЗК10. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово; ЗК11. Здатність спілкуватися іноземною мовою ЗК12. Здатність здійснювати комунікацію, виходячи із цілей спілкування та конкретної ситуації; фахові компетентності: ФК1. Здатність до соціальної взаємодії, до співробітництва й розв’язання конфліктів; ФК10. Здатність до дослідницької та пошукової діяльності в сфері публічного управління та адміністрування.
Результати навчання: РН 1 Використовувати базові знання з історичних, культурних, політичних, соціальних, економічних засад розвитку суспільства.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Макроекономіка в публічній сфері, Історія державності та культури України Кореквізити: Антимонопольне регулювання, Регіональна політика та розвиток територій
Короткий зміст навчальної програми: Історія економіки та економічної думки є нормативною дисципліною при підготовці економістів. Основна її мета - формування теоретичних знань, умінь та практичних навичок у галузі економіки, визначення джерел зародження і розвитку сучасних економічних теорій, вивчення сутності економічних систем і закономірностей їх розвитку, методів аналізу політико-правового, економічного, соціально-культурного середовища та інфраструктури економічної діяльності; формування знань про історичний розвиток господарств та економічної думки країн Європейської цивілізації для розуміння ґенезу й закономірностей функціонування економічних систем.
Опис: Вступ. Предмет, метод та періодизація курсу “Історія економіки та економічної думки”. Господарство первісного суспільства та його еволюція на етапі ранніх цивілізацій. Особливості господарського розвитку та економічної думки періоду формування світових цивілізацій (VIIIст. до н.е. – V ст. н.е.). Господарство та економічна думка суспільства Європейської цивілізації в період середньовіччя. Формування передумов ринкової економіки в країнах Європейської цивілізації (XVI – XVII ст.). Перші економічні школи. Ринкове господарство країн Європейської цивілізації (друга половина XIX – початок XX ст.) та відображення нових явищ в економіці представниками неокласичної традиції. Особливості розвитку ринкового господарства та основні напрями економічної думки в Україні (друга половина XIX – початок XX ст.). Господарство та економічна думка в період державно-монополістичного розвитку суспільства Європейської цивілізації (перша половина XX ст.). Розвиток національних економік країн Європейської цивілізації в системі світового господарства під впливом науково-технічної революції (друга половина XX ст.). Світове господарство та основні напрями економічної думки на етапі інформаційно-технологічної революції (кінець XX–початок XXI ст.). Економічний розвиток України в умовах радянської економічної системи та його трактування в економічній думці. Формування засад ринкового господарства в Україні (90-і роки XX – XXI ст.).
Методи та критерії оцінювання: - тестування знань із тем лекційного курсу; - усне опитування; - виступи на практичних заняттях (реферати, доповіді, дискусії); - написання поточних контрольних робіт; - виконання контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: поточний контроль - 40%, екзаменаційний контроль - 60%.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Історія економіки та економічної думки : навч. посіб. / В. В. Барінов, Г. І. Скорик, Г. І. Пушак. – Львів : СПОЛОМ, 2022. – 600 с. 2. . Пармаклі Д. М. Історія економічних вчень : навчальний посібник / Д. М. Пармаклі, С. В. Філиппова, Н. А. Добрянська. Одеса, 2018. 113 с. 3. Поплавська Ж. Історія економічних вчень: Навч. посібник.- Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка” 2006. 4. Ущаповський Ю. В. У 96 Історія економіки та економічної думки: навч. посіб. / Ю. В. Ущаповський. Житомир, 2020. 144 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).