Вступ до спеціальності

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.002
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Архітектурне проектування
Лектор: д.пед.н., доц. Кайдановська О.О.
Семестр: 1 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомлення з основами архітектурної професії, опанування професійної термінології, вивчення різновидів архітектурних просторів та об’єктів, опанування основних принципів та методів архітектурної діяльності, здобуття практичних навичок ескізної графіки та презентації авторських рішень.
Завдання: загальні компетентності: ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК02. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК06. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК10. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, їх місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя фахові компетентності СК04. Здатність дотримуватися вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд, створення безбар’єрного архітектурно-містобудівного середовища. СК08. Усвідомлення теоретико-методологічних основ архітектурного проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів. СК10. Здатність до участі в підготовці архітектурно- планувальних завдань на проектування, в організації розробки архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних проєктів. СК11. Здатність до ефективної роботи в колективі, а також до співпраці з клієнтами, постачальниками, іншими партнерами та громадськістю при розробленні, узгодженні і публічному обговоренні архітектурних проєктів. СК13. Здатність до розробки архітектурно-містобудівних рішень з урахуванням безпекових і санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, техніко-економічних вимог і розрахунків, вимог щодо екологічності, енергоефективності, інклюзивності. СК15. Здатність до здійснення комп’ютерного моделювання, візуалізації, макетування і підготовки наочних ілюстративних матеріалів до архітектурно-містобудівних проєктів. СК16. Усвідомлення загальних теоретичних, методичних і творчих засад архітектурного проєктування. СК23. Здатність збирати та систематизувати інформацію щодо актуальних потреб країни, міської спільноти у розвитку архітектурного середовища.
Результати навчання: ПР02. Знати основні засади та принципи архітектурно-містобудівної діяльності ПР04. Оцінювати фактори і вимоги, що визначають передумови архітектурно-містобудівного проектування ПР05. Застосовувати основні теорії проєктування, реконструкції та реставрації архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів, сучасні методи і технології, міжнародний і вітчизняний досвід для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування ПР06. Збирати, аналізувати й оцінювати інформацію з різних джерел, необхідну для прийняття обґрунтованих проєктних архітектурно-містобудівних рішень ПР09. Розробляти проєкти, здійснювати передпроєктний аналіз у процесі архітектурно-містобудівного проєктування з урахуванням цілей, ресурсних обмежень, соціальних, етичних та законодавчих аспектів ПР10. Застосовувати сучасні засоби і методи інженерної, художньої і комп’ютерної графіки, що використовуються в архітектурно-містобудівному проектуванні ПР12. Застосовувати сучасні теоретико-методологічні та типологічні підходи до вирішення проблем формування та розвитку архітектурно-містобудівного та ландшафтного середовища на засадах безпековості, екологічності, енергоефективності, інклюзивності ПР13. Виявляти, аналізувати та оцінювати потреби і вимоги клієнтів і партнерів, знаходити ефективні спільні рішення щодо архітектурно-містобудівних проектів ПР14. Обирати раціональні архітектурні рішення на основі аналізу ефективності конструктивних, інженерно-технічних систем, будівельних матеріалів і виробів, декоративно- оздоблювальних матеріалів ПР16. Розуміти соціально-економічні, екологічні, етичні й естетичні наслідки пропонованих рішень у сфері містобудування та архітектури ПР19. Організовувати презентації та обговорення проєктів архітектурно містобудівного і ландшафтного середовища ПР22. Враховувати, інтерпретувати в конкретні просторові рішення контраверсійні інтереси держави, міської спільноти, розробляти партисипативні варіантні рішення в складних містобудівних ситуаціях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Супутні і наступні навчальні дисципліни: Архітектурна графіка та композиція, частини 1, 2; Основи архітектурного проектування; Рисунок, живопис, скульптура; Історія мистецтв та містобудування.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Вступ до спеціальності» дає змогу ознайомитись зі змістом професійної підготовки архітектора в університеті, навчально-методичними ресурсами, методами навчання та самостійної роботи. Метою курсу є опанування основ архітектурної професії, вивчення різновидів архітектурних просторів та об’єктів, опанування основних принципів та методів архітектурної діяльності, здобуття практичних навичок ескізної графіки та презентації авторських рішень. Результатом вивчення курсу є здобуття первинних професійних знань, вмінь та навичок, необхідних для подальшого самостійного проектування архітектурних та містобудівних об’єктів. Лекційна частина знайомить з професійною термінологією, різновидами архітектурних просторів та об’єктів, сучасними напрямками архітектури, елементами архітектури міста та дизайну міського середовища, структурою будівель, навчає аналізувати приклади сучасних будівель і споруд світової архітектури. Студенти ознайомлюються з основними принципами та методами архітектурної діяльності, сучасними методами проектування, вивчають основні види та послідовність виконання проектів. Розглянуто основи проектування інтер'єру: функціональні зони та ергономіка житлового простору, планування кімнати та розташування меблів, методика проектування інтер’єру житла. Проаналізовано види архітектурної композиції житлового будинку, передбачено вивчення сучасних технологій та матеріалів, різновидів оздоблювальних матеріалів, робота з каталогами матеріалів для укладання паспорту будинку. Розглянуто види архітектурної діяльності, професійні компетенції та посади, види професійних завдань, форми презентацій проектів, суспільна діяльність, саморозвиток, професійні та творчі спільноти. Практична частина курсу навчає працювати у архітектурному Інтернет-середовищі, знаходити та опрацьовувати необхідну інформацію, оперувати професійною термінологією, надає практичні вміння та навички ескізної графіки та презентації авторських рішень. Передбачена групова навчальна діяльність за імітаційно-рольовим методом роботи архітектурного бюро у розробленні концепції міста майбутнього. Студенти виконують ряд індивідуальних пошукових завдань: вивчення структури і зарисовки сучасних архітектурних об’єктів; ескізні пропозиції дизайну інтер’єру згідно заданим вимогам та побажанням умовного замовника; розроблення варіантів декорування фасадів та покрівлі житлового будинку.
Опис: Архітектурна освіта. Система вищої освіти, зміст професійної підготовки архітекторів на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти, навчально-методичні ресурси, методи навчання та самостійної роботи. Архітектура міста. Сучасні напрямки архітектури, види архітектурних просторів, елементи архітектури міста, ландшафтні об’єкти, дизайн міського середовища, ергономіка вуличних меблів Методика архітектурного проектування. Етапи та сучасні методи проектування, творчість видатних архітекторів, види креслень, архітектурний ескіз, графічні техніки скетчінгу. Архітектурні об’єкти. Основи типології архітектурних об’єктів, громадські та житлові будівлі, структура будинку, екстер’єр та інтер’єр, приклади сучасних будівель і споруд світової архітектури. Основи проектування інтер'єру. Функціональні зони та ергономіка житлового простору, планування кімнати та розташування меблів, методика проектування інтер’єру житла. Оздоблювальні матеріали будинку. Сучасні технології та матеріали; різновиди оздоблювальних матеріалів, архітектурна композиція житлового будинку, робота з каталогами матеріалів, паспорт будинку. Архітектурна діяльність. Види архітектурної діяльності, професійні компетенції та посади, види професійних завдань, форми презентацій проектів, суспільна діяльність, саморозвиток, професійні та творчі спільноти.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: усне опитування на практичних заняттях, перевірка групових та індивідуальних завдань. Підсумковий контроль: контрольна робота (тестова форма, онлайн).
Критерії оцінювання результатів навчання: Завдання 1 Архітектурні терміни – max 10 балів; Завдання 2 Сучасна архітектура – max 30 балів Завдання 3 Архітектурний об’єкт – max 10 балів Завдання 4 Паспорт будинку – max 10 балів Завдання 5 Ескіз інтер’єру – max 10 балів Контрольна робота (тестування) – max 30 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Геометричне креслення: навч. посібник / Т.М.Клименюк та ін. - Львів : Видавництво Національного ун-ту "Львівська політехніка", 2003. - 183 с. 2. Гнесь І.П. Багатоквартирне житло: тенденції еволюції. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2013. 652 с. 3. Дідик В.В., Максим'юк Т.М. Естетика та композиція ландшафту. Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012. 244 c. 4. Ілюстрований словник архітектурних термінів. Клименюк Т.М. та ін. Навчальний посібник / Т.М.Клименюк, В.І.Проскуряков, Х.І.Ковальчук. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. – 180с. 5. Криворучко О.Ю. Сучасна архітектура. Термінологічний словник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2008. – 136 с. 6. Крижанівська Н.Я. Основи ландшафтного дизайну – К.: «Ліра-К», 2017. – 218 с. 7. Куцевич В.В. та ін. Нормативно-методичні основи архітектурного проектування громадських будівель і споруд: навч. посіб. Київ, 2016. – 111 c. 8. Лінда С.М., Моркляник О.І. Типологія громадських будівель і споруд: Підручник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015. – 348 с. 9. Містобудівне проектування. Частина І: Місто як об’єкт проектування: Навчальний посібник / Г.П.Петришин, Б.С.Посацький, Ю.І.Криворучко та ін. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 328 с. 10. Містобудівне проектування. Частина ІІ: Проектування структурних елементів міста Навчальний посібник / Г.П.Петришин та ін. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 288 с. 11. Нойферт Е. Будівельне проектування. К.: Книжкова літера, 2017. – 614 с. 12. Петришин Г.П. Архітектурна графіка: навч. посіб. / Г.П.Петришин, М.М.Обідняк – Львів. : РАСТР-7, 2009. – 272 с. 13. Петришин Г.П. Архітектурне проектування. Початковий курс: підручник / Г.П.Петришин, М.М.Обідняк. – Львів. : РАСТР-7, 2010. – 275 с. 14. Посацький Б.С. та ін. Архітектурний образ міста: Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. - 140 с. 15. Розмови про архітектуру / Б.Волинський, О.Дроздов. – К.: IST Publishing, 2022 – 136 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).