Основи містобудування

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.059
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Містобудування
Лектор: к. арх., доц. Кознарська Галина Євгенівна старший викладач Король Євгенія Іванівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання навчальної дисципліни є вивчення принципів та положень раціональної організації території (країни тв. її територіальних складових) відповідно до потреб комплексу суспільно-економічних функцій, урбаністичних засобів і методів просторової організації просторового середовища життєдіяльності людини з метою забезпечення процесів соціального відтворення і розвитку виробництва та комплексної охорони і використання природних ресурсів.
Завдання: • Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування; • Здатність дотримуватися вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд; • Здатність до аналізу і оцінювання природно-кліматичних, екологічних, інженерно-технічних, соціально-демографічних і архітектурно-містобудівних умов архітектурного проєктування; • Усвідомлення теоретичних основ містобудування та здатність застосовувати їх для розв’язання складних спеціалізованих задач; • Здатність застосовувати теоретичні основи ландшафтної архітектури для розв’язання складних спеціалізованих задач.
Результати навчання: • Знати основні містобудівні означення, поняття і методи функціонального використання територій та їх містобудівного проектування • Вміти досліджувати містобудівні системи і використовувати отримані теоретичні знання у проектуванні об’єктів містобудуванні і архітектури. • Вміти представляти результати дослідження і вивчення містобудівних систем, обґрунтувати свої висновки • Мати уявлення про основні напрямки розвитку містобудівних систем та їх проектування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Історія архітектури • Історія містобудування
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Основи містобудування та ландшафтної архітектури» передбачає вивчення сучасних процесів і тенденцій урбанізації у глобалізованому світі, принципів та методів районування території, територіального формування розселення, районного розпланування, територіального формування систем поселень, планувальної організації міст та розподілу їх території разом з приміськими зонами, формування систем і мереж громадського обслуговування, основ реконструкції міст та їх центрів, містобудівні завдання і методи охорони історико-культурної спадщини.
Опис: Урбанізація і урбаністика. Розселення, районування території, розпланування території, приміська зона. Mісто – розпланування, система громадських центрів, сельбищна територія, виробнича територія. Транспорт і пішоходи. Mіський ландшафт і краєвид. Історико культурна спадщина. Mетодика просторового планування і проектування. Cучасні процеси урбанізації.
Методи та критерії оцінювання: Протягом семестру, студент виконує п’ять типів розрахункових завдань і проходить два тести на перевірку теоретичних знань. У кінці курсу – виконує контрольну роботу на застосування теоретичних знань для практичних розрахунків.
Критерії оцінювання результатів навчання: Кожна робота повинна бути виконана у визначені терміни. Максимальна оцінка за всі поточні роботи – 30 балів. Підсумковий теоретичний тест містять 25 питань підібрані у трьох рівнях складності та оцінюється максимально у 40 балів. Контрольна робота складається з розрахункових завдань, максимальна оцінка складає 30 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Містобудівне проектування. Частина І: Місто як об’єкт проектування: навч. посібник / Г.П.Петришин, Б.С.Посацький, Ю.І.Криворучко, С.В.Ганець та ін.; за ред. Г.П.Петришин, Б.С.Посацького, Ю.В.Ідак – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 328 с. 2. Посацький Б.С. Основи урбаністики. Територіальна і просторове планування: Навч. Посібник. – Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2011. – 368 с. 3. Посацький Б.С. Простір міста і міська культура.=: Монографія. – Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2007. - 208 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Основи містобудування (курсовий проєкт)

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.062
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Містобудування
Лектор: Соснова Надія Степанівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є навчити студентів методики аналізу та проектування нового поселення згідно норм та правил забудови, під впливом економічних та соціальних чинників згідно принципу сталого розвитку.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері містобудування та архітектури, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування сучасних архітектурних теорій та методів, засобів суміжних наук. загальні компетентності: ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК02. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК06. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК07. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК09. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. фахові компетентності СК01. Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування. СК04. Здатність дотримуватися вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд, створення безбар’єрного архітектурно-містобудівного середовища. СК05. Здатність до аналізу і оцінювання природно-кліматичних, екологічних, інженерно-технічних, соціально-демографічних і архітектурно-містобудівних умов архітектурного проектування. СК06. Здатність до виконання технічних і художніх зображень для використання в архітектурно-містобудівному, архітектурно-дизайнерському і ландшафтному проектуванні. СК07.Усвідомлення основних законів і принципів архітектурно-містобудівної композиції, формування художнього образу і стилю в процесі проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів. СК08. Усвідомлення теоретико-методологічних основ архітектурного проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів. СК09. Здатність розробляти архітектурно-художні, об’ємно-планувальні, функціональні та конструктивні рішення, а також виконувати креслення, готувати документацію архітектурно-містобудівних проєктів. СК10. Здатність до участі в підготовці архітектурно- планувальних завдань на проектування, в організації розробки архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних проєктів. СК11. Здатність до ефективної роботи в колективі, а також до співпраці з клієнтами, постачальниками, іншими партнерами та громадськістю при розробленні, узгодженні і публічному обговоренні архітектурних проєктів. СК12. Усвідомлення особливостей використання різних типів конструктивних та інженерних систем і мереж, їх розрахунків в архітектурно-містобудівному проєктуванні. СК13. Здатність до розробки архітектурно-містобудівних рішень з урахуванням безпекових і санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, техніко-економічних вимог і розрахунків, вимог щодо екологічності, енергоефективності, інклюзивності. СК14. Усвідомлення особливостей застосування сучасних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, а також технологій при створенні об’єктів архітектури та містобудування. СК15. Здатність до здійснення комп’ютерного моделювання, візуалізації, макетування і підготовки наочних ілюстративних матеріалів до архітектурно-містобудівних проєктів. СК16. Усвідомлення загальних теоретичних, методичних і творчих засад архітектурного проєктування. СК18. Усвідомлення теоретичних основ архітектури будівель і споруд, основ реконструкції, реставрації архітектурних об’єктів та здатність застосовувати їх для розв’язання складних спеціалізованих задач. СК22. Усвідомлення специфіки регіональних і місцевих передумов архітектурної діяльності. СК23. Здатність збирати та систематизувати інформацію щодо актуальних потреб країни, міської спільноти у розвитку архітектурного середовища.
Результати навчання: ПР02. Знати основні засади та принципи архітектурно-містобудівної діяльності ПР04. Оцінювати фактори і вимоги, що визначають передумови архітектурно-містобудівного проєктування ПР05. Застосовувати основні теорії проєктування, реконструкції та реставрації архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів, сучасні методи і технології, міжнародний і вітчизняний досвід для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування ПР06. Збирати, аналізувати й оцінювати інформацію з різних джерел, необхідну для прийняття обґрунтованих проєктних архітектурно-містобудівних рішень. ПР07. Застосовувати програмні засоби, ІТ-технології та інтернет-ресурси для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування. ПР08. Знати нормативну базу архітектурно-містобудівного проєктування. ПР09. Розробляти проєкти, здійснювати передпроєктний аналіз у процесі архітектурно-містобудівного проєктування з урахуванням цілей, ресурсних обмежень, соціальних, етичних та законодавчих аспектів ПР10. Застосовувати сучасні засоби і методи інженерної, художньої і комп’ютерної графіки, що використовуються в архітектурно-містобудівному проєктуванні. ПР11. Застосовувати художньо-композиційні засади в архітектурно містобудівному проєктуванні ПР12. Застосовувати сучасні теоретико-методологічні та типологічні підходи до вирішення проблем формування та розвитку архітектурно-містобудівного та ландшафтного середовища на засадах безпековості, екологічності, енергоефективності, інклюзивності ПР13. Виявляти, аналізувати та оцінювати потреби і вимоги клієнтів і партнерів, знаходити ефективні спільні рішення щодо архітектурно-містобудівних проєктів. ПР14. Обирати раціональні архітектурні рішення на основі аналізу ефективності конструктивних, інженерно-технічних систем, будівельних матеріалів і виробів, декоративно- оздоблювальних матеріалів ПР15. Забезпечувати дотримання безпекових, санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, техніко-економічних вимог і розрахунків, вимог щодо екологічності, енергоефективності, інклюзивності в архітектурно-містобудівному проєктуванні. ПР16. Розуміти соціально-економічні, екологічні, етичні й естетичні наслідки пропонованих рішень у сфері містобудування та архітектури ПР17. Застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проєктуванні архітектурних об’єктів. ПР18. Знати особливості участі в архітектурно-містобудівному конкурсному проєктуванні. ПР19. Організовувати презентації та обговорення проєктів архітектурно містобудівного і ландшафтного середовища. ПР21. Усвідомлювати специфіку регіональних і місцевих природних, економічних, екологічних, соціальних та інших умов прийняття та реалізації містобудівних і архітектурних рішень. ПР22. Враховувати, інтерпретувати в конкретні просторові рішення контраверсійні інтереси держави, міської спільноти, розробляти партисипативні варіантні рішення в складних містобудівних ситуаціях
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Історія архітектури та містобудування, Основи ландшафтної архітектури, Дизайн архітектурного середовища. Супутні і наступні навчальні дисципліни :Універсальний дизайн, Реконструкція та реставрація архітектурних об’єктів, Містобудівне законодавство та документація
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Основи містобудування» (КП) має на меті викласти основні принципи методики аналізу та планування значних територіальних архітектурно-містобудівних об’єктів, проектування нових поселень у відповідності до державних нормативних вимог, економічно-соціальних запитів та положень сталого розвитку поселень. Метою проекту є оволодіння методикою проектування нового поселення, інтегруючись у планувальну та функціональну структуру ОТГ, на землях якої розплановується об’єкт, у відповідності до світових критеріїв формування житлового середовища. У курсовому проекті студенти проходять основні стадії ескізного проектування житлового поселення з комплексом інфраструктури обслуговування та інженерного забезпечення. Проект виконується на топозйомці реальної території, площею в межах 50 – 100 га, для орієнтовної кількості мешканців від 2000 до 5000 осіб. Першим етапом проектування нового поселення є виконання передпроектних досліджень - аналіз природних умов та містобудівних планувальних обмежень території проектування; архітектурних, культурних, етнографічних та історичних особливостей місцевості та сусідніх населених пунктів, соціальної специфіки. В умовах глобалізації для України, з її регіональними відмінностями, збереження ідентичності в архітектурному проектуванні є важливим чинником. Використанням місцевих, регіональних традицій в архітектурі повинно простежуватися в усіх компонентах нового поселення: в просторовій побудові, в організації житлового середовища, архітектурі будівель. Результатом передпроектних досліджень є визначенням планувальних обмежень та потенціалу території. На другому етапі проекту згідно вимог ДБН Б.2.2-12:2019 Планування та забудова територій здійснюється розрахунок площі житлової забудови обраної поверховості і об’єктів сервісної інфраструктури та кількості мешканців, у відповідності до площі заданої ділянки. Третій етап виконання курсової роботи – це розробка проектних пропозицій функціональної, планувальної та архітектурно-просторової організації нового поселення. Базуючись на результатах попередніх етапів роботи студентами розробляється концепція життєздатного поселення згідно вимог зрівноваженого (сталого) розвитку. Парадигма сталого розвитку включає в себе вимоги захисту довкілля, соціальної справедливості та оптимального економічного розвитку. Четвертий етап курсової роботи – виконання креслення «Схема генерального плану» - дасть можливість студентам освоїти нормативні вимоги та порядок виконання креслень значного містобудівного об’єкту і отримати навики практичного проектування. Працюючи над цим проектом, студент закріплює теоретичні положення вивчених архітектурних та містобудівних дисциплін, вивчає сучасні методи і концепції проектування житла в Україні та за кордоном і вчиться застосовувати їх на практиці. Дисципліна готує фахівця в галузі архітектури, що знатиме нормативні вимоги до проектування поселення на 3-5 тис. населення; критерії визнаного в світі зрівноваженого розвитку поселень; вмітиме проектувати в реальних умовах і матиме навики виконання робочої документації містобудівних об’єктів.
Опис: Практичні (лабораторні ) заняття: Заняття 1: Вступна лекція. Видача завдання. Заняття 2: Опрацювання опорного плану (Ситуаційна схема. Аналіз природних умов. Побудова характерних перетинів території М 1:1000 / 1:2000). Заняття 3: Опрацювання опорного плану (Містобудівельний аналіз території.) Заняття 4: Розрахунок нового поселення – території функціональних зон, кількість мешканців, площа інфраструктурних об’єктів Заняття 5: Обґрунтування вибору території, придатної для проектованих типів житлової та громадської забудови. Заняття 6: Клаузура №1. Функціонально-просторова модель концептуального вирішення нового поселення. Обговорення і затвердження клаузури №1. Заняття 7: Опрацювання функціонально-просторового вирішення генплану нового поселення М1:2000. (Планувальні та природні осі, території громадських об’єктів, територія житлової забудови) Заняття 8: Опрацювання транспортно-пішохідної мережі, функціонально-композиційного рішення нового поселення Заняття 9: Опрацювання архітектурно-планувального вирішення генплану нового поселення М 1:2000. Заняття 10: Побудова характерного перетину проектованого нового поселення М 1:1000 Заняття 11: Клаузура №2. Пошук архітектурно-просторового образу нового поселення – аксонометрія (3D модель). Заняття 12: Обговорення і затвердження клаузури №2. Завершення розробки аксонометрії Заняття 13: Побудова перспективи з точки зору людини (h=1.5 м) простору громадського центру або житлової забудови. Заняття 14: Розробка ескізу подачі проекту М 1:5. Естетика подачі проекту. Заняття 15: Графічне оформлення проекту (2 арк. Ф А1)
Методи та критерії оцінювання: Основними формами контролю знань студентів є: поточний та підсумковий контроль. До поточного відноситься : проведення усного опитування на практичних заняттях, перевірка групових та індивідуальних завдань. Підсумковий контроль: Розрахунково-графічна робота – самостійне виконання суми індивідуальних завдань, що здійснюється як в аудиторній, так і позааудиторній роботі. При перевірці цих робіт основна увага звертається на відповідність виконання роботи ДБН, доцільність застосування проектного рішення відповідно до території проектування та вміння виконання креслення згідно стандартів.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 30 балів, з них - Завдання 1 Аналіз сучасних рішень житлових комплексів на основі опрацювання референсів – max 15 балів; Завдання 2 Розрахунок технічних показників житлової забудови та потужності (ємності та площі ділянки) об'єктів інфраструктури за ДБН – max 15 балів; Підсумковий контроль (КП) – max 70 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Нове поселення. Навч. посібник / Г.Петришин, Н.Соснова, Ю.Ідак., Я.Онуфрів., Р.Любицький, 2024. - 300 с. 2. Інженерний благоустрій територій: навч. посібник / І. Русанова, Г. Шульга - – Львів: Видавництво «Растр-7», 2009. – 212 с. 3. Містобудівне проектування. Частина І: Місто як об’єкт проектування : навч. посібник / С. В. Ганець, А. В. Гоблик, Ю. В. Ідак, Г. Є. Кознарська, Ю. І. Криворучко, Т. М. Мазур, Г. П. Петришин, Б. С. Посацький, І. В. Русанова, І.В. Склярова, Н. С. Соснова, С. П. Тупісь, І. Я. Черняк; за ред. Г. П. Петришин, Б. С. Посацького, Ю. В. Ідак. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 328 с. 4. Містобудівне проєктування. Ч. 2 : Проектування структурних елементів міста: підручник /за ред Петришин ГП, Посацького БС, Ідак ЮВ. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. 5. Планування міст: Навч. посібник / В. Дідик, А. Павлів. – Львів: Вид-во Нац. ун-ту "Львів. політехніка", 2006. – 412 с. 6. Територіальне житлове утворення на 3000 мешканців: Метод. Вк. / Укл. В.Дідик, Т.Максимюк, С.Тупісь. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2011
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).