Розвиток міського озеленення

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.07.E.109
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Містобудування
Лектор: доц. к. арх. Онуфрів Ярина Олегівна доц. к. с.-г. н. Лукащук Галина Богданівна
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Вивчення основних теоретичних положень, підходів та принципів розвитку сучасних напрямків озеленення міських територій. Надання студентам практичних знань із використання зелених насаджень як засобів архітектурно-планувальної і просторової організації міських територій, підвищення художньої виразності міської забудови.
Завдання: загальні компетентності: ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК02. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК06. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК07. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК09. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. Спеціальні фахові компетентності СК01. Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування. СК04. Здатність дотримуватися вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд, створення безбар’єрного архітектурно-містобудівного середовища. СК05. Здатність до аналізу і оцінювання природно-кліматичних, екологічних, інженерно-технічних, соціально-демографічних і архітектурно-містобудівних умов архітектурного проектування. СК06. Здатність до виконання технічних і художніх зображень для використання в архітектурно-містобудівному, архітектурно-дизайнерському і ландшафтному проектуванні. СК07.Усвідомлення основних законів і принципів архітектурно-містобудівної композиції, формування художнього образу і стилю в процесі проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів. СК08. Усвідомлення теоретико-методологічних основ архітектурного проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів. СК09. Здатність розробляти архітектурно-художні, об’ємно-планувальні, функціональні та конструктивні рішення, а також виконувати креслення, готувати документацію архітектурно-містобудівних проєктів. СК10. Здатність до участі в підготовці архітектурно-планувальних завдань на проектування, в організації розробки архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних проєктів. СК11. Здатність до ефективної роботи в колективі, а також до співпраці з клієнтами, постачальниками, іншими партнерами та громадськістю при розробленні, узгодженні і публічному обговоренні архітектурних проєктів. СК12. Усвідомлення особливостей використання різних типів конструктивних та інженерних систем і мереж, їх розрахунків в архітектурно-містобудівному проєктуванні. СК13. Здатність до розробки архітектурно-містобудівних рішень з урахуванням безпекових і санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, техніко-економічних вимог і розрахунків, вимог щодо екологічності, енергоефективності, інклюзивності. СК14. Усвідомлення особливостей застосування сучасних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, а також технологій при створенні об’єктів архітектури та містобудування. СК15. Здатність до здійснення комп’ютерного моделювання, візуалізації, макетування і підготовки наочних ілюстративних матеріалів до архітектурно-містобудівних проєктів. СК16. Усвідомлення загальних теоретичних, методичних і творчих засад архітектурного проєктування. СК18. Усвідомлення теоретичних основ архітектури будівель і споруд, основ реконструкції, реставрації архітектурних об’єктів та здатність застосовувати їх для розв’язання складних спеціалізованих задач. СК20. Здатність застосовувати теоретичні основи ландшафтної архітектури для розв’язання складних спеціалізованих задач СК22. Усвідомлення специфіки регіональних і місцевих передумов архітектурної діяльності. СК23. Здатність збирати та систематизувати інформацію щодо актуальних потреб країни, міської спільноти у розвитку архітектурного середовища.
Результати навчання: ПР02. Знати основні засади та принципи архітектурно-містобудівної діяльності. ПР04. Оцінювати фактори і вимоги, що визначають передумови архітектурно-містобудівного проєктування. ПР05. Застосовувати основні теорії проєктування, реконструкції та реставрації архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів, сучасні методи і технології, міжнародний і вітчизняний досвід для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування. ПР06. Збирати, аналізувати й оцінювати інформацію з різних джерел, необхідну для прийняття обґрунтованих проєктних архітектурно-містобудівних рішень ПР07. Застосовувати програмні засоби, ІТ-технології та інтернет-ресурси для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування. ПР08. Знати нормативну базу архітектурно-містобудівного проєктування. ПР09. Розробляти проєкти, здійснювати передпроєктний аналіз у процесі архітектурно-містобудівного проєктування з урахуванням цілей, ресурсних обмежень, соціальних, етичних та законодавчих аспектів ПР10. Застосовувати сучасні засоби і методи інженерної, художньої і комп’ютерної графіки, що використовуються в архітектурно-містобудівному проєктуванні ПР11. Застосовувати художньо-композиційні засади в архітектурно містобудівному проєктуванні. ПР12. Застосовувати сучасні теоретико-методологічні та типологічні підходи до вирішення проблем формування та розвитку архітектурно-містобудівного та ландшафтного середовища на засадах безпековості, екологічності, енергоефективності, інклюзивності ПР13. Виявляти, аналізувати та оцінювати потреби і вимоги клієнтів і партнерів, знаходити ефективні спільні рішення щодо архітектурно-містобудівних проєктів ПР14. Обирати раціональні архітектурні рішення на основі аналізу ефективності конструктивних, інженерно-технічних систем, будівельних матеріалів і виробів, декоративно- оздоблювальних матеріалів ПР15. Забезпечувати дотримання безпекових, санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, техніко-економічних вимог і розрахунків, вимог щодо екологічності, енергоефективності, інклюзивності в архітектурно-містобудівному проєктуванні. ПР16. Розуміти соціально-економічні, екологічні, етичні й естетичні наслідки пропонованих рішень у сфері містобудування та архітектури. ПР17. Застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проєктуванні архітектурних об’єктів. ПР18. Знати особливості участі в архітектурно-містобудівному конкурсному проєктуванні. ПР19. Організовувати презентації та обговорення проєктів архітектурно містобудівного і ландшафтного середовища ПР21. Усвідомлювати специфіку регіональних і місцевих природних, економічних, екологічних, соціальних та інших умов прийняття та реалізації містобудівних і архітектурних рішень. ПР22. Враховувати, інтерпретувати в конкретні просторові рішення контраверсійні інтереси держави, міської спільноти, розробляти партисипативні варіантні рішення в складних містобудівних ситуаціях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни Історія архітектури та містобудування Архітектурна графіка та композиція, частини 1, 2. Основи геодезії Основи архітектурного проектування. Супутні і наступні навчальні дисципліни Основи ландшафтної архітектури, КП Основи містобудування Містобудівне законодавство, документація Дизайн архітектурного середовища
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Розвиток міського озеленення (теоретичний курс)» дає змогу здобувачам першого (бакалаврського) рівня вищої освіти детальніше ознайомитись із особливостями проєктування різних типів ландшафтних об’єктів з детальним проробленням на рівні предметного наповнення та використанням нових підходів та принципів розвитку сучасних напрямків озеленення міських територій. Озеленений простір розглядається як елемент організації планувальної організації території міста та формування його архітектурно-художнього образу і як основний чинник впливу на екозбалансованість міської території. Водночас озеленення можна вважати новим екологічним матеріалом з високими екологічними характеристиками, який сприяє поліпшенню мікроклімату і позитивно впливає на психологічний стан людей. При його проєктуванні слід враховувати енергоефективні та інші інноваційні технології, пропагувати ідеї сталого розвитку, гуманізації й гармонізації середовища у прийнятті комплексних архітектурно-містобудівних рішень.
Опис: Вступне заняття. Загальні положення. Мета, завдання дисципліни. Ландшафтно-просторова організація міст і регіонів: • історичні аспекти озеленення міст, основні етапи формування системи зелених насаджень міст; • класифікація міських зелених територій; норми зелених насаджень; • озеленені території -поліфункціональні чинники індикаторів якості життя, природоорієнтовані рішення (ПОР) - логіка та модель природної екосистеми. Вибір теми розрахунково-графічної роботи та вибір ділянки для проектування. Завдання: Підібрати приклади проектів-аналогів за обраною тематикою розрахунково-графічної роботи. Виконання презентації з аналізу досвіду за вибраною темою графічної роботи, враховуючи озеленення як новий екологічний матеріал у міському середовищі. Презентація та оцінка виконаного завдання Ознайомлення із ситуацією на вибраній ділянці проєктування для виконання розрахунково-графічної роботи. Природний та містобудівний аналіз території. Передпроєктний аналіз ділянки та її розташування у природному каркасі міста. Визначення основних функціональних характеристик обраної території та напрямків їх оптимізації. Виконання концепції ландшафтно-просторової організації та озеленення обраної території, індивідуальні консультації. Обґрунтування проєктної концепції – принципів ландшафтно-просторової організації, архітектурно-планувальної структури громадського простору за темою вибраної роботи. Підведення підсумків виконання розрахунково-графічної роботи, висновки. Презентації- виступи студентів.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: перегляд та оцінювання презентації та виступу з аналізу досвіду за вибраною темою графічної роботи, Підсумковий контроль: захист та здача розрахунково-графічної роботи. На останньому занятті проводиться захист і обговорення розрахунково-графічних робіт. Студент отримує оцінку за захист розрахунково-графічної роботи. Семестрова оцінка є сумою оцінок поточного та підсумкового контролю. Наприкінці вивчення курсу студент формує і видруковує альбом формату А3 із виконаних завдань впродовж семестру. До заліку у ВНС завантажується 1 файл усіх креслень відповідно до вимог у форматі *.pdf (стиснутий до розміру 5 mb відповідно до обмежень ВНС).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль Презентація з аналізу досвіду за вибраною темою графічної роботи -30 балів. Підсумковий контроль Розрахунково-графічна робота за темами на вибір -70 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Планування і забудова територій: Державні будівельні норми України: ДБН Б.2.2-12:2019. – Київ: Мінрегіонбуд та житлово-комунального господарства України,2019. – 177с. Містобудівне проектування. Частина 1. Місто як об’єкт проектування: підручник / за ред. Петришин Г.П., Посацького Б.С., Ідак Ю. В.. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. Містобудівне проектування. Ч.2: Проектування структурних елементів міста: підручник / за ред. Петришин Г.П., Посацького Б.С., Ідак Ю. В.. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. Крижановская Н. Я. Основи ландшафтної архітектури та дизайну : підручник / Н. Я Крижановська, М.А. Вотінов, О. В. Смірнова. –Харків: ХНУМГ ім. О.М. Бекетова. 2019. – 348 с. Кучерявий В.П. Озеленення населених місць: підручник. – Львів: Світ, 2005, с.450. P. Kowalski, L. Moszkowicz, I. Krzeptowska-Moszkowicz, J. Tarajko-Kowalski. Szata roslinna dla architektow krajobrazu. Wybrane zgadnienia. – Krakow: Instytut Architektury Krajobrazu Politechnika Krakowska. - 2015. – 217 c. Лукащук Г.Б. Дендрологія: навчальний посібник / Г.Б. Лукащук; за ред. проф. Г.П. Петришин. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2020. – 348 с. Лукащук Г. Дендрологія. [Електронний ресурс] https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=3729 Парклети в Івано-Франківську – альтернативний громадський простір. https://youtu.be/s4Gv1PcvWSY Пропозиції по благоустрою двору багатоквартирного будинку. https://eddi.ru/uk/proposals-for-the-improvement-of-the-courtyard-of-the-apartment-building-landscaping-yardterritory-or-what-awaits-us-outside-the-doorstep-of-the
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).