Естетика архітектури та атрактивність простору міст

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.06.E.087
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Архітектурне проектування
Лектор: Дида Олександра Андріївна к.арх., доцент
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Навчити здобувачів розглядати та аналізувати архітектурне середовище як комплексну багатовекторну і багатофункціональну систему в сенсі його візуально-просторової взаємодії з окремою людиною і соціумом.
Завдання: Загальні компетентності: 01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. 02. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. 03. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. 04. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово. 10. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, їх місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. Фахові компетентності: 03. Усвідомлення особливостей розвитку історичних і сучасних стилів в архітектурі, містобудуванні, мистецтві та дизайні України та зарубіжних країн. 07.Усвідомлення основних законів і принципів архітектурно-містобудівної композиції, формування художнього образу і стилю в процесі проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів. 09. Здатність розробляти архітектурно-художні, об’ємно-планувальні, функціональні та конструктивні рішення, а також виконувати креслення, готувати документацію архітектурно-містобудівних проєктів. 10. Здатність до участі в підготовці архітектурно- планувальних завдань на проектування, в організації розробки архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних проєктів. 16. Усвідомлення загальних теоретичних, методичних і творчих засад архітектурного проєктування. 22. Усвідомлення специфіки регіональних і місцевих передумов архітектурної діяльності. 23. Здатність збирати та систематизувати інформацію щодо актуальних потреб країни, міської спільноти у розвитку архітектурного середовища.
Результати навчання: 01. Вільно спілкуватися з професійних питань державною та іноземною мовами усно і письмово. 04. Оцінювати фактори і вимоги, що визначають передумови архітектурно-містобудівного проєктування. 05. Застосовувати основні теорії проєктування, реконструкції та реставрації архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів, сучасні методи і технології, міжнародний і вітчизняний досвід для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування. 06. Збирати, аналізувати й оцінювати інформацію з різних джерел, необхідну для прийняття обґрунтованих проєктних архітектурно-містобудівних рішень. 09. Розробляти проєкти, здійснювати передпроєктний аналіз у процесі архітектурно-містобудівного проєктування з урахуванням цілей, ресурсних обмежень, соціальних, етичних та законодавчих аспектів. 11. Застосовувати художньо-композиційні засади в архітектурно містобудівному проєктуванні. 16. Розуміти соціально-економічні, екологічні, етичні й естетичні наслідки пропонованих рішень у сфері містобудування та архітектури. 19. Організовувати презентації та обговорення проєктів архітектурно містобудівного і ландшафтного середовища. 21. Усвідомлювати специфіку регіональних і місцевих природних, економічних, екологічних, соціальних та інших умов прийняття та реалізації містобудівних і архітектурних рішень. 22. Враховувати, інтерпретувати в конкретні просторові рішення контраверсійні інтереси держави, міської спільноти, розробляти партисипативні варіантні рішення в складних містобудівних ситуаціях.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни -Історія архітектури та містобудування -Дизайн архітектурного середовища -Основи ландшафтної архітектури -Історія сучасної архітектури Супутні і наступні навчальні дисципліни -Основи містобудування
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Естетика архітектури та атрактивність простору міст» покликана дати здобувачам першого (бакалаврського) рівня вищої освіти поглиблені знання з питань естетики та атрактивності в архітектурі, сприяти розвитку їхнього архітектурного та естетичного бачення будівель і простору, надати вміння аналізувати вигляд окремої будівлі як візуально функціонального елемента архітектурного середовища. Метою дисципліни є навчити здобувачів розглядати та аналізувати архітектурне середовище як комплексну багатовекторну і багатофункціональну систему в сенсі його візуально-просторової взаємодії з окремою людиною і соціумом. Людина і соціум взаємодіють із середовищем не лише функціонально, але і візуально. Розуміння цієї взаємодії та вміння комплексно її аналізувати є важливим навиком для роботи архітектора. Лекційна частина знайомить з основними поняттями та термінами, розкриває різні аспекти візуально-просторової взаємодії людини і архітектурного середовища. Теоретичні заняття дають розуміння різних візуально-змістових характеристик архітектурного середовища і окремих його елементів, роз’яснюють можливості оперувати ними та поєднувати їх дію задля досягнення бажаного ефекту. Теоретичний курс передбачає розгляд основних методів та методик, які дозволяють слухачам розвинути комплексний підхід до аналізу архітектурного середовища і генерувати вирішення архітектурних задач, враховуючи візуальний та змістовий контекст. Під час практичних занять студенти закріплюють теоретичний матеріал, виконуючи дослідницькі і проектно-концептуальні завдання, вчаться застосовувати вивчені методи та методики для аналізу реальної архітектурно-просторової ситуації, і на основі проведених досліджень та зроблених висновків структуровано обґрунтовувати запропоновані проектні рішення у письмовій та усній формі. Дисципліна інтегрується з іншими професійно важливими дисциплінами – основами містобудування, дизайном архітектурного середовища, основами ландшафтної архітектури, історією архітектури та містобудування, історією сучасної архітектури.
Опис: Лекційні заняття 1.Сучасне поняття архітектурного образу 2.Методи і методики комплексного аналізу візуально-просторової ситуації архітектурного середовища. 3.Громадські об’єкти як основа композиції архітектурного простору. 4.Архітектурні об’єкти як основні та другорядні композиційні елементи простору. 5.Ретроспективний огляд ролі архітектури у формуванні образу архітектурного простору. 6.Комунікативна функція архітектури. 7.Архітектура як матеріальний вияв особливостей простору. 8.Позитивна і негативна атрактивність архітектурного середовища. 9.Антонімічні пари у формуванні впізнаваного образу архітектурного простору. Роль стихійних просторових елементів. 10.Головні чинники, які впливають на формування атрактивності та естетики архітектурного середовища 11.Основні принципи формування артрактивності архітектурного простору. 12.Архітектурна атрактивність простору на міжміському і міжрегіональному рівнях. 13.Архітектурний бренд. Питання існування архітектурного середовища у віртуальному просторі. 14.Візуально-змістові характеристики побудови архітектурного середовища в Україні. 15.Сучасні пошуки національної візуально-просторової ідентифікації архітектурних просторів. Перспективи розвитку. Лабораторні заняття На заняттях студенти працюють над виконанням розрахунково-графічної роботи, яка покликана дати можливість застосувати теоретичний матеріал на практиці. 1.Семінар «Архітектура сучасних сакральних будівель. Світовий та вітчизняний досвід. Критерії вибору ділянки під проектування». 2.Візуальний аналіз архітектурного середовища. 3.Виконання завдання «Клаузура». 4. «Захист клаузури» 5. «Захист клаузури» та обговорення результатів 6.Пошук функціонально-планувального вирішення храму. 7.Узгодження запрпонованих пропозицй з нормативними документами. 8.Розроблення планування об’єкту. 9.Пошук об’ємно-просторового рішення храму. 10.Розробка графічної презентації проекту храму. 11.Обговорення і презентація розрахунково-графічної роботи.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: проведення усного опитування на лабораторних заняттях, індивідуальні консультацій. Підсумковий контроль: контрольна робота (тестова форма, онлайн)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: Клаузура. – max 10 балів; Захист клаузури. – max 10 балів Пояснювальна записка до проекту. – max 10 балів РГР – max 40 балів Підсумковий контроль (контрольна робота): Тестування – max 30 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Дида О.А., Хамар І.Г., Дацишин Є.Г. Проектування сакральної архітектури. Частина І. Християнські храми східного обряду. Методичні вказівки. – Львів: Видавництво Львівської Політехніки – 2020. – 40 с. Рекомендована література Базова 1. Черкес Б.С. Архітектура сучасності. Остання третина XX – початок XXІ століть: навч. Посібник / Б.С. Черкес, С.М. Лінда. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2010. – 384 с. 2. Панченко Т.Ф. Туристичне середовище: архітектура, природа, інфраструктура. Монографія / Т.Ф. Панченко. – Київ: Логос, 2009. – 176 с. 3. Черкес Б.С. Національна ідентичність в архітектурі міста: монографія / Б.С.Черкес. – Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2008. – 268 с. 4. Габрель М.М. Просторовий підхід до обґрунтування архітектурних рішень: навч. посіб. / М.М.Габрель, М.М.Габрель. – Львів: Сполом, 2016р. - 280 с. 5. Вечерський В.В. Спадщина містобудування України: Теорія і практика історико-містобудівних пам’ятко охоронних досліджень населених місць. – Київ: НДІТІАМ, 2003. – 560с. 6. Дида І.А. Екологічні основи традиційної української архітектури. Монографія / І.А. Дида. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2009. – 332 с. 7. Містобудівне проектування. Частина І: Місто як об’єкт проектування: Навчальний посібник / Г.П.Петришин, Б.С.Посацький, Ю.І.Криворучко та ін. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 328 с. 8. Містобудівне проектування. Частина ІІ: Проектування структурних елементів міста Навчальний посібник / Г.П.Петришин та ін. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. – 288 с. 9. Посацький Б.С. Простір міста і міська культура (на зламі ХХ–ХХІ ст.). Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2007. - 208 с. 10. Посацький Б.С. та ін. Архітектурний образ міста: Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2019. - 140 с. 11. Товбич В.В., Сисойлов М.В. Архітектура: мистецтво та наука. Т. 1. Становлення та розвиток процесів і явищ архітектури. К.: Свідлер, 2007. 1020 с. Допоміжна 1. Pabich M. O ksztaltowaniu museum sztuki. Przestrzen piekniejsza od przedmiotu. – Lodz: Instytut Architektury i Urbanistyki Politechniki Lodzkiej, 2004. – 272s. 2. Дида О.А. Перспективи формування атрактивного архітектурного середовища в смт. Підкамені (Львівська область) / О.Дида// Вісник Львівського національного аграрного університету: Архітектура і сільськогосподарське будівництво. – Львів: видавництво Львівського національного аграрного університету, 2015. - №16. – С. 135 – 140 3. Oleksandra Dyda. «Importance of spontaneous attractiveness for personalization of architectural environment of Lviv region small towns (Ukraine)» / Oleksandra Dyda, Housing environement №17 recreation within a city. Chair of housing environment faculty of Architecture Cracow University of Technology. Publication of the Chair of Housing Environment. 2016r. S.52-57. Загальна кількість сторінок – 135, ISSN 1731-2442 Нормативна література 1. ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування і забудова територій" https://is.gd/X8AZi1 2. ДБН В.2.2-9:2018 “Громадські будинки та споруди. Основні положення” https://e-construction.gov.ua/files/new_doc/3022082276805576102/2023-01-24/fa9a3e00-5004-46db-8b8b-e6dea58ac5f9.pdf 3. ДБН В.2.2-16:2019 “Культурно-видовищні та дозвіллєві заклади” https://e-construction.gov.ua/laws_detail/3074791651063890960?doc_type=2 4. ДБН В.2.2-40:2018 "Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення" https://is.gd/28pvzb Інформаційні ресурси https://online.budstandart.com/ua https://e-construction.gov.ua/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).