Історія сучасної архітектури

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.041
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: доц. к. арх. Франків Р. Б, ст. викл. Щербаков І.Л.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою курсу «Історія сучасної архітектури» є ознайомлення студентів на лекційних заняттях з історичним розвитком архітектури в другої половині ХІХ і протягом ХХ століть, з творчістю архітекторів, що увійшли в історію архітектури 20 ст., з художніми напрямками і течіями в сучасній архітектурі.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: загальні компетентності: ЗК01 – знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності ЗК04 – здатність спілкуватись державною мовою як усно так і письмово. ЗК09 – здатність реалізовувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. ЗК010 – здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові, цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, їх містять у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. фахові компетентності: СК01 – усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування. СК03 – усвідомлення особливостей розвитку історичних і сучасних тенденцій в архітектурі, мистецтві, містобудуванні та дизайні України та зарубіжних країн. СК07 - усвідомлення основних законів і принципів архітектурно-містобудівної композиції, формування художнього образу і стилю в процесі проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів. СК08 – усвідомлення теоретико-методологічних основ архітектурного проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів. СК14 - усвідомлення особливостей застосування сучасних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, а також технологій при створенні об’єктів архітектури та містобудування. СК16 – усвідомлення загальних теоретичних, методичних і творчих засад архітектурного проектування. СК17 – усвідомлення теоретичних основ містобудування та здатність застосовувати їх для розв’язанні складних спеціалізованих задач. ПР01 – вільне спілкування з професійних питань державною та іноземною мовами усно і письмово. ПР02 – знання основних засад та принципів архітектурно-містобудівної діяльності. ПР05 – уміння застосовувати основні теорії проектування реконструкції та реставрації архітектурно-містобудівних , архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів, сучасні методи і технології, міжнародний і вітчизняний досвід для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування. ПР06 – уміння збирати, аналізувати й оцінювати інформацію з різних джерел, необхідну для прийняття обґрунтованих проєктних архітектурно-містобудівних рішень. ПР16 – розуміння соціально-економічних, екологічних, етичних й естет етичних наслідків пропонованих рішень у сфері містобудування та архітектури.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Визначати різницю між сучасною та історичною архітектурою 2. Формулювати основні цінності модернізму як базового поняття архітектури ХХ століття. 3. Розуміння впливу індустріальних форм виробництва на категорію цінності в архітектурі. 4. Розуміти причини кризи модернізму та передумови формування постмодерної естетики. 5. Ідентифікувати стилі сучасної архітектури, що не належать до класичного модернізму, але використовують світогляд абстрактного мистецтва. 6. Ідентифікувати основні напрямки та тенденції світової архітектури у з кінця ХІХ до початку ХХІ стт.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Історія архітектури, частина 1 Історія архітектури, частина 2
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна покликана дати студентам фахове розуміння цінності та професійного тлумачення явищ сучасної архітектури, часові межі якої визначено кінцем ХІХ – поч. ХХІ стт. Загальним історичним явищем, котре лежить в основі сучасної архітектури є доба Нового часу, з притаманними їй світоглядними, політичними, економічними, культурними, філософськими та іншими явищами. Курс дає студентам розуміння органічного зв’язку між матеріальною архітектурною формою та картиною цінностей соціуму Сучасної доби, які проявляли себе у найрізноманітніших напрямках та тенденціях, але завжди були об’єднані спільними основоположними цінностями. Важливою рисою курсу є формування у студентів професійного бачення явищ сучасної архітектури та вміння пояснювати їх в рамках здійснення своєї професійної діяльності, надавати їм ціннісних значень та світоглядних мотивів.
Опис: Курс складається із трьох тематично-хронологічних блоків: - Формування напрямків сучасної архітектури. (Передумови розвитку сучасної архітектури. Історизм в архітектурі ХІХ ст.. Вплив промислової революції на розвиток архітектури в ХІХ ст. Міжнародні промислові виставки. Лондонська виставка 1851р. Кришталевий палац Дж. Пекстона. Особливості розвитку Американської архітектури другої половини ХІХ ст. Чикагська архітектурна школа. Творчість Л. Саллівена. Пошуки нової форми і проблема орнаменту в архітектурі кінця ХІХ ст. Стиль Модерн та його основнітечії. «Сецессіон» в Австрії і Бельгії. Роботи О. Вагнера, Й. Хофмана, В. Орта. «Югендстиль» в Німеччині. «Ар нуво» у Франції. РоботиГімара, О. Перре. Творчість А. Гауді. Німецький «Веркбунд» і йоговплив на формування дизайну і архітектури. Діяльність і уроки школи «Баухауз».Творчість В. Гропіуса. Нові просторові концепції у мистецтві і архітектурі двадцятого століття. Голандський неопластицизм. Група Де Стіль. Дослідження простору – кубізм. Дослідження руху – футуризм. Роботи СантЕліа.) - Кристалізація сучасної архітектури у міжвоєнний час, її трансформація і розширення після 1940 року. Творчі пошуки представників конструктивізму. Супрематизм Малевіча. Творчість К. Мельникова. Архітектура і влада: сталінський «ампір», німецький «неокласицизм», архітектура періоду Мусоліні в Італії. Лідери Сучасного руху і їх вплив на розвиток сучасної архітектури і дизайну. Творчість ЛеКорбюзьє. Органічна архітектура Ф.Л. Райта. «Інтернаціональний стиль».Творчість Міс Ван дер Рое, А. Ааалто, О. Німеєра. Неоекспресіонізм і символічна архітектура Й. Утцона, Е.Сааринена. Структуралізм Л. Кана. Японський «метаболізм»: К.Танге, К. Куракава, А. Ісодзакі.) - Продовження і зміни в сучасній архітектурі у пізньому ХХ столітті. (Образотворча мова постмодернізму. Творчість Р .Вентурі, Ч. Мура, Ф.Джонсона. Хай-тек. Центрмистецвім. Ж.Помпіду в Парижі. Творчість Н.Фостера. Деконструктивізм,-нова пластика, чи імпровізація на задану тему. Творчість Ф.Геррі, Д.Лібескіна, З.Хадід. Історія і лауреати архітектурної премії ім. Пріцкера.)
Методи та критерії оцінювання: Основним методом контролю знань із предмету «Історія сучасної архітектури» є екзаменаційна робота, що має письмову і усну компоненти. Крім того враховуються результати виконання практичного завдання.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінка знань студента складається із трьох частин: усної, письмової та практичної, котрі сумарно складають екзаменаційний бал. Письмова робота складається із трьох питань, які доповнюються усною відповіддю; практичне завдання являє собою збір та аналіз матеріалу на одну із наданих тем, що стосуються тих чи інших явищ та тенденцій сучасної архітектури. Перше питання 25, друге питання 25, третє питання 25, оцінка зібраного матеріалу 10, аналіз зібраного матеріалу 10, оригінальність даних 5
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Франків Р. Б. (2024) Сучасна архітектура: навчальний посібник, Львів: Видавництво Львівської політехніки Fergusson, J. (2022). History of the modern styles of architecture. BoD–Books on Demand. Cheng, I., Davis, C. L., & Wilson, M. O. (Eds.). (2020). Race and modern architecture: A critical history from the enlightenment to the present. University of Pittsburgh Press. Черкес. Б. Лінда С. (2014) Архітектура сучасності: навчальний посібник, Львів: Видавництво Львівської політехніки Криворучко О.Ю (2008) Сучасна архітектура: термінологічний словник, Львів: Видавництво Львівської політехніки Jones, P & Canniffe, E (2007) Modern Architecture Through Case Studies Architectural Press: Worldwide Віртуальний навчально-методичний комплекс «Історія сучасної архітектури». Режим доступу https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=9146
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).