Основи ландшафтної архітектури

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.047
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Містобудування
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна

Основи ландшафтної архітектури (курсовий проєкт)

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.050
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Архітектурне проектування
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна

Основи ландшафтної архітектури (курсовий проєкт)

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.053
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Дизайн архітектурного середовища
Лектор: Кандидат архітектури, доцент Богдан ГОЙ. Старший викладач Роман КУБАЙ. Асистент, доктор філософії Юрій ФІЛІПЧУК.
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є формування у студентів творчого підходу до проєктування архітектурного середовища міського ландшафту, призначеного для комфортного та безпечного перебування людини, що перебуває у нерозривній єдності з об’ємним і просторовим вирішенням. Студенти опановують методику проєктування ландшафтних просторів, підвищують рівень професійної орієнтації у галузі ландшафтної архітектури та готуються до практичної діяльності за спеціальністю.
Завдання: інтегральна компетентність здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері містобудування та архітектури, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування сучасних архітектурних теорій та методів, засобів суміжних наук. загальні компетентності: ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК02. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК06. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК07. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК09. Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні. фахові компетентності: СК01. Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування. СК04. Здатність дотримуватися вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд, створення безбар’єрного архітектурно-містобудівного середовища. СК05. Здатність до аналізу і оцінювання природно-кліматичних, екологічних, інженерно-технічних, соціально-демографічних і архітектурно-містобудівних умов архітектурного проектування. СК06. Здатність до виконання технічних і художніх зображень для використання в архітектурно-містобудівному, архітектурно-дизайнерському і ландшафтному проектуванні. СК07.Усвідомлення основних законів і принципів архітектурно-містобудівної композиції, формування художнього образу і стилю в процесі проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів. СК08. Усвідомлення теоретико-методологічних основ архітектурного проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів. СК09. Здатність розробляти архітектурно-художні, об’ємно-планувальні, функціональні та конструктивні рішення, а також виконувати креслення, готувати документацію архітектурно-містобудівних проєктів. СК10. Здатність до участі в підготовці архітектурно- планувальних завдань на проектування, в організації розробки архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних проєктів. СК11. Здатність до ефективної роботи в колективі, а також до співпраці з клієнтами, постачальниками, іншими партнерами та громадськістю при розробленні, узгодженні і публічному обговоренні архітектурних проєктів. СК12. Усвідомлення особливостей використання різних типів конструктивних та інженерних систем і мереж, їх розрахунків в архітектурно-містобудівному проєктуванні. СК13. Здатність до розробки архітектурно-містобудівних рішень з урахуванням безпекових і санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, техніко-економічних вимог і розрахунків, вимог щодо екологічності, енергоефективності, інклюзивності. СК14. Усвідомлення особливостей застосування сучасних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, а також технологій при створенні об’єктів архітектури та містобудування. СК15. Здатність до здійснення комп’ютерного моделювання, візуалізації, макетування і підготовки наочних ілюстративних матеріалів до архітектурно-містобудівних проєктів. СК16. Усвідомлення загальних теоретичних, методичних і творчих засад архітектурного проєктування. СК18. Усвідомлення теоретичних основ архітектури будівель і споруд, основ реконструкції, реставрації архітектурних об’єктів та здатність застосовувати їх для розв’язання складних спеціалізованих задач. СК20. Здатність застосовувати теоретичні основи ландшафтної архітектури для розв’язання складних спеціалізованих задач. СК22. Усвідомлення специфіки регіональних і місцевих передумов архітектурної діяльності. СК23. Здатність збирати та систематизувати інформацію щодо актуальних потреб країни,
Результати навчання: ПР02. Знати основні засади та принципи архітектурно-містобудівної діяльності ПР04. Оцінювати фактори і вимоги, що визначають передумови архітектурно-містобудівного проєктування ПР05. Застосовувати основні теорії проєктування, реконструкції та реставрації архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів, сучасні методи і технології, міжнародний і вітчизняний досвід для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування ПР06. Збирати, аналізувати й оцінювати інформацію з різних джерел, необхідну для прийняття обґрунтованих проєктних архітектурно-містобудівних рішень. ПР07. Застосовувати програмні засоби, ІТ-технології та інтернет-ресурси для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування. ПР08. Знати нормативну базу архітектурно-містобудівного проєктування ПР09. Розробляти проєкти, здійснювати передпроєктний аналіз у процесі архітектурно-містобудівного проєктування з урахуванням цілей, ресурсних обмежень, соціальних, етичних та законодавчих аспектів ПР10. Застосовувати сучасні засоби і методи інженерної, художньої і комп’ютерної графіки, що використовуються в архітектурно-містобудівному проєктуванні. ПР11. Застосовувати художньо-композиційні засади в архітектурно містобудівному проєктуванні. ПР12. Застосовувати сучасні теоретико-методологічні та типологічні підходи до вирішення проблем формування та розвитку архітектурно-містобудівного та ландшафтного середовища на засадах безпековості, екологічності, енерго-ефективності, інклюзивності ПР13. Виявляти, аналізувати та оцінювати потреби і вимоги клієнтів і партнерів, знаходити ефективні спільні рішення щодо архітектурно-містобудівних проєктів. ПР14. Обирати раціональні архітектурні рішення на основі аналізу ефективності конструктивних, інженерно-технічних систем, будівельних матеріалів і виробів, декоративно- оздоблювальних матеріалів ПР15. Забезпечувати дотримання безпекових, санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, техніко-економічних вимог і розрахунків, вимог щодо екологічності, енергоефективності, інклюзивності в архітектурно-містобудівному проєктуванні. ПР16. Розуміти соціально-економічні, екологічні, етичні й естетичні наслідки пропонованих рішень у сфері містобудування та архітектури ПР17. Застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проєктуванні архітектурних об’єктів. ПР18. Знати особливості участі в архітектурно-містобудівному конкурсному проєктуванні. ПР19. Організовувати презентації та обговорення проєктів архітектурно містобудівного і ландшафтного середовища. ПР21. Усвідомлювати специфіку регіональних і місцевих природних, економічних, екологічних, соціальних та інших умов прийняття та реалізації містобудівних і архітектурних рішень. ПР22. Враховувати, інтерпретувати в конкретні просторові рішення контраверсійні інтереси держави, міської спільноти, розробляти партисипативні варіантні рішення в складних містобудівних ситуаціях
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Вступ до спеціальності; Архітектурна графіка та композиція, частина 1; Рисунок, живопис, скульптура; Архітектурна графіка та композиція, частина 2. Супутні і наступні навчальні дисципліни: Дизайн архітектурного середовища; Архітектурне матеріалознавство; Архітектурні конструкції, з КР; Історія сучасної архітектури.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна "Основи ландшафтної архітектури" має на меті навчити студентів працювати з публічними ландшатними просторами у сформованому міському середовищі, забезпечуючи гармонійне трактування міської тканини. Основне завдання курсу полягає у пошуку функціональних та естетичних рішень, які підвищують якість урбаністичного простору, створюючи комфортне та безпечне середовище для людей. Студенти ознайомлюються з особливостями роботи з ландшафтними просторами та засобами функціонально-просторової організації скверів, площ, парків і міських вулиць та інших об'єктів. У процесі проєктування вони повинні вдало інтегрувати проєктовані об’єкти в існуюче середовище, враховуючи масштаб, функціональне навантаження та стилістику оточення. Курс сприяє розвитку творчого підходу до проєктування, навчає аналізувати та враховувати екологічні, соціальні, естетичні та економічні аспекти ландшафтного дизайну. Студенти опановують методику проєктування ландшафтних просторів, що включає створення ескізів, креслень, макетів та презентацій проєктних пропозицій. Особлива увага приділяється практичним навичкам роботи з різними видами матеріалів та рослинністю, розробці інноваційних рішень для покращення міського середовища. Креслення курсового проєкту виконуються засобами проєктної графіки у різних графічних техніках і матеріалах (олівець, туш, акварель, кольоровий олівець) на форматі А3. Курс "Основи ландшафтної архітектури" допомагає студентам підвищити рівень професійної орієнтації у галузі ландшафтної архітектури та підготуватися до практичної діяльності за спеціальністю, застосовуючи набуті знання і навички у реальних умовах.
Опис: Практичні заняття, назви тем: 1. Вступне заняття: Введення у ландшафтну архітектуру: Типи ландшафтних просторів, аналіз функціональних та конструктивних особливостей міських парків, скверів та площ. Перегляд аналогів. Видача завдання: проєкт міського середовища за вибором (5 актуальних тем на групу). 2. Аналіз місця розташування ландшафтного об’єкту: Розроблення ситуаційної схеми на основі аналізу міської інфраструктури та природних умов. Клаузура 1: Модель міського середовища – функціональна схема ділянки та об'ємно-просторове рішення. 3. Аналіз планування ландшафтного простору: Вирішення окремих зон (дитячі майданчики, зони відпочинку, водні елементи, зелені насадження). Підбір проєкту-аналогу. 4. Ескізування, консультація: Розроблення функціональної схеми скверу, ескіз плану (розташування зон, підбір рослин, водних елементів, малих архітектурних форм). 5. Клаузура 2: Композиція ландшафтного простору: Виконання робочого макету скверу, варіанти композиції, фото фіксація варіантів. 6. Ескізування, консультація: Уточнення об’ємного вирішення, зарисовки перспективи, підбір матеріалів для мощення та озеленення. 7. Виконання проєктних креслень: Генеральний план території існуючий (М 1:500), Генеральний план проєктний (М 1:500). 8. Виконання проєктних креслень: розрізи (М 1:100) 9. Виконання проєктних креслень: малі архітектурні форми (М 1:50 ,1:20). 10. Виконання проєктних креслень: перспектива, фрагменти середовища. 11 Оформлення креслень курсового проєкту - туш, кольорова графіка (акварель, олівці, маркери). 12. Виставка робіт, презентації-виступи студентів, обговорення проєктів рекреаційного будинку. Самостійна робота, найменування робіт: 1. Опрацювання теми «проєкт міського середовища за вибором». Пошук та систематизація інформації, вивчення нормативних та довідкових матеріалів. 2. Передпроєктний аналіз, вивчення основних принципів функціонального зонування. Ознайомлення із проєктними рішеннями, матеріалами. 3. Деталізація архітектурного вирішення, пошук композиції, колористики, підбір матеріалів, виконання проєктних креслень, підбір графічної техніки, оформлення папки робіт. 4. Підготовка тематичної презентації, підготовка до виступів
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: перевірка індивідуальних графічних завдань. Підсумковий контроль: оцінка презентації-виступу студента, диференційований залік (підсумок оцінок поточного контролю, креслень курсового проєкту)
Критерії оцінювання результатів навчання: Розподіл балів у 100-бальній шкалі. Поточний контроль: 30 балів. Клаузура 1. Модель міського середовища- 15 балів. Клаузура 2. Композиція ландшафтного простору (робочий макет) - 15 балів. Підсумковий контроль: 70 балів. Курсовий проєкт (креслення) - 60 балів. Презентація-захист проєкту - 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення: 1. Ковальчук Х.І., Богданова Ю.Л., 2008. Гармонізація міського середовища засобами дизайну: Конспект лекцій для студентів базового напряму 070102 "Архітектура" спеціальності "Дизайн архітектурного середовища". Львів: Видавництво Національного університету "Львівська політехніка".. 2. Богданова Ю.Л., Ковальчук Х.І., 2008. Архітектурно-проектна графіка: Методичні вказівки до виконання курсових робіт для студентів базового напрямку 060102 – «Архітектура» спеціальності «Дизайн архітектурного середовища». Львів: Видавництво Національного ун-ту "Львівська політехніка". 3. Воронкова І.С., Богданова Ю.Л., Ковальчук Х.І., 2015. Проектна графіка: Методичні вказівки до виконання курсових робіт для студентів базового напрямку 060102 – «Архітектура» спеціальності «Дизайн архітектурного середовища». Львів: кафедра дизайну архітектурного середовища. 4. Ковальчук Х.І., Богданова Ю.Л., Гой Б.В., 2008. Малі архітектурні форми: Методичні вказівки до виконання курсових робіт для студентів базового напрямку 060102 – «Архітектура» спеціальності «Дизайн архітектурного середовища». Львів: Видавництво Національного ун-ту "Львівська політехніка". 5. Воронкова І.С., Богданова Ю.Л., Ковальчук Х.І., 2015. Проектування малих архітектурних об’єктів: Методичні вказівки до виконання курсових робіт для студентів базового напрямку 060102 – «Архітектура» спеціальності «Дизайн архітектурного середовища». Рекомендована література. Базова: 1. Бельтці Гюнтер, 1991. Дитячі ігрові майданчики. Київ.: Будівельник. 2. Крижанівська Н.Я., 2017. Основи ландшафтного дизайну. К.: «Ліра-К». 3. Дідик В.В., Максим'юк Т.М., 2012. Естетика та композиція ландшафту. Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки. 4. Малік Т.В., 2012. Дизайн середовища: витоки, типологія, основи теорії : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. К. : Павленко. 5. Robert Holden, Jamie Liversedge, 2014. Landscape Architecture: An Introduction. Laurence King Publishing. Допоміжна: 1. Богданова Ю. Л., 2014. Еволюція ландшафтного проектування у Львові ХХ–ХХІ століття. Вісник Національного університету "Львівська політехніка" Серія: Архітектура, 793, с.126–134. 2. Нойферт Е., 2017. Будівельне проектування. К.: Книжкова літера. 3. Тімохін В.О., 2006. Методологія проектування архітектурного середовища. К. : КНУБА. 4. Herz M. (Ed.), 2014. Campus Landscape Planning & Design. London: Design Media Publishing. 5. Дмитраш О., Нікуліна А., 2023. Проблематика функціонального зонування громадського простору університетів. на прикладі м. Львова. Вісник Національного університету "Львівська політехніка" Серія: Архітектура. 2, 5. с. 45-52. Нормативна література: 1. Закон України «Про благоустрій населених пунктів». http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/2807-15/parao197#o197 2. Малі архітектурні форми. ДБН Б.2.2-5:2011. Благоустрій територій http://dbn.at.ua/publ/mali_arkhitekturni_formi/1-1-0-353 3. ДБН Б.1.1-13:2021 Склад та зміст містобудівної документації на державному та регіональному рівнях https://is.gd/dE96fS 4. ДБН А.2.2-3:2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво" https://is.gd/USauFt 5. ДБН Б.2.2-5:2011 "Благоустрій територій" https://is.gd/FcXXkQ 6. ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування і забудова територій" https://is.gd/X8AZi1 7. ДБН В.2.2-40:2018 "Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення" https://is.gd/28pvzb 8. ДБН В.2.3-5:2018 "Вулиці та дороги населених пунктів" https://is.gd/6UeiCS Інформаційні ресурси: 1. http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=10063 2. https://www.archdaily.com/ 3. https://en.wikiarquitectura.com/ 4. https://www.architectmagazine.com/ 5. https://www.dezeen.com/ 6. https://www.designboom.com/
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Основи ландшафтної архітектури (курсовий проєкт)

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.054
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Містобудування
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна

Основи ландшафтної архітектури (курсовий проєкт)

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.051
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Архітектурне проектування та інженерія
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна

Основи ландшафтної архітектури (курсовий проєкт)

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.052
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Архітектура та реставрація
Семестр: 4 семестр
Форма навчання: денна