Проєкт модернізації та відбудови територій міста (курсовий проєкт)

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.07.E.110
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Містобудування
Лектор: к.арх., доц. Любицький Роман Ігорович
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Застосувати теоретичні знання та практичні уміння для виконання проекту модернізації та відбудови міської території, попередньо виявивши її місце у загальноміському контексті та існуючі проблеми. Окреслити можливості її розвитку як архітектурно-містобудівними засобами, так і ландшафтними підходами враховуючи сучасні тенденції реурбаніації та сталого розвитку міст.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у студентів компетентностей: інтегральна компетентність (ІК) – Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері містобудування та архітектури, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування сучасних архітектурних теорій та методів, засобів суміжних наук. загальні компетентності (ЗК): ЗК 01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК 02. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК 03. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. ЗК 07. Здатність приймати обґрунтовані рішення. Спеціальні (фахові) компетентності (ФК): СК 01. Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування. CК 02. Здатність застосовувати теорії, методи і принципи фізико-математичних, природничих наук, комп’ютерних технологій для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування. СК 04. Здатність дотримуватися вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд, створення безбар’єрного архітектурно-містобудівного середовища. СК 05. Здатність до аналізу і оцінювання природно-кліматичних, екологічних, інженерно-технічних, соціально-демографічних і архітектурно-містобудівних умов архітектурного проектування. СК 06. Здатність до виконання технічних і художніх зображень для використання в архітектурно-містобудівному, архітектурно-дизайнерському і ландшафтному проектуванні. СК 09. Здатність розробляти архітектурно-художні, об’ємно-планувальні, функціональні та конструктивні рішення, а також виконувати креслення, готувати документацію архітектурно-містобудівних проєктів. СК 10. Здатність до участі в підготовці архітектурно- планувальних завдань на проектування, в організації розробки архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних проєктів. СК 12. Усвідомлення особливостей використання різних типів конструктивних та інженерних систем і мереж, їх розрахунків в архітектурно-містобудівному проєктуванні. СК 15. Здатність до здійснення комп’ютерного моделювання, візуалізації, макетування і підготовки наочних ілюстративних матеріалів до архітектурно-містобудівних проєктів.
Результати навчання: ПР 03. Застосовувати теорії та методи фізико-математичних, природничих, технічних та гуманітарних наук для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування. ПР 04. Оцінювати фактори і вимоги, що визначають передумови архітектурно-містобудівного проєктування. ПР 07. Застосовувати програмні засоби, ІТ-технології та інтернет-ресурси для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування. ПР09. Розробляти проєкти, здійснювати передпроєктний аналіз у процесі архітектурно-містобудівного проєктування з урахуванням цілей, ресурсних обмежень, соціальних, етичних та законодавчих аспектів. ПР 10. Застосовувати сучасні засоби і методи інженерної, художньої і комп’ютерної графіки, що використовуються в архітектурно-містобудівному проєктуванні. ПР 11. Застосовувати художньо-композиційні засади в архітектурно містобудівному проєктуванні. ПР 18. Знати особливості участі в архітектурно-містобудівному конкурсному проєктуванні.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни ОК 2.18. Основи містобудування ОК 2.21. Реконструкція та реставрація архітектурних об’єктів, з КП ОК 2.24. Містобудівне законодавство та документація
Короткий зміст навчальної програми: Тема курсового проекту передбачає освоєння студентами методики аналізу “непривабливих” міських територій – здеградованих, зруйнованих чи недоінвестованих, та виявлення можливостей їх розвитку шляхом ущільнення забудови, внесення нових функціональних зон, яке має на меті створення мультифункційної міської території на принципах сучасного сталого розвитку. Особливу увагу приділяється виділенню територій під озеленення та громадські простори, які піднімають привабливість і вартість територій, які опрацьовуються. Для аналізу та виконання концепцій розвитку викладачами пропонуються проблемні території, вибір яких залишається за студентами. На лабораторних заняттях проводяться міні-воркшопи та мозкові штурми, які включають обговорення проблем, можливостей та шляхів розвитку обраної території, та в яких приймають участь усі студенти. Схеми, креслення та графічні концепції виконуються самостійно в рамках підготовки до лабораторних занять. Графічне опрацювання проекту виконується в геоінформаційній системі QGIS та інших професійних програмах, і оформляється в електронних версіях. Курсовий проект включає графічну та розрахункову частини.
Опис: 1. Вступ. Ознайомлення із завданнями курсового проекту. Теоретичний екскурс про принципи модернізації міських територій на засадах сталого розвитку. Вибір території опрацювання Блок №1. Виявлення проблем та особливостей обраної міської території 2. Екскурсія на об'єкт. Наочне виявлення проблем території. Видача завдання для проведення натурних обстежень. Створення схеми локальних особливостей території. 3. Обговорення локальних особливостей території, SWOT-аналізу. Формулювання гіпотези щодо потенціалу та потенційних напрямків розвитку. 4. Методика створення тематичних карт існуючого стану території за допомогою геоінформаційної системи QGIS. Використання відкритих геопросторових даних OpenStreetMap (практична вправа). 5. Створення на основі даних OpenStreetMap тематичних схем: типів забудови території; щільності забудови та населення; функціонального призначення; транспортно-пішохідних зв’язків; озеленення; аналізу рельєфу. Отримання кількісних показників (практична вправа). 6. Презентація та обговорення тематичних схем території опрацювання. Конкретизація виявлених проблем та потенціалу розвитку. 7. Ознайомлення із теоретичною літературою та обговорення аналогічних реалізованих проектів розвитку схожих територій. 8. Формулювання висновків та узагальнення типових підходів до розвитку аналогічних міських територій. Блок №2. Опрацювання концепції модернізації та відбудови території 9. Формулювання універсальної “концепт-моделі” (без прив’язки до конкретної території). 10. Розробка концепції проекту із апробацією сформульованої “концепт-моделі” на обраній території з врахуванням ширшого містобудівного контексту. 11. Розробка загальної схеми розвитку території із виділенням пріоритетності заходів 12. Детальне опрацювання генерального плану фрагменту території для вирішення пріоритетної проблеми з модернізації території 13. Об’ємно-просторове вирішення фрагменту території із використанням архітектурно-містобудівних та ландшафтних прийомів 14. Підсумкове заняття: виставка та обговорення виконаних робіт.
Методи та критерії оцінювання: Кожний етап роботи оцінюється окремо. Семестрова оцінка є сумою всіх оцінок отриманих протягом семестру. Наприкінці курсу студент складає альбом курсового проекту із виконаних графічних завдань протягом семестру. До заліку у ВНС завантажується 1 файл – альбом креслень відповідно до вимог у форматі *.pdf (стиснутий до розміру 5 mb відповідно до обмежень ВНС). На останньому занятті проводиться захист та обговорення курсового проекту. Визначення рівня знань студентів з навчальної дисципліни здійснюється у два етапи: І етап - аудиторна та самостійна робота - 30 б.; ІІ етап – здача курсового проекту – 70 б. Курсовий проект – самостійне виконання суми індивідуальних завдань, що здійснюється як в аудиторній, так і позааудиторній роботі. При перевірці цих робіт основна увага звертається на відповідність виконання роботи ДБН, доцільність застосування проектного рішення відповідно до території проектування та вміння виконання креслення згідно стандартів. Основними формами контролю знань студентів є: поточний та підсумковий контроль. До поточного відноситься : - рандомне опитування - фронтальне виконання студентами за матеріалами кожного заняття практичних міні-робіт - підготовка та захист презентації домашніх завдань до кожного заняття Також як форму контролю можна вважати: - консультації, метою яких є допомога студентам розібратись у складних питаннях, вирішити ті з них, у яких студенти самостійно розібратись не можуть. Одночасно консультації надають можливість проконтролювати знання студентів, скласти правильне уявлення про перебіг і результати навчальної роботи; - контроль у позанавчальний час включає в себе: перевірку перебігу виконання завдань. Оцінюються якість виконання, точність і оригінальність рішень, перегляд спеціальної літератури та нормативної, виконання завдання у встановленому обсязі відповідно до заданих строків; Підсумковий контроль виконується за результатами виконання суми завдань та досягнення мети навчальної дисципліни, а саме як оцінювання оформленого згідно вимог та завантаженого у ВНС проекту.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль включає: 1. Передпроектні дослідження 2. Виконання покрокових завдань 3. Захист-презентація етапів роботи Курсова робота включає: Завдання блоку №1. Виявлення проблем та особливостей обраної міської території Графічна робота 1: Схема локальних особливостей території на основі проведених натурних досліджень та SWOT-аналіз. Критерії оцінки: рівень деталізації, культура графічної подачі. Графічна робота 2: Тематичні схеми: типів забудови території; щільності забудови та населення; функціонального призначення; транспортно-пішохідних зв’язків; озеленення; аналізу рельєфу. Вибір необхідних тематичних сем проводиться в залежності від обраної території та виконується у геоінформаційній системі QGIS. Критерії оцінки: рівень деталізації, культура графічної подачі. Графічна робота 3: Колаж із аналогічних релевантних реалізованих проектів розвитку схожих територій. Схема-висновок. Критерії оцінки: релевантність та кількість підібраних аналогів, культура графічної подачі. Завдання блоку №2. Опрацювання концепції модернізації та відбудови території Графічна робота 4: Універсальна концепт-модель розвитку території та її апробація на обраній території з врахуванням ширшого містобудівного контексту. Критерії оцінки: обґрунтованість прийнятих рішень, культура графічної подачі. Графічна робота 5: Загальна схема розвитку території із виділенням пріоритетності заходів Критерії оцінки: обґрунтованість прийнятих рішень, культура графічної подачі. Графічна робота 6: Детальний генеральний план фрагменту території із вирішенням пріоритетної проблеми з модернізації території Критерії оцінки: обґрунтованість прийнятих рішень, відповідність ДБН, культура графічної подачі. Графічна робота 7: Об’ємно-просторове вирішення фрагменту території із використанням архітектурно-містобудівних та ландшафтних прийомів (3D) Критерії оцінки: обґрунтованість прийнятих рішень, відповідність ДБН, культура графічної подачі.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Містобудівне проєктування. Частина 1. Місто як об'єкт проєктування: підручник /за ред. Петришин ГП, Посацького БС, Ідак ЮВ. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. 2. Містобудівне проєктування. Ч. 2 : Проектування структурних елементів міста: підручник /за ред Петришин ГП, Посацького БС, Ідак ЮВ. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. 3. Функціональний і композиційний аналіз територіального об’єкту (для КР «Комплексне дослідження архітектурного об’єкту»): Методичні вказівки для студентів спеціальностей 7.00120102.9900 «Містобудування», 7.00120102.0100 «Ландшафтна архітектура». Укл.: Посацький Б.С., Ідак Ю.В. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка». – 2012. – 27 с. 4. Опрацювання тематичної карти демографії району із застосуванням ГІС технологій (на прикладі програмного пакету ArcGIS for Desktop): метод. вказівки до практичних занять та індивідуальних завдань для студентів спеціальності 191 “Архітектура і містобудування” спеціалізації 0201 “Містобудування” та 0202 “Ландшафтна архітектура” / Уклад.: Р.І. Любицький, М.М. Грицак, С.Б. Солан – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 28 с. Рекомендована література 1. Darchen S. Global Planning Innovations for Urban Sustainability / S. Darchen, G. Searle., 2018. – 232 с. 2. Kemp R. Cities Going Green: A Handbook of Best Practices / R. Kemp, C. Stephani., 2014. – 251 с. 3. Congress for the New Urbanism,. Charter of the New Urbanism, 2nd Edition / Congress for the New Urbanism,, E. Talen., 2013. – 320 с. 4. von Hausen M. Dynamic Urban Design: A Handbook for Creating Sustainable Communities Worldwide / Michael A. von Hausen., 2013. – 538 с. 5. Містобудування. Довідник проектувальника. – 2-ге вид., доп. / за ред. Т.Ф. Панченко. – К.: Укрархбудінформ, 2006. – 192 с. 6. Петришин Г. П. Історичні архітектурно-містобудівні комплекси: наукові методи дослідження [ навч. пос. ] / Петришин Г. П., Іваночко У. І., Ідак Ю. В., Топилко С.І., Бойко Х.С., Соснова Н.С., Олешко О.П., Гнесь Л.Б.– Львів : Львівська політехніка, 2006. – 212 с. 7. Плешкановська А. М. Функціонально-планувальна оптимізація використання міських територій.: Моногр. / А. М. Плешкановська. – К. : Ін-т Урбаністики, 2005. – 191 с. 8. Кушніренко М. М. Методи передпроектного аналізу в містобудуванні: Навч.посібник / Кушніренко М.М. – К. : ІЗМН, 1996. – 164 с. 9. Посацький Б.С. Основи урбаністики: Навч. посібник / Посацький Б.С. – Львів : Арніка, 1997. – 116 с. 10. Посацький Б.С. Основи урбаністики: Навч. посібник / Посацький Б.С. – Львів : Львівська політехніка, 2001. – 243 с. Базові нормативні документи 1. Держ. Сан Пін 173-96. Державні санітарні правила планування та забудови населених пунктів. МОЗ України, 1996 2. ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування і забудова територій» Інформаційні ресурси 1. New Urbanism: Featured Books [Електронний ресурс] http://www.newurbanism.org/newurbanism/featuredbooks.html 2. Sustainable urban development: Professional Practice [Електронний ресурс] https://www.asla.org/sustainableurbandevelopment.aspx
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).