Рисунок, живопис, скульптура, частина 2

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.017
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Дизайн та основи архітектури
Лектор: Лясковський О.Й., ст. викл.; Білінкська О.Б., к. арх., доц.; Климко З.В., к.арх., доц.; викл. Сеньків З.Я., ст. викл.; Оконченко О.М., к.арх., доц.; Знак А.В., к.арх., доц.; Брич М.Т., к.арх., доц.; Мер’є О.В., к.арх., доц.; Понкало С.І., аситсент; Михайлюк Б.Ф., асистент;
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Виховання у студентів правильного зорового сприйняття об’єму, грамотної передачі на площині тривимірних форм та архітектурного простору за допомогою основних зображувальних правил, графічно-художніх засобів і технік; розвиток творчих здібностей, об’ємно-просторового мислення, виховання художньо-естетичного смаку, спостережливості, а також формування у пам'яті бази графічних образів архітектурних форм через їх практичне зображення. Метою навчання є отримання: розуміння особливостей візуального сприйняття людиною об'єму і простору; уміння грамотно сприймати пропорції, світлотіньові і кольорові відношення, розкладати складні об'ємні форми на базові і аналізувати їх конструктивну побудову.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері містобудування та архітектури, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, на основі застосування сучасних архітектурних теорій та методів, засобів суміжних наук. загальні компетентності: ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК03. Здатність до адаптації та дії в новій ситуації. ЗК08. Навички міжособистісної взаємодії. ЗК10. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, їх місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. фахові компетентності СК03. Усвідомлення особливостей розвитку історичних і сучасних стилів в архітектурі, містобудуванні, мистецтві та дизайні України та зарубіжних країн. СК06. Здатність до виконання технічних і художніх зображень для використання в архітектурно-містобудівному, архітектурно-дизайнерському і ландшафтному проектуванні. СК07.Усвідомлення основних законів і принципів архітектурно-містобудівної композиції, формування художнього образу і стилю в процесі проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів. СК10. Здатність до участі в підготовці архітектурно- планувальних завдань на проектування, в організації розробки архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних проєктів. СК15. Здатність до здійснення комп’ютерного моделювання, візуалізації, макетування і підготовки наочних ілюстративних матеріалів до архітектурно-містобудівних проєктів.
Результати навчання: ПР10. Застосовувати сучасні засоби і методи інженерної, художньої і комп’ютерної графіки, що використовуються в архітектурно-містобудівному проєктуванні ПР11. Застосовувати художньо-композиційні засади в архітектурно містобудівному проєктуванні. ПР19. Організовувати презентації та обговорення проєктів архітектурно містобудівного і ландшафтного середовища
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні дисципліни: Рисунок, живопис, скульптура, частина 1 Архітектурна графіка та композиція, частина 1. Супутні дисципліни: Архітектурна графіка та композиція, частина 2.
Короткий зміст навчальної програми: Дана дисципліна є другою частиною групи дисциплін «Рисунок, живопис, скульптура», яка складається з трьох частин, які викладаються послідовно у І, II, III, семестрах навчання. Цей етап вивчення архітекторами образотворчих дисциплін полягає у засвоєнні основ академічного рисунку, основ роботи з пластичними матеріалами. Вивчення дисципліни відбувається в умовах малювання із натури. Процес навчання супроводжується викладенням загальних теоретичних положень, що розкривають основні закономірності процесу рисунку, живопису та скульптури та надання індивідуальних консультацій викладачем під час роботи над завданням. У процесі виконання практичних завдань викладачем здійснюється демонстрація технічних прийомів роботи, принципів використання засобів і матеріалів, методів вирішення композиційних завдань і конструктивної побудови. Основи рисунку, живопису, скульптури вивчаються на натюрмортах, в інтер'єрі, на пленері. Навчальні постановки розподілені в певній методичній послідовності відповідно до складності завдання. Основними темами рисунку є: геометричні форми, архітектура та її оточення. Основними темами живопису є: реалістичні і декоративні натюрморти, архітектура та її оточення. Основними темами скульптури є: архітектурні деталі та елементи споруд.
Опис: Аудиторна робота. Тема 1. Живопис: Натюрморт з предметів побуту в техніці гризайль. Тема 2. Живопис: Натюрморт тепла або холодна гама. Тема 3. Рисунок: рисунок інтер'єру головного корпусу НУ «Львівська політехніка (світлотіньове рішення). Тема 4. Скульптура: копія складного пластично-декоративного орнаменту. Тема 5. Скульптура: копія архітектурного елементу споруди. Архітектурний елемент на вибір студента (фронтон, портал, антаблемент (фрагмент), обрамлення вікна з сандриком, кронштейн) Самостійна робота. Завдання 1. Рисунок та фотофіксація архітектурного елементу, як підготовка до виконання аудиторного завдання з скульптури. Завдання 2. Живопис: етюд інтер'єру чи екстер'єру історичної споруди.
Методи та критерії оцінювання: Визначення рівня знань студентів здійснюється такими методами: поточним контролем аудиторної і самостійної роботи студента в кінці кожної з тем. Поточний контроль: проведення оцінювання завдань, виконаних на лабораторних заняттях, перевірка індивідуальних завдань самостійної роботи. Підсумковий контроль: сумування оцінок за завдання лабораторних робіт та завдання самостійної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінюється композиція елементів рисунку на аркуші. Визначення загального характеру форм. Пропорційні співвідношення і конструктивний аналіз форм. Перспективна побудова форм - правильність побудови об’єму з урахуванням перспективних скорочень відносно лінії горизонту. Виявлення об’єму. Оцінюється передача за допомогою світлотіні, об’єму форм та їх складових, співвідношення світлотіньової проробки, передачі рефлексів, власних і падаючих тіней.Техніка виконання. Оцінюється володіння технікою олівцевої графіки, якість нанесення штрихування для передачі ефектів повітряної перспективи та фактури поверхні форм. Якість колористичного рішення для живописних робіть. Цілісність і завершеність роботи. Творчий підхід у виконанні завдань з декоративної стилізації та самостійних робіт.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення. 1. Живопис, рисунок, скульптура ч.2.: електронний навчально методичний комплекс у форматі Moodle. Режим доступу: https://vns.lpnu.ua/enrol/index.php?id=10081 2. Методичні вказівки з курсової роботи «Рисунок, живопис, скульптура», «Рисунок» для студентів I-IV курсів напрямку 6.12.01 «Архітектура» / Укл. Б.Н. Скиба, О.Й. Лясковський. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2003. – 72 с. –(Укр. Мовою). 3. Побудова та виконання рельєфів: Методичні вказівки до виконання завдань з дисципліни «Скульптура» для студентів I курсу напрямку 6.1201 «Архітектура» / Укл. О.М. Винниченко, С.В. Баран. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2007. – 52с. Рекомендована література. 4. Кайдановська О. О. Образотворча підготовка архітекторів у вищому навчальному закладі: монографія, Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2013, 368 с. 5. Клименюк Т.М. Креслення, рисунок, композиція [Текст]: навч. посіб. / Т. М. Клименюк. - Л.: Вид-во Львів, політехніки, 2012. - 342 с. 6. Кириченко М. А. Основи образотворчої грамоти / Кириченко М.А., Кириченко І.М. – К. : Вища шк., 2002. – 190 с. 7. Рисунок та пластична анатомія: навч. посібник. Оленіна, О.Ю. та Манохін, В.П. та Мирончик, П.В. та Вінтаєва, Н.С. та Вінтаєв, Д.Ю. та Дзюбенко, П.О. та Чирва, О.Ч. Харків ХНУМГ ім. О. М. Бекетова 2021- 237 с. 8. Claire Watson Garcia. Drawing for the Absolute and Utter Beginner, Revised: 15th Anniversary Edition Paperback. Publisher : Watson-Guptill. 2018. 192 p.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).