Основи архітектурного проєктування

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.015
Кількість кредитів: 3.50
Кафедра: Архітектурне проектування
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна

Основи архітектурного проєктування (курсовий проєкт)

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.018
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Архітектурне проектування
Лектор: проф., д.пед.н., доц. Кайдановська О.О.
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомити студентів із специфікою архітектурної творчості, опанувати методику проектування малих архітектурних об’єктів, виробити практичні графічні навички ескізування та оформлення креслень, виконання макетів, презентації проектів.
Завдання: загальні компетентності: ЗК01. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності. ЗК02. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми. ЗК05. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності). ЗК06. Здатність діяти на основі етичних міркувань (мотивів). ЗК07. Здатність приймати обґрунтовані рішення. ЗК10. Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, їх місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. фахові компетентності: СК01. Усвідомлення соціально-економічних і культурних аспектів архітектури та містобудування. СК04. Здатність дотримуватися вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, технічних регламентів, інших нормативних документів у сферах містобудування та архітектури при здійсненні нового будівництва, реконструкції, реставрації та капітального ремонту будівель і споруд, створення безбар’єрного архітектурно-містобудівного середовища. СК05. Здатність до аналізу і оцінювання природно-кліматичних, екологічних, інженерно-технічних, соціально-демографічних і архітектурно-містобудівних умов архітектурного проектування. СК06. Здатність до виконання технічних і художніх зображень для використання в архітектурно-містобудівному, архітектурно-дизайнерському і ландшафтному проектуванні. СК08. Усвідомлення теоретико-методологічних основ архітектурного проектування будівель і споруд, містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів. СК12. Усвідомлення особливостей використання різних типів конструктивних та інженерних систем і мереж, їх розрахунків в архітектурно-містобудівному проєктуванні. СК13. Здатність до розробки архітектурно-містобудівних рішень з урахуванням безпекових і санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, техніко-економічних вимог і розрахунків, вимог щодо екологічності, енергоефективності, інклюзивності. СК14. Усвідомлення особливостей застосування сучасних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, а також технологій при створенні об’єктів архітектури та містобудування. СК15. Здатність до здійснення комп’ютерного моделювання, візуалізації, макетування і підготовки наочних ілюстративних матеріалів до архітектурно-містобудівних проєктів.
Результати навчання: ПР02. Знати основні засади та принципи архітектурно-містобудівної діяльності ПР04. Оцінювати фактори і вимоги, що визначають передумови архітектурно-містобудівного проєктування ПР05. Застосовувати основні теорії проєктування, реконструкції та реставрації архітектурно-містобудівних, архітектурно-середовищних і ландшафтних об’єктів, сучасні методи і технології, міжнародний і вітчизняний досвід для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування ПР07. Застосовувати програмні засоби, ІТ-технології та інтернет-ресурси для розв’язання складних спеціалізованих задач архітектури та містобудування. ПР08. Знати нормативну базу архітектурно-містобудівного проєктування ПР09. Розробляти проєкти, здійснювати передпроєктний аналіз у процесі архітектурно-містобудівного проєктування з урахуванням цілей, ресурсних обмежень, соціальних, етичних та законодавчих аспектів ПР12. Застосовувати сучасні теоретико-методологічні та типологічні підходи до вирішення проблем формування та розвитку архітектурно-містобудівного та ландшафтного середовища на засадах безпековості, екологічності, енергоефективності, інклюзивності ПР14. Обирати раціональні архітектурні рішення на основі аналізу ефективності конструктивних, інженерно-технічних систем, будівельних матеріалів і виробів, декоративно- оздоблювальних матеріалів ПР15. Забезпечувати дотримання безпекових, санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних, техніко-економічних вимог і розрахунків, вимог щодо екологічності, енергоефективності, інклюзивності в архітектурно-містобудівному проєктуванні. ПР16. Розуміти соціально-економічні, екологічні, етичні й естетичні наслідки пропонованих рішень у сфері містобудування та архітектури.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Вступ до спеціальності; Архітектурна графіка та композиція, частина 1; Рисунок, живопис, скульптура Супутні і наступні навчальні дисципліни: Архітектурна графіка та композиція, частина 2; Рисунок, живопис, скульптура; Типологія житла.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна дає змогу оволодіти основними принципами та методами проектування малих архітектурних об’єктів у міському просторі. На практичних заняттях студенти ознайомлюються з правилами побудови та проектування малих архітектурних об'єктів, набувають базові знання з типології архітектурних будівель та споруд. Студенти виконують ряд індивідуальних практичних завдань: вивчення особливостей планування та дизайну відпочинкових зон у міському середовищі; розроблення архітектурного вирішення торгівельного кіоску з відкритою зоною швидкого харчування; проектування рекреаційного будинку простої форми підбором оздоблювальних матеріалів. Студенти на практиці опановують різноманітні способи організації архітектурного простору, вивчають особливості об’ємно-просторового вирішення невеликих об'єктів залежно від їх функціональної спрямованості (вуличні меблі, міські зони відпочинку, виставковий павільйон, інсталяція, кіоск, зупинка транспорту, альтанка, дитячий майданчик, спортивний майданчик тощо), здійснюють відповідне розпланування ділянки. Акцентовано на важливості оволодіння вміннями самостійного розроблення та презентації авторського проектного рішення. Викладено основні методи проведення передпроектного аналізу та розкрито послідовність організації процесу архітектурного проектування у дотриманні його основних етапів – ескіз-ідея, ескіз, проектні креслення, макет. Розглянуто основні принципи розміщення малих архітектурних об’єктів у міському середовищі, на присадибних ділянках з урахуванням функціональних особливостей, умов природного довкілля, кліматичних факторів. Проектні завдання передбачають розроблення ескізних варіантів та прийняття оптимального композиційного рішення; моделювання та зображення архітектурної споруди у різних просторових ракурсах і визначених масштабах; виразне представлення проектного рішення. Проекти виконуються у різних графічних техніках і матеріалах.
Опис: Тема «Відпочинковий майданчик». Ознайомлення зі специфікою відпочинкового простору, прикладами дизайну вуличних меблів. Аналіз специфіки та нормативів проектування зон відпочинку у місті. Підбір прототипів об’єктів відпочинку, вивчення складових елементів майданчику, оцінка ергономічних параметрів вуличних меблів. Оформлення матеріалів. Клаузура «Планування майданчику». Вибір ділянки, аналіз містобудівних умов. Розроблення ситуаційної схеми, ескізної пропозиції організації відпочинкової зони для 5-10 осіб, підбір вуличних меблів. Виконання робочого макету майданчику. Робота у малих групах: містобудівна підоснова, вуличні меблі, стафаж, антураж. Аналіз характеру міського середовища. Тема «Кіоск на ярмарку». Ознайомлення зі специфікою торгівельного простору, функціональними та конструктивними особливостями об’єктів. Перегляд аналогів. Розроблення функціонально-технологічної схеми кіоску з відкритою зоною швидкого харчування для 5-10 осіб. Виконання пошукового макету кіоску. Розроблення варіантів архітектурної композиції за прийнятою схемою планування. Тема «Рекреаційний будинок». Аналіз функціональних та конструктивних особливостей невеликих рекреаційних об’єктів. Перегляд аналогів. Розроблення функціональної схеми, розташування меблів та сантехнічного обладнання універсального будинку для відпочинку 1-2 осіб. Вибір місця розташування будинку, розроблення ситуаційної схеми, генплану ділянки, оформлення роботи. Розроблення варіантів об’ємної композиції та оздоблення будинку, підбір матеріалів за каталогом. Виставка робіт, презентації-виступи студентів, обговорення проектів.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль: проведення усного опитування на практичних заняттях, перевірка індивідуальних завдань. Підсумковий контроль: оцінка презентації-виступу студента, диференційований залік (підсумок оцінок поточного контролю).
Критерії оцінювання результатів навчання: Завдання 1. Відпочинковий майданчик – max 40 балів; Завдання 2. Кіоск на ярмарку – max 20 балів; Завдання 3. Рекреаційний будинок – max 30 балів; Презентація-захист проекту– max 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Гетун Г.В. Архітектура будівель та споруд. Кн.1. Основи проектування. Київ: Кондор, 2012. 380 с.; Кн.2. Житлові будинки. К., 2017. 736 с. 2. Дідик В.В., Максим'юк Т.М. Естетика та композиція ландшафту. Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012. 244 c. 3. Крижанівська Н.Я. Основи ландшафтного дизайну – К.: «Ліра-К», 2017. – 218 с. 4. Нойферт Е. Будівельне проектування. К.: Книжкова літера, 2017. – 614 с. 5. Петришин Г.П. Архітектурна графіка: навч. посіб. для студ. базового напряму 6.12.01 "Архітектура" / Г.П.Петришин, М.М.Обідняк ; ред. Г.П.Петришин. – Л. : РАСТР-7, 2009. – 272 с. 6. Петришин Г.П. Архітектурне проектування. Початковий курс : підруч. для студ. вищ. навч. закл., які навчаються за напрямом "Архітектура" / Г.П.Петришин, М.М.Обідняк. – Львів. : РАСТР-7, 2010. – 275 с. 7. Проектна графіка : навч. посібник для студ. базового напряму 6.12.01 "Архітектура" / Т. М. Клименюк [и др.] ; Національний ун-т "Львівська політехніка". – Л. : Видавництво НУ "Львівська політехніка", 2009. – 220 с. 8. Проектування малих архітектурних форм. Частина 4. Кіоски: метод. вказівки до курсового проектування для студентів базового напряму «Архітектура» / Укл.: У.І.Іваночко, Л.І.Лучко, Ю.А.Рочняк. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2008. – 20 с. 9. Шаповал Н.Г. Основи архітектурного формоутворення – К.: Основа, 2008. – 448 с. 10. Якубовський В.Б., Якубовський І.В., Кайдановська О.О. Основи проектування садибного житла: Навчальний посібник. – Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2020. – 225 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Основи архітектурного проєктування (курсовий проєкт)

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.021
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Дизайн архітектурного середовища
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна

Основи архітектурного проєктування (курсовий проєкт)

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.022
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Містобудування
Лектор: доц., к.арх. Кознарська Галина Євгенівна старший викладач Король Євгенія Іванівна
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомити студента з теоретичними та практичними основами проектування житлових будівель, виконати проект рекреаційного будинку у природному ландшафті, враховуючи Державні будівельні норми.
Завдання: • Базові знання в галузі архітектури і містобудування, необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін; • Знання основних нормативно-правових актів та довідкових матеріалів, чинних стандартів та проектних норм, інструкцій та інших нормативно-розпорядчих документів в галузі архітектури та містобудування; • Компетентність у виконанні архітектурних та містобудівних робочих креслень; • Компетентно виконувати архітектурно-містобудівельну документацію об’єктів архітектури та містобудування; • Уміння фахово представляти проект – доповідати по суті проекту, опонувати рецензію, роз’яснювати окремі положення проекту; • Здатність розуміти і враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, що впливають на формування поточних та перспективних рішень при виконанні архітектурно-містобудівних проектів; • Компетентність у роботі з пам’ятками та при проектуванні об’єктів в межах охоронних зон;
Результати навчання: • Здатність розв’язувати складні проектні задачі та практичні проблеми в сфері архітектурно-містобудівного і дизайнерського проектування, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов, або у процесі навчання, що передбачає застосування методів оптимізації містобудівних, середовищних, архітектурно-розпланувальних і композиційних рішень, екологічності, соціальної ефективності, економічності, безпеки будівель та споруд; застосування інформаційних технологій, наукомістких комп’ютерних технологій, систем автоматизованого проектування; управління проектами • Здатність використовувати законодавчі, директивні, нормативні, правові документи в своїй діяльності. • Базові знання в галузі архітектури і містобудування, необхідні для освоєння професійно-орієнтованих дисциплін; • Компетентність у виконанні архітектурних та містобудівних робочих креслень; • Здатність розуміти і враховувати соціальні, екологічні, етичні, економічні аспекти, що впливають на формування поточних та перспективних рішень при виконанні архітектурно-містобудівних проектів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Основи архітектурного проектування, частина 1 • Архітектурна графіка та композиція, частина 1 • Архітектурна графіка та композиція, частина 2
Короткий зміст навчальної програми: Проектування житлового будинку для відпочинку у природному ландшафті. Розпланування території присадибної ділянки навколо будинку. Застосування принципів енергозберігаючої і екологічної архітектури та гармонійне поєднання внутрішнього середовища з зовнішнім. Склад проекту (перелік креслень) - генплан з відкритим планом першого поверху (1:100) - характерний перетин по ділянці з будинком (1:100) - плани поверхів (1:100) - фасади (1:100) - аксонометрія або перспектива будинку з ділянкою
Опис: Проект рекреаційного будинку є першим архітектурним проектом студента, де він як автор на практиці пізнає творчий метод архітектора: набуває вміння комплексно підходити до розв’язання архітектурної задачі, аналізувати і враховувати всю суму вихідних даних (умов ділянки, планувальних обмежень, чинних норм і правил проектування) та вчиться знаходити архітектурно-планувальні рішення, яке б забезпечувало найкращий спосіб функціонування об’єкта.
Методи та критерії оцінювання: • Ідея – 10% • Генплан з відкритим планом 1-го поверху (М 1:100), за наявності також план 2-го поверху (М 1:100) – 20% • Фасади (один М 1:50, решта - М 1:100) – 20% • Характерний перетин по будинку з ділянкою (М 1:100) – 15% • Аксонометрія або перспектива будинку з ділянкою – 15% • Графічне оформлення – 20%
Критерії оцінювання результатів навчання: Кожна робота має визначений термін здачі. Студент має можливість завантажити поточні роботи, пройти теоретичний тест у ВНС і побачити результат оцінювання після перевірки. У кінці семестру потрібно завантажити курсовий проект. Всі результати сумуються.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: • Дачний будинок: Методичні вказівки до курсового проектування для студентів І курсу напрямку 1201 “Архітектура” / Укл.: Криворучко Ю.І., Бобош Г.Є., Гоблик А.В., Король Є.І.–– Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2010.–– с. 36 • Розпланування території присадибної ділянки: Методичні вказівки до курсового проектування для студентів І і ІІ курсів напрямку 1201 “Архітектура” / Укл.: Бобош Г.Є., Мазур Т.М., Гоблик А.В., Король Є.І.–– Львів: Видавництво Національного університету “Львівська політехніка”, 2009.–– с. 32 • Правила виконання архітектурно-будівельних креслень // ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ УКРАЇНИ: Система проектної документації для будівництва ДСТУ Б А.2.4-7-95 (ГОСТ 21.501-93).— Київ: Державний комітет України у справах містобудування і архітектури, 1996.— 55 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Основи архітектурного проєктування (курсовий проєкт)

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.019
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Архітектурне проектування та інженерія
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна

Основи архітектурного проєктування (курсовий проєкт)

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.00.O.020
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Архітектура та реставрація
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна