Архітектурне проєктування житлової групи з громадською функцією, робочий проєкт (курсовий проєкт)

Спеціальність: Архітектура та містобудування
Код дисципліни: 6.191.06.E.092
Кількість кредитів: 9.00
Кафедра: Архітектурне проектування
Лектор: доктор філософії, старший викладач Кашуба О.М. к. арх., асистент Іванейко Ольга Володимирівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Ознайомити студентів із засобами, методами та методикою проектування екологічно-орієнтованих житлових груп з громадською функцією. Розкриття сучасних концепцій, понять, методів та технологій проектування житла з врахуванням сучасних тенденцій в відновлювальній енергетиці, активному та пасивному енергозбереженні та раціональному використанню ресурсів.
Завдання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. знати сучасні архітектурно-планувальні та об’ємно-просторові методи організації екологічно-орієнтованого житла на макро- та мікрорівні. 2. Вивчити можливості забезпечення екологічної складової проекту шляхом використання джерел відновлюваної енергетики, створення пасивних споруд, оптимізації будівельних процесів та використовуваних матеріалів, мінімізації шкоди навколишньому середовищу при споруджені, експлуатації, майбутній реконструкції та демонтажу об’єктів. 3. аналізувати вітчизняний та зарубіжний досвід проектування енергоефективних житлових об’єктів та виокремлювати актуальні тенденції сьогодення; 4. отримати практичні навички в аналізі середовища та максимальному використанні його переваг для отримання оптимальних архітектурно-планувальних рішень. 5. розробляти проекти житлових та громадських будівель, забезпечуючи їм високий рівень споживчих і естетичних властивостей, оригінальне композиційне і стилістичне рішення, відповідність техніко-економічним вимогам і прогресивним технологіям виробництва.
Результати навчання: РН03. Здійснювати передпроєктний аналіз архітектурно-містобудівних об’єктів і територій РН04. Розуміти і застосовувати у практичній діяльності теоретичні і практичні засади проєктування інноваційних об’єктів містобудування, житлових, громадських, промислових будівель і споруд, реконструкції і реставрації архітектурних об’єктів, методи досягнення раціонального архітектурно-планувального, об’ємно-просторового, конструктивного рішення, забезпечення соціально-економічної ефективності, екологічності, енергоефективності РН05. Знати, розуміти та оцінювати характеристики сучасних будівельних матеріалів, виробів і технологій, враховувати їх особливості при розробці інноваційних проєктних рішень будівель і споруд, у проєктах інтер’єрів, проєктах благоустрою міських і ландшафтних територій, при реконструкції та реставрації пам’яток архітектури і містобудування РН06. Забезпечувати гармонізацію об’єктів архітектури і предметного середовища, зокрема із застосуванням принципів і методів теорії дизайну архітектурного середовища, екстер’єру та інтер’єру будівель РН07. Здійснювати проєктне моделювання, обирати цифрові технології та програмні засоби для розв’язання задач дослідницького та інноваційного характеру, розробки і реалізації проєктів у сфері архітектури та містобудування, оформлення відповідної наукової та технічної документації, виготовлення макетів і наочних ілюстративних матеріалів РН08. Організовувати роботу над комплексними архітектурно-містобудівними проєктами, співпрацю з замовниками та громадськістю при розробці, узгодженні і публічному обговоренні архітектурних проєктів; зрозуміло доносити власні висновки та аргументацію до фахівців і нефахівців РН09. Застосовувати енергоефективні та інші інноваційні технології при проведенні наукових архітектурно-містобудівних досліджень та прийнятті комплексних архітектурно-містобудівних рішень РН12. Знати і застосовувати у практичній діяльності законодавство і нормативну базу щодо проведення досліджень та розробки архітектурно-містобудівних проєктів РН13. Обґрунтовувати безпекові, санітарно-гігієнічні, екологічні, інженерно-технічні і техніко-економічні рішення і показники у комплексному архітектурно-містобудівному проектуванні.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи архітектурного проектування, частина 1 Основи архітектурного проектування, частина 2 Архітектурне проектування житлових будівель Архітектурне проектування громадських будівель і споруд
Короткий зміст навчальної програми: Зміст дисципліни «Архітектурне проєктування житлової групи з громадською функцією, робочий проєкт», дозволяє легко володіти основними тенденціями в проектуванні житлових груп екологічного спрямування. Дисципліна призначена для підготовки сучасного висококваліфікованого фахівця в галузі архітектури та дизайну. В основу дисципліни послідовно закладені допоміжні теми практичних положень, що розкривають основні закономірності процесу проектування. Цей практичний курс надає змогу побачити спільні риси методології проектної діяльності на основі отриманих знань із спеціальних та додаткових дисциплін. Місце навчальної дисципліни в системі професійних знань визначається знанням та вмінням розробляти художній образ та конструктивні елементи, оформляти проектну документацію на стадіях: «ескіз», «дизайн-концепція», «проект», «робочий проект». У курсі «Архітектурне проєктування житлової групи з громадською функцією, робочий проєкт» чітко окреслені методи та способи організації архітектурно-просторових рішень організації житлових груп з громадською функцією, забезпечення екологічності та енергоефективності методами архітектури та технологій, сформульовані завдання для виконання курсового проекту, а саме: оцінювати ділянку та середовище проектування, раціонально використовувати ресурси та вирішувати поставлені завдання на містобудівному рівні; створювати композиційно-просторову схему організації житлової групи, її функціональне зонування та взаємодію її елементів, наповнення функціями; вміти планувати та організовувати окремі житлові одиниці з дотриманням вимог та концепцій проекту. Вже на самій початковій стадії проектування відбувається моделювання ділянки та структури поселення, осмислюється соціальне замовлення, нагромаджуються початкові дані для вибору тієї або іншої просторової схеми майбутньої групи з урахуванням призначення, технічних можливостей і стильових особливостей архітектури, а також кліматичних умов і місцевих національних традицій.
Опис: Навчальна дисципліна «Архітектурне проєктування житлової групи з громадською функцією, робочий проєкт» спрямована на формування у студентів професійних знань та навичок, необхідних для розробки комплексних архітектурних проєктів житлових будівель у поєднанні з об'єктами громадського призначення. Дисципліна охоплює всі етапи проєктування — від концептуальної розробки ідеї до створення робочої документації, необхідної для будівництва. Завдання дисципліни: 1. Аналіз та дослідження контексту: Розуміння урбаністичних, соціальних, економічних та екологічних умов, які впливають на проєктування житлових комплексів. 2. Проєктування житлових будівель: Розробка концепцій житлових груп різного масштабу та формату (зблокована, малоповерхова та середньоповерхова забудова). 3. Інтеграція громадських функцій: Створення об'єктів соціальної інфраструктури (школи, дитячі садки, магазини, спортивні зали тощо) у межах житлових груп, забезпечення зручності для мешканців. 4. Ергономіка та функціональність: Проєктування приміщень з врахуванням потреб мешканців, оптимізація площ, доступність для всіх груп населення. 5. Розробка робочого проєкту: Підготовка креслень, планів, фасадів, розрізів, детальних схем. 6. Будівельні норми і правила: Вивчення та застосування нормативних документів, таких як ДБН (Державні будівельні норми), Європейські стандарти тощо. 7. Естетика та архітектурний стиль: Створення гармонійних архітектурних рішень, врахування сучасних тенденцій у дизайні житлової та громадської архітектури. Основні теми курсу: 1. Архітектурні концепції житлової забудови: типологія, функціональність, ергономіка. 2. Інтеграція громадських просторів в житлове середовище. 3. Соціальна значущість громадських функцій у житлових групах. 4. Робота з контекстом: аналіз місця, ландшафтний дизайн, екологічна інтеграція. 5. Використання сучасних матеріалів та технологій у житловому будівництві. 6. Процес створення робочого проєкту: від ескізу до деталізації. 7. Оцінка економічної ефективності та екологічної сталості проєктів.
Методи та критерії оцінювання: наявність всіх необхідних креслень та візуалізацій; професійність та якість виконання креслень та візуалізацій; якість графічного оформлення курсового проекту; рівень презентації курсового проекту.
Критерії оцінювання результатів навчання: Клаузура. Проектна концепція - 10 балів Перегляд І. Стан виконання роботи - 10 балів Перегляд ІІ. Стан виконання роботи - 10 балів Креслення проекту - 70 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Цигичко С. П. Екологія в архітектурі і містобудуванні : навч. посібник / С. П. Цигичко; Харк. нац. акад. міськ. госп-ва. – Х : ХНАМГ, 2012. – 146 с. ISBN 978-966-695-276-2. 2. Дида І. А. Перспективи застосування в українській архітектурі автохтонних екологічних принципів формування середовища // Сучасні проблеми архітектури та містобудування: науково-технічний збірник / відп. ред. М. М. Дьомін. – К.: КНУБА. – Вип. № 27.– С. 34–44. 3. «The Green House: New Directions in Sustainable Architecture» / Аланна Штен, Крістофер Готорн; Princeton Architectural Press, 2005. – 192 с. 4. “150 Best Eco House Ideas” / Marta Serrats; Harper Design, 2011. – 600 с. 5. “Sustainable Design: Ecology, Architecture, and Planning” / Daniel E. Williams (Author), David W. Orr (Foreword), Donald Watson (Foreword); Wiley, 2007. – 320 с. 6. “Aesthetics of Sustainable Architecture” / Sang Lee; 010 Publishers, 2013. – 320 с. 7. “Passive House Details: Solutions for High-Performance Design” / Donald B. Corner (Author), Jan C. Fillinger (Author), Alison G. Kwok (Author); Routledge, 2017. – 332 с. 8. “Building with Earth: Design and Technology of a Sustainable Architecture” / Gernot Minke; Birkhauser, 2012. – 208 с.; 9. ДБН Б.2.2-12:2019 "Планування і забудова територій"; 10. ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд; 11. ДБН В.1.1-7:2016 "Пожежна безпека об’єктів будівництва. Загальні вимоги"; 12. ДБН В.2.3-15 - 2007. «Споруди транспорту. Автостоянки і гаражі для легкових автомобілів». - К.: Мінбуд України, 2007; 13. ДБН В.2.2-9:2018 "Громадські будинки та споруди. Основні положення"; 14. ДБН В.2.3-5:2018 "Вулиці та дороги населених пунктів"; 15. ДБН В.2.5-28-2018 "Природне і штучне освітлення"; 16. ДБН В.2.2-25:2009 «Будинки і споруди. Підприємства харчування (Заклади ресторанного господарства)». – К.: Мінрегіонбуд України, 2010. 17. ДБН В.2.2-20:2008. «Будинки і споруди. Готелі». - К.: Мінрегіонбуд України, 2009; 18. Jan Gehl. Cities for people. Island Press, Washington, 2010. 276 p.);; 19. Лінда С.М., Моркляник О.І. Типологія громадських будівль і споруд підручник, Львів.: Львівська політехніка, 2015. – 608с.; 20. Нойферт Е. Будівельне проектування: пер. з нім., сорокове вид., перероблене і доповнене / Е. Нойферт. – Київ : Видавництво «Фенікс», 2017. – 624 с.: іл. 21. Посацький Б.С. Основи урбаністики. Територіальне та просторове проектування: навч. посіб. Львів: Вид-во Львів. політехніки, 2011. 368 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).