Технологія розвитку критичного мислення
Спеціальність: Комп'ютерні науки
Код дисципліни: 6.122.00.M.022
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Економіки і маркетингу
Лектор: Кандидат педагогічних наук, старший викладач Калінська О.П.
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Завдання навчальної дисципліни відповідно до освітньої програми.
Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальних:
Комунікація
Автономія і відповідальність
Результати навчання: Компетенції, якими треба оволодіти студентові:
загальні:
ЗК 3. Базові загальні знання сфери навчання
ЗК 5. Навички усного та письмового спілкування рідною мовою
ЗК 8. Здатність до самонавчання
ЗК 9. Здатність адаптуватися до нових ситуацій
ЗК 10. Навички роботи з інформацією (уміння знаходити та аналізувати інформацію з різних джерел)
ЗК 12. Робота в команді
ЗК 16. Уміння працювати самостійно
ЗК 18. Дотримання етики
Результати навчання даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання:
Знання та уміння (ЗУ)
ПРН 1. Здатність системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей, створення прогресивних технологій та різноманітних інновацій.
ПРН 6. Здатність здійснювати пошук інформації в різних джерелах для розв’язання задач спеціальності.
ПРН 15. Здатність до інтегрування та розуміння змісту та логіки системи знань досліджуваної області протягом навчання та подальшої професійної діяльності
ПРН 17. Здатність до креативного мислення при прийнятті рішень на шляху створення інформаційних систем.
ПРН 18. Навички письмової та усної презентації наукового та практичного матеріалу.
ПРН 19. Уміння поєднувати теорію і практику, а також приймати рішення та виробляти стратегію діяльності для вирішення завдань спеціальності з урахуванням загальнолюдських цінностей, суспільних, державних та виробничих інтересів.
Комунікація (КОМ)
КОМ 3. Отримання знань для організації комунікаційної взаємодії та вирішення конфліктних ситуацій у процесі формування та реалізації програмних продуктів, за допомогою сучасних інформаційних, комунікаційних та інноваційних технологій.
Автономія і відповідальність (АіВ)
АіВ 1. Здатність адаптуватись до нових ситуацій та приймати відповідні рішення;
АіВ 2. Здатність усвідомлювати необхідність навчання впродовж усього життя з метою поглиблення набутих та здобуття нових фахових знань
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: логіка
Короткий зміст навчальної програми: Теоретичні засади технології розвитку критичного мислення. Основні характеристики та принципи критичного мислення. Принципи активного навчання та критичного мислення. Методи розвитку критичного мислення. Методи розвитку критичного мислення. Методична модель критичного мислення пізнавального процесу та її стадії. Факти і думки. Розпізнавання думки. Критерії розрізнення думок і фактів. Опанування вмінь та навичок дискусії та дебатів. Критичне мислення і наука. Особливості наукового тексту. Науковий текст як джерело інформації. Прийоми маніпулювання читачем, слухачем. Інформаційний текст. Переконуючий текст. Полікультурність як умова розвитку критичного мислення. Критичне мислення в громадянській освіті. Суспільні відносини: сучасний погляд на проблему.
Опис: Навчальна дисципліна «Технологія розвитку критичного мислення» складається з розділів: Теоретичні засади технології розвитку критичного мислення. Основні характеристики та принципи критичного мислення. Принципи активного навчання та критичного мислення. Методи розвитку критичного мислення. Методи розвитку критичного мислення. Методична модель критичного мислення пізнавального процесу та її стадії. Факти і думки. Розпізнавання думки. Критерії розрізнення думок і фактів. Опанування вмінь та навичок дискусії та дебатів. Критичне мислення і наука. Особливості наукового тексту. Науковий текст як джерело інформації. Прийоми маніпулювання читачем, слухачем. Інформаційний текст. Переконуючий текст. Полікультурність як умова розвитку критичного мислення. Критичне мислення в громадянській освіті. Суспільні відносини: сучасний погляд на проблему.
Методи та критерії оцінювання: - Поточний контроль (тестування, самостійні роботи, ессе) – 50 балів;
- Підсумковий контроль – 50 балів
Критерії оцінювання результатів навчання: В процесі навчання здобувач повинен продемонструвати активну навчальну діяльність протягом семестру і за результатами поточного контролю набрати від 28 до 40 балів.
До обов’язкових видів робіт поточного контролю входять:
1. Тестування у ВНС з 7 тем навчальної дисципліни, які оцінюються максимум в 2 бали:
7*2 = 14 балів;
2. Виконання практичних робіт з розміщенням у ВНС, кожна робота: 7*2 = 14 балів. Виконання індивідуального завдання за окремим варіантом. Індивідуальне завдання оцінюється в 22 бали, з яких 15 балів за зміст і оформлення завдання і максимально 7 балів за захист.
Крім того здобувач може отримати бали за активність на заняттях (Усне, фронтальне опитування), доповіді на семінарських заняттях максимально 1-2 бали.
Окремо додатковими балами (від 5 до 10 балів) заохочується здобувач до науково-пошукової роботи – участь в конкурсах науково-пошукових робіт, публікації наукових тез і статей.
На заліку здобувач може отримати максимум 60 балів. Залік складається з письмової та усної компонент. Рівень1 – тести 10 тестів*1 бал = 10 балів.
Рівень 2 – Дати визначення та розкрити суть та зміст явища, поняття, дати визначення, обґрунтувати, 2 завдання*10 балів =20 балів.
Рівень 3 – творче завдання (захист контрольної роботи усно) – 30 балів.
Під час усного спілкування з викладачем здобувач може отримати від 0 до 30 балів за відповідь на запитання.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Вукіна Н. В. Критичне мислення : як цьому навчати : науково-методичний посібник / Н. В. Вукіна, Н. П. Дементієвська, І. М. Сущенко ; за наук. ред. О. І. Пометун. – Харків : Б.в., 2007. – 190 с.
2. Основы критического мышления. Методическое пособие для учителей. Киев 2009
3. Пометун Е.И., И.М.Сущенко, Л.Н.Пилипчатина, И.А. Баранова. Критическое мышление для всех: Самоучитель. – К., 2012. – 184 с.
4. Пометун О.І., Пилипчатіна Л.М., Сущенко І.М., Баранова І.О. Основи критичного мислення: Навчальний посібник для учнів старших класів загальноосвітньої школи. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2010.–216с.
5. Халперн Д. Психология критического мышления. Спб.: “Питер” 2000.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).