Теорія прийняття рішень та експертні системи
Спеціальність: Комп'ютерні науки
Код дисципліни: 6.122.00.O.044
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Інформаційних систем і технологій
Лектор: доцент Мельник Б.К.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: В результаті вивчення дисципліни студент повинен вміти:
1. класифікувати моделі та задачі прийняття рішень;
2. проводити математичну постановку задачі прийняття рішень;
3. використовувати методи експертного оцінювання переваг та методи оцінювання компетентності експерта;
4. вирішувати задачі із прийняття рішень в умовах багатокритеріальності;
5. вирішувати задачі прийняття рішень в умовах невизначеності;
6. приймати рішення у випадках декількох нечітких відношень переваги;
7. використовувати пакети програм для розв'язання типових задач прийняття рішень.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Математичні методи дослідження операцій, Дискретна математика, Методи та системи штучного інтелекту
Короткий зміст навчальної програми: В результаті вивчення дисципліни "Теорія прийняття рішень та експертні системи" студент повинен знати елементи теорії прийняття рішень та оптимізації, використання методів експертного оцінювання, призначених для роботи як з кількісною, так і з якісною інформацією.
Основи теорії прийняття рішень. Процес прийняття рішень. Моделі і методи прийняття рішень. Задачі прийняття рішень. Експертні системи. Розробка експертних систем. Організація знань. Моделі представлення знань. Методи здобування знань. Прийняття управлінських рішень.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань студентів проводиться за допомогою усного опитування на лекціях, практичних і лабораторних заняттях, захисту лабораторних робіт, написання та захист екзаменаційної роботи.
• Поточний контроль (40%): виконання лабораторних, практичних індивідуальних та самостійних робіт.
• Підсумковий контроль(60%): екзамен
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова
1. Колодний В.В. Основи теорії прийняття рішень. Навчальний посібник. Вінниця: ВДТУ, 2003. – 70 с.
2. Лекции по курсу "Системи принятия решений". Електронний ресурс. – Режим доступу: http://gendocs.ru/v4368/лекции_по_курсу_системы_принятия_решений
3. Ларичев О.И. Теория и методы принятия решений, а также хроника событий в волшебных странах / О.И. Ларичев. – М.:Логос, 2003.-392 с.
4. Джексон П. Введение в экспертные системы. Учебное пособие Пер. с англ. Москва: Издательский дом "Вильямс", 2001, 624 с.
5. Рассел С. Искусственный интеллект: современный подход / С. Рассел, П. Норвиг; [пер. с англ.]. – [2-е изд.]. – М.: Издательский дом "Вильямс", 2006. – 1408 с.
6. Джарратано Дж., Райли Г. Экспертные системы: принципы разработки и программирование. - 4-е издание. – Пер. с англ. – М.: Вильямс, 2007. – 1152 с. – ISBN: 978–5–8459–1156–8.
Допоміжна
1. Черноморов Г.А. Теория принятия решений: Учебное пособие / Г.А. Черноморов. –Юж.-Рос. гос. техн. ун-т Новочеркасск: Ред. журн. "Изв. вузов. Электромеханика", 2002. – 276 с.
2. Яхъяева Г.Э., Нечеткие множества и нейронные сети: учебное пособие, 2-е изд., испр.- М.: Интернет-Университет Информационных Технологий; БИНОМ. Лаборатория знаний, 2008. -316с.