Технології захисту інформації

Спеціальність: Комп'ютерні науки
Код дисципліни: 6.122.00.O.034
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Інформаційних систем і технологій
Лектор: канд. тех. наук, ст. викладач Машевська М.В.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: В результаті вивчення дисципліни студенти повинні вміти: 1. розробляти нові математичні методи, ефективні алгоритми і методи реалізації функцій інформаційних систем і технологій (ІСТ) у прикладних областях, зокрема під час розробки методів і систем захисту інформації; 2. аналізувати, теоретично та експериментально досліджувати методи, алгоритми, програми апаратно-програмних комплексів і систем; 3. визначати вимоги політики безпеки та формувати профіль захисту відповідно до забезпечення послуг безпеки в ІСТ; 4. ставити завдання, аналізувати, давати порівняльну характеристику різних варіантів застосування механізмів та протоколів захисту інформації в ІСТ; 5. забезпечувати обґрунтований вибір програмно-апаратних та програмних засобів для забезпечення необхідного рівня захисту інформації та систем; 6. проводити аналіз ефективності прийнятих технічних рішень щодо забезпечення захисту інформації в інформаційних системах; 7. забезпечувати захист програмного та інформаційного забезпечення від несанкціонованих дій.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Операційні системи, Дискретна математика, Об'єктно-орієнтоване програмування, Комп'ютерні мережі
Короткий зміст навчальної програми: Навчальна дисципліна «Технології захисту інформації» має на меті детальне вивчення принципів побудови комплексних систем захисту інформації, отримання навиків розробки, дослідження та застосування механізмів захисту інформації, що засновані на використанні алгоритмів кодування інформації. Основні поняття теорії захисту інформації. Методи і засоби захисту інформації. Політика безпеки. Загрози інформації. Комп'ютерні атаки та технології їх виявлення. Програми з потенційно небезпечними наслідками. Віруси. Антивірусні програми захисту. Технології захисту від несанкціонованого доступу до інформації. Технології ідентифікації та аутентифікації. Системи захисту на основі міжмережевих екранів.
Методи та критерії оцінювання: Діагностика знань студентів проводиться за допомогою усного опитування на лекціях і лабораторних заняттях, захисту ЛР, написання та захисту екзаменаційної роботи. • Поточний контроль (40%): виконання лабораторних, індивідуальних та самостійних робіт. • Підсумковий контроль(60%): екзамен
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Базова 1. Шаньгин В.Ф. Информационная безопасность компьютерных систем и сетей. – М.: ИД "ФОРУМ":ИНФРА-М, 2008. – 416 с. 2. Антонюк А.О. Теоретичні основи захисту інформації: конспект лекцій.- K.: НТУУ "КПІ", 233 с. 3. Романец Ю. В., Тимофеев П. А., Шаньгин В. Ф. Защита информации в компьютерных системах и сетях. - М.: Радио и связь, 2001. – 376 с. 4. Домарев В.В. "Безопасность информационных технологий. Методология создания систем защиты" – К.: ООО "ТИД "ДС", 2002. – 688 с. 5. Девянин П.Н.Название: Модели безопасности компьютерных систем. - М.: Академия, 2005. – 143 с. 6. Защита информации в компьютерных системах. Електронний ресурс. – Режим доступу: http://protect.htmlweb.ru/ Допоміжна 1. Белкин П. Ю., Михальський О. О., Першаков А. С. Программно-аппаратные средства обеспечения информационной безопасности. Защита программ и данных. — М.: Радио и связь, 1999. — 168 с. 2. Гребенчук В. Г. Цифровая стеганография / В. Г. Гребенчук, И. Н. Оков, И. В. Туринцев. – М. : СОЛОН-Пресс, 2002. – 272 с.