Інформаційно-вимірювальні технології, частина 1
Спеціальність: Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка
Код дисципліни: 6.175.00.O.017
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Інформаційно-вимірювальних технологій
Лектор: Походило Євген Володимирович
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: Результати навчання:
- вміння аналізувати умови проведення вимірювального експерименту для вимірювання заданої величини і вибрати метод вимірювання та необхідні засоби вимірювань;
- вміння провести вимірювальний експеримент, здійснити опрацювання експериментальних даних і отримати результат вимірювання;
- вміння здійснити оцінювання точності результатів вимірювань на основі теорії похибок та теорії невизначеності (непевності) у вимірюваннях;
- вміння застосовувати сучасне програмне забезпечення для проведення вимірювального експерименту, а також для опрацювання і аналізу результатів вимірювального експерименту.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
- теорія електричних кіл;
- опрацювання результатів вимірювань
Короткий зміст навчальної програми: Короткий зміст:
Зміст та завдання дисципліни, її місце в системі навчального процесу. Вимірювані величини. Вимірювальні сигнали. Вимірювання і вимірювальна інформація. Методи вимірювань. Характеристики якості вимірювань. Похибки результатів вимірювань і засобів вимірювань. Засоби вимірювальної техніки (ЗВТ). Похибки ЗВТ. Клас точності ЗВТ. Способи встановлення і вираження класу точності ЗВТ. Оцінювання основних інструментальних похибок ЗВТ в залежності від форми вираження класу точності. Оцінювання додаткових інструментальних похибок ЗВТ. Методичні похибки. Опрацювання результатів вимірювального експерименту. Підсумовування елементарних похибок. Вимірювання електричного опору. Методи і засоби вимірювання сили струму та напруги. Методи і засоби вимірювання частоти електричних сигналів та часових інтервалів. Методи і засоби вимірювання потужності. Summary:
The content and objectives of the discipline, its place in the educational process. Measured values. Measuring signals. Measurement and measurement information. Measurement methods. Measurement quality characteristics. Errors of measurement results and measuring instruments. Measuring equipment (FTA). FTA errors. FTA accuracy class. Methods of establishing and expressing the FTA accuracy class. Estimation of the main instrumental errors of the FTA depending on the form of expression of the accuracy class. Estimation of additional instrumental errors of the FTA. Methodological errors. Elaboration of the results of the measuring experiment. Summation of elementary errors. Measurement of electrical resistance. Methods and means of measuring current and voltage. Methods and means of measuring the frequency of electrical signals and time intervals. Methods and means of measuring power.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання
Усне опитування, приймання звітів з лабораторних робіт (30 %); підсумковий захід – іспит (письмово-усна форма)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: Література
1.М. Дорожовець, В. Мотало,Б. Сгадник та ін. Основи метрології та вимірювальної техніки у двох томах, Т1. Основи метролоії ; за ред. проф. Б. Стадника. Львів: Видавництво Львівської політехніки 2005.
2.В. Ванько, М. Дорожовець, Є. Поліщук та ін. Вимірювальні перетворювачі (сенсори); за ред. проф. Є. Поліщука та проф. В. Ванька. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2015.
3.Метрологія та вимірювальна техніка. Підручник. Є.С. Поліщук, М.М. Дорожовець, В.О. Яцук, В.М. Ванько, Т.Г. Бойко. За ред. проф. Є.С. Поліщука. – 2-е вид., перероб. і доп. - Львів: Вид-во Львівської політехніки, 2012. – 544 с.
4.Походило Є.В., Хома В.В. Вимірювачі CLR з перетворенням «імітансу-напруга. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2011.
5.Закон України про метрологію та метрологічну діяльність, №°1314-УІІ від 05.06.2014, Київ, Україна: Парлам. вид-во, 2014.
6.ДСТУ 2681-94. Метрологія. Терміни та визначення. Державний стандарт України, Київ, Україна, 1994.
7.ДСТУ ІЕС 60050-300-312:2006 (ІЕС 60050-300:2001, ГОТ). Електротехнічний словник термінів. Електричні та електронні вимірювання і засоби вимірювальної техніки. Державний стандарт України, Київ, Україна, 2007.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).