Управління якістю
Спеціальність: Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка
Код дисципліни: 6.175.04.E.123
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Інформаційно-вимірювальних технологій
Лектор: Байцар Роман Іванович, д.т.н., професор
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: - знати основи теорії якості, основні поняття та визначення;
- знати етапи створення та розвитку систем якості продукції, методи їх забезпечення;
- знати основні положення національних та міжнародних стандартів ДСТУ ISO: 9001-9004, 17024, 17025, 14001 з забезпеч. якості і управління якістю;
- знати нормативні документи з розроблення, впровадження та актуалізації СЯ;
- оцінити ефективність і результативність функціонування СЯ;
- знати шляхи поліпшення функціонування СУЯ у виробничій сфері і сфері послуг;
- знати особливості впровадження інтегрованих СУЯ.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Типові технологічні об’єкти і процеси.
2. Засади технічного регулювання та захисту прав споживачів.
3. Кваліметрія.
Короткий зміст навчальної програми: Основи теорії якості. Поняття та визначення. Види контролю якості. Управління якістю продукції та послуг. Оцінювання якості. Етапи створення та розвитку систем якості продукції та методів їх забезпечення. Праці всесвітньовідомих вчених у сфері якості Е.Демінга, Д.Джурана, Ф.Кросбі, А.Фейгенбаума, К.Ісікави, Г.Тагуті. Принципи управління якістю. Доцільність застосування систем управління якістю. Підхід до розроблення та впровадження СУЯ. Процесний підхід. Політика і цілі в питаннях якості. Управління якістю за гармонізованими державними стандартами. Міжнародні і Європейські стандарти як нормативна база управління якістю. Вимоги до СУЯ і вимоги до продукції. Відповідальність вищого керівництва в СУЯ. Управління ресурсами. Планування випуску продукції та її випуск. Вимірювання, аналізування та поточний контроль у СУЯ. Процеси системи управління якістю продукції від маркетингу та вивчення ринку до утилізації та вторинної переробки. Процеси оперативного та стратегічного управління в СУЯ. Навчання персоналу, збирання та систематизування інформації у сфері забезпечення якості. Системи управління якістю послуг. Структура системи якості послуг, персонал та матеріальні ресурси. Управління якістю у випробувальних лабораторіях, управління персоналом, управління якістю довкілля. Інтегровані системи управління.
Методи та критерії оцінювання: Усне опитування, контрольна робота (30 %);
Підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70 %).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Бичківський Р.В. Управління якістю Навч. посібник. – Львів: Вид-во Нац. У-ту «Львівська політехніка», 2000.
2. Бичківський Р.В., Столярчук П.Г., Гамула П.Р. Метрологія, стандартизація, управління якістю. Львів: Вид-во Нац. у-ту «Львівська політехніка», 2002.
3. Шаповал М.І. Менеджмент якості: Підручник. –К.:Т-во «Знання», К00, 2003.
4. Величко О.М., Коломоєць Л.В, Гордієнко Т.Б. Системи управління підприємств і організацій: основи та нормативне забезпечення. Підручник. – Одеса: ВМВ, 2011.
5. Шаповал М.І. Основи стандартизації, управління якістю та сертифікації. – Київ.: Укр. Фін. Ін-т. 2001.
6. Саранча Г. Метрологія, стандартизація, відповідність, акредитація та управління якістю: підручник – К.: Центр навчальної літератури, 2006.
7. Кириченко Л.С. Основи стандартизації, метрології та управління якістю: навч. посібник . –К.: КНТЕУ, 2001.
8. Окрепилов В.В. Управління якістю. – М.: Економіка, 1998.
9. Доманцевич Н.І., Полікарпов І.С., Яцишин Б.П. – К.: НМЦ «Укоопосвіта», 1997.
10. Забезпечення якості косметичних засобів: метод. вказівки з курсу «Управління якічстю» для проведення практичних занять зі студентами напряму 6.051002 «Метрологія, стандартизація та сертифікація» /уклад.: Ю.М.Кордіяка, М.М.Скорлоздра, Р.І.Байцар. – Львів: Вид. Львівської політехніки, 2013.
11. Методика оцінювання СУЯ постачальників: метод. вказівки до сам. роботи студентів з курсу «Управління якістю»/уклад.: Р.І.Байцар, В.М.Друзюк, А.В.Гунькало. –Львів: Вид. Львів. політехніки, 2013.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Управління якістю (курсова робота)
Спеціальність: Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка
Код дисципліни: 6.175.04.E.124
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Інформаційно-вимірювальних технологій
Лектор: Байцар Роман Іванович, д.т.н., професор
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: - знати основи теорії якості, основні поняття та визначення;
- знати етапи створення та розвитку систем якості продукції, методи їх забезпечення;
- знати основні положення національних та міжнародних стандартів ДСТУ ISO: 9001-9004, 17024, 17025, 14001 з забезпеч. якості і управління якістю;
- знати нормативні документи з розроблення, впровадження та актуалізації СЯ;
- оцінити ефективність і результативність функціонування СЯ;
- знати шляхи поліпшення функціонування СУЯ у виробничій сфері і сфері послуг;
- знати особливості впровадження інтегрованих СУЯ.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: 1. Типові технологічні об’єкти і процеси.
2. Засади технічного регулювання та захисту прав споживачів.
3. Кваліметрія.
Короткий зміст навчальної програми: Основи теорії якості. Поняття та визначення. Види контролю якості. Управління якістю продукції та послуг. Оцінювання якості. Етапи створення та розвитку систем якості продукції та методів їх забезпечення. Праці всесвітньовідомих вчених у сфері якості Е.Демінга, Д.Джурана, Ф.Кросбі, А.Фейгенбаума, К.Ісікави, Г.Тагуті. Принципи управління якістю. Доцільність застосування систем управління якістю. Підхід до розроблення та впровадження СУЯ. Процесний підхід. Політика і цілі в питаннях якості. Управління якістю за гармонізованими державними стандартами. Міжнародні і Європейські стандарти як нормативна база управління якістю. Вимоги до СУЯ і вимоги до продукції. Відповідальність вищого керівництва в СУЯ. Управління ресурсами. Планування випуску продукції та її випуск. Вимірювання, аналізування та поточний контроль у СУЯ. Процеси системи управління якістю продукції від маркетингу та вивчення ринку до утилізації та вторинної переробки. Процеси оперативного та стратегічного управління в СУЯ. Навчання персоналу, збирання та систематизування інформації у сфері забезпечення якості. Системи управління якістю послуг. Структура системи якості послуг, персонал та матеріальні ресурси. Управління якістю у випробувальних лабораторіях, управління персоналом, управління якістю довкілля. Інтегровані системи управління.
Методи та критерії оцінювання: Усне опитування, контрольна робота (30 %);
Підсумковий контроль (контрольний захід, екзамен): письмово-усна форма (70 %).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Бичківський Р.В. Управління якістю Навч. посібник. – Львів: Вид-во Нац. У-ту «Львівська політехніка», 2000.
2. Бичківський Р.В., Столярчук П.Г., Гамула П.Р. Метрологія, стандартизація, управління якістю. Львів: Вид-во Нац. у-ту «Львівська політехніка», 2002.
3. Шаповал М.І. Менеджмент якості: Підручник. –К.:Т-во «Знання», К00, 2003.
4. Величко О.М., Коломоєць Л.В, Гордієнко Т.Б. Системи управління підприємств і організацій: основи та нормативне забезпечення. Підручник. – Одеса: ВМВ, 2011.
5. Шаповал М.І. Основи стандартизації, управління якістю та сертифікації. – Київ.: Укр. Фін. Ін-т. 2001.
6. Саранча Г. Метрологія, стандартизація, відповідність, акредитація та управління якістю: підручник – К.: Центр навчальної літератури, 2006.
7. Кириченко Л.С. Основи стандартизації, метрології та управління якістю: навч. посібник . –К.: КНТЕУ, 2001.
8. Окрепилов В.В. Управління якістю. – М.: Економіка, 1998.
9. Доманцевич Н.І., Полікарпов І.С., Яцишин Б.П. – К.: НМЦ «Укоопосвіта», 1997.
10. Забезпечення якості косметичних засобів: метод. вказівки з курсу «Управління якічстю» для проведення практичних занять зі студентами напряму 6.051002 «Метрологія, стандартизація та сертифікація» /уклад.: Ю.М.Кордіяка, М.М.Скорлоздра, Р.І.Байцар. – Львів: Вид. Львівської політехніки, 2013.
11. Методика оцінювання СУЯ постачальників: метод. вказівки до сам. роботи студентів з курсу «Управління якістю»/уклад.: Р.І.Байцар, В.М.Друзюк, А.В.Гунькало. –Львів: Вид. Львів. політехніки, 2013.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).