Методи та засоби вимірювань, випробувань і контролю
Спеціальність: Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка
Код дисципліни: 6.175.04.E.114
Кількість кредитів: 7.00
Кафедра: Інформаційно-вимірювальних технологій
Лектор: Походило Євген Володимирович, проф.
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: - знати основні поняття вимірювань, контролю та випробувань;
- знати методи вимірювань фізичних величин;
- знати методи контролю параметрів об’єктів та випробувань вимірювальних засобів;
- знати основні нормативні документи, що стосуються вимірювань, контролю та випробувань;
- вміти вибирати засоби вимірювань для певного виду вимірювань;
- вміти оцінювати похибки вимірювань електричних та неелектричних величин;
- вміти провести контроль та випробування засобів вимірювань.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Основи метрології та вимірювальної техніки
Фізико-хімічні вимірювання
Опрацювання результатів вимірювань, випробувань і контролю
Електронні пристрої випробувальних систем
Короткий зміст навчальної програми: Основні терміни та визначення. Методи проведення фізичного експерименту. Особливості вимірювань електричних величин. Електричні сигнали та їх класифікація. Вимірювання струму та напруги в колах постійного та змінного струму. Вимірювання опору, провідності, ємності, індуктивності. Вимірювання параметрів комплексних опору та провідності. Вимірювання потужності в колах постійного струму. Вимірювання потужності в колах звукових та високих частот. .Вимірювання потужності в колах надвисоких частот. Методи вимірювання частоти, часових інтервалів, фази. Фізичні явища, що використовуються для вимірювання неелектричних величин. Вимірювання геометричних розмірів. Вимірювання сили, маси, деформації. Вимірювання складу речовин. Контроль параметрів фізичних величин.. Види та характеристики контролю. Випробування зразків продукції та засобів вимірювань. Характеристики та умови випробувань. Випробування на вплив зовнішніх факторів. Класифікація зовнішніх впливів. Механічні, енергетичні та кліматичні впливи. Методи та засоби випробувань. Випробування на надійність
Методи та критерії оцінювання: Усне опитування, контрольна робота (30%)
Підсумковий контроль (екзамен): письмово-усна форма (70%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. ДСТУ 3021-95 Випробування і контроль якості продукції. Терміни та визначення.
2. Метрологія. Терміни та визначення: ДСТУ 2681-94. - [Чинний від 1995-01-01]. - Київ: Держстандарт України, 1994. – 68 с.
3.ДСТУ 2681-94. Державна система забезпечення єдності вимірюваннь. Метрологія. Терміни та визначення.
4.Є.С.Поліщук, М.М.Дорожовець, Б.І.Стадник та ін. Засоби та методи вимірювань неелектричних величин. Львів, “ Бескид-Біт ”, 2008.
5. Хома В.В., Походило Є.В. Продемно-орєнтовані засоби вимірювання імітансу. Теорія і практика: „Львівська політехніка”, 2013.
6.Поліщук Є.С., Дорожовець М.М., Яцук В.О. та ін.. Метрологія та вимірювальна техніка. Львів, „Львівська політехніка”, 2012.
7.Походило Є.В., Хома В.В. Вимірювачі CLR з перетворенням «імітанс-напруга». Львів, „Львівська політехніка”, 2011.
8. Вимірювальні перетворювачі (сенсори): підручник /В.М.Ванько, Є.С.Поліщук, М.М.Дорожовець, В.О.Яцук, Ю.В.Яцук; за ред. проф. Є.С.Поліщука та проф. В.М.Ванька – Львів: Ви-во Львівської політехніки, 2015.-584 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).