Програмне забезпечення мехатронних засобів

Спеціальність: Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка
Код дисципліни: 6.175.02.E.066
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Інтелектуальної мехатроніки та роботики
Лектор: Гірняк Юрій Богданович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета курсу – засвоєння матеріалів про теоретичні основи програмування мехатронних засобів та отримання практичних навиків вирішення технічних завдань проектування мехатронних засобів з використанням програмованої елементної бази – мікроконтролерів.
Завдання: Загальні компетентності: • знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності (ЗК01); • навички використання інформаційних і комунікаційних технологій (ЗК03); • здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми (ЗК06). Фахові компетентності: • знання і розуміння наукових фактів, концепцій, теорій, принципів і методів експериментальної інформатики (ФК03); • здатність застосовувати комплексний підхід до вирішення експериментальних завдань із застосуванням засобів інформаційно-вимірювальної техніки та прикладного програмного забезпечення (ФК07); • здатність демонструвати знання і розуміння математичних принципів і методів, необхідних для створення віртуальних засобів вимірювання та інформаційно-вимірювальної техніки (ФК08); • здатність розробляти програмне, апаратне та метрологічне забезпечення комп’ютеризованих інформаційно-вимірювальних систем (ФК09).
Результати навчання: В результаті вивчення дисципліни фахівець повинен знати: - методи та підходи до вирішення завдань з проектування програмного забезпечення мехатронних засобів. Підготовлений фахівець повинен вміти: - формулювати та вирішувати інженерні завдання з проектування програмного забезпечення мехатронних засобів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Інформатика Кореквізити: Мікропроцесорні засоби мехатроніки
Короткий зміст навчальної програми: • Місце і роль вбудованих комп’ютерних системи в мехатроніці. • Мікроконтролери. Ядро серії мікроконтролерів MCS-51. • Пам’ять MCS-51, їх характеристики та принципи роботи. Адресний простір MCS-51. • Пам'ять спеціальних функціональних регістрів (SFR) MCS-51: призначення та спосіб доступу до них. • Базові регістри MCS-51, їх роль в роботі мікроконтролера. • Доступ до пам’яті MCS-51. Класифікація та призначення способів адресації. • Мова асемблер MCS-51. Програмування на асемблері у інтегрованому середовищі розробки Keil C51. • Набір інструкцій MCS-51: класифікація та призначення. • Переривання в MCS-51: роль в роботі мікроконтролера та організація обробки переривань. • Порти вводу/виводу MCS-51: паралельні та послідовні порти. • Таймери/лічильники MCS-51 і їх типові застосування. • Методи створення програм для мікроконтролерів MCS-51. Способи вирішення типових та специфічних задач. Ефективність, швидкість та економічність програмного забезпечення
Опис: 1. Вступ до курсу. Вбудовані комп’ютерні системи в мехатроніці: Мехатроніка. Вбудовані комп’ютерні системи (ВКС) в мехатроніці. Історія та майбутнє ВКС. Приклади застосування ВКС та їх технічні характеристики 2. Мікроконтролери. Ядро серії мікроконтролерів MCS-51 (базова модель - INTEL i8052): Мікроконтролери. Класифікація мікроконтролерів. Основні вимоги до мікроконтролерів. Історія i8052. Сучасні модифікації i8052 3. Пам’ять MCS-51: Типи пам’яті i8052. Карта пам’яті i8052. Пам’ять програм. Зовнішня оперативна пам’ять. Вбудована пам’ять. Вбудована оперативна пам’ять. Стек. Пам’ять спеціальних функціональних регістрів(SFR) 4. Пам'ять спеціальних функціональних регістрів (SFR): Звернення до SFR-регістрів. Звернення до окремих бітів SFR регістрів. Бітово адресовані SFR-регістри. Типи SFR регістрів. Опис SFR-регістрів. Нестандартні SFR-регістри 5. Базові регістри: Акумулятор. «R» регістри. «B» регістр. Лічильник команд (PC). Вказівник даних (DPTR). Вказівник стеку (SP). 6. Способи адресації: Безпосередня адресація. Пряма адресація. Непряма адресація. Зовнішня пряма адресація. Зовнішня непряма адресація. Непряма програмна адресація. 7. Мова асемблер MCS-51: Двійкова арифметика. Арифметико-логічні операції. Процес побудови виконавчого модуля. Структура виконавчого модуля. Синтаксис мови асемблер. Основні техніки програмування на мові асемблер MCS-51. Програмування периферійних пристроїв. 8. Набір інструкцій MCS-51: Групи інструкцій MCS-51. Час виконання інструкцій. Команди пересилки даних. Команди арифметичних операцій. Команди логічних операцій. Команди операцій над бітами. Команди операцій керування виконанням. 9. Переривання: Події що генерують переривання. Встановлення переривань. Пріоритет переривань. Вихід з переривань. Послідовні переривання. Захист регістрів. 10. Порти вводу/виводу MCS-51: Паралельні порти в/в. Режими роботи послідовного порту. Встановлення швидкості передачі послідовним портом. Запис та читання з послідовного порту. 11. Таймери/лічильники: Використання таймерів для вимірювання часу. Ініціалізації таймера. Зчитування таймера. Використання таймера як лічильника подій. Методи створення програм для мікроконтролерів MCS-51. 12. Способи вирішення типових та специфічних завдань: Методи програмування на асемблері MCS-51. Типові задачі програмного забезпечення мехатронних засобів. Специфічні задачі та застосування мікроконтролерів. Ефективність, швидкість та економічність програмного забезпечення.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль ПК (Разом – 43 балів): практичні заняття (23 балів), лабораторні заняття (20 балів). Підсумковий контроль КЗ – 57 балів. Разом за дисципліну (ПК+КЗ) – 100 балів
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання результатів навчання проводиться відповідно до якості і повноти виконання завдань поточного контролю, розрахунково-графічних, курсових, залікових контрольних, кваліфікаційних робіт, а також захисту курсових і кваліфікаційних робіт.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1) Справочник. Микроконтроллеры: архитектура, программирование, интерфейс. Бродин В.Б., Шагурин М.И. – М.:ЭКОМ, 1999. 2) В.М.Локазюк. Мікропроцесори та мікроЕОМ у виробничих системах. – Видавн.центр “Академік”, Київ 2002. 3) Бек Л. Введение в системное программирование. - М.: МИР, 1998. 4) Гордеев А.В., Молчанов А.Ю. Системное програмное обезпечение. – СПб.: Питер, 2002. 5) Язык программирования Си.\Пер. с англ., 3-е изд., испр. - СПб.: "Невский Диалект", 2001. 6) Шпак З.Я. Програмування мовою С. – Львів: Оріяна-Нова, 2006.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).