Аналогові та цифрові засоби вимірювання
Спеціальність: Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка
Код дисципліни: 6.175.01.E.037
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Інформаційно-вимірювальних технологій
Лектор: професор Дорожовець Михайло Миронович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: знати:
- структуру та основні функції сучасних аналогових та цифрових засобів вимірювань;
- основні методи аналого-цифрового перетворення електричних величин;
- принципи побудови та основні схеми аналогових електронних засобів вимірювань;
- принципи побудови та основні схеми цифрових електронних засобів вимірювань;
- базові конфігурації та проблеми побудови електронних перетворювачів різних електричних величин у напругу постійного струму;
- основні метрологічні характеристики аналогових та цифрових вимірювальних приладів.
вміти:
- побудувати структуру засобу вимірювання в залежності від вимагань до вхідних величин та результату вимірювання;
- обґрунтовано вибирати аналого-цифрові перетворювачі для побудови вимірювального засобу, залежно від потрібних метрологічних властивостей;
- обґрунтовано вибирати інші компоненти для побудови аналогового та цифрового вимірювального засобу;
- розрахувати метрологічні характеристики засобів вимірювань за відомими характеристиками їх компонентів;
- розраховувати параметри фільтрації при перетвореннях інформативних параметрів сигналів.
- розраховувати параметри усереднення при перетвореннях інформативних параметрів сигналів в цифровому засобі вимірювання
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Методи та засоби вимірювання електричних величин
• Теорія електричних сигналів та кіл
• Аналогові інтегральні схеми в ІВТ
• Цифрові електронні вузли ЗВТ
Короткий зміст навчальної програми: Зміст та завдання курсу, його місце в системі інших дисциплін, систематизація засобів вимірювальної техніка, основи аналого-цифрового перетворення та аналого-цифрові перетворювачі, вибір частоти дискретизації вимірювальних сигналів з метою подальшого їх відтворення, вибір частоти дискретизації вимірювальних сигналів з метою визначення їх інтегральних параметрів, аналого-цифрове перетворення частотно-часових параметрів періодичних сигналів, похибки та непевність аналого-цифрового перетворення частотно-часових параметрів періодичних сигналів, паралельні АЦП, АЦП з послідовним порозрядним зрівноважуванням напруги, цифро-аналогові перетворювачі, АЦП напруги з послідовним різницевим циклічним зрівноважуванням напруги і кодуванням знаку біту (RSD АЦП), пристрої вибірки та зберігання, АЦП з 2-тактним інтегруванням, АЦП з проміжним перетворення в частоту інтегральних значень напруги, сигма-дельта АЦП, структурні схеми електронних цифрових та аналогових приладів, аналогові мультиплексори (комутатори) вимірювальних сигналів, інструментальні та ізолюючі підсилювачі вимірювальних сигналів, аналогові фільтри вимірювальних сигналів, основи розрахунку аналогових фільтрів середніх значень вимірювальних сигналів, вхідні кола електронних вольтметрів постійної напруги, вхідні кола електронних амперметрів постійного струму, вхідні кола електронних омметрів, кондиціонери сигналів мостових схем, кондиціонери вимірювачів RLC параметрів на змінному струмі, вхідні пристрої вольтметрів змінного струму
Методи та критерії оцінювання: • лабораторні роботи (15%),
• Домашня самостійна робота (15 %),
• контрольний захід – екзамен (70 %).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Дорожовець М., Івахів О., Мокрицький В. Уніфікуючі перетворювачі інформаційного забезпечення мехатронних систем - Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2009. -320 с.
2. Дорожовець М., Мокрицький В. Аналого-цифрові перетворювачі - Львів: Видавництво НУ «Львівська політехніка», 2013. -120 с.
3. Поліщук Є.С., Дорожовець М.М., Стадник Б.І. та ін. Засоби та методи вимірювань неелектричних величин: Підручник. /За ред. Є.С.Поліщука. Львів.: Видавництво “Бескид Біт”, 2008. –618 с.
4. Поліщук Є.С., Дорожовець М.М., Яцук В.О. та ін. Метрологія та вимірювальна техніка: Підручник. /За ред. Є.С.Поліщука. Львів.: Видавництво “Бескид Біт”, 2003. –544с.
5. М.Дорожовець, В.Мотало, Б.Стадник та ін. Основи метрології та вимірювальної техніки: Підручник у 2-х т. Т.1. Основи метрології. Львів.: Видавництво НУ “Львівська політехніка”, 2005. –532 с.
6. М.Дорожовець, В.Мотало, Б.Стадник та ін. Основи метрології та вимірювальної техніки: Підручник у 2-х т. Т.2. Вимірювальна техніка. Львів.: Видавництво НУ “Львівська політехніка”, 2005. –632 с.
7. Ратхор Т.С. Цифровые измерения. АЦП\ЦАП. –Москва: Техносфера, 2006, - 392 с.
8. Орнатский П.П. Автоматические цифровые измерительные приборы. К.:Вища школа, 1985. –560с.
9. Орнатский П.П. Автоматические измерения и приборы (аналоговые и цифровые). К.: Вища школа, 1980. –558с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).