Електротехнічні матеріали

Спеціальність: Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка
Код дисципліни: 6.175.01.E.038
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Інформаційно-вимірювальних технологій
Лектор: Бубела Іванна Василівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Освоєння студентами процесів, що відбуваються в електротехнічних матеріалах. Вивчення дисципліни допомагає визначити можливості використання матеріалів в електроенергетиці, електротехніці і електромеханіці та ефективність функціонування і експлуатаційну надійність електрообладнання. Засвоєння критеріїв вибору електротехнічних матеріалів в залежності від принципу роботи, конструкції і умов використання обладнання.
Завдання: Загальні компетентності: – засвоїти класифікацію електротехнічних матеріалів за призначенням, властивостями і складом, а також за особливостями процесу їхнього виробництва; – здобути знання про фізичні процеси, що відбуваються в електротехнічних матеріалах під впливом електромагнітних полів, встановити зв’язок властивостей електротехнічних матеріалів з хімічним складом, структурою та режимами технологічної обробки, вивчити залежність властивостей, характеристик і параметрів матеріалів від температури, характеристик напруги та напруженості поля, механічних напружень, тиску, вологості, дії радіації, хімічних та інших зовнішніх факторів; – ознайомитися з методами випробувань та вимірювань основних електричних, магнітних і фізико-механічних параметрів електротехнічних матеріалів. Фахові компетентності: – здатність оцінювати за електрофізичними, магнітними, теплофізичними, механічними, хімічними та фізико-хімічними характеристиками придатність матеріалів для застосування в електроенергетиці, електротехніці, електромеханіці, електроніці, приладобудуванні, їхню взаємозамінність; – засвоїти критерії раціонального техніко-економічного вибору електротехнічних матеріалів при конструюванні і ремонтах електротехнічного та електроенергетичного обладнання; – засвоїти критерії забезпечення ефективної експлуатації обладнання, в якому використовуються електротехнічні матеріали, з врахуванням дії на нього експлуатаційних та зовнішніх факторів.
Результати навчання: В результаті вивчення дисципліни студент повинен засвоїти класифікацію матеріалів (загальну та окрему для кожної групи), а також усвідомити фізику явищ, що спостерігаються в основних групах матеріалів при дії на них зовнішніх факторів (електричного та магнітного полів, температури, тиску, вологості, механічних напружень, хімічно агресивного середовища, радіоактивного випромінювання тощо). Вміти пояснювати функціональні залежності того чи іншого параметра матеріалу від інтенсивності дії зовнішніх факторів, виходячи з фізичних уявлень про відповідні процеси. Сучасне електроенергетичне та електротехнічне устаткування, електрофізичне і електротехнологічне обладнання, пристрої електроніки, радіотехніки, автоматики і телемеханіки не можуть бути якісно спроектованими і сконструйованими без використання електротехнічних матеріалів і не можуть ефективно вироблятися та експлуатуватися без знання властивостей і особливостей застосування цих матеріалів. Основне завдання сучасного електротехнічного матеріалознавства: розробляти нові і підвищувати ефективність використання існуючих електротехнічних матеріалів в електроенергетиці, електротехніці та електромеханіці. 1. General information. Introduction to the discipline. 2. Dielectric materials. 3. Conductive materials. 4. Semiconductor materials 5. Magnetic materials.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Хімія Фізика Електротехніка в інформаційно-вимірювальних технологіях
Короткий зміст навчальної програми: Сучасне електроенергетичне та електротехнічне устаткування, електрофізичне і електротехнологічне обладнання, пристрої електроніки, радіотехніки, автоматики і телемеханіки не можуть бути якісно спроектованими і сконструйованими без використання електротехнічних матеріалів і не можуть ефективно вироблятися та експлуатуватися без знання властивостей і особливостей застосування цих матеріалів. Основне завдання сучасного електротехнічного матеріалознавства: розробляти нові і підвищувати ефективність використання існуючих електротехнічних матеріалів в електроенергетиці, електротехніці та електромеханіці.
Опис: 1. Загальні відомості. Вступ до дисципліни. 2. Діелектричні матеріали. 3. Провідникові матеріали. 4. Напівпровідникові матеріали. 5. Магнітні матеріали.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль знань студентів під час проведення занять; проведення семестрового заліку (екзамену).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль – 10 балів. Екзаменаційний контроль (письмова частина) – 50 балів. Екзаменаційний контроль (усна частина) – 10 балів. Лабораторні заняття – 30 балів. Разом – 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Конструкційні та функціональні матеріали / Бабак В.П., Байса Д.Ф., Різак В.М., Філоненко С.Ф. У двох частинах. – К.: Техніка. – Ч.1, 2003.– 344 с.; ч.2, 2004. – 368 с. 2. Колесов С.М., Колесов І.С. Електроматеріалознавство (Електротехнічні матеріали). Підручник. – К.: "Дельта", 2008 р. 516 с. 3. Поплавко Ю.М., Переверзева Л.П., Воронов С.О., Якименко Ю.І. Фізичне матеріалознавство. К.: НТУУ «КПІ», 2007. – Частина 2. Діелектрики. 392 с. 4. Василенко І. І., Широков В. В., Василенко Ю. I. Конструкційні та електротехнічні матеріали / Навч. посіб­ник. ISBN 966-2025-02-2. - Львів: "Магнолія 2006", 2008. – 242 с. 5. Електротехнічні матеріали: Курс лекцій. Частина 1. Діелектричні матеріали. [Електронний ресурс]
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).