Кваліметрія

Спеціальність: Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка
Код дисципліни: 6.175.04.E.108
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Інформаційно-вимірювальних технологій
Лектор: доцент Куць Віктор Романович
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Результати навчання: – знати основні відомості про показники якості продукції, їх види та класифікацію; – знати методи визначення числових значень показників якості; – знати особливості застосування експертного методу для визначення значень коефіцієнтів вагомості показників якості; – знати сфери застосування методів кваліметрії; – вміти правильно вибирати показники якості, що характеризують властивості продукції; – вміти оптимально використовувати методи оцінювання якості з точки зору необхідної точності оцінок та мінімальних матеріальних затрат; – вміти математично опрацьовувати результати визначення числових значень показників якості; – вміти користуватися стандартами, довідковою та навчально-методичною літературою з основ кваліметрії
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика Фізика Методи та засоби вимірювань, випробувань і контролю Типові процеси у виробництві та сфері послуг
Короткий зміст навчальної програми: Кваліметрія як наука про показники якості продукції та методи їх визначення. Основні поняття та означення. Зв'язок кваліметрії з метрологією та іншими науками. Класифікація промислової продукції. Класифікація властивостей та показників якості продукції. Рекомендації щодо формування номенклатури показників якості продукції в сучасних умовах. Принципи, які сформувалися в кваліметрії. Мета та порядок оцінювання якості. Методи визначення значень показників якості. Визначення еталонних і бракувальних значень показників якості. Вибір базових зразків для оцінювання рівня якості. Методи визначення коефіцієнтів вагомості показників якості. Задачі в експертних методах. Підготовка експертного опитування. Шкали, що використовуються при експертному оцінюванні якості. Процедура ставлення питань експертам. Диференційний метод оцінювання якості. Оцінювання комплексних показників якості. Змішаний (комбінований) метод оцінювання якості. Переваги та недоліки диференційного, комплексного та змішаного методів оцінювання якості. Особливості застосування методів кваліметрії. Відмінності при оцінюванні якості продукції для різних груп споживачів. Впровадження коефіцієнта неоднорідності показників якості продукції. Врахування морального старіння продукції при оцінюванні її якості. Коефіцієнт вето. Оцінювання якості продукції в умовах ринкової економіки. Принципи оцінювання рівня якості послуг. Основні показники якості послуг. Методи визначення значень показників якості послуг. Оцінювання якості послуг. Аналіз актуальних проблеми кваліметрії та шляхів їх вирішення
Методи та критерії оцінювання: усне опитування, розрахункова робота (25%); підсумковий контроль (75%, контрольний захід, залік); письмово-усна форма (75%)
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Куць В.Р., Столярчук П.Г., Друзюк В.М. Квалімертія: Навч. Посібник – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012 – 282 с. 2. Бубела Т.З., Столярчук П.Г., Походило Є.В., Міхалєва М.С., Ванько В.М. Методи та засоби визначення показників якості продукції: Навч. Посібник – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012. – 292 с. 3. Азгальдов Г.Г., Райхман Э.П. О квалиметрии. М., Изд-во стандартов, 1973. – 172 с. 4. Азгальдов Г.Г. Теория и практика оценки качества товаров (основы квалиметрии). М.: Экономика, 1982. – 256 с. 5. Азгальдов Г.Г. Квалиметрии – 30 лет: итоги и перспективы. // Стандарты и качество. – 1999. – № 1. – С. 30 – 36. 6. Андрианов Ю.М., Субетто А.И. Квалиметрия в приборостроении и машиностроении. – Л.: Машиностроение, 1990. – 224 с. 7. Фомин В.Н. Квалиметрия. Управление качеством. Сертификация. – М.: ТАНДЕМ, ЭКМОС, 2000. – 320 с. 8. Управління якістю. Сертифікація: Навч. посіб. / Р.В. Бичківський, П.Г. Столярчук, Л.І. Сопільник, О.О. Калинський. – К.: Школа, 2005. – 432 с. 9. Гличев А.В., Рабинович Г.О., Примаков М.И., Сыницын М.М. Прикладные вопросы квалиметрии.; Под. общ. ред. А.В. Гличева. – М.: Изд-во стандартов, 1983. – 136 с. 10. ДСТУ 2925 – 94 Якість продукції. Оцінювання якості. Терміни та визначення. – К.: Держстандарт України, 1995. – 24 с. 11. ДСТУ Б А.1.1 – 11 – 94 Система стандартизації та нормування в будівництві. Показники якості і методи оцінки рівня якості продукції. Терміни та визначення. – К.: Держстандарт України, 1999. – 39 с. 12. Оценка качества электроизмерительных приборов / Л.Г. Тульчин, А.М. Хаскин, В.Д.Шаповалов. – Л.: Энергоиздат. Ленингр. отд-ние, 1982. – 216 с. 13. Засименко В.М. Основи теорії планування експерименту: Навчальний посібник з курсу „теорія планування експерименту”. – Львів: Видавництво Державного університету „Львівська політехніка”, 2000. – 205 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).