Основи управління фінансами

Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.01.E.038
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Менеджмент організацій
Лектор: доцент Кулініч Тетяна Володимирівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни "Основи управління фінансами” є формування у здобувачів освіти відповідного рівня підготовки базової системи знань щодо цілей, методів, прийомів та методик управління фінансами організацій, їх операційною та інвестиційною діяльністю, визначення стратегії і тактики фінансового забезпечення суб’єктів господарювання.
Завдання: Загальні компетентності (ЗК): ЗК 4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях. ЗК 9. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями. Фахові компетентності (ФК): ФК 2. Здатність аналізувати результати діяльності організації, зіставляти їх з факторами впливу зовнішнього та внутрішнього середовища. ФК 12. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, формувати обґрунтовані рішення. Фахові компетентності професійного спрямування (ФКП): ФКП 1.3. Уміння приймати та реалізовувати управлінські рішення у фінансово-господарській діяльності організації.
Результати навчання: ПРН 8. Здатність застосовувати методи менеджменту для забезпечення ефективності діяльності організації; ПРН 18. Здатність продемонструвати базові знання у сфері стратегічного, операційного, інноваційного, антикризового, фінансового, інвестиційного, антисипативного, креативного управління організаціями та їх підрозділами; КОМ 1. Здатність донести до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Управління бізнесом. кореквізити: Контролінг.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна охоплює теоретичні основи і прикладні аспекти управління фінансами організації. Лекційний матеріал дозволяє опанувати методи і показники фінансового аналізу, методики управління активами, операційного аналізу, методи планування оптимальної структури капіталу підприємства, розроблення та реалізації фінансової стратегії підприємства, управління фінансовими ризиками підприємства за окремими видами фінансових операцій та напрямами фінансової діяльності. Лабораторні заняття зосереджені на здобутті студентами практичних навичок щодо застосування методів, прийомів та інструментів управління фінансами організацій.
Опис: Значення і середовище фінансового менеджменту. Основи отримання прибутку. Фінансова система. Вартість грошей і цінних паперів. Інструменти фінансового аналізу і планування фінансів. Управління оборотним капіталом. Вкладення капіталу: ефективність, ризик і планування. Структура капіталу і дивідендна політика. Довгострокове фінансування – методи і ринки. Спеціальні сфери управління фінансами: реструктуризація, транснаціональне фінансування, фінансові аспекти ведення малого бізнесу, банкрутство і реорганізація
Методи та критерії оцінювання: Mетоди навчання і викладання: - лекційні та лабораторні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу. - самостійна робота: репродуктивний метод. Методи оцінювання досягнення результатів навчання: - під час поточного контролю: вибіркове усне опитування; інтерпретація результатів виконаних лабораторних робіт, тести, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень тощо; - екзамен – письмове опитування, тестовий контроль. Письмові звіти з лабораторних робіт, виконання практичних завдань, усне опитування (40%); підсумковий контроль (екзамен): письмово-усна форма (60%).
Критерії оцінювання результатів навчання: Основними критеріями, що характеризують рівень компетентності студента при оцінювання результатів поточного та підсумкового контролів, є такі: - виконання всіх видів навчальної роботи, передбачених робочою програмою з дисципліни; - глибина і характер знань навчального матеріалу за змістом навчальної дисципліни, що міститься в основних та додаткових рекомендованих фахових джерелах; - вміння аналізувати явища, що вивчаються, у їх взаємозв’язку і розвитку; - характер відповідей на поставлені питання (чіткість, лаконічність, логічність, послідовність тощо); - вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; - вміння аналізувати достовірність одержаних результатів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Рекомендована література: 1. Бланк І. О., Ситник Г. В. Управління фінансами підприємств і об'єднань: навч. посіб. Київ : КНТЕУ, 2009. 183 с. 2. Фінансовий менеджмент: підручник / А.М. Поддєрьогін, Н. Д. Бабяк М. Д. Білик та ін.; кер. кол. авт. і наук. ред. проф. А. М. Поддєрьогін. 2-ге вид., перероб. Київ: КНЕУ, 2017. 534 с. 3. Фінансовий менеджмент : практикум / Г. М. Азаренкова, О. І. Антонечко, Л. С. Мартюшева, Р. О. Піскунов: навч. посіб. Львів: «Новий світ - 2000», 2013. 306 с. 4. Brigham E. F., Ehrhardt M. Financial Management: Theory and Practice; 13th Edition. USA : South-Western Cengage Learning, 2011. 1152 р. 5. МсKinsey & Co : Koller T., Goedhart M., Wessels D. Valuation: Measuring and managing the value of companies. Published by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 5 ed., 2010, 862 р. Навчально-методичне забезпечення: Навчально-методичний комплекс у ВНС НУ «ЛП» «Основи управління фінансами» [02231]. URL: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=6677 Інформаційні ресурси 1. Інтернет-портал для управлінців. URL : http://www. management.com.ua. 2. Інформаційна база даних НКЦПФР про звітність емітентів цінних паперів. URL : http://smida.gov.ua/db/emitent. 3. Офіційне Інтернет-представництво Національного банку України. URL : http://www.bank.gov.ua 4. Офіційний веб-портал Міністерства фінансів України. URL : http://www.minfin.gov.ua. 5. Офіційний портал Державної служби статистики України. URL : http://www.ukrstat.gov.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).