Управління міжнародною конкурентоспроможністю

Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.04.E.091
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Зовнішньоекономічна та митна діяльність
Лектор: Горбаль Наталія Ігорівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Формування системи теоретичних знань та практичних навичок щодо: аналізування сутності й системи управління конкурентоспроможністю різних об’єктів; діагностування та формування стратегії підвищення їх міжнародної конкурентоспроможності; діагностики конкурентоспроможності на різних рівнях (глобальному, континентальному, регіональному, країнному, галузевому, підприємницькому), як основи для подальшого розвитку глобальної конкурентної стратегії; посилення стратегічних конкурентних переваг різних об’єктів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів соціальних та поведінкових наук. загальні компетентності: ЗК9. Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями; ЗК14. Здатність працювати у міжнародному контексті. фахові компетентності: ФК5. Здатність управляти організацією та її підрозділами через реалізацію функцій менеджменту; ФК13. Розуміти принципи і норми права та використовувати їх у професійній діяльності. фахові компетентності професійного спрямування: ФКП3.6. Уміння формувати, забезпечувати та підвищувати міжнародну конкурентоспроможність суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності.
Результати навчання: ПРН 3. Демонструвати знання теорій, методів і функцій менеджменту, сучасних концепцій лідерства. ПРН 6. Виявляти навички пошуку, збирання та аналізу інформації, розрахунку показників для обґрунтування управлінських рішень. ПРН 17. Виконувати дослідження індивідуально та/або в групі під керівництвом лідера. ПРН 20. Здатність продемонструвати поглиблені знання і розуміння процесів реалізації зовнішньоекономічних операцій, їх організаційного, фінансового, ресурсного, юридичного, логістичного, митного, транспортного, експедиційного, страхового, управлінського супроводу. ПРН 21. Здатність продемонструвати поглиблені знання і розуміння процесів міжнародної співпраці та міжнародного бізнесу, інтегрування та глобалізації, факторів та параметрів сучасного міжнародного економічного середовища, систем управління зовнішньоекономічною та митною діяльністю. ПРН 26. Уміння досліджувати іноземні ринки, формувати технології зовнішньоекономічних операцій, укладати та виконувати угоди з іноземними контрагентами, розробляти міжнародні проекти.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Міжнародне інвестування Соціально-економічна діагностика діяльності підприємства Міжнародні транспортні перевезення
Короткий зміст навчальної програми: Зміст та структура дисципліни відображає основні положення, що стосуються отримання студентами системних знань у сфері забезпечення конкурентоспроможності на різних рівнях, а також набуття навичок їх практичного використання. Отже, максимально сприятиме оволодінню студентами теоретичних знань та практичних навичок, отриманих на лекційних та практичних заняттях із дисципліни. Разом з тим, ключовою ціллю вивчення дисципліни є розвиток у студентів практичних вмінь та навичок щодо аналізування сутності й системи управління конкурентоспроможністю різних об’єктів; діагностування та формування стратегії підвищення їх міжнародної конкурентоспроможності; аналізування конкурентного середовища та політик, детермінантів КСП; діагностики конкурентоспроможності на різних рівнях (глобальному, континентальному, регіональному, країнному, галузевому, підприємницькому), як основи для подальшого розвитку глобальної конкурентної стратегії; посилення стратегічних конкурентних переваг різних об’єктів.
Опис: 1. Конкуренція в системі ринкової економіки. 1.1. Суть, еволюція, значення і види конкуренції 1.2. Конкурентне середовище, ринкова концентрація 2. Конкурентоспроможність на міжнародному ринку. 2.1. Поняття конкурентоспроможності. 2.2. Конкурентоспроможність підприємств/товарів на міжнародному ринку. 3. Аналіз конкурентоспроможності: підходи, фактори, аналізування підприємств, галузей, регіонів, країн 3.1. Моніторинг конкурентів 3.2. Конкурентні переваги 3.3. Фактори впливу на конкурентоспроможність підприємства, товару, галузі, регіону, країни 3.4. Діагностика конкурентоспроможності товару, підприємства, галузі, регіону, країни 4. Стратегії міжнародної конкурентоспроможності 4.1. Поняття «стратегія». Еволюція стратегічного управління підприємствами, зокрема КСП 4.2. Види стратегій підприємств 4.3. Стратегії глобальної конкуренції 5. Стратегії конкурентоспроможності галузей промисловості та регіонів. 5.1. Конкуренція та конкурентоспроможність у різних галузях 5.2. Конкурентоспроможність регіонів, стратегії її підвищення 5.3. Кластери і конкуренція 6. Стратегії конкурентоспроможності країн 6.1. Поняття “міжнародна конкурентоспроможність країни” 6.2. Теорії та моделі конкурентоспроможності країни 6.3. Теорія конкурентоспроможності країн («теорія ромба») М. Портера. 6.4. Конкурентоспроможність України 7. Державне регулювання конкуренції й КСП 7.1. Державне регулювання конкуренції на національному та міжнародному рівнях 7.2. Регулювання конкуренції й КСП в різних країнах, зокрема Україні
Методи та критерії оцінювання: Семестровий контроль передбачає поточний контроль, який проводиться у формі усного експрес-опитування, письмового розв’язання тестових вправ та задач, оцінювання виступів та презентацій на практичних заняттях, виконання та захисту контрольних робіт.
Критерії оцінювання результатів навчання: Критерії оцінювання результатів навчання здобувачів освіти денної та заочної форм навчання Поточний контроль (ПК) (балів): Усне експрес-опитування, розв’язання тестових вправ 40 Виступи та презентації 30 Виконання та захист контрольної роботи 30 Разом за дисципліну 100 Поточний контроль складається з усного опитування на лекційних та практичних заняттях, оцінки активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень i визначень, розв’язання тестових вправ тощо (максимальна оцінка – 40 балів); підготовки презентацій та виступів (максимальна оцінка за них – 30 балів); виконання та захисту контрольної роботи (оцінка – 30 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Навчально-методичне забезпечення 1. Віртуальне навчальне середовище Національного університету «Львівська політехніка» [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=282. 2. Конспект лекцій з з дисципліни “Управління міжнародною конкурентоспроможністю” для студентів спеціальності 073 “Менеджмент” / Укл.: Н.І. Горбаль. – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2022. – 206 с. Методичні рекомендації для самостійної та контрольної роботи з дисципліни “Управління міжнародною конкурентоспроможністю” для студентів спеціальності 073 “Менеджмент” / Укл.: Н.І. Горбаль. – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2022. – 19 с. 3. Методичні рекомендації для практичних занять з дисципліни “Управління міжнародною конкурентоспроможністю” для студентів спеціальності 073 “Менеджмент” / Укл.: Н.І. Горбаль. – Львів: Національний університет “Львівська політехніка”, 2022. – 17 с. Рекомендована література Базова 1. Кузьмін О.Є. & Горбаль Н.І. (2005). Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства: підручник. Компакт-ЛВ. 2. Кузьмін О.Є., Мельник О.Г. & Горбаль Н.І. (Ред.) (2021). Підвищення конкурентоспроможності ЄС: циркулярна економіка: монографія. Міські інформаційні системи. Допоміжна 3. Горбаль, Н.І., Когут, У.І. & Моторнюк, У.І. (2021). Дослідження конкуренто-спроможності ЄС та його країн-членів. Науковий журнал «Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку», 3(1), 193–203. 4. Dzvonyk, R., Horbal, N. & Hoshovska, O. (2020). Modeling the impact of GCI components on Ukraine competitiveness. Науковий журнал "Проблеми економіки та управління", 4(2), 1–7. 5. Горбаль, Н.І. & Хіндяк, Р.В. (2020). Аналізування глобальної конкурентоспроможності країн Європейського Союзу. Науковий журнал «Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку», 2(1), 87-96. 6. Горбаль, Н.І., Смерека Л.В. & Микитин О.З. (2019). Конкурентна розвідка: сутність, значення, перспективи розвитку. Науковий журнал «Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку», 1(2), 43–50. 7. Горбаль, Н.І., Микитин О.З. & Суха А.Я. (2019). Державне регулювання конкуренції в Україні та ЄС. Бізнес Інформ, 4, 66–71. 8. Горбаль, Н.І., Шаровський Я.О. & Ярошенко В.В. (2019). Конкурентна ситуація на ринку поштового зв’язку України. Бізнес Інформ, 5, 123–128. 9. Горбаль, Н.І., Романишин, С.Б. & Ціхоцький П.І. (2019). Становлення та сучасні особливості конкурентної політики в Україні. Бізнес Інформ, 2, 72–77. 10. Кривешко О.В. & Кундитська Г.С. (2021). Проблеми конкурентоспроможності малих форм роздрібної торгівлі продуктами харчування в м. Львові. Бізнес Інформ, 2, 315–322. 11. Пушак, В.Я. & Горбаль, Н.І. (2020). Інновації як чинник підвищення конкурентоспроможності України. Вісник економічної науки України, 1 (38), 131-137. 12. Руда, М.В., Горбаль, Н.І. & Ільницький В.С. (2018). COSME: розвиток і підвищення конкурентоспроможності українських підприємств на ринках ЄС. Бізнес Інформ, 3, 252–258. Інформаційні ресурси 1. Державна програма демонополізації економіки і розвитку конкуренції. Затверджена постановою ВРУ від 21.12.93 №3757-ХІІ. 2. ЗУ “Про обмеження монополізму та недопущення недобросовісної конкуренції у підприємницькій діяльності” від 18 лютого 1992 р. №2132-ХІІ. 3. ЗУ “Про Антимонопольний комітет України” від 05.07.1995 №258/95-ВР. 4. ЗУ “Про захист від недобросовісної конкуренції” від 07.06.96 №236/96-ВР. 5. ЗУ “Про захист економічної конкуренції” від 11.01.01 №2210-ІІІ. 6. ЗУ “Про природні монополії” від 20.04.2000 №1682-ІІІ.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).