Економіко-математичні методи і моделі в логістиці

Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.07.E.166
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Маркетинг і логістика
Лектор: к.е.н., доц. Леонова С.В.
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення дисципліни “Економіко-математичні методи і моделі в логістиці” є формування навичок розробки та обґрунтування рішень щодо управління та розвитку логістичних систем, застосування економіко-математичних методів і моделей для аналізу та оптимізації логістичних систем.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: Інтегральної: Здатності розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів соціальних та поведінкових наук. загальних: ЗК 3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу. ЗК 4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях ЗК 8. Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій. ЗК 10. Здатність до проведення досліджень на відповідному рівні. ЗК 12. Здатність генерувати нові ідеї (креативність). фахових компетентностей спеціальності: ФК1. Здатність визначати та описувати характеристики організації. ФК 2. Здатність аналізувати результати діяльності організації, зіставляти їх з факторами впливу зовнішнього та внутрішнього середовища. ФК 12. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, формувати обґрунтовані рішення. фахових компетентностей професійного спрямування: ФКС 7.1. Уміння застосовувати традиційні і сучасні методи та інструменти управління матеріальними та супровідними інформаційними та фінансовими потоками в організаціях різних форм власності та видів діяльності. ФКС 7.2 Здатність використовувати сучасні інформаційні системи та технології в управлінні логістичними потоками.
Результати навчання: Знати: основні економіко-математичні методи і моделі, які використовуються при аналізі логістичних систем; вільно орієнтуватися в прикладних математичних розробках, що відносяться до їх галузі; Уміти: використовувати у своїй діяльності відповідні економіко-математичні методи і моделі; здійснювати оцінку адекватності математичних моделей; встановлювати межі їх застосування, правильно інтерпретувати зроблені висновки у термінах власної спеціальності; застосовувати методи економічного аналізу для аналізу логістичних систем та формалізації проблем, які в них виникають.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: - пререквізити: Математика для економістів (частини 1,2), Логістика; - кореквізити: Функціональна логістика, Логістичні системи;
Короткий зміст навчальної програми: Математичні моделі логістичних систем: класифікація, методологія моделювання. Принципи побудови економетричних моделей і можливості їх використання для вирішення завдань логістики. Моделювання логістичних процесів з використанням моделей множинної регресії. Оптимізаційні економіко-математичні моделі та їх використання в логістиці. Проектування логістичних систем. Мережеві графіки проектів: аналіз методом критичного шляху.
Опис: Узагальнені економетричні моделі. Використання економетричних моделей динаміки для прогнозування логістичних процесів Поняття гомо- і гетероскедастичності. Методи визначення гетероскедастичності. Природа автокореляції і її тестування. Оцінка параметрів регресійної моделі при наявності автокореляції. Ряди динаміки. Аналітичне вирівнювання динамічного ряду. Прогнозування логістичних процесів на основі динамічних моделей. Оптимізаційні економіко-математичні моделі Основні поняття. Формування критеріїв та обмежень для ЕММ. Постановка задач лінійного програмування, їх моделі та основні форми. Задача про використання ресурсів (сировини). Узагальнена модель оптимального планування. Транспортна задача. Проектування логістичних систем. Cіткові графіки проектів: аналіз методом критичного шляху Методи планування тимчасових і ресурсних показників в логістиці Завдання проектування логістичних систем на мікро- і макрорівнях з використанням сіткових графіків. Процедури побудови сіткових графіків та їх особливості. Основні параметри сіткового графіка. Критичний час і критичний шлях. Алгоритм пошуку критичного шляху. Властивості критичного шляху. Поняття пізнього терміну виконання роботи, пізнього терміну настання події. Алгоритм визначення пізніх термінів наступних подій. Резерви часу і їх формальне подання. Визначення резервів часу на основі пізніх і ранніх термінів настання подій, представлених вершинами сіткового графіка. Логістична оптимізація сіткового графіка через прийняття рішень по використанню наявного резерву часу.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль (30%): робота на лабораторних заняттях, розрахункова робота, усне опитування. Підсумковий контроль (70%, екзамен): семестровий контроль.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль- 30 балів: Лабораторні заняття 20 балів, (заочна форма – 10 балів) Практичні (семінарські) заняття – 10 балів Контрольні роботи для заочної форми – 20 балів Екзаменаційний контроль – 70 балів: Письмова компонента – 55 балів Усна компонента – 15 балів Максимальна оцінка в балах – 100 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: Виконання практичних завдань – 10 балів. На практичному занятті оцінюються: відповіді студентів, участь у дискусіях, розв’язування задач/ситуацій, участь у прийнятті рішень під час виконання ділової гри, презентація результатів індивідуального завдвння та результатів виконвння ділової гри. За активну участь на парі студент отримує 2 бали. Якщо студент пасивно проводить час на практичних заняттях, не приймає участі в дискусіях, не активний в процесі обговорення результатів ділової гри, він не отримує балів. Таким чином студенти мають можливість набрати максимальну кількість 10 балів протягом семестру. Виконання лабораторних робіт – 20 балів. Студент виконує 4 лабораторні роботи по 5 балів кожна. При умові правильного виконання, оформлення, вчасної здачі та знання матеріалу при захисті лабораторної роботи студент отримує 5 балів (максимум). Якщо робота містить помилки, здана невчасно або неправильно оформлена знімається по 1 балу за кожен пункт. Якщо студент виконав все згідно вимог, проте не знає матеріалу при захисті лабораторної роботи – робота оцінюється 1 балом. Якщо студент виконав не свій варіант – робота не зараховується (студент отримує 0 балів).
Рекомендована література: 1. Вітлінський В. В. Економіко-математичні методи та моделі: оптимізація: Навч. посібник / Вітлінський В. В., Терещенко Т. О., Савіна С. С. - К. : КНЕУ, 2016. - 303 с. 2. Дорохов О. В. Інформаційні технології імітаційного моделювання систем масового обслуговування клієнтів на транспортному ринку / О. В. Дорохов, М. В. Драшкович, Н. І. Кіріллова, В. В. Огурцов // Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил, 2010. – № 3 (25). – С. 170-173. 3. Гончаренко В. Я. Економіко-математичні методи та моделі в системі підготовки студентів математичних та економічних спеціальностей [Електронний ресурс] / В. Я. Гончаренко. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/123456789/15441/1/Honcharenko.pdf 4. Економіко-математичні методи в логістиці [Текст] : навч. посіб. / Л. В. Савченко, М. Ю. Григорак ; Нац. авіац. ун-т. - Київ : НАУ, 2016. - 282, [1] с. : рис., табл. - Бібліогр.: с. 271-272. 5. Економіко-математичні методи та моделі: Навч. посібник. / За заг. ред. В.М. Мацкул - Одеса: ОНЕУ, 2018.- 404 с. 6. Кігель В.Р. Оптимізація логістичних рішень: Навч. посібник для студентів спеціальності «Логістика» / В.Р. Кігель. – К.: Університет економіки та права «КРОК», 2007. – 136 с. 7. Леонова С.В. Креативізація як вектор сталого розвитку сучасної економіки / C.В. Леонова //Вчені записки ТНУ ім. В.І. Вернадського. Серія: Економіка і управління", Том 30 (69). №2, 2019, с. 133-138 8. Крикавський Є.В. Логістичне управління: Підручник / Є.В. Крикавський. – Львів: Видавництво Національного університету «Львівська політехніка», 2005. – 684 с. 9. Леонова С. В. Використання технологій імітаційного моделювання Flexsim для оптимізації логістичних процесів / С. В. Леонова// Матеріали XХVІІІ міжнародної науково-практичної інтернет-конференції нформаційні технології: наука, техніка, технологія, освіта, здоров‘я. (Харків, 13-15 травня 2020 року)- 2020. – C.181 10. Кутковецький В.Я. Дослідження операцій: Навчальний посібник. – К.: Вид-во ТОВ «Видавничий дім «Професіонал», 2004. – 350 с. 11. Савченко Л.В. Оптимізація рішень в логістиці: Теорія і практика / Л.В. Савченко. – К.: НТУ, 2007. – 248 с. 12. Чемерис А. Методи оптимізації в економіці: Навчальний посібник / А. Чемерис, Р. Юринець, О. Мищишин – К.: Центр навчальної літератури, 2006. – 152 с. 13. Фещур Р.В. Економіко-математичне моделювання: Навчальний посібник / Р.В. Фещур, В.П. Кічор, І.Я. Олексів, І.О. Бобик, А.М. Дідик, Р.І. Квіт та інші. – Львів: Бухгалтерський центр «Ажур», 2010. - 340 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» ( затверджене вченою радою університету від 20.06.2017р., протокол №35).