Бюджетування зовнішньоекономічної діяльності

Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.04.E.094
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Зовнішньоекономічна та митна діяльність
Лектор: к.е.н., доц. Чиркова Юлія Леонідівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни «Бюджетування зовнішньоекономічної діяльності» є оволодіння студентами теоретичними знаннями та одержання практичних навичок щодо впровадження і поетапної реалізації бюджетування на підприємстві, що здійснює активну діяльність на внутрішньому та зовнішньому ринках.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти наступних компетентностей: інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів соціальних та поведінкових наук. загальні компетентності (ЗК): ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу. фахові компетентності (ФК): ФК2. Здатність аналізувати результати діяльності організації, зіставляти їх з факторами впливу зовнішнього та внутрішнього середовища. ФК8. Здатність планувати діяльність організації та управляти часом. ФК10. Здатність оцінювати виконувані роботи, забезпечувати їх якість та мотивувати персонал організації. ФК12. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, формувати обґрунтовані рішення. фахові компетентності професійного спрямування (ФКС): ФКС4.1. Поглиблені знання і розуміння теоретико-прикладних засад широкого спектру різновидів зовнішньоекономічної діяльності та технології їх реалізації, міжнародного бізнесу та митної справи. ФКС4.2. Уміння реалізовувати процеси управління зовнішньоекономчною діяльністю на засадах виконання функцій менеджменту, формування методів менеджменту, розроблення управлінських рішень, здійснення керівництва.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Поглиблені знання основних категорій бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. 2. Поглиблені знання складових системи бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. 3. Поглиблені знання послідовності реалізації бюджетування зовнішньоекономічної діяльності та кожного з його етапів: бюджетного планування, організування, мотивування, контролювання та регулювання зовнішньоекономічної діяльності; 4. Уміння формувати основні, допоміжні та спеціальні бюджети підприємства в умовах зовнішньоекономічної діяльності. 5. Уміння виокремлювати центри відповідальності та будувати фінансову структуру управління організацією; застосовувати мотиваційні механізми за розроблення бюджетів у зовнішньоекономічній діяльності; контролювати виконання бюджетних показників на різних стадіях бюджетного процесу. Результати вивчення даної дисципліни деталізують такі програмні результати навчання (ПРН): ПРН4. Демонструвати навички виявлення проблем та обґрунтування управлінських рішень. ПРН6. Виявляти навички пошуку, збирання та аналізу інформації, розрахунку показників для обґрунтування управлінських рішень. ПРН11. Демонструвати навички аналізу ситуації та здійснення комунікації у різних сферах діяльності організації. ПРН20. Здатність продемонструвати поглиблені знання і розуміння процесів реалізації зовнішньоекономічних операцій, їх організаційного, фінансового, ресурсного, юридичного, логістичного, митного, транспортного, експедиційного, страхового, управлінського супроводу. ПРН24. Уміння планувати різноманітні види діяльності, здійснювати побудову організаційних структур управління організаціями і підрозділами, використовувати ефективні системи мотивування працівників та оплати праці, забезпечувати ефективний контроль якості робіт і регулювання управлінських процесів. ПРН27. Уміння обґрунтовувати, діагностувати та реалізовувати різноманітні види зовнішньоекономічної діяльності, забезпечувати митне оформлення та декларування товарів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: СК 2.15. Технологія зовнішньоекономічних операцій. Супутні і наступні навчальні дисципліни: ВБ 3.12. Діагностика зовнішньоекономічної діяльності ВБ 3.19. Розроблення бюджетів на підприємствах в умовах зовнішньоекономічної діяльності (КП)
Короткий зміст навчальної програми: Зміст та структура дисципліни «Бюджетування зовнішньоекономічної діяльності» відображає основні положення, що стосуються отримання студентами системних знань у сфері розроблення бюджетів та формування обґрунтованих управлінських рішень у зовнішньоекономічній сфері на основі отриманих результатів. Ключовою ціллю є розвиток у студентів практичних вмінь та навичок щодо з’ясування місця бюджетування у системі управління зовнішньоекономічною діяльністю конкретного підприємства, розроблення типової структури системи бюджетування зовнішньоекономічної діяльності, формування бюджетів різних рівнів та складності відповідно до встановленої типології бюджетів у зовнішньоекономічній діяльності; реалізування процесу бюджетного планування зовнішньоекономічної діяльності підприємства, зокрема на засадах нормативного забезпечення; імплементації технології розроблення бюджетів підприємства в умовах зовнішньоекономічної діяльності та врахування ризиків, що супроводжують цей процес; забезпечення злагодженого бюджетного організування зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві, з’ясування сутності та типології центрів відповідальності; реалізації ефективних інструментів бюджетного мотивування зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві, а також бюджетного контролювання та регулювання зовнішньоекономічної сфери конкретного суб’єкта господарювання.
Опис: Сутність і призначення бюджетування зовнішньоекономічної діяльності. Зовнішньоекономічна діяльність як об’єкт бюджетування. Місце бюджетування у системі управління зовнішньоекономічною діяльністю підприємства. Типова структура системи бюджетування зовнішньоекономічної діяльності. Бюджет як економічна категорія. Типологія бюджетів у зовнішньоекономічній діяльності. Процес бюджетного планування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Нормативне забезпечення формування бюджетів в умовах зовнішньоекономічної діяльності. Технологія розроблення бюджетів підприємства в умовах зовнішньоекономічної діяльності. Розроблення бюджетів зовнішньоекономічної діяльності підприємства з урахуванням ризиків. Бюджетне організування зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві. Сутність та типологія центрів відповідальності на підприємстві. Бюджетне мотивування зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві. Бюджетне контролювання зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві. Бюджетне регулювання зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві.
Методи та критерії оцінювання: Семестровий контроль проводиться у формі екзамену, що передбачає письмову (розв’язання екзаменаційного білету у вигляді тестових завдань, теоретичних запитань та задачі) та усну (відповіді на усні запитання) компоненти. Поточний контроль проводиться у формі усного експрес-опитування, письмового розв’язання тестових вправ та задач, оцінювання публічних виступів та презентацій на практичних заняттях, виконання та захисту контрольних робіт. Методи оцінювання: вибіркове усне опитування; підготовка презентацій, доповідей; відповіді при допуску та захисті лабораторних робіт, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень i визначень тощо.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль (40 балів): лабораторні роботи (30 балів); практичні заняття (10 балів). • Екзаменаційний контроль (60 балів): письмова компонента (45 балів) та усна компонента (15 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кузьмін, О. Є., Мельник, О.Г., Петришин, Н.Я., Адамів, М.Є. & Чиркова, Ю.Л. (2020). Бюджетування та оподаткування зовнішньоекономічної діяльності: навчальний посібник. Львів: Растр-7. 2. Болюх, М.А., Бурчевський, В.З. & Горбатюк, М.І. (2017). Економічний аналіз: Навч. посібник ; За ред. акад. НАНУ, проф. М.Г. Чумаченка. – Вид. 2-ге, перероб. і доп. Київ: КНЕУ. 3. Верланов, Ю.Ю. (2021) Фінансовий менеджмент: навчальний посібник (2-ге видання). Миколаїв: Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили. 4. Господарський Кодекс України № 436-IV (2003). (зі змінами і доповненнями № 1396-ІX від 15.04.2021). https://zakon.rada.gov.ua /laws/show/436-15#Text. 5. Закон України «Про валюту і валютні операції» № 2473-VIII (2018). (зі змінами і доповненнями № 1617-ІX від 01.07.2021). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2473-19#Text. 6. Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» № 2464-VI (2010). (зі змінами і доповненнями № 1617-IX від 01.07.2021). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17. 7. Закон України «Про зовнішньоекономічну діяльність» № 959-XII (1991). (зі змінами і доповненнями № 1591-ІX від 30.06.2021). http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/959-12.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Бюджетування зовнішньоекономічної діяльності (курсовий проєкт)

Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.04.E.101
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Зовнішньоекономічна та митна діяльність
Лектор: к.е.н., доц. Чиркова Юлія Леонідівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою курсового проекту «Бюджетування зовнішньоекономічної діяльності» є оволодіння студентами теоретичними знаннями та одержання практичних навичок щодо впровадження і поетапної реалізації бюджетування на підприємстві, що здійснює активну діяльність на внутрішньому та зовнішньому ринках.
Завдання: Виконання курсового проекту передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти наступних компетентностей: інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів соціальних та поведінкових наук. загальні компетентності (ЗК): ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу. фахові компетентності (ФК): ФК2. Здатність аналізувати результати діяльності організації, зіставляти їх з факторами впливу зовнішнього та внутрішнього середовища. ФК8. Здатність планувати діяльність організації та управляти часом. ФК10. Здатність оцінювати виконувані роботи, забезпечувати їх якість та мотивувати персонал організації. ФК12. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, формувати обґрунтовані рішення. фахові компетентності професійного спрямування (ФКС): ФКС4.1. Поглиблені знання і розуміння теоретико-прикладних засад широкого спектру різновидів зовнішньоекономічної діяльності та технології їх реалізації, міжнародного бізнесу та митної справи. ФКС4.2. Уміння реалізовувати процеси управління зовнішньоекономчною діяльністю на засадах виконання функцій менеджменту, формування методів менеджменту, розроблення управлінських рішень, здійснення керівництва.
Результати навчання: Внаслідок виконання курсового проекту студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: 1. Поглиблені знання основних категорій бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. 2. Поглиблені знання складових системи бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. 3. Поглиблені знання послідовності реалізації бюджетування зовнішньоекономічної діяльності та кожного з його етапів: бюджетного планування, організування, мотивування, контролювання та регулювання зовнішньоекономічної діяльності; 4. Уміння формувати основні, допоміжні та спеціальні бюджети підприємства в умовах зовнішньоекономічної діяльності. 5. Уміння виокремлювати центри відповідальності та будувати фінансову структуру управління організацією; застосовувати мотиваційні механізми за розроблення бюджетів у зовнішньоекономічній діяльності; контролювати виконання бюджетних показників на різних стадіях бюджетного процесу. Результати виконання курсового проекту деталізують такі програмні результати навчання (ПРН): ПРН4. Демонструвати навички виявлення проблем та обґрунтування управлінських рішень. ПРН6. Виявляти навички пошуку, збирання та аналізу інформації, розрахунку показників для обґрунтування управлінських рішень. ПРН11. Демонструвати навички аналізу ситуації та здійснення комунікації у різних сферах діяльності організації. ПРН20. Здатність продемонструвати поглиблені знання і розуміння процесів реалізації зовнішньоекономічних операцій, їх організаційного, фінансового, ресурсного, юридичного, логістичного, митного, транспортного, експедиційного, страхового, управлінського супроводу. ПРН24. Уміння планувати різноманітні види діяльності, здійснювати побудову організаційних структур управління організаціями і підрозділами, використовувати ефективні системи мотивування працівників та оплати праці, забезпечувати ефективний контроль якості робіт і регулювання управлінських процесів. ПРН27. Уміння обґрунтовувати, діагностувати та реалізовувати різноманітні види зовнішньоекономічної діяльності, забезпечувати митне оформлення та декларування товарів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: - Бюджетування зовнішньоекономічної діяльності. - Оподаткування зовнішньоекономічної діяльності (КП) Супутні і наступні навчальні дисципліни: - Виконання бакалаврської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Зміст та структура курсового проекту «Бюджетування зовнішньоекономічної діяльності» відображає основні положення, що стосуються отримання студентами системних знань у сфері розроблення бюджетів та формування обґрунтованих управлінських рішень у зовнішньоекономічній сфері на основі отриманих результатів. Ключовою ціллю є розвиток у студентів практичних вмінь та навичок щодо з’ясування місця бюджетування у системі управління зовнішньоекономічною діяльністю конкретного підприємства, розроблення типової структури системи бюджетування зовнішньоекономічної діяльності, формування бюджетів різних рівнів та складності відповідно до встановленої типології бюджетів у зовнішньоекономічній діяльності; реалізування процесу бюджетного планування зовнішньоекономічної діяльності підприємства, зокрема на засадах нормативного забезпечення; імплементації технології розроблення бюджетів підприємства в умовах зовнішньоекономічної діяльності та врахування ризиків, що супроводжують цей процес; забезпечення злагодженого бюджетного організування зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві, з’ясування сутності та типології центрів відповідальності; реалізації ефективних інструментів бюджетного мотивування зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві, а також бюджетного контролювання та регулювання зовнішньоекономічної сфери конкретного суб’єкта господарювання.
Опис: Визначення прогнозу збуту продукції. Побудова плану-графіка надходження коштів за реалізовану продукцію та плану-графіка виплат грошових коштів за матеріали. Формування кошторису прямих витрат на заробітну плату та кошторису прямих витрат на матеріали. Формування кошторису загальновиробничих витрат. Формування бюджету доходів та витрат та бюджету руху грошових коштів. Визначення потреби у фінансуванні та формування схеми кредитування.
Методи та критерії оцінювання: Семестровий контроль проводиться у формі заліку, що передбачає письмову (виконання курсової роботи) та усну (відповіді на усні запитання) компоненти. Методи оцінювання: вибіркове усне опитування; підготовка презентацій, доповідей; відповіді при допуску та захисті лабораторних робіт, оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень i визначень тощо.
Критерії оцінювання результатів навчання: Змістове наповнення роботи: 40%; Оформлення роботи: 20%; Усна компонента: 40%.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кузьмін, О. Є., Мельник, О.Г., Петришин, Н.Я., Адамів, М.Є. & Чиркова, Ю.Л. (2020). Бюджетування та оподаткування зовнішньоекономічної діяльності: навчальний посібник. Львів: Растр-7. 2. Болюх, М.А., Бурчевський, В.З. & Горбатюк, М.І. (2017). Економічний аналіз: Навч. посібник ; За ред. акад. НАНУ, проф. М.Г. Чумаченка. – Вид. 2-ге, перероб. і доп. Київ: КНЕУ. 3. Верланов, Ю.Ю. (2021) Фінансовий менеджмент: навчальний посібник (2-ге видання). Миколаїв: Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили. 4. Господарський Кодекс України № 436-IV (2003). (зі змінами і доповненнями № 1396-ІX від 15.04.2021). https://zakon.rada.gov.ua /laws/show/436-15#Text. 5. Закон України «Про валюту і валютні операції» № 2473-VIII (2018). (зі змінами і доповненнями № 1617-ІX від 01.07.2021). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2473-19#Text. 6. Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» № 2464-VI (2010). (зі змінами і доповненнями № 1617-IX від 01.07.2021). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2464-17. 7. Закон України «Про зовнішньоекономічну діяльність» № 959-XII (1991). (зі змінами і доповненнями № 1591-ІX від 30.06.2021). http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/959-12.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).