Бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємства

Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.05.E.118
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Зовнішньоекономічна та митна діяльність
Лектор: д.е.н., доц. Мельник Ольга Григорівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни «Бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємства» є оволодіння теоретичними знаннями та одержання практичних навичок щодо розроблення, впровадження та використання системи бюджетування на підприємстві в умовах функціонування на внутрішньому та зовнішньому ринках.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів соціальних та поведінкових наук. загальні компетентності: ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу. фахові компетентності спеціальності: ФК2. Здатність аналізувати результати діяльності організації, зіставляти їх з факторами впливу зовнішнього та внутрішнього середовища. ФК8. Здатність планувати діяльність організації та управляти часом. фахові компетентності професійного спрямування: ФКП4.6. Уміння здійснювати економічну діагностику суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності, формувати різні види бюджетів у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПРН6. Виявляти навички пошуку, збирання та аналізу інформації, розрахунку показників для обґрунтування управлінських рішень. ПРН20. Здатність продемонструвати поглиблені знання і розуміння процесів реалізації зовнішньоекономічних операцій, їх організаційного, фінансового, ресурсного, юридичного, логістичного, митного, транспортного, експедиційного, страхового, управлінського супроводу. ПРН27. Уміння обґрунтовувати, діагностувати та реалізовувати різноманітні види зовнішньоекономічної діяльності, забезпечувати митне оформлення та декларування товарів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Облік та оподаткування зовнішньоекономічної діяльності Кореквізити: Аналізування зовнішньоекономічної діяльності Бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємства (КП)
Короткий зміст навчальної програми: Сутність і призначення бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Типова структура системи бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Бюджет як економічна категорія. Типологія бюджетів у зовнішньоекономічній діяльності підприємства. Процес бюджетного планування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Комплексна типологія витрат підприємства в системі бюджетування зовнішньоекономічної діяльності. Нормативне забезпечення формування бюджетів в умовах зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Технологія розроблення бюджетів підприємства в умовах зовнішньоекономічної діяльності. Розроблення бюджетів зовнішньоекономічної діяльності підприємства з урахуванням ризиків. Бюджетне організування зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві. Сутність та типологія центрів відповідальності на підприємстві. Бюджетне мотивування зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві. Сучасні інструменти бюджетного мотивування зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві. Бюджетне контролювання зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві. Бюджетне регулювання зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві.
Опис: Тема 1. Сутність і призначення бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Історичні засади виникнення бюджетування. Сутність бюджетування як управлінської технології та його роль у зовнішньоекономічній діяльності підприємства. Тема 2. Типова структура системи бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Базові елементи системи бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Фактори, що чинять вплив на формування та використання системи бюджетування. Тема 3. Бюджет як економічна категорія. Сутність категорії «бюджет» та підходи до його формування. Основні споживачі бюджетної інформації у сфері зовнішньоекономічної діяльності підприємств. Тема 4. Типологія бюджетів у зовнішньоекономічній діяльності підприємства. Комплексна типологія бюджетів у сфері зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Ключові ознаки, що відрізняють бюджети від фінансової звітності підприємств. Тема 5. Процес бюджетного планування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Сутність категорії «бюджетне планування зовнішньоекономічної діяльності підприємства». Послідовність реалізації бюджетного планування на підприємстві в умовах здійснення зовнішньоекономічної діяльності. Тема 6. Комплексна типологія витрат підприємства в системі бюджетування зовнішньоекономічної діяльності. Різновиди витрат підприємства за низкою істотних та незалежних ознак в умовах здійснення зовнішньоекономічної діяльності. Калькуляційні статті витрат. Економічні елементи витрат. Тема 7. Нормативне забезпечення формування бюджетів в умовах зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Сутність категорії «норми» та їхня відмінність від поняття «нормативи». Комплексна типологія норм. Ключові методи розроблення норм. Тема 8. Технологія розроблення бюджетів підприємства в умовах зовнішньоекономічної діяльності. Модель формування основних бюджетів екпортноорієнтованого підприємства та послідовність її реалізації. Тема 9. Розроблення бюджетів зовнішньоекономічної діяльності підприємства з урахуванням ризиків. Типологія ризиків підприємства за сферою виникнення. Послідовність врахування та оцінювання ризиків у процесі бюджетного планування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Тема 10. Бюджетне організування зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві. Ключові засади здійснення бюджетного організування зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Сутність поняття «бюджетний комітет» та ключові підходи до його формування. Тема 11. Сутність та типологія центрів відповідальності на підприємстві. Сутність поняття «центр відповідальності». Різновиди центрів відповідальності суб’єкта зовнішньоекономічної діяльності за низкою істотних та незалежних ознак. Тема 12. Бюджетне мотивування зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві. Сутність бюджетного мотивування зовнішньоекономічної діяльності підприємств. Ключові підходи до реалізації бюджетного мотивування на підприємстві. Тема 13. Сучасні інструменти бюджетного мотивування зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві. Інноваційні методи матеріального та морального бюджетного мотивування на підприємствах-суб’єктах ЗЕД. Тема 14. Бюджетне контролювання зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві. Сутність та призначення бюджетного контролювання зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Структурна декомпозиція системи бюджетного контролю у сфері зовнішньоекономічної діяльності підприємства. Тема 15. Бюджетне регулювання зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві. Сутність та послідовність бюджетного регулювання зовнішньоекономічної діяльності на підприємстві.
Методи та критерії оцінювання: Семестровий контроль проводиться у формі екзамену, що передбачає письмову (розв’язання екзаменаційного білету у вигляді тестових завдань, теоретичних запитань та задачі) та усну (відповіді на усні запитання) компоненти. Поточний контроль проводиться у формі виконання лабораторних робіт та оцінювання публічних доповідей і презентацій на практичних заняттях.
Критерії оцінювання результатів навчання: • Поточний контроль (45 балів): лабораторні роботи (30 балів) , доповіді та презентації (15 балів). • Екзаменаційний контроль (55 балів): письмова компонента (45 балів) та усна компонента (10 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кузьмін, О.Є., Мельник, О.Г., Петришин, Н.Я., Адамів, М.Є. & Чиркова, Ю.Л. (2020). Бюджетування та оподаткування зовнішньоекономічної діяльності: навч. посіб. Львів: Растр-7. 2. Данилко, В.К., Кушніренко, О.М. & Марченко К.С. (2019). Управління витратами. Київ: Каравела. 3. Артамонова, Н.С. & Акулюшина, М.О. (2018). Управління витратами: навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури. 4. Вернюк, Н.О., Клименко, Л.В. & Новак, І.М. (2018). Зовнішньоекономічна діяльність підприємства : навч. посіб. для студентів ВНЗ. Умань: Сочінський.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємства (курсовий проєкт)

Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.05.E.125
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Зовнішньоекономічна та митна діяльність
Лектор: к.е.н., доц. Адамів Марта Євгенівна
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни «Бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємства» є оволодіння теоретичними знаннями та одержання практичних навичок щодо розроблення, впровадження та використання системи бюджетування на підприємстві в умовах функціонування на внутрішньому та зовнішньому ринках.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей: інтегральна компетентність: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів соціальних та поведінкових наук. загальні компетентності: ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу. фахові компетентності спеціальності: ФК2. Здатність аналізувати результати діяльності організації, зіставляти їх з факторами впливу зовнішнього та внутрішнього середовища. ФК8. Здатність планувати діяльність організації та управляти часом. фахові компетентності професійного спрямування: ФКП4.6. Уміння здійснювати економічну діагностику суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності, формувати різні види бюджетів у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: ПРН6. Виявляти навички пошуку, збирання та аналізу інформації, розрахунку показників для обґрунтування управлінських рішень. ПРН20. Здатність продемонструвати поглиблені знання і розуміння процесів реалізації зовнішньоекономічних операцій, їх організаційного, фінансового, ресурсного, юридичного, логістичного, митного, транспортного, експедиційного, страхового, управлінського супроводу. ПРН27. Уміння обґрунтовувати, діагностувати та реалізовувати різноманітні види зовнішньоекономічної діяльності, забезпечувати митне оформлення та декларування товарів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Управління ризиками в митній діяльності (КП) Кореквізити: Бюджетування зовнішньоекономічної діяльності підприємства Виконання бакалаврської кваліфікаційної роботи
Короткий зміст навчальної програми: Технологія розроблення бюджету доходів та витрат на підприємстві в умовах зовнішньоекономічної діяльності. Технологія розроблення бюджету надходжень та видатків на підприємстві в умовах зовнішньоекономічної діяльності.
Опис: Технологія розроблення бюджету надходжень та видатків на підприємстві в умовах зовнішньоекономічної діяльності (Визначення прогнозу збуту продукції. Побудова плану-графіка надходження коштів за реалізовану продукцію та плану-графіка виплат грошових коштів за матеріали). Технологія розроблення бюджету доходів та витрат на підприємстві в умовах зовнішньоекономічної діяльності (Формування кошторису прямих витрат на заробітну плату та кошторису прямих витрат на матеріали. Формування кошторису загальновиробничих витрат. Формування кошторису адміністративних витрат. Формування кошторису витрат на збут). Формування бюджету доходів та витрат та бюджету руху грошових коштів. Визначення потреби у фінансуванні та формування схеми кредитування.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль проводиться у формі виконання та захисту курсової роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Змістове наповнення роботи: 40%; Оформлення роботи: 20%; Усна компонента: 40%
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Кузьмін, О.Є., Мельник, О.Г., Петришин, Н.Я., Адамів, М.Є. & Чиркова, Ю.Л. (2020). Бюджетування та оподаткування зовнішньоекономічної діяльності: навч. посіб. Львів: Растр-7. 2. Данилко, В.К., Кушніренко, О.М. & Марченко К.С. (2019). Управління витратами. Київ: Каравела. 3. Артамонова, Н.С. & Акулюшина, М.О. (2018). Управління витратами: навчальний посібник. Київ: Центр навчальної літератури. 4. Вернюк, Н.О., Клименко, Л.В. & Новак, І.М. (2018). Зовнішньоекономічна діяльність підприємства : навч. посіб. для студентів ВНЗ. Умань: Сочінський.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).