Економіка підприємства
Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.00.O.018
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Менеджмент персоналу та адміністрування
Лектор: Ситник Йосиф Степанович
доктор економічних наук, доцент
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Загальні компетентності (ЗК):
ЗК 3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу.
ЗК 10. Здатність до проведення досліджень на відповідному рівні.
Фахові компетентності (ФК):
ФК 2. Здатність аналізувати результати діяльності організації, зіставляти їх з факторами впливу зовнішнього та внутрішнього середовища.
ФК 3. Здатність визначати перспективи розвитку організації.
ФК 8. Здатність планувати діяльність організації та управляти часом.
ФК 12. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, формувати обґрунтовані рішення.
Фахові компетентності професійного спрямування (ФКП):
ФКП 1.1. Здатність організовувати процес управління організацією з формуваням альтернативних стратегічних напрямів її розвитку.
ФКП 1.2. Здатність застосовувати необхідні знання для роботи на низовому рівні управління у лінійних та функціональних підрозділах організацій різних форм власності та організаційно-правових форм.
ФКП 2.1. Поглиблені знання з визначення ефективності менеджменту інноваційної діяльності з використанням програмного забезпечення, сучасних інформаційних систем і технологій.
ФКП 2.6. Здатність здійснювати економічне оцінювання інноваційних процесів в індустрії туризму і рекреації.
ФКП 3.5. Уміння здійснювати соціально-економічну діагностику суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, формувати різні види бюджетів у сфері зовнішньоекономічної діяльності, оптимізовувати оподаткування зовнішньоекономічної діяльності.
ФКП 4.6. Уміння здійснювати економічну діагностику суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, формувати різні види бюджетів у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
ФКП 5.1. Поглиблені знання з технології започаткування та ведення малого бізнесу.
ФКП 5.2. Здатність організувати процес аналітичної обробки управлінської інформації із застосуванням сучасних інформаційних систем та технологій.
ФКП 6.3. Уміння планувати потреби постачання, виробництва та дистрибуції; використовувати різні моделі управління запасами; застосовувати методи прогнозування попиту; розуміти різні методи планування потреб та методи оптимізації системи управління запасами.
Результати навчання: ПРН 5. Описувати зміст функціональних сфер діяльності організації.
ПРН 18. Здатність продемонструвати базові знання у сфері стратегічного, операційного, інноваційного, антикризового, фінансового, інвестиційного, антисипативного, креативного управління організаціями та їх підрозділами.
ПРН 22. Здатність продемонструвати поглибленні знання аналізу системи адміністративних, інформаційних та мотиваційних характеристик діяльності персоналу.
ПРН 28. Уміння розробляти та здійснювати кадрову політику, забезпечувати цілеспрямований розвиток персоналу організації.
КОМ 1. Донесення до фахівців і нефахівців інформації, ідей, проблем, рішень та власного досвіду в галузі професійної діяльності.
КОМ 2. Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію.
АіВ 2. Відповідальність за професійний розвиток окремих осіб та/або груп осіб, здатність до подальшого навчання з високим рівнем автономності.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Мікроекономіка
Менеджмент
Кореквізити:
Управління бізнесом
Управління персоналом
Короткий зміст навчальної програми: Умови формування соціально-ринкового господарювання обумовлюють необхідність поглибленого вивчення і всебічного удосконалення усіх видів економічної діяльності національної економіки. Особлива увага в цьому контексті повинна бути спрямована на первинну її ланку – підприємство. Сукупність економічних проблем, які виникають в процесі динамічного функціонування підприємств, повинні вирішувати фахівці, які здобули високий рівень знань, відповідну професійну підготовку, володіють високим рівнем державницького світогляду й морально-етичних норм поведінки, мають достатній рівень кваліфікації.
Економіка підприємства охоплює широке коло проблемних питань, пов’язаних з управлінням численних взаємопов’язаних видів діяльності на основі процесного підходу. В результаті здійснення системи процесів повинен бути досягнутий якісний кінцевий результат у вигляді конкретного суспільно корисного продукту.
Сучасний менеджер має досконало володіти інструментарієм оцінювання результативності та ефективності діяльності підприємства, яке здійснюється з метою не лише внутрішнього аудиту, але й для співставлення показників підприємства із показниками зовнішніх організацій, а також показниками світового рівня.
Опис: Дисципліна презентує рамкові основи сучасних підходів до вивчення сутності підприємства в соціально орієнтованій ринковій економіці. Планування діяльності підприємства. Економічна характеристика продукції підприємства. Трансформація підприємств у процесі розвитку. Виробнича потужність підприємства. Виробнича програма підприємства. Персонал підприємства. Майнові ресурси (активи) підприємства. Методи нарахування амортизації основних засобів підприємства. Оборотні активи підприємства. Розрахунок показників ефективності оборотних активів підприємства. Методи формування собівартості продукції підприємства. Інструментарій формування ціни на продукцію підприємства. Ефективність діяльності та методичні засади її аналізування. Фінансові, інвестиційні та зовнішньоекономічні результати діяльності підприємства. Оцінювання ділової активності підприємства. Економічно-майновий стан підприємства та методи його оцінки. Інтелектуально-інноваційні процеси в економіці підприємства. Цифровізація економічної діяльності підприємства.
Методи та критерії оцінювання: Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування; виступи на практичних заняттях; тести; оцінка активності, внесених пропозицій, оригінальних ідей та рішень, уточнень, доповнень, визначень тощо, виконання лабораторних робіт. Екзамен – письмове опитування, тестовий контроль, усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (45%): розв’язування аналітичних завдань, усне опитування, тести.
Підсумковий контроль (55%, контрольні заходи, екзамен): тестування (26%), теоретичні питання (4%), аналітичні завдання (15%), усна компонента (10%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Економіка підприємства. Конспект лекцій / Упоряд.: Й.С. Ситник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2022. – 105 с.
2. Економіка підприємства : метод. вказівки до проведення практичних занять для студентів галузі знань 07 «Управління та адміністрування» спеціальності 073 «Менеджмент» / уклад.: Й.С. Ситник, Г.М. Бойківська, С.Й. Гончар, Ю.А. Андрійчук, О.А. Вітів. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 60 с.
3. Економіка підприємства: методичні вказівки до виконання контрольних робіт для студентів галузі знань 07 «Управління та адміністрування» спеціальності 073 «Менеджмент» / Упоряд.: Й.С. Ситник, Г.М. Бойківська, С.Й. Гончар, О.А. Вітів, С.В. Андрусів. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2021. – 42 с.
4. Економіка підприємства : підручник / під заг. ред. д.е.н., проф. Ковальської Л.Л. та проф. Кривов’язюка І.В.. Київ : Видавничий дім «Кондор», 2020. – 620 с
5. Економіка підприємства: підручник / 3-а заг. та наук. ред. Г. О. Швиданенко. – [вид. 4-те, перероб. і доп.]. – К.: КНЕУ, 2019. – 816 с.
6. Гетьман О. О., Шаповал В. М. Економіка підприємства: Навч. посіб. К.: Центр учбової літератури, 2021. - 488 с.
7. ВНС НУ ЛП «Економіка підприємства». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=3858.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).