Економічна діагностика діяльності підприємства
Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.05.E.110
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Зовнішньоекономічна та митна діяльність
Лектор: К.е.н., доцент Адамів Марта Євгенівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентність:
здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів соціальних та поведінкових наук.
загальні компетентності:
ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу.
ЗК10. Здатність до проведення досліджень на відповідному рівні.
фахові компетентності:
ФК2. Здатність аналізувати результати діяльності організації, зіставляти їх з факторами впливу зовнішнього та внутрішнього середовища.
ФК10. Здатність оцінювати виконувані роботи, забезпечувати їх якість та мотивувати персонал організації.
фахові компетентності професійного спрямування:
ФКП4.6. Уміння здійснювати економічну діагностику суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, формувати різні види бюджетів у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Результати навчання: ПРН6. Виявляти навички пошуку, збирання та аналізу інформації, розрахунку показників для обґрунтування управлінських рішень.
ПРН12. Оцінювати правові, соціальні та економічні наслідки функціонування організації.
ПРН27. Уміння обґрунтовувати, діагностувати та реалізовувати різноманітні види зовнішньоекономічної діяльності, забезпечувати митне оформлення та декларування товарів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
Статистика
Кореквізити:
Економічна діагностика діяльності підприємства (КР)
Управління толінговими операціями
Управління ризиками в митній діяльності (КП)
Короткий зміст навчальної програми: Сутність і призначення економічної діагностики діяльності підприємства. Сутність та властивості системи економічної діагностики діяльності підприємства. Типова структура системи економічної діагностики діяльності підприємства. Типологія систем економічної діагностики діяльності підприємства. Бізнес-індикатори та критерії в системі економічної діагностики діяльності підприємства. Вітчизняний досвід економічної діагностики діяльності підприємства. Зарубіжний досвід економічної діагностики діяльності підприємства. Міжнародні рейтингові системи діагностики. Механізм діагностики фінансового стану підприємства. Нормативно-методичне забезпечення діагностики кредитоспроможності підприємства. Механізм ідентифікування класу позичальника. Діагностика загрози банкрутства підприємства. Діагностика конкурентоспроможності підприємства. Полірівнева діагностика інвестиційної привабливості: державний, регіональний, галузевий та організаційний рівень. Комплексна діагностика розвитку підприємства.
Опис: 1. Сутність і призначення економічної діагностики діяльності підприємства. Етимологія поняття «діагностика» та особливості його застосування в умовах аналізування стану та перспектив функціонування підприємств.
2. Сутність та властивості системи економічної діагностики діяльності підприємства. Дефініція категорії «система економічної діагностики». Властивості системи економічної діагностики діяльності підприємств.
3. Типова структура системи економічної діагностики діяльності підприємства. Суб’єкти типової системи економічної діагностики підприємства. Цілі суб’єктів діагностики залежно від масштабу її проведення. Технологія здійснення економічної діагностики на підприємствах. Методи економічної діагностики діяльності підприємств. Об’єкти та функції економічної діагностики діяльності підприємств.
4. Типологія систем економічної діагностики діяльності підприємства. Комплексна класифікація типів економічної діагностики підприємств за сукупністю ознак.
5. Бізнес-індикатори та критерії в системі економічної діагностики діяльності підприємства. Особливості трактування понять «показник», «індикатор» та «бізнес-індикатор». Класифікація діагностичних бізнес-індикаторів підприємства. Принципи добору бізнес-індикаторів у економічні системи діагностики.
6. Вітчизняний досвід економічної діагностики діяльності підприємства. Характерні риси систем економічної діагностики діяльності вітчизняних підприємств. Проблеми, що супроводжують побудову та використання систем економічної діагностики у вітчизняних реаліях.
7. Зарубіжний досвід економічної діагностики діяльності підприємства. Збалансована система показників Нортона-Каплана. Модель Мейсела. Система показників Tableau de bord.
8. Міжнародні рейтингові системи діагностики. Сутність та призначення міжнародних рейтингових систем діагностики. Методико-методологічне забезпечення міжнародних рейтингових систем діагностики. Індикаторно-критеріальне та інтерпретаційно-ідентифікаційне забезпечення міжнародних рейтингових систем діагностики.
9. Механізм діагностики фінансового стану підприємства. Найбільш репрезентативні вітчизняні нормативно-правові акти з позиції відображення сукупності фінансово-економічних індикаторів, їх трактування, методик розрахунку, нормативних значень. Фінансовий стан підприємства та чинники, що на нього впливають. Абсолютні індикатори фінансового стану підприємства. Ключові відносні індикатори фінансового стану підприємства.
10. Нормативно-методичне забезпечення діагностики кредитоспроможності підприємства. Нормативно-правові акти, що виступають основою для діагностування кредитоспроможності вітчизняних підприємств.
11. Механізм ідентифікування класу позичальника. Уніфікована індикаторно-критеріальна база для діагностики класу позичальника.
12. Діагностика загрози банкрутства підприємства. Банкрутство: сутність та ознаки. Експрес-діагностика загрози банкрутства підприємства на засадах використання теорії нечітких множин.
13. Діагностика конкурентоспроможності підприємства. Конкурентоспроможність підприємства: сутність та методи діагностики.
14. Полірівнева діагностика інвестиційної привабливості: державний, регіональний, галузевий та організаційний рівень. Сутність категорії «інвестиційна привабливість підприємства» та структурна декомпозиція її складових. Полірівневий підхід до діагностики інвестиційної привабливості підприємства: державний, регіональний, галузевий та організаційний рівень.
15. Комплексна діагностика розвитку підприємств. Сутність поняття «розвиток підприємства» та його різновиди.
Методи та критерії оцінювання: Семестровий контроль проводиться у формі екзамену, що передбачає письмову (розв’язання екзаменаційного білету у вигляді тестових завдань, теоретичних запитань та задачі) та усну (відповіді на усні запитання) компоненти.
Поточний контроль проводиться у формі виконання та захисту лабораторних робіт.
Критерії оцінювання результатів навчання: - поточний контроль (30%): лабораторні роботи (30%);
- екзаменаційний контроль (70%, екзамен): письмова компонента (55%), усна компонента (15%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Кузьмін, О.Є., Мельник, О.Г., Петришин, Н.Я., Адамів, М.Є., Дідик, А.М. & Лемішовський, В.І. (2018). Соціально-економічна діагностика в умовах європейського співробітництва: навчальний посібник. Львів: Видавництво ТзОВ «Аудиторська група «Західна аудиторська група».
2. Базілінська, О.Я. (2019). Фінансовий аналіз: теорія та практика: навчальний посібник. Київ: Видавництво Центр навчальної літератури.
3. Селіверстова, Л. & Скрипник, О. (2019). Фінансовий аналіз: навчально-методичний посібник. Київ: Видавництво Центр навчальної літератури.
4. Черниш, С. (2019). Економічний аналіз: навчальний посібник рекомендовано МОН України. Київ: Видавництво Центр навчальної літератури.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).
Економічна діагностика діяльності підприємства (курсова робота)
Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.05.E.112
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Зовнішньоекономічна та митна діяльність
Лектор: К.е.н., доцент Адамів Марта Євгенівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральна компетентність:
здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів соціальних та поведінкових наук.
загальні компетентності:
ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу.
ЗК10. Здатність до проведення досліджень на відповідному рівні.
фахові компетентності:
ФК2. Здатність аналізувати результати діяльності організації, зіставляти їх з факторами впливу зовнішнього та внутрішнього середовища.
ФК10. Здатність оцінювати виконувані роботи, забезпечувати їх якість та мотивувати персонал організації.
фахові компетентності професійного спрямування:
ФКП4.6. Уміння здійснювати економічну діагностику суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, формувати різні види бюджетів у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання:
ПРН6. Виявляти навички пошуку, збирання та аналізу інформації, розрахунку показників для обґрунтування управлінських рішень.
ПРН12. Оцінювати правові, соціальні та економічні наслідки функціонування організації.
ПРН27. Уміння обґрунтовувати, діагностувати та реалізовувати різноманітні види зовнішньоекономічної діяльності, забезпечувати митне оформлення та декларування товарів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізит:
Управління бізнесом
Корреквізит:
Економічна діагностика діяльності підприємства
Управління ризиками в митній діяльності (КП)
Короткий зміст навчальної програми: Інтерпретаційна діагностика інвестиційної привабливості підприємства. Комплексна діагностика розвитку підприємства.
Опис: Діагностика розвитку підприємства (обґрунтування переліку ключових індикаторів, що найбільш репрезентативно свідчать про перетворення, які відбуваються на підприємстві; обґрунтування динамічного критерію – еталонного рейтингу темпів приросту означених індикаторів; формування інформаційного масиву даних стосовно значень за роками обраних індикаторів; обчислення ланцюгових темпів приросту за показниками впродовж аналізованого періоду; рейтингування фактичної зміни аналізованих показників у відповідних часових періодах; зіставлення фактичної варіації темпів зміни показників із динамічним критерієм на засадах обчислення коефіцієнта рангової кореляції Спірмана та коефіцієнта збігів Фехнера; визначення рівня масштабності розвитку; визначення рівня якості розвитку). Діагностика інвестиційної привабливості підприємства (ідентифікування пріоритетних складових інвестиційної привабливості підприємства; характеристика станів складових інвестиційної привабливості підприємства; формування матриці вагомості складових інвестиційної привабливості підприємства; зважене інтегральне оцінювання інтегрального рівня інвестиційної привабливості).
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль проводиться у формі виконання та захисту курсової роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Змістове наповнення роботи: 40%; Оформлення роботи: 20%; Усна компонента: 40%
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Кузьмін, О.Є., Мельник, О.Г., Петришин, Н.Я., Адамів, М.Є., Дідик, А.М. & Лемішовський, В.І. (2018). Соціально-економічна діагностика в умовах європейського співробітництва: навчальний посібник. Львів: Видавництво ТзОВ «Аудиторська група «Західна аудиторська група».
2. Базілінська, О.Я. (2019). Фінансовий аналіз: теорія та практика: навчальний посібник. Київ: Видавництво Центр навчальної літератури.
3. Селіверстова, Л. & Скрипник, О. (2019). Фінансовий аналіз: навчально-методичний посібник. Київ: Видавництво Центр навчальної літератури.
4. Черниш, С. (2019). Економічний аналіз: навчальний посібник рекомендовано МОН України. Київ: Видавництво Центр навчальної літератури.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).