Соціально-економічна діагностика діяльності підприємства

Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.04.E.087
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Зовнішньоекономічна та митна діяльність
Лектор: к.е.н., доц. Петришин Н.Я.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою дисципліни «Соціально-економічна діагностика діяльності підприємства» є оволодіння теоретичними знаннями та одержання практичних навичок щодо здійснення соціально-соціально-економічної діагностики діяльності підприємств, в тому числі й суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності, на внутрішньому та зовнішньому ринках.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей: інтегральної: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів соціальних та поведінкових наук загальні компетентності: ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу. ЗК10. Здатність до проведення досліджень на відповідному рівні. фахові компетентності спеціальності: ФК2. Здатність аналізувати результати діяльності організації, зіставляти їх з факторами впливу зовнішнього та внутрішнього середовища. ФК10. Здатність оцінювати виконувані роботи, забезпечувати їх якість та мотивувати персонал організації. фахові компетентності професійного спрямування: ФКП3.5. Уміння здійснювати соціально-економічну діагностику суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, формувати різні види бюджетів у сфері зовнішньоекономічної діяльності, оптимізовувати оподаткування зовнішньоекономічної діяльності.
Результати навчання: ПРН6. Виявляти навички пошуку, збирання та аналізу інформації, розрахунку показників для обґрунтування управлінських рішень. ПРН12. Оцінювати правові, соціальні та економічні наслідки функціонування організації. ПРН27. Уміння обґрунтовувати, діагностувати та реалізовувати різноманітні види зовнішньоекономічної діяльності, забезпечувати митне оформлення та декларування товарів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Статистика Управління бізнесом Кореквізити: Cоціально-економічна діагностика діяльності підприємства Оподаткування зовнішньоекономічної діяльності (КП) Управління міжнародною конкурентоспроможністю
Короткий зміст навчальної програми: Сутність і призначення соціально-економічної діагностики діяльності підприємства. Сутність та властивості системи соціально-економічної діагностики діяльності підприємства. Типова структура системи соціально-економічної діагностики діяльності підприємства. Типологія систем соціально-економічної діагностики діяльності підприємства. Бізнес-індикатори та критерії в системі соціально-економічної діагностики діяльності підприємства. Вітчизняний досвід соціально-економічної діагностики діяльності підприємства. Зарубіжний досвід соціально-економічної діагностики діяльності підприємства. Нормативно-методичне забезпечення діагностики фінансового стану підприємства та соціальні індикатори. Механізм діагностики фінансового стану підприємства та оцінювання соціальних індикаторів. Нормативно-методичне забезпечення діагностики кредитоспроможності підприємства. Механізм ідентифікування класу позичальника. Діагностика загрози банкрутства підприємства. Діагностика конкурентоспроможності підприємства. Інтерпретаційна діагностика інвестиційної привабливості підприємства. Комплексна діагностика розвитку підприємств.
Опис: 1. Сутність і призначення соціально-економічної діагностики діяльності підприємства Етимологія поняття «діагностика» та особливості його застосування в умовах аналізування стану та перспектив функціонування підприємств. Принципи здійснення соціально-економічної діагностики. 2. Сутність та властивості системи соціально-економічної діагностики діяльності підприємства Дефініція категорії «система соціально-економічної діагностики». Властивості системи соціально-економічної діагностики діяльності підприємств. 3. Типова структура системи соціально-економічної діагностики діяльності підприємства Суб’єкти системи типової системи соціально-економічної діагностики підприємства. Цілі суб’єктів діагностики залежно від масштабу її проведення. Технологія здійснення соціально-економічної діагностики на підприємствах. Методи діагностики діяльності підприємств. Об’єкти та функції соціально-економічної діагностики. 4. Типологія систем соціально-економічної діагностики діяльності підприємства Комплексна класифікація типів соціально-економічної діагностики підприємств за сукупністю ознак. Приклади сучасних комплексних, часткових та елементних систем соціально-економічної діагностики та вимоги щодо формування їх базових параметрів 5. Бізнес-індикатори та критерії в системі соціально-економічної діагностики діяльності підприємства Особливості трактування понять «показник», «індикатор» та «бізнес-індикатор». Класифікація діагностичних бізнес-індикаторів підприємства. Принципи добору бізнес-індикаторів у соціально-економічні системи діагностики. 6. Вітчизняний досвід соціально-економічної діагностики діяльності підприємства Характерні риси систем соціально-економічної діагностики діяльності вітчизняних підприємств. Проблеми, що супроводжують побудову та імплементацію систем соціально-економічної діагностики у вітчизняних реаліях. 7. Зарубіжний досвід соціально-економічної діагностики діяльності підприємства Збалансована система показників Нортона-Каплана. Модель Мейсела. Система показників Tableau de bord. 8. Нормативно-методичне забезпечення діагностики фінансового стану підприємства та соціальних індикаторів Найбільш репрезентативні вітчизняні нормативно-правові акти з позиції відображення сукупності фінансово-економічних індикаторів, їх трактування, методик розрахунку, нормативних значень. 9. Механізм діагностики фінансового стану підприємства та оцінювання соціальних індикаторів Фінансовий стан підприємства та чинники, що на нього впливають. Абсолютні індикатори фінансового стану підприємства. Ключові відносні індикатори фінансового стану підприємства. 10. Механізм ідентифікування класу позичальника Уніфікована індикаторно-критеріальна база для діагностики класу позичальника. Обмеження, що слід враховувати в умовах діагностики кредитоспроможності підприємства 11. Діагностика загрози банкрутства підприємства Банкрутство: сутність та ознаки. Експрес-діагностика загрози банкрутства підприємства на засадах використання теорії нечітких множин. 12. Полікритеріальний метод діагностики конкурентоспроможності промислового підприємства. Конкурентоспроможність підприємства: сутність та методи діагностики. 13. Інтерпретаційна діагностика інвестиційної привабливості підприємства Сутність категорії «інвестиційна привабливість підприємства» та структурна декомпозиція її складових. Експертний підхід до діагностики інвестиційної привабливості підприємства на засадах застосування шкали Харрінгтона. 14.Модель визначення інтегрального рівня розвитку підприємства Сутність поняття «розвиток підприємства» та його різновиди. Модель визначення інтегрального рівня розвитку підприємства: структура та поетапна характеристика.
Методи та критерії оцінювання: Семестровий контроль проводиться у формі екзамену, що передбачає письмову та усну компоненти.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль: 45%; Екзаменаційний контроль: 43% - письмова компонента; усна компонента: 12%.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Кузьмін, О.Є. & Мельник, О.Г. (2012). Економічна діагностика: навчальний посібник. Київ: Знання. 2. Кузьмін, О.Є., Мельник, О.Г., Петришин, Н.Я., Адамів, М.Є., Дідик, А.М. & Лемішовський, В.І. (2018) Соціально-економічна діагностика в умовах європейського співробітництва: навчальний посібник. Львів: Видавництво ТзОВ «Аудиторська група «Західна аудиторська група». 3. Мельник, О.Г. & Адамів, М.Є. (2016). Гармонізація та уніфікування нормативно-методичної та інтерпретаційно-ідентифікаційної бази соціально-економічної діагностики в умовах європейської інтеграції: монографія. Львів: Видавництво: «Центр Європи». 4. Селіверстова, Л. & Скрипник, О. (2019). Фінансовий аналіз: навчально-методичний посібник. Київ: Видавництво Центр навчальної літератури. 5. Черниш, С. (2019). Економічний аналіз: навчальний посібник рекомендовано МОН України. Київ: Видавництво Центр навчальної літератури.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Соціально-економічна діагностика діяльності підприємства (курсова робота)

Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.04.E.088
Кількість кредитів: 2.00
Кафедра: Зовнішньоекономічна та митна діяльність
Лектор: к.е.н., доц. Петришин Н.Я.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Оволодіння теоретичними знаннями та одержання практичних навичок щодо здійснення соціально-соціально-економічної діагностики діяльності підприємств, в тому числі й суб’єктів зовнішньоекономічної діяльності, на внутрішньому та зовнішньому ринках.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей: інтегральної: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів соціальних та поведінкових наук загальні компетентності: ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу. ЗК10. Здатність до проведення досліджень на відповідному рівні. фахові компетентності спеціальності: ФК2. Здатність аналізувати результати діяльності організації, зіставляти їх з факторами впливу зовнішнього та внутрішнього середовища. ФК10. Здатність оцінювати виконувані роботи, забезпечувати їх якість та мотивувати персонал організації. фахові компетентності професійного спрямування: ФКП3.5. Уміння здійснювати соціально-економічну діагностику суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, формувати різні види бюджетів у сфері зовнішньоекономічної діяльності, оптимізовувати оподаткування зовнішньоекономічної діяльності.
Результати навчання: ПРН6. Виявляти навички пошуку, збирання та аналізу інформації, розрахунку показників для обґрунтування управлінських рішень. ПРН12. Оцінювати правові, соціальні та економічні наслідки функціонування організації. ПРН27. Уміння обґрунтовувати, діагностувати та реалізовувати різноманітні види зовнішньоекономічної діяльності, забезпечувати митне оформлення та декларування товарів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Статистика Управління бізнесом Кореквізити: Cоціально-економічна діагностика діяльності підприємства Оподаткування зовнішньоекономічної діяльності (КП) Управління міжнародною конкурентоспроможністю
Короткий зміст навчальної програми: 1. Сутність і призначення соціально-економічної діагностики діяльності підприємства Етимологія поняття «діагностика» та особливості його застосування в умовах аналізування стану та перспектив функціонування підприємств. Принципи здійснення соціально-економічної діагностики. 2. Сутність та властивості системи соціально-економічної діагностики діяльності підприємства Дефініція категорії «система соціально-економічної діагностики». Властивості системи соціально-економічної діагностики діяльності підприємств. 3. Типова структура системи соціально-економічної діагностики діяльності підприємства Суб’єкти системи типової системи соціально-економічної діагностики підприємства. Цілі суб’єктів діагностики залежно від масштабу її проведення. Технологія здійснення соціально-економічної діагностики на підприємствах. Методи діагностики діяльності підприємств. Об’єкти та функції соціально-економічної діагностики. 4. Типологія систем соціально-економічної діагностики діяльності підприємства Комплексна класифікація типів соціально-економічної діагностики підприємств за сукупністю ознак. Приклади сучасних комплексних, часткових та елементних систем соціально-економічної діагностики та вимоги щодо формування їх базових параметрів 5. Бізнес-індикатори та критерії в системі соціально-економічної діагностики діяльності підприємства Особливості трактування понять «показник», «індикатор» та «бізнес-індикатор». Класифікація діагностичних бізнес-індикаторів підприємства. Принципи добору бізнес-індикаторів у соціально-економічні системи діагностики. 6. Вітчизняний досвід соціально-економічної діагностики діяльності підприємства Характерні риси систем соціально-економічної діагностики діяльності вітчизняних підприємств. Проблеми, що супроводжують побудову та імплементацію систем соціально-економічної діагностики у вітчизняних реаліях. 7. Зарубіжний досвід соціально-економічної діагностики діяльності підприємства Збалансована система показників Нортона-Каплана. Модель Мейсела. Система показників Tableau de bord. 8. Нормативно-методичне забезпечення діагностики фінансового стану підприємства та соціальних індикаторів Найбільш репрезентативні вітчизняні нормативно-правові акти з позиції відображення сукупності фінансово-економічних індикаторів, їх трактування, методик розрахунку, нормативних значень. 9. Механізм діагностики фінансового стану підприємства та оцінювання соціальних індикаторів. Фінансовий стан підприємства та чинники, що на нього впливають. Абсолютні індикатори фінансового стану підприємства. Ключові відносні індикатори фінансового стану підприємства. 10. Механізм ідентифікування класу позичальника Уніфікована індикаторно-критеріальна база для діагностики класу позичальника. Обмеження, що слід враховувати в умовах діагностики кредитоспроможності підприємства 11. Діагностика загрози банкрутства підприємства Банкрутство: сутність та ознаки. Експрес-діагностика загрози банкрутства підприємства на засадах використання теорії нечітких множин. 12. Полікритеріальний метод діагностики конкурентоспроможності промислового підприємства. Конкурентоспроможність підприємства: сутність та методи діагностики. 13. Інтерпретаційна діагностика інвестиційної привабливості підприємства Сутність категорії «інвестиційна привабливість підприємства» та структурна декомпозиція її складових. Експертний підхід до діагностики інвестиційної привабливості підприємства на засадах застосування шкали Харрінгтона. 14.Модель визначення інтегрального рівня розвитку підприємства Сутність поняття «розвиток підприємства» та його різновиди. Модель визначення інтегрального рівня розвитку підприємства: структура та поетапна характеристика.
Опис: Вступ (актуальність теми, мета та завдання роботи, об’єкт, предмет, методи досліджень, практична значущість). Інформаційна база діагностики. Розділ 1. Діагностика розвитку підприємства. 1.1) Обґрунтування переліку ключових індикаторів, що найбільш репрезентативно свідчать про перетворення, які відбуваються на підприємстві. 1.2) Обґрунтування динамічного критерію – тобто еталонного рейтингу темпів приросту означених індикаторів. 1.3) Формування інформаційного масиву даних стосовно значень за роками обраних індикаторів. 1.4) Обчислення ланцюгових темпів приросту за відповідними показниками впродовж аналізованого періоду. 1.5) Рейтингування фактичної зміни аналізованих показників у відповідних часових періодах. 1.6) Зіставлення фактичної варіації темпів зміни показників із динамічним критерієм на засадах обчислення коефіцієнта рангової кореляції Спірмана та коефіцієнта збігів Фехнера. 1.7) Визначення рівнів масштабності, якості та інтегрального рівня розвитку підприємства. Розділ 2. Діагностика інвестиційної привабливості підприємства. 2.1) Характеристика станів складових інвестиційної привабливості підприємства. 2.2) Оцінювання станів складових інвестиційної привабливості. 2.3) Формування матриці вагомостей складових інвестиційної привабливості підприємства. 2.4) Комплексне оцінювання інтегрального рівня інвестиційної привабливості. Висновки.
Методи та критерії оцінювання: Змістове наповнення роботи: 50%; Оформлення роботи: 20%; Усна компонента: 30%.
Критерії оцінювання результатів навчання: Семестровий контроль проводиться у перевірки курсової роботи, що передбачає письмову (перевірка оформлення та змістового наповненняі) та усну (відповіді на усні запитання) компоненти.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Кузьмін, О.Є. & Мельник, О.Г. (2012). Економічна діагностика: навчальний посібник. Київ: Знання. 2. Кузьмін, О.Є., Мельник, О.Г., Петришин, Н.Я., Адамів, М.Є., Дідик, А.М. & Лемішовський, В.І. (2018) Соціально-економічна діагностика в умовах європейського співробітництва: навчальний посібник. Львів: Видавництво ТзОВ «Аудиторська група «Західна аудиторська група». 3. Мельник, О.Г. & Адамів, М.Є. (2016). Гармонізація та уніфікування нормативно-методичної та інтерпретаційно-ідентифікаційної бази соціально-економічної діагностики в умовах європейської інтеграції: монографія. Львів: Видавництво: «Центр Європи». 4. Селіверстова, Л. & Скрипник, О. (2019). Фінансовий аналіз: навчально-методичний посібник. Київ: Видавництво Центр навчальної літератури. 5. Черниш, С. (2019). Економічний аналіз: навчальний посібник рекомендовано МОН України. Київ: Видавництво Центр навчальної літератури.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).