Методи моделювання зовнішньоекономічної діяльності

Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.04.E.095
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Зовнішньоекономічна та митна діяльність
Лектор: Двуліт Зоряна Петрівна, д.е.н., професор
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення навчальної дисципліни є оволодіння студентами сучасного економічного мислення та системи спеціальних знань у галузі щодо методів моделювання зовнішньоекономічної діяльності, засвоєння основних теоретичних положень та опанування необхідними практичними навичками із методології та інструментарію побудови і використання різних типів економіко-математичних моделей в зовнішньоекономічній діяльності.
Завдання: інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми під час професійної діяльності у галузі менеджменту або у процесі навчання, що передбачає застосування певних теорій та методів відповідної науки і характеризується комплексністю та невизначеністю умов; загальні компетентності: ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу. ЗК4. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях фахові компетентності спеціальності: ФК2. Здатність аналізувати результати діяльності організації, зіставляти їх з факторами впливу зовнішнього та внутрішнього середовища. ФК3. Здатність визначати перспективи розвитку організації. ФК7. Здатність обирати та використовувати сучасний інструментарій менеджменту. фахові компетентності професійного спрямування: ФКС4.1. Поглиблені знання і розуміння теоретико-прикладних засал широкого спектру різновидів зовнішньоекономічної діяльності та технології їх реалізації, міжнародного бізнесу та митної справи. ФКС4.2. Уміння реалізовувати процеси управління зовнішньоекономічною діяльністю на засадах виконання функцій менеджменту, формування методів менеджменту, розроблення управлінських рішень, здійснення керівництва.
Результати навчання: ПРН 6. Виявляти навички пошуку, збирання та аналізу інформації, розрахунку показників для обгрунтування управлінських рішень. ПРН 8. Застосовувати методи менеджменту для забезпечення ефективності діяльності організації. ПРН 20. Здатність продемонструвати поглиблені знання і розуміння процесів реалізації зовнішньоекономічних операцій, ix організаційного, фінансового, ресурсного, юридичного, логістичного, митного, транспортного, експедиційного, страхового, управлінського супроводу. ПРН 21. Здатність продемонструвати поглиблені знання і розуміння процесів міжнародної співпраці та міжнародного бізнесу, інтегрування та глобалізації, факторів та параметрів сучасного міжнародного економічного середовища, систем управління зовнішньоекономічною та митною діяльністю. ПРН 26. Уміння досліджувати іноземні ринки, формувати технології зовнішньоекономічних операцій, укладати та виконувати угоди з іноземними контрагентами, розробляти міжнародні проекти. ПРН 27. Уміння обґрунтовувати, діагностувати та реалізовувати різноманітні види зовнішньоекономічної діяльності, забезпечувати митне оформлення та декларування товарів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити: Розроблення системи управління експортно-імпортними операціями в умовах євроінтеграції (КР) Кореквізити: Розроблення системи діагностики зовнішньоекономічної діяльності (КП)
Короткий зміст навчальної програми: Статистичні методи й моделі в зовнішньоекономічній діяльності. Теоретичні основи математичного моделювання в зовнішньоекономічній діяльності. Методи і моделі прогнозування зовнішньоекономічної діяльності. Оптимізаційні методи і моделі в зовнішньоекономічній діяльності. Моделі задач лінійного програмування та методи їх розв’язання. Транспортна задача в зовнішньоекономічній діяльності. Задачі цілочислового лінійного програмування та методи їх розв’язання. Нелінійні оптимізаційні моделі економічних систем. Основи економетричного моделювання в зовнішньоекономічній діяльності. Методи побудови загальної лінійної моделі. Методи побудови нелінійних економетричних моделей. Ігрові методи й моделі в зовнішньоекономічній діяльності. Багатовимірне ранжування та рейтингове оцінювання в зовнішньоекономічній діяльності. Інструменти бізнес-аналізу в Microsoft Excel.
Опис: Тема 1. Статистичні методи й моделі в зовнішньоекономічній діяльності. Теоретичні основи математичного моделювання в зовнішньоекономічній діяльності. Класифікація та групування у статистиці зовнішньоекономічної діяльності. Індексний метод у статистиці зовнішньої торгівлі. Основні поняття та категорії статистики зовнішньої торгівлі. Основні категорії та класифікація економіко-математичних моделей. Математична модель та її основні елементи. Принципи та етапи побудови моделей. Тема 2. Методи і моделі прогнозування зовнішньоекономічної діяльності. Оптимізаційні методи і моделі в зовнішньоекономічній діяльності. Суть та загальна характеристика економічного прогнозування. Екстраполяція тенденції. Адаптивні моделі прогнозування. Метод експоненціального згладжування. Експертні методи прогнозування. Основи застосування математичного моделювання в зовнішньоекономічній діяльності. Задача лінійного програмування. Транспортна задача в ЗЕД. Цілочислове програмування. Нелінійні оптимізаційні моделі ЗЕД. Динамічне та стохастичне програмування в ЗЕД. Тема 3. Моделі задач лінійного програмування та методи їх розв’язання. Постановка задач лінійного програмування, їх моделі та основні форми. Графічний метод розв'язування задач лінійного програмування. Симплексний метод розв'язування задач лінійного програмування Тема 4. Транспортна задача в зовнішньоекономічній діяльності. Задачі цілочислового лінійного програмування та методи їх розв’язання. Постановка транспортної задачі та її математична модель. Методи побудови початкового опорного плану. Метод потенціалів. Постановка задачі цілочислового лінійного програмування. Методи розв'язування задач цілочислового лінійного програмування. Прикладні моделі задач цілочислового лінійного програмування. Тема 5. Нелінійні оптимізаційні моделі економічних систем. Основи економетричного моделювання в зовнішньоекономічній діяльності. Методи побудови загальної лінійної моделі. Постановка задачі нелінійного програмування та її характерні особливості. Основні види задач нелінійного програмування. Економетрична модель. Основні етапи економетричного моделювання. Зміст змінних і рівнянь в економетричній моделі. Класифікація рівнянь регресії. Класифікація економіко-математичних моделей. Прості лінійні регресійні моделі. Оцінка тісноти та значимості зв’язку між змінними моделі. Оцінка точності моделі. Прогнозування за лінійною моделлю. Тема 6. Методи побудови нелінійних економетричних моделей. Ігрові методи й моделі в зовнішньоекономічній діяльності. Види рівнянь регресії. Економетричні моделі парної регресії. Алгоритми побудови моделей. Категорії «ризик» та «невизначеність». Елементи ризику. Класифікація ризику. Кількісний аналіз ризику. Система кількісних оцінок ступеня ризику. Теоретико-ігрова модель прийняття рішень в умовах невизначеності. Функція ризику. Критерії прийняття рішень при заданому розподілі ймовірностей. Критерії прийняття рішень при невідомому розподілі ймовірностей. Критерії прийняття рішень у ситуації, що характеризується антагоністичними інтересами середовища. Шоста інформаційна ситуація. Застосування критерію прийняття рішення між випадками крайнього песимізму та крайнього оптимізму. Тема 7. Багатовимірне ранжування та рейтингове оцінювання в зовнішньоекономічній діяльності. Багатовимірні статистичні методи як інструмент економічних досліджень. Використання методик інтегрального оцінювання. Таксономічний аналіз. Методика розрахунку таксономічного показника. Сутність кластерного аналізу як багатовимірної статистичної процедури. Тема 8. Інструменти бізнес-аналізу в Microsoft Excel. Методи створення Data Tables (розумні таблиці), Pivot Tables (зведені таблиці). Структуровані формули. Зрізи, фільтри. Інтерактивні звіти.
Методи та критерії оцінювання: Поточний контроль складається з усного опитування на лекційних, практичних та лабораторних заняттях, оцінки активності, внесених пропозицій, оригінальних рішень, уточнень i визначень тощо; письмового розв’язання тестових вправ та задач у ВНС; підготовки презентацій, доповідей та виступів (максимальна оцінка за кожну – 5 балів); виконання та захист 3 лабораторних робіт (максимальна оцінка за кожну – 10 балів); виконання та захист практичної роботи; виконання та захист контрольної роботи.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (100): виконання та захист лабораторних робіт (10%); виконання та захист індивідуальних контрольних робіт (40%); усне експрес-опитування, виступи, презентації, виконання та захист практичних робіт (30%); контрольне тестування (20%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Мазник Л.В. Економіко-математичні методи та моделі в галузі управління персоналом: навчальний посібник: / Л.В.Мазник, Т.В.Березянко, О.В.Безпалько, А.Д. Бергер, Ю.М.Гринюк, О.І.Драган, О.М.Олійниченко; за заг. ред. Л.В. Мазник. К.: Кафедра, 2019. - 278 с. 2. Бережна Л.В., Снитюк О.І. Економіко-математичні моделі в зовнішньоекономічній діяльності: навчальний посібник для студентів економічних напрямів підготовки / Л.В. Бережна, О.І.Снитюк. К.: Кондор-Видавництво, 2016. - 386 с. 3. Іващук О. Т. Економіко-математичне моделювання: Навчальний посібник; за ред. О.Т.Іващук. Тернопіль: ТНЕУ «Економічна думка», 2008. - 704 с. 4. Кучеренко В.Р. Економічний ризик та методи його вимірювання: Навчальний посібник / В.Р.Кучеренко, В.А.Карпов, А.В.Карпов. Одеса, 2011. - 191 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).