Основи управління митною діяльністю
Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.05.E.111
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Зовнішньоекономічна та митна діяльність
Лектор: Бортнікова Мар’яна Григорівна, к.е.н., доцент
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування та розвиток у здобувачів освіти компетентностей:
Інтегральна
ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів соціальних та поведінкових наук.
загальні компетентності:
ЗК5. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК14. Здатність працювати у міжнародному контексті.
фахові компетентності:
ФК5. Здатність управляти організацією та її підрозділами через реалізацію функцій менеджменту.
ФКС7. Здатність обирати та використовувати сучасний інструментарій менеджменту.
ФКС13. Розуміти принципи і норми права та використовувати їх у професійній діяльності.
фахові компетентності професійного спрямування:
ФКП4.1. Уміння реалізовувати процеси управління митною діяльністю на засадах виконання функцій менеджменту, формування методів менеджменту, розроблення управлінських рішень, здійснення керівництва.
Результати навчання: ПРН3. Демонструвати знання теорій, методів і функцій менеджменту, сучасних концепцій лідерства.
ПРН4. Демонструвати навички виявлення проблем та обґрунтування управлінських рішень.
ПРН21. Здатність продемонструвати поглиблені знання і розуміння процесів міжнародної співпраці та міжнародного бізнесу, інтегрування та глобалізації, факторів та параметрів сучасного міжнародного економічного середовища, систем управління зовнішньоекономічною та митною діяльністю.
ПРН27. Уміння обґрунтовувати, діагностувати та реалізовувати різноманітні види зовнішньоекономічної діяльності, забезпечувати митне оформлення та декларування товарів.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Пререквізити:
- Управління бізнесом
Кореквізити:
- Управління толінговими операціями
- Митний аудит
Короткий зміст навчальної програми: Поняття управління митною діяльністю. Система управління митною діяльністю в Україні. Функціональний підхід у митній діяльності. Планування митної діяльності. Організування митної діяльності. Особливості мотивування державних службовців у сфері митної діяльності. Контролювання у митній діяльності. Регулювання митної діяльності. Методи управління митною діяльністю. Управлінські рішення у митній діяльності. Особливості здійснення митного пост-аудиту. Управління ризиками в митній діяльності. Документально-інформаційне забезпечення митної діяльності. Правове забезпечення та забезпечення безпеки митної діяльності. Кадрове забезпечення митної діяльності.етика в управлінні митною діяльністю.
Опис: Тема 1. Поняття управління митною діяльністю.
Мета, предмет та завдання управління митною діяльністю. Технологія управління митною діяльністю.
Тема 2. Система управління митною діяльністю в Україні.
Адміністративна підсистема. Нормативно-правова підсистема. Фінансово-фіскальна підсистема. Контрольно-організаційна підсистема. Захисна підсистема. Інформаційно-статистична підсистема. Комунікаційна підсистема. Матеріально-технічна підсистема. Соціальна підсистема. Етико-культурологічна підсистема.
Тема 3. Функціональний підхід у митній діяльності.
Функціональна структура органів митної служби. Сутність та типологія функцій митних органів. Завдання Державної митної служби України.
Тема 4. Планування митної діяльності.
Основні завдання, методи і принципи планування митної діяльності. Класифікація видів планування митної діяльності.
Тема 5. Організування митної діяльності.
Структура Державної митної служби України. Організаційна система та структура митних органів. Посадові особи митних органів. Особливості прийняття на службу до митних органів.
Тема 6. Особливості мотивування державних службовців у сфері митної діяльності.
Управління особовим складом митних органів. Теорії мотивування. Основні відомчі відзнаки працівників митних органів.
Тема 7. Контролювання у митній діяльності.
Види митного контролю. Процедура здійснення митного контролю. Документи та відомості, необхідні для здійснення митного контролю.
Тема 8. Регулювання митної діяльності.
Принципи митного регулювання. Функції митного регулювання. Тарифне регулювання в митній справі. Нетарифне регулювання в митній діяльності.
Тема 9. Методи управління митною діяльністю.
Організаційно-розпорядчі методи. Правові методи. Соціально-психологічні методи. Морально-етичні методи. Економічні методи.
Тема 10. Управлінські рішення у митній діяльності.
Особливості управлінського рішення в митній діяльності. Процедура прийняття управлінських рішень в митній діяльності.
Тема 11. Особливості здійснення митного пост-аудиту.
Функції митного пост-аудиту. Етапи проведення митного пост-аудиту. Види митного пост-аудиту. Документальні перевірки.
Тема 12. Управління ризиками в митній діяльності.
Цілі застосування системи управління ризиками. Аналіз ризику. Автоматизована система аналізу та управління ризиками.
Тема 13. Документально-інформаційне забезпечення митної діяльності.
Організаційно-розпорядча документація. Складові інформаційного забезпечення митних органів.
Тема 14. Правове забезпечення та забезпечення безпеки митної діяльності.
Особливості правового регулюванні діяльності митних органів. Характеристика та види безпеки в митній діяльності.
Тема 15. Кадрове забезпечення митної діяльності.
Кадрова робота. Робота з кадрами. Особливостей праці працівників митниці.
Методи та критерії оцінювання: Семестровий контроль проводиться у формі екзамену, що передбачає письмову (розв’язання екзаменаційного білету у вигляді тестових завдань, теоретичних запитань та задачі) та усну (відповідь на 5 питань, максимальна оцінка за відповідь на кожне з питань оцінюється в 2 бали ) компоненти.
Поточний контроль проводиться у формі виконання та захисту лабораторних робіт.
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (30%):
- лабораторні роботи (30%).
Екзаменаційний контроль (70%):
- письмова компонента (50%);
- усна компонента (20%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Босак, А. О., Григор'єв, О. Ю., Дорошкевич, К. О., Тодощук, А. В., & Скибінський, О. С. (2021). Економічна діагностика митної діяльності. «Міські інформаційні системи».
2. Гребельник, О.П., Микитенко, Т.В., Сушкова, О.Є., та ін. (2021). Митна справа: практикум (О. П. Гребельник, Ред.). Університет ДФС України.
3. Губіна, І.С. (2021). Митний пост-аудит в системі митного контролю: проблеми нормативно правового регулювання. Митна безпека, 1–2, 31–36.
4. Ємченко, І.В. (2018). Профайлінг як метод митного контролю. Вісник ЛТЕУ, 21, 106-110.
5. Квеліашвілі, І.М. (2019). Принципи як концептуальна основа державного управління митною справою. Державне управління та місцеве самоврядування. Вип. 2. 6-14. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/dums_2019_2_3
6. Мельник, О. Г., Микитин, О. З., Григор'єв, О. Ю., Босак, А. О., & Моторнюк У. І. (2020). Експертиза в митній справі та зовнішньоекономічній діяльності. Міські інформаційні системи
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).