Основи управління фінансами
Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.01.E.038
Кількість кредитів: 5.00
Кафедра: Менеджмент організацій
Лектор: к.е.н., доцент Кулініч Тетяна Володимирівна
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Інтегральна компетентність (ІНТ). Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів соціальних та поведінкових наук.
Загальні компетентності (ЗК):
ЗК3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу, синтезу.
Фахові компетентності (ФК):
ФК 2. Здатність аналізувати результати діяльності організації, зіставляти їх з факторами впливу зовнішнього та внутрішнього середовища.
ФК 12. Здатність аналізувати й структурувати проблеми організації, формувати обґрунтовані рішення.
Результати навчання: ПРН4. Демонструвати навички виявлення проблем та обґрунтування управлінських рішень.
ПРН 8. Здатність застосовувати методи менеджменту для забезпечення ефективності діяльності організації;
ПРН 18. Здатність продемонструвати базові знання у сфері стратегічного, операційного, інноваційного, антикризового, фінансового, інвестиційного, антисипативного, креативного управління організаціями та їх підрозділами;
АіВ1. Управління комплексними діями або проектами, відповідальність за прийняття рішень у непередбачуваних умовах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Управління бізнесом.
кореквізити: Контролінг
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна охоплює теоретичні основи і прикладні аспекти управління фінансами організації. Лекційний матеріал дозволяє опанувати методи і показники фінансового аналізу, методики управління активами, операційного аналізу, методи планування оптимальної структури капіталу підприємства, розроблення та реалізації фінансової стратегії підприємства, управління фінансовими ризиками підприємства за окремими видами фінансових операцій та напрямами фінансової діяльності. Лабораторні заняття зосереджені на здобутті студентами практичних навичок щодо застосування методів, прийомів та інструментів управління фінансами організацій.
Опис: Значення і середовище фінансового менеджменту. Основи отримання прибутку. Фінансова система. Вартість грошей і цінних паперів. Інструменти фінансового аналізу і планування фінансів. Управління оборотним капіталом. Вкладення капіталу: ефективність, ризик і планування. Структура капіталу і дивідендна політика. Довгострокове фінансування – методи і ринки. Спеціальні сфери управління фінансами: реструктуризація, транснаціональне фінансування, фінансові аспекти ведення малого бізнесу, банкрутство і реорганізація
Методи та критерії оцінювання: Лекційні, практичні та лабораторні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод; дослідницький метод.
Поточний та екзаменаційний контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування перед початком занять; фронтальне стандартизоване опитування за тестами протягом 5-10 хв; фронтальна перевірка виконаних домашніх завдань тощо. Екзамен письмова (тестова) частина, усне опитування.
Критерії оцінювання результатів навчання: поточний контроль: письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (40%); підсумковий контроль (екзамен: письмова форма і усне опитування) (60%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Навчально-методичний комплекс у ВНС НУ «ЛП» з дисципліни «Основи управління фінансами» (Укладач: Кулініч Т.В.). URL: https://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=6677.
2. Бланк І. О., Ситник Г. В. Управління фінансами підприємств і об'єднань: навч. посіб. Київ : КНТЕУ, 2019. 183 с.
3. Фінансовий менеджмент: підручник / А.М. Поддєрьогін, Н. Д. Бабяк М. Д. Білик та ін.; кер. кол. авт. і наук. ред. проф. А. М. Поддєрьогін. 2-ге вид., перероб. Київ: КНЕУ, 2017. 534 с.
4. Фінансовий менеджмент : практикум / Г. М. Азаренкова, О. І. Антонечко, Л. С. Мартюшева, Р. О. Піскунов: навч. посіб. Львів: «Новий світ - 2000», 2023. 306 с.
5. Brigham E. F., Ehrhardt M. Financial Management: Theory and Practice; 13th Edition. USA : South-Western Cengage Learning, 2021. 1152 р.
6. МсKinsey & Co : Koller T., Goedhart M., Wessels D. Valuation: Measuring and managing the value of companies. Published by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, 5 ed., 2020, 862 р.
7. Інтернет-портал для управлінців. URL : http://www. management.com.ua.
8. Інформаційна база даних НКЦПФР про звітність емітентів цінних паперів. URL : http://smida.gov.ua/db/emitent.
9. Офіційне Інтернет-представництво Національного банку України. URL : http://www.bank.gov.ua
10. Офіційний веб-портал Міністерства фінансів України. URL : http://www.minfin.gov.ua.
11. Офіційний портал Державної служби статистики України. URL : http://www.ukrstat.gov.ua.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).