Основи інвентики та дизайн-мислення
Спеціальність: Менеджмент
Код дисципліни: 6.073.03.E.065
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Менеджмент організацій
Лектор: к.е.н., доц. Бохонко Ірина Вадимівна
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
інтегральних (ІНТ):
ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми, які характеризуються комплексністю і невизначеністю умов, у сфері менеджменту або у процесі навчання, що передбачає застосування теорій та методів соціальних та поведінкових наук.
загальних компетентностей (ЗК):
ЗК12. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
фахових компетентностей (ФК):
ФК14. Розуміти принципи психології та використовувати їх у професійній діяльності.
Результати навчання: ПРН1. Знати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського суспільства, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні.
ПРН2. Зберігати моральні, культурні, наукові цінності та примножувати досягнення суспільства, використовувати різні види та форми рухової активності для ведення здорового способу життя.
ПРН12. Оцінювати правові, соціальні та економічні наслідки функціонування організації.
ПРН19. Базові знання для реалізації інноваційної діяльності у лінійних та функціональних підрозділах організацій різних організаційно-правових форм господарювання, органах державної влади, місцевого самоврядування
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: пререквізити: Управління інноваційною діяльністю, Управління комунікаціями туристичних організацій (КП).
кореквізити: Економічне оцінювання інновіаційних процесів,
Івент менеджмент.
Короткий зміст навчальної програми: Сутність інвентики. Дизайн-мислення. Винахід: побачити невидиме для інших. Організаційне знання як продукт креативного мислення. Поява нових професій: аспекти винахідництва. Архетипи брендів та організацій. Чотири світи майбутнього та місце в них винахідництву. Латеральне мислення та свідома творчість у бізнесі.
Опис: Сутність інвентики. Інвентика, як наука про винахідництво креативність як запорука вирішення проблем. Основні поняття креативності: креативна особистість, креативне середовище, креативна організація. Детальна класифікація креативності основні складові креативності інвестиційна теорія креативності. Управління креативністю. Творчий потенціал персоналу. Творчість та особистість. Характеристика творчого потенціалу. Творчість у контексті діяльності організацій. Бар’єри для творчості. Інтуїція та інсайт. Винахід: побачити невидиме для інших
Чотири кольори винаходу. Відкриття, винахід, раціоналізаторська пропозиція. Інженери, митці, дизайнери – міні-винахідники. Організаційне знання як продукт креативного мислення. Знання: сутність, функції, класифікація. Створення нових організаційних знань. Розроблення систем управління знаннями. Стилі творчості для вирішення нестандартних проблем. Теорія адаптивних та інновативних стилів (м. Кертон). Профіль творчого вирішення проблем (м. Басадур). Концепція змішаних стилів вирішення проблем (дж. Пуччі). Архетипи брендів і організацій. Суть поняття архетип та їх класифікація. Тенденції сьогодення, виділення тринадцятого архетипу. Теорія архетипів в академічному середовищі. Дизайн-мислення у винахідництві. Сутність застосування дизайн-мислення та культивування емпатії. Процес дизайн-мислення: від визначення потреб до тестування рішень. Успішні приклади застосування дизайн-мислення. Латеральне мислення і свідома творчість у бізнесі. Види мислення, поняття латерального мислення. Пошук і генерування нових ідей. Методи активізації пошуку і вирішення творчих задач в організації. Метод нового покоління: «еврика! Відповідь на стимули». Десять заповідей для того, хто хоче перетворити мрію в реальність.
Методи та критерії оцінювання: Лекційні та практичні заняття: інформаційно-рецептивний метод; репродуктивний метод; евристичний метод; метод проблемного викладу. Самостійна робота: репродуктивний метод; дослідницький метод.
Поточний та заліковий контроль. Методи оцінювання знань: вибіркове усне опитування на початку занять; оцінка активності студента у процесі занять, перевірка індивідуальних завдань, фронтальне стандартизоване опитування за тестами у ВНС.
Критерії оцінювання результатів навчання: •письмові роботи з практичних занять, усне опитування на практичних, контрольна робота (60%),
• підсумковий контроль: письмово-усна форма (40%).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. Зернова, Д. (2021). Дизайн-мислення для освітян. Видавництво Освіта України.
2. Бочковська, Н. (2022). Інноваційний розвиток економіки: креативність та інвентика. Видавничий дім "Академперіодика".
3. Пасхавер, О., & Гальчинський, С. (2021). Інноваційне підприємництво та стартапи в Україні: основи інвентики. Видавництво "Фенікс".
4. Квіт, С. (2020). Українська інноваційна стратегія: виклики та можливості. Видавничий центр "Дух і Літера".
5. Дробот, А., & Місюра, О. (2022). Методології дизайн-мислення в українських стартапах. Видавництво Києво-Могилянська академія.
6. Шимків, Д. (2020). Інвентаційні стратегії для українських підприємців. Видавництво "Самміт-Книга".
7. Беспалюк, Х. М., & Процак, К. В. (2021). Дизайн-мислення як ефективний метод адаптації до змін. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. Серія “Проблеми економіки та управління”, (1(7)), 121-131. https://doi.org/10.23939/semi2021.01.121
8. Чухрай, Н. І., & Лісовська, Л. С. (2016). Економіка інноваційного підприємства: Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки.
9. Гальків, Л. І., Філь, Г. О., Патен, І. М., Кулиняк, І. Я., & Беспалюк, Х. М. (2022). Освітній потенціал інноваційної економіки: чинники та пріоритети розвитку. Растр-7
10. Lewrick, M., Link, P., & Leifer, L. (2020). The design thinking playbook: Mindful digital transformation of teams, products, services, businesses and ecosystems. Wiley.
11. Srnicek, N., & Williams, A. (2021). Inventing the future: Postcapitalism and a world without work (2nd ed.). Verso Books.
12. Muller-Roterberg, C. (2021). Design thinking for dummies. For Dummies.
13. Mehta, K. (2020). The innovation biome: A sustained, dynamic innovation ecosystem. Lionscrest Publishing.
14. Liedtka, J., & Ogilvie, T. (2022). The designing for growth field book: A step-by-step project guide. Columbia Business School Publishing.
15. Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2020). The invincible company: How to constantly reinvent your organization with inspiration from the world's best business models. Wiley.
16. Morgan, J., & Liker, J. (2021). Designing the future: How Ford, Toyota, and other world-class organizations use lean product development to drive innovation and transform their business. McGraw-Hill Education.
17. McKelvey, J. (2020). The innovation stack: Building an unbeatable business one crazy idea at a time. Portfolio.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).