Інженерна геодезія

Спеціальність: Будівництво та цивільна інженерія
Код дисципліни: 6.192.00.O.008
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Геодезія
Лектор: к.т.н. Вовк Андрій Ігорович,
Семестр: 2 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Дисципліна «Інженерна геодезія» є однією з фахових дисциплін для студентів спеціальності 192 «Будівництво та цивільна інженерія». Вона дає професійні знання з комплексу геодезичних і топографічних робіт які використовують для вишукувань, проектування, будівництва та експлуатації інженерних споруд, автомобільних доріг, мостів та аеродромів; вчить майбутніх будівельників кваліфікованому використанню геодезичних даних та самостійному виконанню геодезичних вимірювань та виконанню інженерно-геодезичних розмічувальних робіт і геодезичному супроводу будівництва різноманітних об’єктів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: загальні компетентності: ЗК02. Знання та розуміння предметної області та професійної діяльності. фахові компетентності: СК01. Здатність використовувати концептуальні наукові та практичні знання з математики, хімії та фізики для розв’язання складних практичних проблем в галузі будівництва та цивільної інженерії. СК03. Здатність проєктувати будівельні конструкції, будівлі, споруди та інженерні мережі (відповідно до спеціалізації), з урахуванням інженерно-технічних та ресурсозберігаючих заходів, правових, соціальних, екологічних, техніко-економічних показників, наукових та етичних аспектів, і сучасних вимог нормативної документації у сфері архітектури та будівництва, охорони довкілля та безпеки праці. СК04. Здатність обирати і використовувати відповідні обладнання, матеріали, інструменти та методи для проєктування та реалізації технологічних процесів будівельного виробництва. СК05. Здатність застосовувати комп’ютеризовані системи проєктування та спеціалізоване прикладне програмне забезпечення для вирішення інженерних задач будівництва та цивільної інженерії. СК07. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у сфері архітектури та будівництва у непередбачуваних робочих контекстах. СК09. Здатність здійснювати організацію та керівництво професійним розвитком осіб та груп у сфері архітектури та будівництва.
Результати навчання: Внаслідок вивчення навчальної дисципліни студент повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання: - знати теоретичні основи геодезії, топографічного знімання, інших видів знімання; - знати методи і технології створення геодезичних мереж, топографічних знімань місцевості, топографо-геодезичних вимірювань споруд, громадських, промислових та сільськогосподарських комплексів; - знати основи складання й оновлення карт, технологічних процесів підготовки карт до видання та видання карт; - знати основи інформатики і геоінформаційних технологій з набуттям навичок використання комп’ютерних програмних засобів та баз даних для оброблення результатів геодезичних вимірювань та топографічних знімань; - володіти методами збирання інформації, її систематизації і класифікації відповідно до поставленого проектного або виробничого завдання топографо-геодезичного змісту; - володіти базовою геодезичною технікою і технологіями, методами математичного оброблення геодезичних вимірювань; - володіти технологіями і методиками планування і виконання геодезичних та топографічних знімань та комп’ютерного оброблення результатів знімань в геоінформаційних системах; - володіти методами організації топографо-геодезичного виробництва від польових вимірювань до менеджменту й реалізації різноманітної топографічної продукції.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Вища математика, Фізика.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна «Інженерна геодезія, частина 1» є невід’ємною складовою частиною навчального процесу для студентів спеціальності 192 «Будівництво та цивільна інженерія». Дисципліна має на меті розширити і закріпити теоретичні знання під час геодезичних робіт. Завданням інженерної геодезії є засвоєння кожним студентом практичної вправності виконання польових і камеральних геодезичних робіт. У даній програмі розглядаються загальні питання організації, проведення і підведення підсумків виконання геодезичних робіт.
Опис: Тема 1: Загальні відомості з геодезії. Топографічні плани і карти. Геодезія, як наука та її історичний розвиток. Поняття про фігуру і розміри Землі. Еліпсоїд Красовського. Масштаби. Умовні знаки. Системи координат для визначення положення точок земної поверхні. Поняття про проєкцію Гауса-Крюгера і зональну систему плоских прямокутних координат. Тема 2: Орієнтування ліній. Азимути. Дирекційні кути і румби ліній місцевості. Зближення меридіанів. Схилення магнітної стрілки. Бусоль. Тема 3: Рельєф місцевості. Зображення рельєфу місцевості на планах і картах. Горизонталі і їх властивості. Основні форми рельєфу. Тема 4: Лінійні вимірювання. Одиниці виміру довжини. Прилади для вимірювання ліній. Вимірювання ліній на місцевості. Точність вимірювання ліній. Приведення до горизонту виміряних ліній. Тема 5: Кутові вимірювання. Принцип вимірювання горизонтального кута. Міра плоского кута. Призначення теодолітів та їх класифікація. Принципова схема теодоліта 2Т30. Осі теодоліта, основні геометричні умови. Перевірки технічних теодолітів. Поле зору і паралакс сітки ниток. Рівні. Відлікові пристрої. Способи вимірювання горизонтальних кутів. Точність вимірювання та джерела похибок при вимірюванні горизонтальних кутів. Будова вертикального круга теодоліта 2Т30. Місце нуля, його визначення та виправлення. Вимірювання кутів нахилу. Тема 6: Горизонтальне і тахеометричне знімання, польові роботи. Поняття про Державну геодезичну мережу (ДГМ), мережі згущення та знімальну основу. Суть горизонтального знімання. Прокладання теодолітного ходу та його прив’язка до пунктів ДГМ. Суть тахеометричного знімання. Способи знімання ситуації. Тема 7: Горизонтальне і тахеометричне знімання, камеральні роботи. Опрацювання журналу теодолітного знімання. Ув’язування кутів. Обчислення дирекційних кутів. Пряма та обернена геодезичні задачі. Обчислення та зрівноваження приростів координат. Складання плану горизонтального та тахеометричного знімання. Методи визначення площ. Тема 8: Геометричне нівелювання. Класифікація Державної висотної мережі. Методи нівелювання. Нівелірні знаки. Класифікація нівелірів і рейок. Перевірки нівеліра. Способи геометричного нівелювання. Послідовність роботи на станції технічного нівелювання. Точність геометричного нівелювання. Трасування. Прокладання нівелірного ходу. Побудова профілю траси. Колова крива, основні елементи колової кривої. Тема 9: Геодезичні роботи при будівництві інженерних споруд. Будівельна сітка. Геодезична підготовка даних для винесення проекту споруди на місцевість. Інженерні задачі. Суть та методи нівелювання поверхні. Лазерні побудовувачі площини. Деформації інженерних споруд та спостереження за ними. Тема 10: Застосування сучасних геодезичних приладів в інженерній геодезії. Електронні тахеометри. Цифрові нівеліри. Лазерні сканери. Безпілотні літальні апарати. ГНСС-технології.
Методи та критерії оцінювання: В навчальному процесі передбачено наступні методи контролю результатів навчання студентів: - Поточний контроль за виконанням робіт; - Усні індивідуальні, комбіновані і фронтальні опитування на початку кожного виду робіт; - Захист лабораторних робіт; перевірка та оцінювання знань;
Критерії оцінювання результатів навчання: Результати навчання оцінюються на основі виконання 12 лабораторних робіт - 5 балів кожна, однієї розрахунково-графічної роботи - 10 балів та проходження тестів у віртуальному навчальному середовищі - 30 балів, що сумарно дає 100 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: - Інструкція з топографічного знімання у масштабах 1:5000-1:500. Київ, 1999. - Літинський В.О., Ващенко В.І., Перій С.С.. Геодезичні прилади в топографії. Львів, Євросвіт, 2012. - Мороз О.І. Топографія. Навчальний посібник. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. 220 с. - Островський А.Л., Мороз О.І., Тартачинська З.Р., Гарасимчук І.Ф. Геодезія. Частина перша. Топографія. Навчальний посібник Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2011. 440 с. - Умовні знаки для топографічних планів масштабів 1:5000 – 1:500. Київ, 2001. - Геодезичний енциклопедичний словник. – Львів, 2001 - Геодезичні прилади. Підручник / За редакцією Т. Г. Шевченка. Друге видання, перероблене та доповнене. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2009. 484 с. - Островський А. Л., Мороз О. І., Тарнавський В. Л.. Геодезія. Частина друга. Підручник. Друге вид., виправлене. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012. 564 с. - Тревого І.С., Шевченко Т.Г., Мороз О.І.. Геодезичні прилади. Практикум. Навчальний посібник Третє видання, перероблене і доповнене. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2012. 240 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).