Інженерна геологія і основи механіки грунтів

Спеціальність: Будівництво та цивільна інженерія
Код дисципліни: 6.192.00.O.018
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автомобільні дороги та мости
Лектор: к.т.н., доц. Наталія ТОПИЛКО, к.т.н., старший викладач Юрій ТУРБА
Семестр: 3 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Мета викладання дисципліни – розуміння будови та мінералогічного складу земної кору, як середовища інженерної діяльності людини, вирішення задач будівництва та безпечної експлуатації будівель та споруд, засвоєння студентами ролі та значення ґрунтів різної природи в основах і фундаментах, вивчення їх фізичного і механічного стану, визначення міцності, стійкості, прогнозу деформацій і раціонального використання несучої здатності ґрунтів, а також взаємодії будівель та споруд з інженерно-геологічним середовищем, як в період будівництва, так і в процесі експлуатації та утримання; вивчення складних та небезпечних інженерно-геологічних процесів і явищ та заходів щодо запобігання їх негативного впливу на інженерні споруди.
Завдання: Інтегральна компетентність: Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі будівництва та цивільної інженерії Загальна компетентність: (ЗК02) Знання та розуміння предметної області та професійної діяльності Фахова компетентність: (СК01) Здатність використовувати концептуальні наукові та практичні знання з математики, хімії та фізики для розв’язання складних практичних проблем в галузі будівництва та цивільної інженерії..
Результати навчання: РН1. (РН01) Застосовувати основні теорії, методи та принципи математичних, природничих, соціально-гуманітарних та економічних наук, сучасні моделі, методи та програмні засоби підтримки прийняття рішень для розв’язання складних задач будівництва та цивільної інженерії РН2. (РН12) Мати поглиблені когнітивні та практичні уміння/навички, майстерність та інноваційність на рівні, необхідному для розв’язання складних спеціалізованих задач в галузі будівництва та цивільної інженерії (відповідно до спеціалізації) РН3. (ЗН1) Концептуальні наукові та практичні знання, критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання. РН4. (КОМ2) Збір, інтерпретація та застосування даних.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: Фізика, Вища математика, Інженерна графіка Супутні навчальні дисципліни: Інженерна геодезія, Будівельне матеріалознавство, Грунтознавство та механіка грунтів
Короткий зміст навчальної програми: Літосфера, її будова та архітектура. Породоутворювальні мінерали. Генетична класифікація гірських порід. Процеси внутрішньої та зовнішньої динаміки Землі. Гідрогеологічні та гравітаційні інженерно-геологічні процеси. Будівництво та захист будівель і споруд в ускладнених інженерно-геологічних умовах. Класифікація та інженерно-геологічна характеристика грунтів. Фізичні характеристики грунтів. Механічні властивості грунтів. Фази напруженого стану ґрунту.
Опис: Основи загальної геології.Мінерали і гірські породи. Класифікація мінералів. Основні породоутворювальні мінерали та їх властивості. Генетична класифікація гірських порід.Природні геологічні процеси. Процеси внутрішньої динаміки Землі. Геологічні процеси зовнішньої динаміки Землі. Геологічна робота поверхневих текучих вод. Інженерно-геологічні процеси та явища. Ґрунт як багатокомпонентна система. Складові фази ґрунту. Класифікація ґрунтів згідно ДСТУ Б В. 2.1-2-96 Ґрунти.Механічні властивості ґрунтів. Стисливість ґрунтів, визначення характеристик стисливості. Закон ущільнення (компресії). Водопроникність ґрунтів, закон ламінарної фільтрації. Міцність ґрунтів, визначення характеристик міцності. Опір ґрунтів зсуву. Закон Кулона для сипких та зв’язних ґрунтів. Закономірності руйнування структури. Особливості використання структурно-нестійких грунтів. Методи укріплення та стабілізації грунту
Методи та критерії оцінювання: Форма семестрового контролю – екзамен. Протягом семестру здобувач освіти виконує та захищає (оцінювання шляхом тестування у ВНС) лабораторні роботи та індивідуальне завдання до розрахунково-графічної контрольної роботи. У разі виконання усіх передбачених робочою програмою лабораторних робіт та розрахунково-графічної роботи студент отримує допуск до екзамену. Екзаменаційний контроль проходить у письмовій формі
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль (40%) - звіти з лабораторних робіт та захист лабораторних робіт (усно) Екзаменаційний контроль (60%) – письмово
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1.Інженерна геологія. Механіка ґрунтів, основи та фундаменти : Підручник / М.Л. Зоценко, В.І. Коваленко, А.В. Яковлєв, О.О. Петраков, В.Б. Швець, О.В. Школа, С.В. Біда, Ю.Л. Винников – Полтава: ПНТУ, 2004. – 568 с. 2.Рудько Г.І., Гамеляк І.П. Основи загальної, інженерної та екологічної геології : Навчальний посібник для студентів ВНЗів України. – Чернівці : Букрек, 2003. – 423 с. 3.Мельничук В.Г., Новосад Я.О., Міхницька Т.П. Інженерна геологія : Підручник. – Рівне : НУ ВГП, 2012. – 351 с. 4.Кузло М.Т. Інженерне ґрунтознавство та механіка ґрунтів : Навчальний посібник. – Рівне : НУВГП, 2011. – 252 с. Механіка ґрунтів, основи та фундаменти : підручник / Л. М. Шутенко, О. Г. Рудь, О. В. Кічаєва та ін. ; за ред. Л. М. Шутенка ; пер. з рос. ; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2017. – 563 с 5.Інженерна геологія (з основами геотехніки): підручник для студенів вищих навчальних закладів / кол. авт.; за заг. ред. проф. В. Г. Суярка. – Харків: Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2019. – 278 c. 6. Грунтознавство та механіка грунтів: навч. посібник/ І.Ю.Думич, Н.І. Топилко. – Львів: В-тво Львівської політехніки", 2014. – 192 с. 7. http://vns.lpnu.ua/course/view.php?id=9250
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).