Експлуатація та реконструкція транспортних споруд

Спеціальність: Будівництво та цивільна інженерія
Код дисципліни: 6.192.06.E.134
Кількість кредитів: 4.00
Кафедра: Автомобільні дороги та мости
Лектор: Доцент Мельник Ігор Володимирович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою викладання дисципліни є формування у студентів базових знань і навиків з обстеження, оцінки технічного стану, експлуатації, ремонту і реконструкції транспортних мостових споруд згідно з вимогами чинних нормативних документів.
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у студентів необхідних компетентностей: Загальні компетентності: - знання та розуміння предметної області та професійної діяльності, здатність ефективно застосовувати знання для розв'язання практичних завдань; - навички використання інформаційних і комунікаційних технологій; - здатність самостійно оволодівати знаннями, виконуючи пошук, оброблення та аналіз інформації з різних усних, письмових та електронних джерел; - здатність розробляти проекти в будівництві та управляти ними, забезпечуючи безпеку діяльності та якість виконання робіт; - прагнення до збереження навколишнього середовища; - здатність підвищувати професійний рівень шляхом продовження освіти та самоосвіти; Фахові компетентності: - здатність створювати та використовувати технічну документацію; - знання технології виготовлення, технічних характеристик сучасних будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, уміння ефективно використовувати їх при проектуванні та зведенні будівельних об'єктів; - здатність до розробки об’ємно-планувальних рішень будівель та їх використання для подальшого проектування; - здатність оцінювати і враховувати кліматичні, інженерно-геологічні та екологічні особливості території будівництва при проектуванні та зведенні будівельних об'єктів. - здатність визначати та оцінювати навантаження та напружено-деформований стан ґрунтових основ та несучих конструкцій будівель (споруд), у тому числі з використанням сучасних інформаційних технологій; - здатність до розроблення конструктивних рішень об’єктів будівництва на базі знання номенклатури та конструктивних форм, уміння розраховувати й конструювати несучі та огороджувальні будівельні конструкції; - здатність до розробки та оцінки технічних рішень інженерних мереж; - знання сучасних вимог нормативної документації в галузі будівництва; - здатність виконувати та аналізувати економічні розрахунки вартості будівельних об’єктів; - розуміння вимог до надійності та засобів забезпечення надійності будівельних конструкцій, будівель, споруд та інженерних мереж.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі програмні результати навчання: РН1 (РН01. Застосовувати основні теорії, методи та принципи математичних, природничих, соціально-гуманітарних та економічних наук, сучасні моделі, методи та програмні засоби підтримки прийняття рішень для розв’язання складних задач будівництва та цивільної інженерії). РН2 (РН02. Брати участь у дослідженнях та розробках у сфері архітектури та будівництва). РН3 (РН08. Раціонально застосовувати сучасні будівельні матеріали, вироби та конструкції на основі знань про їх технічні характеристики та технологію виготовлення). РН4 (ПРС602. Приймати обґрунтовані рішення щодо реалізації проектів транспортних споруд та їх функціонування). РН5 (ПРС603. Вміти використовувати системні методи, математичні моделі та інформаційні технології, включно з методами розрахункового обґрунтування, при вирішенні проектно-конструкторських та виробничих задач з проектування, будівництва та реконструкції транспортних споруд). РН6 (ПРС604. Вміти використовувати принципи і методи розрахунку транспортних споруд та об’єктів інфраструктури (транспорт, благоустрій територій, інженерні комунікації тощо). РН7 (ПРС605. Виконувати економічний аналіз при проектуванні, будівництві, реконструкції, утриманні та експлуатації транспортних споруд, використовувати методи інвестиційної оцінки об’єктів будівництва). РН8 (ПРС606. Виконувати розрахунки як окремих елементів, так і конструкції в цілому, з використанням програмних комплексів, проводити аналіз отриманих результатів). РН9 (ПРС607. Володіти знаннями чинних нормативних документів з проектування, будівництва, експлуатації та реконструкції транспортних споруд, а також інших нормативних актів України, які стосуються будівельної галузі).
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни: • Будівельні конструкції. • Будівельна механіка. • Основи та фундаменти. Супутні навчальні дисципліни: • Металеві мости. • Дерев’яні мости. • Залізобетонні мости.
Короткий зміст навчальної програми: Характеристика мостів України. Служба експлуатації мостів. Технічний облік і огляд мостів. Роботи, що виконуються при різних типах обстеження мостів. Періодичність обстежень. Контрольні вимірювання та інструментальна зйомка мостових споруд. Визначення фізико-механічних характеристик матеріалів (арматури, бетону, сталі). Дефекти і пошкодження мостових споруд. Ремонт елементів мостових споруд. Основні причини і принципи реконструкції мостів. Розширення (збільшення габаритів) мостів. Підсилення прогонових будов. Особливості реконструкції металевих мостів. Розширення і підсилення опор та фундаментів.
Опис: Лекційні заняття: Розділ 1. Характеристика мостів України. Тема: Типи мостів та їх класифікація. Тема: Загальна характеристика мостів України. Тема: Характеристика мостів малих та середніх прогонів. Розділ 2. Служба експлуатації мостів. Тема: Призначення і основні функції служби експлуатації мостів. Тема: Технічний облік і огляд мостів. Розділ 3. Обстеження мостових споруд. Тема: Роботи, що виконуються при різних типах обстеження мостів. Періодичність обстежень. Тема: Контрольні вимірювання та інструментальна зйомка мостових споруд. Тема: Визначення фізико – механічних характеристик матеріалів (арматури, бетону, сталі). Розділ 4. Дефекти і пошкодження мостових споруд. Тема: Основні причини виникнення дефектів і пошкоджень. Тема: Дефекти і пошкодження мостового полотна. Тема: Дефекти і пошкодження залізобетонних прогонових будов. Тема: Дефекти і пошкодження сталевих та сталезалізобетонних прогонових будов. Тема: Дефекти і пошкодження опор, фундаментів, підходів та регуляційних споруд. Розділ 5. Ремонт мостових споруд. Тема: Види і планування ремонтів. Тема: Ремонт елементів проїзної частини. Тема: Ремонт прогонових будов, опор і фундаментів. Розділ 6. Реконструкція мостових споруд. Тема: Основні причини і принципи реконструкції мостів. Тема: Розширення (збільшення габариту) мостів. Тема: Підсилення прогонових будов. Тема: Особливості реконструкції металевих мостів. Тема: Розширення і підсилення опор та фундаментів Практичні заняття: 1. Ознайомлення з каталогами типових залізобетонних прогонових будов. 2. Ознайомлення з каталогами найбільш поширених опор балкових прогонових будов. 3. Ознайомлення із звітною документацією за результатами обстеження натурних мостових споруд. 4. Визначення класу і основних міцнісних та деформативних характеристик бетону мостових споруд за результатами неруйнівних випробувань. 5. Натурне візуальне та інструментальне обстеження мостової споруди з послідуючим оформленням паспорта моста. 6. Ознайомлення з приладами для обстеження і випробування мостових споруд. 7. Розрахунок несучої здатності залізобетонної балки прогонової будови, підсиленої зовнішнім армуванням. 8. Ознайомлення з проектною документацією підсилення мостових споруд. Лабораторні заняття: 1. Визначення міцності бетону мостових споруд методом пластичних деформацій. 2. Визначення міцності бетону мостових споруд методом пружного відскоку. 3. Визначення фізико-механічних характеристик мостових споруд. 4. Оформлення і захист лабораторних робіт. Самостійна робота: 1. Виконання розрахункової роботи з підсилення залізобетонної балки зовнішньою арматурою. 2. Підготовка до захисту лабораторних робіт. 3. Підготовка до навчальних занять та контрольних заходів.
Методи та критерії оцінювання: Оцінювання поточного контролю знань студента здійснюється за результатом захисту лабораторних робіт і захисту розрахункової роботи. Форма семестрового контролю – екзамен.
Критерії оцінювання результатів навчання: • усне опитування, поточний контроль на лабораторних та практичних заняттях (30%); • підсумковий контроль (70%, контрольний захід, екзамен).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: Базова література: 1. Страхова Н.Є. та ін. Експлуатація та реконструкція мостів. Київ, 2012. 2. Будова та експлуатація штучних споруд: підруч. для студ. ВНЗ / Й.Й. Лучко, О. С. Распопов; ред.: Й.Й. Лучко; Дніпропетр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. В. Лазаряна. - Л. :Каменяр, 2011. - 880 c. 3. Гайдукевич В.А. Штучні споруди на дорогах: навч. посіб. Рівне: НУВГП, 2011. 258 с. Допоміжна література: 1. ДБН В.2.3-6-2009 Споруди транспорту. Мости та труби. Обстеження та випробування 2. ДБН В.1.2-15:2009. Споруди транспорту. Мости та труби. Навантаження і впливи. – К., 2009. - 84 с. 3. ДСТУ-Н Б В.2.3-23:2009. Споруди транспорту. Настанова з оцінювання і прогнозування технічного стану автодорожніх мостів. К., 2009 4. Інструкція по організацію догляду за штучними спорудами”. Укравтодор.1997. 5.”Технічні правила ремонту та утримання автомобільних доріг заг.корист. України”. 1997 6. Відомчі будівельні норми ВБН В.3.1.-218-174-2002. 7.”Настанови з визначенням технічного стану мостів”. Київ.2002 р.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).