Аеродроми та експлуатація аеродромів
Спеціальність: Будівництво та цивільна інженерія
Код дисципліни: 6.192.05.E.121
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Автомобільні дороги та мости
Лектор: Юрій Собко
Семестр: 8 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: Вивчення навчальної дисципліни передбачає формування у здобувачів освіти компетентностей:
загальні компетентності:
- здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу нових ідей при діях в нестандартних ситуаціях, критичності та самокритичності при аналізі цих ідей;
- знання та розуміння предметної області та професійної діяльності, здатність ефективно застосовувати знання для розв'язання практичних завдань;
- навички використання інформаційних і комунікаційних технологій;
- здатність самостійно оволодівати знаннями, виконуючи пошук, оброблення та аналіз інформації з різних усних, письмових та електронних джерел;
- здатність розробляти проекти в будівництві та управляти ними, забезпечуючи безпеку діяльності та якість виконання робіт;
- вміння виявляти, ставити та вирішувати професійні завдання, приймати обґрунтовані рішення в умовах обмеженої інформації.
фахові компетентності:
- здатність аналізувати і застосувати положення нормативної бази в області інженерних вишукувань, принципів проектування автомобільних доріг та аеродромів, інженерних систем і обладнання, об’єктів дорожньої інфраструктури;
- володіти технологією, методами удосконалення технологічних процесів будівництва, експлуатації, обслуговування, ремонту і реконструкції аеродромів.
- здійснювати і організовувати технічну експлуатацію аеродромів, забезпечувати надійність, безпеку, ефективність їх роботи, а також сталий розвиток.
Результати навчання: У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач освіти повинен бути здатним продемонструвати такі результати навчання:
знати:
основні історичні етапи розвитку авіації та аеродромного будівництва, технологію транспортної роботи, інженерні споруди льотної зони, споруди та засоби технічного обслуговування повітряних суден, розрахунки льотного поля та приаеродромної території, водовідвід та дренаж на аеродромах, конструювання штучних покрить аеродромів (жорсткого та нежорсткого типів), основні положення по одностадійному та двостадійному проектуванню аеродромів. Основні експлуатаційні вимоги до аеродромів, основні положення і склад робіт по утриманню і ремонту аеродромів, матеріали та механізми для експлуатації аеродромів, загальні положення зимового і літнього утримання аеродромів, технологічної роботи підрозділів аеродромної експлуатаційної служби.
вміти:
запроектувати елементи льотної зони, побудувати поздовжній профіль злітно-посадкових смуг та доріжок руління, розраховувати малі штучні споруди на при аеродромній території, будувати поперечні профілі, законструювати аеродромне покриття, визначати технологію робіт при поточних та капітальних ремонтах аеродромів, призначати вид ремонту і міжремонтні терміни, розраховувати засоби аеродромної механізації для зимового і літнього утримання аеродромів, визначати види і причини деформацій і руйнувань аеродромних покрить та призначати види їх ремонту, визначати види і причини несправностей дренажно-водостічної мережі.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Попередні навчальні дисципліни:
1. Транспорт і шляхи сполучення. 2. Вишукування та проектування автомобільних доріг. 3. Комп’ютерні технології в будівництві та експлуатації автомобільних доріг.
Супутні і наступні навчальні дисципліни:
1. Дорожні та аеродромні покриття. 2. Транспортні споруди на дорогах. 3. Діагностика технічного стану автомобільних доріг і штучних споруд. Технічний нагляд.
Короткий зміст навчальної програми: Дисципліна вивчає загальні поняття про елементи льотної зони, поздовжній профіль злітно-посадкових смуг та доріжок руління, розрахунки малих штучних споруд на при аеродромній території, поперечні профілі, аеродромне покриття. Визначення технології робіт при поточних та капітальних ремонтах аеродромів, вид ремонту і міжремонтні терміни, розрахунки засобів аеродромної механізації для зимового і літнього утримання аеродромів, визначення видів і причин деформацій і руйнувань аеродромних покрить та призначення видів їх ремонту.
Опис: Розділ 1. ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ З РОЗРОБЛЕННЯ ГЕНЕРАЛЬНИХ ПЛАНІВ АЕРОПОРТІВ. Аеропорти цивільної авіації. Технологія транспортної роботи в аеропортах. Інженерні споруди льотної зони. Принципи планування аеропортів.
Розділ 2. РОЗМІРИ ЛЬОТНОГО ПОЛЯ ТА ПРИАЕРОДРОМНОЇ ТЕРИТОРІЇ. Розрахунки розмірів елементів льотного поля і смуг повітряних підходів. Технічні умови на проектування аеродромів. Особливі випадки проектування аеропортів. Розділ 3. ПРОЕКТУВАННЯ РЕЛЬЄФУ ЛЬОТНИХ ПОЛІВ. Вимоги до поверхонь аеродромів. Проектування вертикального планування грунтової поверхні аеродромів. Проектування вертикального планування штучних покрить аеродромів. Розділ 4. ВОДОВІДВЕДЕННЯ ТА ДРЕНАЖ НА АЕРОДРОМАХ. Водний режим льотного поля та міроприємства по водовідводу та дренажу. Метеорологічні і гідрологічні обгрунтування гідравлічного розрахунку водовідвідних систем на аеродромах. Водостоки злітно-посадкових смуг, доріжок руління та місць стоянок. Проектування осушувальної сітки на льотному полі. Розділ 5. ЕКСПЛУАТАЦІЙНІ ВИМОГИ ДО АЕРОДРОМІВ. Основні вимоги по льотній експлуатації. Вимоги до міцності і рівності покриття аеродромів. Склад і види робіт по утриманню і ремонту елементів аеродрому. Види матеріалів. Засоби механізації. Допоміжні спеціальні аеродромні машини і механізми. Розділ 6. ЗИМОВЕ ТА ЛІТНЄ УТРИМАННЯ АЕРОДРОМІВ. Загальні положення про утримання аеродромів. Розділ 7. РЕМОНТ АЕРОДРОМНИХ ПОКРИТЬ І ШТУЧНИХ КОНСТРУКЦІ. Й. Ремонт жорстких аеродромних покрить. Ремонт нежорстких аеродромних покрить. Загальні положення утримання і ремонту дренажно-водостічних систем.
Методи та критерії оцінювання: Оцінка поточного контролю здобувача освіти (ДФН, ЗФН) здійснюється за результатом успішного виконання та захисту контрольної роботи.
Форма семестрового контролю – залік.
Критерії оцінювання результатів навчання: Максимальна оцінка в балах
Поточний контроль (ПК) Заліковий контроль
ДФН Виконання і захист контрольної роботи
Разом за ПК письмова компонента усна компонента разом за дисципліну
30 60 10 100
ЗФН Виконання і захист контрольної роботи
Разом за ПК письмова компонента усна компонента разом за дисципліну
30 60 10 100
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100-88 балів - атестований з оцінкою «відмінно» - Високий рівень: здобувач освіти демонструє поглиблене володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, системні знання, вміння і навички їх практичного застосування. Освоєні знання, вміння і навички забезпечують можливість самостійного формулювання цілей та організації навчальної діяльності, пошуку та знаходження рішень у нестандартних, нетипових навчальних і професійних ситуаціях. Здобувач освіти демонструє здатність робити узагальнення на основі критичного аналізу фактичного матеріалу, ідей, теорій і концепцій, формулювати на їх основі висновки. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку, самостійної науково-дослідної діяльності, що реалізується за підтримки та під керівництвом викладача. 87-71 балів - атестований з оцінкою «добре» - Достатній рівень: передбачає володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на підвищеному рівні, усвідомлене використання знань, умінь і навичок з метою розкриття суті питання. Володіння частково-структурованим комплексом знань забезпечує можливість їх застосування у знайомих ситуаціях освітнього та професійного характеру. Усвідомлюючи специфіку задач та навчальних ситуацій, здобувач освіти демонструє здатність здійснювати пошук та вибір їх розв’язання за поданим зразком, аргументувати застосування певного способу розв’язання задачі. Його діяльності ґрунтується на зацікавленості та мотивації до саморозвитку, неперервного професійного розвитку. 70-50 балів - атестований з оцінкою «задовільно» - Задовільний рівень: окреслює володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни на середньому рівні, часткове усвідомлення навчальних і професійних задач, завдань і ситуацій, знання про способи розв’язання типових задач і завдань. Здобувач освіти демонструє середній рівень умінь і навичок застосування знань на практиці, а розв’язання задач потребує допомоги, опори на зразок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативність та евристичність, домінування мотивів обов’язку, неусвідомлене застосування можливостей для саморозвитку. 49-00 балів - атестований з оцінкою «незадовільно» - Незадовільний рівень: свідчить про елементарне володіння поняттєвим та категорійним апаратом навчальної дисципліни, загальне уявлення про зміст навчального матеріалу, часткове використання знань, умінь і навичок. В основу навчальної діяльності покладено ситуативно-прагматичний інтерес.
Рекомендована література: 1. Аеродроми. Методичні вказівки до виконання курсового проекту для студентів спеціальності «Автомобільні дороги та аеродроми» / уклад.: М.В. Шарван – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 23с.
2. Комп’ютерні технології в будівництві та експлуатації автомобільних доріг. Частина 1. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт для студентів спеціальності «Автомобільні дороги та аеродроми» / уклад.: М.В. Шарван – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2014. – 23с.
3. Комп’ютерні технології в будівництві та експлуатації автомобільних доріг. Частина 2. Методичні вказівки до виконання лабораторних робіт для студентів напряму «Будівництво» / уклад.: Я.П. Кандяк, Н.О. Васьків – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2007. – 20с.
4. Комп’ютерні технології в транспортному будівництві. Методичні вказівки до практичних завдань для студентів базового напряму «Будівництво» спеціальності «Автомобільні дороги та аеродроми» / уклад.: І.Г. Романський, Ю.М. Собко, В.М. Сорохтей – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2006. – 62с.
5. Проектування та експлуатація автомобільних доріг. Методичні вказівки до виконання курсової роботи для студентів базового напрямку «Транспортні технології» спеціальностей «Організація перевезень та управління на транспорті», «Організація і регулювання дорожнього руху» / уклад.: Ю.М. Собко, Л.О. Карасьова. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2016. – 59 с.
8. Рекомендована література
Базова
1. Експлуатація аеродромів: підручник для студентів вищих закладів освіти / М.Ф. Дмитриченко, М.М. Дмитрієв, І.П. Гамеляк, І.А. Рутковська, І.І. Попелиш, С.О. Корітчук. – К. : НТУ, 2018. – 420 с.
2. Системні аспекти будівництва, ремонту та реконструкції автомобільних доріг та аеродромів. Технологічні карти: навчальний посібник для студентів вищих закладів / (М.М. Дмитрієв, І.П. Гамеляк, А.М. Дмитриченко,
Д.Л. Журавський. – К. : НТУ, 2017. – 244 с.
Допоміжна
1. Конвенція Міжнародної Цивільної Авіації. - Чикаго: ІСАО, Додаток 14 Аеродроми Том 1 Проектування та експлуатація аеродромів 2009 рік; DOC 9137 Керівництво по проектуванню аеродромів. Частина 1 ЗПС; DOC 9137 Керівництво по проектуванню аеродромів. Частина 2 РД, перони та майданчики очікування.
2. Сертифікаційні вимоги до цивільних аеродромів України. - Київ: Державіаслужба України, 2006.- 149 с.
3. Проектування аеропортів : підручник / Дмитриченко М.Ф., Дмитрієв М.М., Папченко О.М., Павлюк Д.О., Рутковська І.А. – К. : НТУ, 2010. – 125 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).