В'яжучі речовини

Спеціальність: Будівництво та цивільна інженерія
Код дисципліни: 6.192.04.E.088
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Будівельне виробництво
Лектор: д.т.н.,професор Саницький М.А. д.т.н., професор Кропивницька Т.П.
Семестр: 5 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Метою вивчення даної дисципліни є ознайомлення студентів з сучасними технологіями виготовлення в’яжучих речовин, фізико-хімічними та технологічними процесами їх одержання з врахуванням особливостей мінералогічного складу для вирішення проблеми забезпечення довговічності будівельних матеріалів.
Завдання: ІНТ. Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі будівництва та цивільної інженерії. ЗК02. Знання та розуміння предметної області та професійної діяльності. КСП401. Знання номенклатури будівельних матеріалів і виробів неорганічної та органічної природи, їх технічних та експлуатаційних властивостей, особливостей виготовлення та раціонального застосування залежно від умов використання, експлуатації та з урахуванням економічної доцільності. КСП402. Знання сировинної бази, номенклатури та основ технологій отримання всіх видів будівельних матеріалів, виробів і конструкцій та здатність проектувати технологічні лінії та підприємства їх виробництва з використанням місцевої сировини та відходів промислового виробництва. КСП404. Здатність визначати основні властивості будівельних матеріалів, виробів і конструкцій за допомогою сучасних методів випробувань, встановлювати залежність властивостей матеріалів від їхнього складу та структури, а також технології їх виготовлення для раціонального використання будівельних матеріалів, виробів і конструкцій в будівлях і спорудах різного призначення
Результати навчання: ПРС401. Вміти реалізовувати та вдосконалювати технологічні процеси виробництва будівельних матеріалів, виробів і конструкцій та виконувати технологічні розрахунки і технікоекономічне обґрунтування доцільності використання запропонованих схем виробництва при проектуванні технологічних ліній та підприємств ПРС402. Виконувати технологічні розрахунки параметрів процесів та апаратів при виготовленні будівельних матеріалів, виробів і конструкцій. ПРС404. Визначати вимоги до основних властивостей будівельних матеріалів, виробів і конструкцій різного функціонального призначення, необхідної довговічності та надійності відповідно до умов експлуатації та вибирати для застосування найбільш ефективні їх види. ПРС405. Прогнозувати зміну властивостей матеріалу, виробу чи конструкції з урахуванням дії навколишнього середовища та умов експлуатації. АіВ2. Спроможність нести відповідальність за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних робочих та/або навчальних контекстах.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: Будівельне матеріалознавство. Виробнича база та енергоощадні технології в будівництві.
Короткий зміст навчальної програми: Вивчення дисципліни передбачає вивчення таких розділів: в’яжучі речовинитаі їх роль у будівництві, мінеральні в’яжучі речовини, класифікація мінеральних в’яжучих речовин, повітряні в’яжучі речовини, гіпсові в’яжучі речовини, гідравлічні в’яжучі речовини, цемент, технологія одержання портландцементного клінкеру, процеси тверднення та властивості цементу, різновиди цементів загальнобудівельного призначення, спеціальні цементи, органічні в’яжучі речовини.
Опис: 1. РОЗВИТОК В’ЯЖУЧИХ РЕЧОВИН ТА ЇХ РОЛЬ У БУДІВНИЦТВІ. Основні поняття та визначення. Нормативно-технічна література. 2. МІНЕРАЛЬНІ В’ЯЖУЧІ РЕЧОВИНИ. Класифікація мінеральних в’яжучих речовин. Загальні технологічні операції при виробництві мінеральних в’яжучих речовин. 3. ПОВІТРЯНІ В’ЯЖУЧІ. ГІПСОВІ В’ЯЖУЧІ РЕЧОВИНИ. Сировинні матеріали для їх виготовлення. Основи технології низькотемпературних і високотемпературних гіпсових в’яжучих. Властивості гіпсових в’яжучих та їх застосування. Гіпсоцементнопуцоланові в’яжучі речовини. 4. ПОВІТРЯНІ В’ЯЖУЧІ. ВАПНО БУДІВЕЛЬНЕ. Сировина для виробництва вапна. Технологія виробництва. Основи виробництва негашеного і гашеного вапна. Процеси тверднення вапна. Властивості та застосування вапна. Магнезіальні в’яжучі речовини. 5. ГІДРАВЛІЧНІ В’ЯЖУЧІ. Гідравлічне вапно. Сировинні матеріали для виробництва гідравлічного вапна. Властивості та застосування гідравлічного вапна. Романцемент. Особливості виробництва романцементу. Властивості та застосування романцементу. 6. ЦЕМЕНТ. ТЕХНОЛОГІЯ ОДЕРЖАННЯ ПОРТЛАНД-ЦЕМЕНТНОГО КЛІНКЕРУ. Основні поняття і класифікація. Сировина та паливо для отримання портландцементного клінкеру. Основи технології та процеси, що супроводжують виробництво портландцементного клінкеру. Помел портландцеменого клінкеру і добавок. 7. ЦЕМЕНТ. ПРОЦЕСИ ТВЕРДНЕННЯ ТА ВЛАСТИВОСТІ. Гідратація і тверднення портландцементу. Стійкість цементів проти дії агресивних середовищ. Будівельно-технічні властивості цементів. 8. РІЗНОВИДИ ЦЕМЕНТІВ ЗАГАЛЬНОБУДІВЕЛЬНОГО ПРИЗНАЧЕННЯ. Системний підхід до вибору мінеральних добавок для цементів. Цементи з мінеральними добавками. Шлакопортландцемент. Пуцоланові цементи. Композиційні цементи. 9. СПЕЦІАЛЬНІ ЦЕМЕНТИ. Високоміцні та швидкотверднучі цементи. Білий портландцемент. Цементи з пластифікуючими і гідрофобними добавками. Сульфатостійкі цементи. Портландцемент для бетону дорожніх та аеродромних покриттів. Тампонажні цементи. Глиноземистий цемент. Портландцемент для волокнистоцементних виробів. 10. ЛУЖНІ ЦЕМЕНТИ. Термінологія і класифікація. Загальна характеристика лужних цементів, основи технології. Шлаколужні цементи. Геоцементи. Властивості та застосування. 11. ОРГАНІЧНІ В’ЯЖУЧІ РЕЧОВИНИ. Класифікація органічних в’яжучих речовин. Кам`яновугільні дьогтьові в’яжучі. Бітумні в’яжучі.
Методи та критерії оцінювання: Письмові звіти з лабораторних робіт, усне опитування (30%). Підсумковий контроль : письмово-усна форма (70 %, екзамен).
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - 30 балів Екзаменаційний контроль - 70 балів
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. В’яжучі речовини: Підручник / Р.Ф. Рунова, Ю.Л. Носовський, Л.Й. Дворкін, О.Л. Дворкін; за ред. Р.Ф. Рунової. – К.: Основа, 2012. – 446 с. 2. Дворкін Л.Й. Будівельні в’яжучі матeріали. – Рівне: НУВГП, 2019.-622 с. 3. Бабіч М., Рунова Р., Кріпка Л. Європейські стандарти на цемент: практика впровадження / АВЦУ "Укрцемент". Х.: ПП "Юнісофт", 2016. 72 с. 4. Болотских О. Европейские методы физико-механических испытаний цемента. - Харків, 2016. – 88 с. 5. Dvоrkin L., V. Zhitkovsky , Y.Ribakov. Concrete and Mortar Production Using Stone Sifting. CRC Press Taylor and Frencis group, 2018. р.158. 6. ДСТУ Б EN 197-1:2015 (EN 197-1:2011, IDT). Цемент. Частина 1.Склад, технічні умови та критерії відповідності для звичайних цементів. К. : Мінрегіон України, 2016. 53 с. 7. Саницький М.А., Соболь Х.С., Марків Т.Є. Модифіковані композиційні цементи: навч. посібник. – Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2010. – 132 с. 8. Zementherstellung-Charakterisierung, VDZ, 2016.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).