Мережі водовідведення

Спеціальність: Будівництво та цивільна інженерія
Код дисципліни: 6.192.08.E.173
Кількість кредитів: 6.00
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: ст. викладач Піцишин Богдан Степанович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття знань із проектування комплексів споруд водовідведення населених пунктів і виробничих комплексів; здійснення будівництва споруд систем водовідведення, використовуючи набуті знання; раціонально експлуатувати системи водовідведення в цілому й окремі споруди.
Завдання: інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі будівництва та цивільної інженерії. загальні компетентності: Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини й громадянина України. фахові компетентності: Здатність до розробки та оцінки технічних рішень інженерних мереж. Володіння технологічними процесами при зведенні, опорядженні та експлуатації будівель і споруд та монтажу інженерних систем і мереж. Здатність проектувати мережі водопостачання (ВП) і водовідведення (ВВ) населеного пункту та споруди на них. Здатність давати техніко-економічну оцінку запроектованим і працюючим елементам систем водопостачання та водовідведення, здійснювати авторський нагляд за будівництвом споруд і трубопроводів. Здатність здійснювати інженерні заходи, пов’язані з поточною експлуатацією елементів систем ВП і ВВ населеного пункту. Уміння враховувати екологічні наслідки від улаштування систем ВП і ВВ населеного пункту, та обирати найбільш раціональну і екологічно обґрунтовану схему водокористування.
Результати навчання: • Застосовувати основні теорії, методи та принципи математичних та природничих наук у сфері професійної діяльності. • Демонструвати вміння працювати з геодезичними приладами та використовувати топографічні матеріали для проектування та створення об’єктів будівництва та інженерних мереж. • Розробляти та оцінювати технічні рішення інженерних мереж. • Демонструвати знання фізико-хімічних та біолого бактеріологічних характеристик природних та стічних вод. • Знання номенклатури, конструкцій, принципів роботи та правил обслуговування основних типів обладнання водо каналізаційного господарства; вміння добирати, розраховувати та організовувати його наладку та керувати експлуатацією. • Вміння враховувати вплив на екологічний стан водних об’єктів прийнятих технічних рішень при проектуванні, будівництві, налагодженні та експлуатації елементів водопровідно-каналізаційного господарства населеного пункту. • Вміння складати плани поточного та капітального ремонтів споруд систем водопостачання та водовідведення населених пунктів, промивок мереж і заходи щодо забезпечення їх виконання. • Критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання. • Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Технічна механіка рідин і газів • Водопостачання і водовідведення • Гідравліка каналів і споруд • Насосні та повітродувні станції • Гідротехнічні споруди • Проектування водопостачання та водовідведення малих об’єктів
Короткий зміст навчальної програми: У результаті вивчення дисципліни студенти засвоюють особливості систем та схем водовідведення, їх основних елементів, методики розрахунку мереж водовідведення й споруд на них, а також набувають уміння застосувати ці знання для проектування мереж водовідведення та споруд на них.
Опис: Системи водовідведення. Економічне і екологічне значення систем водовідведення. Історія, перспективи і шляхи розвитку систем водовідведення. Стічні води, їх склад, класифікація. Узагальнені показники забрудненості стічних вод. Системи водовідведення міст. Порівняльна техніко-економічна і екологічна оцінка систем водовідведення. Загальна схема водовідведення і її елементи. Схеми зовнішніх водовідвідних мереж. Принципи проектування водовідвідної мережі. Трасування водовідвідних мереж. Розміщення водовідвідних мереж на плані і в поперечному профілі вулиць. Умови прийому стічних вод у водовідвідну мережу. Сплав по водовідвідних мережах нечистот, снігу і подрібненого сміття. Системи водовідведення промислових підприємств. Замкнуті системи водокористування промислових підприємств. Гідравлічний розрахунок водовідвідних мереж. Режим руху стічних вод у водовідвідних мережах. Форми поперечних перетинів труб і колекторів. Гідравлічні характеристики потоку. Формули гідравлічного розрахунку самотічних трубопроводів. Врахування місцевих опорів при гідравлічному розрахунку водовідвідних мереж. Мінімальні діаметри труб. Ступінь наповнення труб і каналів. Розрахункові швидкості руху. Мінімальні ухили. Порядок гідравлічного розрахунку трубопроводу. Гідравлічний розрахунок напірних трубопроводів. Розрахунок дюкерів. Виробничо-побутова водовідвідна мережа. Густота населення і розрахункове населення. Норми водовідведення і режим надходження стічних вод. Розрахункові витрати стічних вод. Розрахункові ділянки і витрати стічних вод на них. Порядок визначення розрахункових витрат. Гідравлічний розрахунок і висотне проектування водовідвідної мережі. Визначення початкової глибини закладання трубопроводів. Спряження трубопроводів. Призначення ухилів трубопроводу. Деякі правила конструювання водовідвідної мережі. Дощова водовідвідна мережа. Призначення дощової водовідвідної мережі. Зовнішні і внутрішні водостоки. Розміщення дощових колекторів і дощоприймачів в межах кварталу. Основні закономірності випадання дощів. Формули розрахункової інтенсивності дощу. Коефіцієнт стоку. Формування дощового стоку. Метод граничних інтенсивностей. Розрахункова тривалість дощу. Вільна ємкість дощових колекторів. Визначення розрахункових витрат дощових вод. Стік талих і поливомийних вод. Особливості проектування дощової водовідвідної мережі. Трасування, висотне проектування труб і колекторів дощової каналізації. Гідравлічний розрахунок дощової мережі. Напірний режим роботи дощової мережі. Регулювання дощового стоку. Особливості проектування напівроздільної системи водовідведення. Інтенсивність і витрата граничного дощу. Гідравлічний розрахунок мереж напівроздільної системи водовідведення. Особливості проектування загальносплавної системи водовідведення. Гідравлічний розрахунок загальносплавної системи водовідведення. Забрудненість поверхневого стоку. Влаштування водовідвідних мереж. Влаштування трубопроводів і колекторів для водовідвідної мережі. Труби і канали для дощових мереж. Вибір матеріалу труб і колекторів. З’єднання труб. Основи під труби. Захист труб від руйнування. Вентиляція мережі. Призначення і область застосування споруд на мережах. Оглядові колодязі, з’єднувальні камери і промивні колодязі. Випадки встановлення перепадних колодязів. Типи перепадних колодязів. Шахтні багатоступінчаті перепади. Дощоприймачі, конструкції і розрахунок. Розподільчі камери, конструкції і розрахунок. Камери з водозливами. Камери з вертикальними розподільчими стінками.. Особливості влаштування дюкерів. Перетини з перешкодами, естакади, переходи. Конструкції регулювальних резервуарів. Особливості влаштування водовідвідних мереж в районах з складними геологічними і кліматичними умовами. Розташування каналізаційних насосних станцій. Конструкції і типи каналізаційних насосних станцій.
Методи та критерії оцінювання: • поточне усне опитування (30 %) • підсумковий контроль (екзамен): письмово-усна форма (70 %)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль - робота студентів під час практичних занять (15 балів), проходження тестових завдань у ВНС (15 балів). Екзаменаційний контроль – письмова компонента – 60 балів, усна компонента 10 балів.
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. ДБН В.2.5-75:2013. Каналізація. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування. 2. Константінов Ю.М., Гіжа О.О. Інженерна гідравліка. Підручник для студентів вищих навчальних закладів. К.: Видавничий Дім «Слово», 2006. 439 с. 3. Василенко А.А. Водовідвідні мережі. Навчальний посібник. – К: КНУБА, 2006. - 97с 4. Шадура В.О., Мартинов С.Ю., Орлов В.О. Міські інженерні мережі та споруди. Навчальний посібник. – Рівне: НУВГП, 2010. – 102 с. 5. Благодарна Г. І. Конспект лекцій з дисциплін «Водовідвідні мережі і споруди» та «Споруди і обладнання водовідведення (Модуль 1)» (для студентів денної та заочної форм навчання за спеціальністю 192 – Будівництво та цивільна інженерія) / Г. І. Благодарна. О. О. Ковальова ; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2018. – 145 с. 6. Реконструкція і інтенсифікація споруд водопостачання та водовідведення. Навчальний посібник. К.: ІВНВКП "Укргеліотех", 2010. 272 с 7. Методичні рекомендаціїї до практичних занять і самостійної роботи з навчальних дисциплін «Водовідвідні мережі і споруди» та «Споруди і обладнання водовідведення (Модуль 1)» (для студентів денної та заочної форм навчання за спеціальністю 192 – Будівництво та цивільна інженерія) / Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова; уклад. О. О. Ковальова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2018. – 69 с. 8. Системи водовідведення: навч. Посіб. / М. Гіроль, Б. Охримюк, Г. Собчук, Г. Лагуд. Рівне: НУВГП, 2011. 444с. 9. Водовідведення та очистка стічних вод міста. Курсове і дипломне проектування. Приклади та розрахунки: Навчальний посібник / Василенко О.А., Епоян С.М. та ін.. Київ-Харків, КНУБА, ХНУБА, ТО Ексклюзив, 2012, 540 с. 10. Міські інженерні мережі та споруди: підручник / А.М. Тугай та ін.. Київ: КНУБА, 2016. 288 с. 11. Кравченко, В. С. Водопостачання та каналізація : підруч. для вищ. навч. закл. / В. С. Кравченко. - Київ : Кондор, 2007. - 286 с. 12. Орлов, В. О. Водопостачання та водовідведення : підручник / В. О. Орлов, Я. А. Тугай, А. М. Орлова. - К. : Знання, 2011. - 359 c. 13. Порядок розробки проектів водопостачання та водовідведення: навч. посібник для студ. вищих навч. закл. / І.Л. Копелевич, Г.М. Смирнова [та ін.]; Харківський держ. технічний ун-т будівництва та архітектури. - Х. : Видавнича група "РА-Каравелла", 2001. - 212 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).

Мережі водовідведення (курсовий проєкт)

Спеціальність: Будівництво та цивільна інженерія
Код дисципліни: 6.192.08.E.175
Кількість кредитів: 3.00
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: ст. викладач Піцишин Богдан Степанович
Семестр: 7 семестр
Форма навчання: денна
Мета вивчення дисципліни: Набуття знань із проектування комплексів споруд водовідведення населених пунктів і виробничих комплексів; здійснення будівництва споруд систем водовідведення, використовуючи набуті знання; раціонально експлуатувати системи водовідведення в цілому й окремі споруди.
Завдання: інтегральна компетентність: здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі будівництва та цивільної інженерії. загальні компетентності: Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини й громадянина України. фахові компетентності: Здатність до розробки та оцінки технічних рішень інженерних мереж. Володіння технологічними процесами при зведенні, опорядженні та експлуатації будівель і споруд та монтажу інженерних систем і мереж. Здатність проектувати мережі водопостачання (ВП) і водовідведення (ВВ) населеного пункту та споруди на них. Здатність давати техніко-економічну оцінку запроектованим і працюючим елементам систем водопостачання та водовідведення, здійснювати авторський нагляд за будівництвом споруд і трубопроводів. Здатність здійснювати інженерні заходи, пов’язані з поточною експлуатацією елементів систем ВП і ВВ населеного пункту. Уміння враховувати екологічні наслідки від улаштування систем ВП і ВВ населеного пункту, та обирати найбільш раціональну і екологічно обґрунтовану схему водокористування.
Результати навчання: • Застосовувати основні теорії, методи та принципи математичних та природничих наук у сфері професійної діяльності. • Демонструвати вміння працювати з геодезичними приладами та використовувати топографічні матеріали для проектування та створення об’єктів будівництва та інженерних мереж. • Розробляти та оцінювати технічні рішення інженерних мереж. • Демонструвати знання фізико-хімічних та біолого бактеріологічних характеристик природних та стічних вод. • Знання номенклатури, конструкцій, принципів роботи та правил обслуговування основних типів обладнання водо каналізаційного господарства; вміння добирати, розраховувати та організовувати його наладку та керувати експлуатацією. • Вміння враховувати вплив на екологічний стан водних об’єктів прийнятих технічних рішень при проектуванні, будівництві, налагодженні та експлуатації елементів водопровідно-каналізаційного господарства населеного пункту. • Вміння складати плани поточного та капітального ремонтів споруд систем водопостачання та водовідведення населених пунктів, промивок мереж і заходи щодо забезпечення їх виконання. • Критичне осмислення теорій, принципів, методів і понять у сфері професійної діяльності та/або навчання. • Здатність ефективно формувати комунікаційну стратегію.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Технічна механіка рідин і газів • Водопостачання і водовідведення • Гідравліка каналів і споруд • Насосні та повітродувні станції • Гідротехнічні споруди • Проектування водопостачання та водовідведення малих об’єктів
Короткий зміст навчальної програми: У результаті вивчення дисципліни студенти засвоюють особливості систем та схем водовідведення, їх основних елементів, методики розрахунку мереж водовідведення й споруд на них, а також набувають уміння застосувати ці знання для проектування мереж водовідведення та споруд на них.
Опис: Курсовий проект на тему Водовідвідна мережа міста (повна роздільна система водовідведення): 1. Розрахунково-пояснювальна записка з розділами: вибір схеми водовідведення міста, трасування мережі, визначення розрахункових витрат стічних вод, гідравлічний розрахунок і проектування побутової і дощової мереж. 2. Графічна частина на аркуші паперу формату А1: генплан водовідвідної мережі міста; каналізаційний колодязь: план і розріз; вузол або схема за вказівкою керівника.
Методи та критерії оцінювання: • підсумковий контроль (залік): захист курсового проекту (100 %)
Критерії оцінювання результатів навчання: Оцінювання навчальних досягнень студента здійснюється за 100-бальною шкалою. Методика розподілу та нарахування балів здобувачам вищої освіти регламентована "Положенням про організацію та проведення поточного і семестрового контролю результатів навчання студентів Національного університету "Львівська політехніка".
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. ДБН В.2.5-75:2013. Каналізація. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування. 2. Константінов Ю.М., Гіжа О.О. Інженерна гідравліка. Підручник для студентів вищих навчальних закладів. К.: Видавничий Дім «Слово», 2006. 439 с. 3. Василенко А.А. Водовідвідні мережі. Навчальний посібник. – К: КНУБА, 2006. - 97с 4. Шадура В.О., Мартинов С.Ю., Орлов В.О. Міські інженерні мережі та споруди. Навчальний посібник. – Рівне: НУВГП, 2010. – 102 с. 5. Благодарна Г. І. Конспект лекцій з дисциплін «Водовідвідні мережі і споруди» та «Споруди і обладнання водовідведення (Модуль 1)» (для студентів денної та заочної форм навчання за спеціальністю 192 – Будівництво та цивільна інженерія) / Г. І. Благодарна. О. О. Ковальова ; Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2018. – 145 с. 6. Реконструкція і інтенсифікація споруд водопостачання та водовідведення. Навчальний посібник. К.: ІВНВКП "Укргеліотех", 2010. 272 с 7. Методичні рекомендаціїї до практичних занять і самостійної роботи з навчальних дисциплін «Водовідвідні мережі і споруди» та «Споруди і обладнання водовідведення (Модуль 1)» (для студентів денної та заочної форм навчання за спеціальністю 192 – Будівництво та цивільна інженерія) / Харків. нац. ун-т міськ. госп-ва ім. О. М. Бекетова; уклад. О. О. Ковальова. – Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2018. – 69 с. 8. Системи водовідведення: навч. Посіб. / М. Гіроль, Б. Охримюк, Г. Собчук, Г. Лагуд. Рівне: НУВГП, 2011. 444с. 9. Водовідведення та очистка стічних вод міста. Курсове і дипломне проектування. Приклади та розрахунки: Навчальний посібник / Василенко О.А., Епоян С.М. та ін.. Київ-Харків, КНУБА, ХНУБА, ТО Ексклюзив, 2012, 540 с. 10. Міські інженерні мережі та споруди: підручник / А.М. Тугай та ін.. Київ: КНУБА, 2016. 288 с. 11. Кравченко, В. С. Водопостачання та каналізація : підруч. для вищ. навч. закл. / В. С. Кравченко. - Київ : Кондор, 2007. - 286 с. 12. Орлов, В. О. Водопостачання та водовідведення : підручник / В. О. Орлов, Я. А. Тугай, А. М. Орлова. - К. : Знання, 2011. - 359 c. 13. Порядок розробки проектів водопостачання та водовідведення: навч. посібник для студ. вищих навч. закл. / І.Л. Копелевич, Г.М. Смирнова [та ін.]; Харківський держ. технічний ун-т будівництва та архітектури. - Х. : Видавнича група "РА-Каравелла", 2001. - 212 с.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою: вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112 E-mail: nolimits@lpnu.ua Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).