Насосні та повітродувні станції
Спеціальність: Будівництво та цивільна інженерія
Код дисципліни: 6.192.08.E.171
Кількість кредитів: 4.50
Кафедра: Гідротехніка та водна інженерія
Лектор: ст. викладач Піцишин Богдан Степанович
Семестр: 6 семестр
Форма навчання: денна
Завдання: інтегральна компетентність:
Здатність розв’язувати складні спеціалізовані задачі будівництва та цивільної інженерії.
загальні компетентності:
Навички міжособистісної взаємодії.
Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).
фахові компетентності:
Здатність обирати і використовувати відповідні обладнання, матеріали, інструменти та методи для проектування та реалізації технологічних процесів будівельного виробництва.
Здатність проектувати насосні станції (НС) систем ВП і ВВ населених пунктів.
Здатність давати техніко-економічну оцінку запроектованим і працюючим елементам систем водопостачання та водовідведення, здійснювати авторський нагляд за будівництвом споруд і трубопроводів.
Здатність здійснювати інженерні заходи, пов’язані з поточною експлуатацією елементів систем ВП і ВВ населеного пункту.
Результати навчання: • Здійснювати організацію та керівництво професійним розвитком осіб та груп у сфері архітектури та будівництва.
• Демонструвати знання та вміння застосовувати положення гідростатики та гідродинаміки для розрахунків основних параметрів елементів систем водопостачання та водовідведення населених пунктів.
• Демонструвати знання теоретичних основ процесів обробки водних систем та вміння застосовувати їх при розробленні технологічних схем підготовки води для потреб господарсько-питного водопостачання та очистки стічних вод систем водопостачання та водовідведення населених пунктів.
• Виконувати техніко-економічну оцінку існуючих, складати кошторис будівництва та експлуатації запроектованих споруд систем водопостачання та водовідведення населених пунктів, визначати собівартість подачі води споживачам і відведення стічних вод населеного пункту.
• Спілкування з професійних питань, у тому числі іноземною мовою, усно та письмово.
• Здатність продовжувати навчання із значним ступенем автономії.
Необхідні обов'язкові попередні та супутні навчальні дисципліни: • Теоретична механіка та технічна механіка рідин і газів
• Водопостачання і водовідведення
• Гідравліка каналів і споруд
Короткий зміст навчальної програми: У результаті вивчення дисципліни студенти засвоюють методики розрахунків насосних станцій водопостачання та насосних станцій технічного водопостачання, насосних станцій водовідведення, насосних станцій для перекачування мулу та осаду, а також набувають уміння застосувати ці знання для проектування насосних та повітродувних станцій.
Опис: Типи насосних станцій систем водопостачання і водовідведення. Призначення насосних станцій. Основні вимоги, які ставляться до їх споруд і устаткування. Принципові схеми насосних станцій.
Типи насосних станцій.
Основне енергетичне і допоміжне устаткування насосних станцій. Склад устаткування насосних станцій. Приводні двигуни насосів. Сміттєзатримуючі пристрої. Затвори. Засувки, клапани. Підйомно-транспортні механізми. Устаткування систем заливання насосів, технічного водопостачання, дренажу й осушення. Контрольно-вимірювальна апаратура насосних станцій. Труби і фасонні частини внутрішньостанційних комунікацій.
Вибір основного обладнання насосних станцій. Вимоги до вибору розрахункових режимів роботи насосних станцій. Розрахунок режиму роботи насосних станцій. Особливості водогосподарчих розрахунків промислових насосних станцій. Визначення розрахункового напору. Вибір типу і числа насосів, які встановлюють. Визначення допустимої висоти всмоктування та відмітки закладання фундаменту насосного агрегату. Визначення допустимої висоти всмоктування та відмітки закладання фундаменту насосного агрегату. Визначення потужності привідного двигуна.
Водопровідні насосні станції. Специфічні особливості водопровідних насосних станцій. Основні конструктивні рішення будівель насосних станцій. Всмоктувальні трубопроводи. Напірні трубопроводи. Розташування насосних агрегатів і визначення основних розмірів будівель насосної станції. Підземна частина будівлі насосної станції. Надземна частина будівлі насосної станції. Насосні станції I підйому. Насосні станції II підйому. Насосні станції та установки для забору підземних вод. Підвищувальні насосні станції. Циркуляційні насосні станції. Пересувні насосні станції.
Каналізаційні насосні станції. Призначення каналізаційних насосних станцій. Їх основні елементи. Схеми каналізаційних насосних станцій. Класифікація каналізаційних насосних станцій.
Приймальні резервуари каналізаційних насосних станцій. Розміщення насосних агрегатів. Особливості влаштування всмоктувальних і напірних трубопроводів. Водопостачання каналізаційних насосних станцій. Конструкції каналізаційних насосних станцій. Спеціальні типи каналізаційних насосних станцій.
Повітродувні станції. Класифікація повітродувних станцій. Основні елементи компресорної установки. Допоміжне устаткування повітродувних станцій. Обладнання повітродувних станцій.
Компонування повітродувних станцій та їх комунікації. Розміщення насосних агрегатів. Особливості влаштування всмоктувальних і напірних трубопроводів.
Методи та критерії оцінювання: • поточне усне опитування (30 %)
• підсумковий контроль (екзамен): письмово-усна форма (70 %)
Критерії оцінювання результатів навчання: Поточний контроль 30 балів – робота студентів під час практичних занять (15 балів), проходження тестових завдань у ВНС (15 балів).
Екзаменаційний контроль 70 балів – письмова компонента (60 балів), усна компонента (10 балів).
Порядок та критерії виставляння балів та оцінок: 100–88 балів – («відмінно») виставляється за високий рівень знань (допускаються деякі неточності) навчального матеріалу компонента, що міститься в основних і додаткових рекомендованих літературних джерелах, вміння аналізувати явища, які вивчаються, у їхньому взаємозв’язку і роз витку, чітко, лаконічно, логічно, послідовно відповідати на поставлені запитання, вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 87–71 бал – («добре») виставляється за загалом правильне розуміння навчального матеріалу компонента, включаючи розрахунки , аргументовані відповіді на поставлені запитання, які, однак, містять певні (неістотні) недоліки, за вміння застосовувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 70 – 50 балів – («задовільно») виставляється за слабкі знання навчального матеріалу компонента, неточні або мало аргументовані відповіді, з порушенням послідовності викладення, за слабке застосування теоретичних положень під час розв’язання практичних задач; 49–26 балів – («не атестований» з можливістю повторного складання семестрового контролю) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння застосувати теоретичні положення під час розв’язання практичних задач; 25–00 балів – («незадовільно» з обов’язковим повторним вивченням) виставляється за незнання значної частини навчального матеріалу компонента, істотні помилки у відповідях на запитання, невміння орієнтуватися під час розв’язання практичних задач, незнання основних фундаментальних положень.
Рекомендована література: 1. ДБН В. 2.5.-74:2013. Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування. Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, 2013.
2. ДБН В.2.5-75:2013. Каналізація. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування.
3. Константінов Ю.М., Гіжа О.О. Технічна механіка рідини і газу: Підручник. – К.: Вища школа, 2002. – 277 с.
4. Насосні та повітродувні станції : навч.-метод. посіб. / уклад. Григорійчук В. В. ; Чернівец. нац. ун-т ім. Юрія Федьковича. — Чернівці : ЧНУ, 2012. – 367 с.
5. Насосні та повітродувні станції : навч. посібник / Т. О. Шевченко, Ю. В. Ярошенко, М. М. Яковенко, В. М. Бєляєва ; Харків. нац. ун-т міськ. гос- ва ім. О. М. Бекетова. – Харків : ХНУМГ, 2014. – 195 с.
6. Компресорні станції : підручник / Г. А. Бондаренко, Г. В. Кирик. – Суми : Сумський державний університет, 2016. – 385 с.
7. Герасимов Г.Г. Проектування автоматизованих насосних станцій підкачки. Навчальний посібник-довідник. Рівне.: 2005. – 599 с.
8. Науменко І.І. Технічна механіка рідини і газу. – Рівне: Вид-во Рівнен. держ. ун-ту, 2000.
9. Л.Ф. Долина, П.Б. Машихіна, В.А. Козачина Д64 Реконструкція систем водопостачання та водовідведення: Монографія: – Дніпро: Журфонд, 2021. – 220 с.
10. Тугай А.М Розрахунок і проектування споруд систем водопостачання. / А.М. Тугай., В. О. Терновцев, Я.А. Тугай. – К.: КНУБА, 2001. – 256 с
11. Тугай А.М. Водопостачання / А.М. Тугай, В.О. Орлов// Рівне: РДТУ, 2001. – 429 с.
12. Тугай, А.М., Орлов, В.О. «Водопостачання» [Текст] / А.М Тугай, В.О. Орлов.- Підручник.- К.: Знання, 2009. - 735 с.
13. Grundfos System Guide Commercial Services : [каталог насосного обладнання 2014 р.], 2014. – 229 с.
14. Calpeda Creative Tecnology : [каталог насосного оборудования 01/2006], 2006. – 221 с.
15. Kundu P.K., Cohen I.M. Fluid Mechanics, Second Edition.– Academic Press; 2 ed. 2001. – 700 p.
16. Правила технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 21 липня 1995 р.за № 231/767. Із змінами, внесеними згідно з Наказом Державного комітету з питань житлово-комунального господарства № 2 від 04.01.2005 Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства № 191 від 27.06.2008 Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 302 від 27.11.2015.
Уніфікований додаток: Національний університет «Львівська політехніка» забезпечує реалізацію права осіб з інвалідністю на здобуття вищої освіти. Інклюзивні освітні послуги надає Служба доступності до можливостей навчання «Без обмежень», метою діяльності якої є забезпечення постійного індивідуального супроводу навчального процесу студентів з інвалідністю та хронічними захворюваннями. Важливим інструментом імплементації інклюзивної освітньої політики в Університеті є Програма підвищення кваліфікації науково-педагогічних працівників та навчально-допоміжного персоналу у сфері соціальної інклюзії та інклюзивної освіти. Звертатися за адресою:
вул. Карпінського, 2/4, І-й н.к., кімн. 112
E-mail: nolimits@lpnu.ua
Websites: https://lpnu.ua/nolimits https://lpnu.ua/integration
Академічна доброчесність: Політика щодо академічної доброчесності учасників освітнього процесу формується на основі дотримання принципів академічної доброчесності з урахуванням норм «Положення про академічну доброчесність у Національному університеті «Львівська політехніка» (затверджене вченою радою університету від 20.06.2017 р., протокол № 35).